Mitä tukia saatte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaikkihan niitä joskus saa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaikkihan niitä joskus saa

Vieras
Olen seurannut tällä palstalla erityisesti keskusteluja, joissa aiheena erilaiset tuet. Osa hyväksyy tuet, osa pitää tukien saajia sossupummeina. Perusteluiksi tukien saantiin ei leimaajille riitä, että voi olla työtön, sairaus tai vaikka avioero syynä tukien saannille. No, niin. Käsi sydämelle: mitä tukea saat tai olet saanut joskus?

Itselläni saldo tällainen: asumistuki, kotihoidontuki, lapsilisät, toimeentulotuki, elatusmaksut Kelasta, vanhempainraha, opintotuki.

Kaikkia en tietenkään saa tällä hetkellä, osaa saanut joskus, osaa saan nyt.

Opintotuki, äitiyspäiväraha, vanhempainraha(mitä ne onkaa tuossa vaiheessa.), kotihoidontuki lapsilisä.
Ei mitään sen ihmeempiä ole tarvinut hakea vielä ainakaan...

Saan lapsilisää, elatustukea sekä vammaistukea. Mies saa leskeneläkettä ja perhe-eläkettä sekä hänen tyttärensä saa lapseneläkettä. Ai ja ansiosidonnaista, mutta sen maksaa Suomen yrittäjien työttömyyskassa, ei Kela.

Olen saanut aikanani myös asumistukea, kotihoidontukea, äitiyspäivärahaa, äitiysavustusta, opintotukea, sairaspäivärahaa.. Mitähän muuta?

Minä: opintotuki, asumistuki, toimeentulotuki, vanhempainraha, kotihoidontuki, lapsilisä.
Mies: opintotuki, asumistuki, toimeentulotuki, sairausp.raha, kuntoutustuki lapsikorotuksella.

Tällä hetkellä en saa mitään tukia, mutta aiemmin olen saanut opintotukea ja siihen asumislisää. Toimeentulotukea muutaman kerran, viimeksi kesällä 2007 yhden kerran, sitä ennen 2005 ja 2004 muutaman kerran. Työmarkkinatukea sain 3 kk vuodenvaihteessa 2004-2005, tosin tuon ajan olin kurssilla ja 7 viikkoa työharjoittelussa. Tuossa on käsittääkseni kaikki tuet mitä olen saanut.

Olen saanut opintotukea ja asumislisää täydet kuukaudet opiskeluaikana, äitiys- ja vanhempainrahaa 9kk x2, kotihoidontuki 2kk ja tällä hetkellä lapsilisä kahdesta lapsesta.

Mutta sen verran olen laskeskellut, että alan olla jo kohta maksupuolella, sen verran paljon on myöskin veroja tullut maksettua :)

Opintotuki+asumislisä
Työttömyyspäiväraha
Toimeentulotuki
Asumistuki
Aikuisopintotuki

Suurinpiirtein tuossa aikajärjestyksessä, mutta ei kaikki yhteen putkeen. Olen siis ollut pitkiä aikoja myös töissä.

Aijoo ja olen näköjään oikeutettu saamaan vanhemmiltani rahaa, ilman sen kummempaa ansiota :D Paitsi en kyllä nykyään enää sitä ota.

Missähän ovat nyt he, joiden mielestä erilaisten tukien saajat ovat sossupummeja? Tämä ketju kertoo selkeästi, että tukea saadaan erilaisissa elämäntilanteissa.

[QUOTE="aloittaja";23735296]Missähän ovat nyt he, joiden mielestä erilaisten tukien saajat ovat sossupummeja? Tämä ketju kertoo selkeästi, että tukea saadaan erilaisissa elämäntilanteissa.[/QUOTE]

Esmes tässä. Minä en tukien saamista miellä sosiaalipummailuksi, mut aktiivisen työn välttelyn ja tukien maksimoinnin kyllä.

Olen saanut opintotukea ja asumislisää täydet kuukaudet opiskeluaikana, äitiys- ja vanhempainrahaa 9kk x2, kotihoidontuki 2kk ja tällä hetkellä lapsilisä kahdesta lapsesta.

Mutta sen verran olen laskeskellut, että alan olla jo kohta maksupuolella, sen verran paljon on myöskin veroja tullut maksettua :)

Meinaat ettet sitten missään vaiheessa ole saanut/käyttänyt muita palveluja mitkä on verorahoilla maksettu? :D

[QUOTE="tööt";23735302]Esmes tässä. Minä en tukien saamista miellä sosiaalipummailuksi, mut aktiivisen työn välttelyn ja tukien maksimoinnin kyllä.[/QUOTE]

Mitä on tukien maksimointi? Sitäkö, että saa monta tukea yhtaikaa, esim. lapsilisät, kotihoidontuki samaan aikaan.

[QUOTE="aloittaja";23735308]Mitä on tukien maksimointi? Sitäkö, että saa monta tukea yhtaikaa, esim. lapsilisät, kotihoidontuki samaan aikaan.[/QUOTE]

Ei vaan sitä, että tekee kaikkensa saadakseen maksimituet, ettei tarvitse töihin lähteä, mm. puoliso muuttaa poste restanteen.

[QUOTE="vieras";23735181]Liiton päivärahaa vielä n. pari kuukautta, sitten äitiyspäivärahaa. Sen jälkeen varmaan kotihoidontukea. Oon joskus saanut opintotukea.[/QUOTE]

Mun mies ei muuten oo koskaan saanut mitään tukia. Opintotukea ei saanut koska vanhemmillaan oli liian isot tulot, valmistumisen jälkeen meni suoraan töihin ja rahoitti amk-opinnot työllä. Eli ei kaikki saa tukia. Tietysti mies tulee joskus saamaan eläkettä ja saattaa "joutua" tilanteeseen että saa tukia, mutta tähän asti ei ole saanut.

[QUOTE="tööt";23735311]Ei vaan sitä, että tekee kaikkensa saadakseen maksimituet, ettei tarvitse töihin lähteä, mm. puoliso muuttaa poste restanteen.[/QUOTE]

Ahaa. En nyt ala kinaamaan tätä ikuisuusaihetta, mutta ainahan tuo työnteko ei kannata. Tukien varassa voi olla paremmat tulot kuin palkkatyössä. Ei siitä pidä kuitenkaan tuensaajaa syyttää.

[QUOTE="vieras";23735313]Mun mies ei muuten oo koskaan saanut mitään tukia. Opintotukea ei saanut koska vanhemmillaan oli liian isot tulot, valmistumisen jälkeen meni suoraan töihin ja rahoitti amk-opinnot työllä. Eli ei kaikki saa tukia. Tietysti mies tulee joskus saamaan eläkettä ja saattaa "joutua" tilanteeseen että saa tukia, mutta tähän asti ei ole saanut.[/QUOTE]

Ainiin, tulee tietysti saamaan isyyslomsn ajalta tukea(?)

Yhteistyössä