Mitä tukia saatte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaikkihan niitä joskus saa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja muksulisä;23736055:
Juu sori nopealla lukemisella luulin apeen tarkoittavan mitä tukia nyt saa ;)
Olen myös saanut sairasmatkakuluista sen korvauksen ja yksityisellä hammaslääkärillä asioidessani saanut sen korvauksen (joka nykyään monasti tulee automaattisesti joissakin paikoissa)

Joo. Huomasin itsekin myöhemmin, että moni muukin vastannut vain tämän hetken tilanteella eli liian nopsaan kommentoin.

Tuo sairasmatkakulukorvaus hyvä huomio.
Itse saamme Kelan lääkekorvausta suurimman osan vuodesta eli heti siitä asti kun "katto" saavutettu.
:)

[QUOTE="vieras";23736061]Kylläpä kirjoittamisesta maksetaan hemmetin hyvin! :O Mihin sä oikein kirjoitat? :D[/QUOTE]

Tällä hetkellä kolmiokirjalle, parille paikalliselle sanomalehdelle, parille naistenlehdelle ja parille ruotsalaiselle lehdelle.
Eikä makseta hyvin :)
Vaikka se toki kiinni kunkin omasta tulotasosta ja menoista, mikä kellekin hyvin tai huonosti.

Mutta kyllä se minulla on lompakkokin joka kaipaa jo kovasti myös muihin töihin, ei vain pää.

Opiskeluaikana opintotukea + asumistukea
Äitiyspäiväraha, vanhempainraha, kotihoidontuki
Tällä hetkellä lapsilisää
Enpä muista, että mitään muuta olisin koskaan hakenut/saanut.

Tällä hetkellä kolmiokirjalle, parille paikalliselle sanomalehdelle, parille naistenlehdelle ja parille ruotsalaiselle lehdelle.
Eikä makseta hyvin :)
Vaikka se toki kiinni kunkin omasta tulotasosta ja menoista, mikä kellekin hyvin tai huonosti.

Mutta kyllä se minulla on lompakkokin joka kaipaa jo kovasti myös muihin töihin, ei vain pää.

Oletkohan sä vieraantunut "oikeasta" elämästä jos satunnaisista jutuista saa melkein 400 euroa eikä makseta hyvin? :/ Minimisairaspäiväraha kun on 440 euroa miinus verot.

[QUOTE="vieras";23736144]Oletkohan sä vieraantunut "oikeasta" elämästä jos satunnaisista jutuista saa melkein 400 euroa eikä makseta hyvin? :/ Minimisairaspäiväraha kun on 440 euroa miinus verot.[/QUOTE]

Joo. Tienaan kyllä sairaslomallakin reippaasti yli tuon neljänsadan.
Onneksi. Muuten joutuisi kovasti muuttamaan perheen elämäntapoja ja valintoja.

Se taas olenko vieraantunut "oikeasta" elämästä näkökantakysymys. Yhtä hyvin voisin sanoa, että olisin pahoin vieraantunut "oikeasta" elämästä, jos kuvittelisin että 400 riittäisi puoleen suurperheen menoista.

[QUOTE="mutsi";23736057]Siis ajatteleeko joku niin, ettei noita perus Kelan tukiakaan "saisi" nostaa? :D En ole tuollaiseen koskaan törmännytkään. Mielestäni on _erittäin_ normaalia, että otetaan Kelan tuet vastaan, kun kerran sellaiseen mahdollisuus on. Se on sossusta kaukana. :)

Me saamme asumistukea, vanhempainrahaa ja lapsilisiä tällä hetkellä. Joskus saatu sossun toimeentulotukeakin.[/QUOTE]

Kyllä täällä tällaista henkeä on, että asumistuen saanti on sossupummailua. Ajatellaan niin, että pitäisi asua sellaisessa asunnossa, johon omat rahat riittävät. Silläkään ei ole merkitystä, minkä kokoinen perhe on, vaan ajatuksena on, että pitää asua kaksiossa, vaikka olisi monta henkeä perheessä.

[QUOTE="vieras";23736144]Oletkohan sä vieraantunut "oikeasta" elämästä jos satunnaisista jutuista saa melkein 400 euroa eikä makseta hyvin? :/ Minimisairaspäiväraha kun on 440 euroa miinus verot.[/QUOTE]

Mutta jos kirjoittaa kaikkiin noihin lueteltuihin paikkoihin ja niistä saa sen 400 miinus verot (en tiedä mikä tilanne Mummeliisalla siis mutta itse ajattelin että tuokin mahdollista) niin eihän se häävi ole. Kuitenkin kirjoittaminen vie aikaa, voi joutua tekemään taustatyötä tai haastatteluja tms. joten onhan se vähän.

Joo. Tienaan kyllä sairaslomallakin reippaasti yli tuon neljänsadan.
Onneksi. Muuten joutuisi kovasti muuttamaan perheen elämäntapoja ja valintoja.

Se taas olenko vieraantunut "oikeasta" elämästä näkökantakysymys. Yhtä hyvin voisin sanoa, että olisin pahoin vieraantunut "oikeasta" elämästä, jos kuvittelisin että 400 riittäisi puoleen suurperheen menoista.

Pointtinani oli se että jos MUUTAMASTA jutusta ( ellet sitten itse jauhanut määrästä potaskaa) maksetaan melkein 400 euroa niin on se kumma juttu jos ei ole paljoa. Naurettavan kova palkkahan tuo on :D

Mutta jos kirjoittaa kaikkiin noihin lueteltuihin paikkoihin ja niistä saa sen 400 miinus verot (en tiedä mikä tilanne Mummeliisalla siis mutta itse ajattelin että tuokin mahdollista) niin eihän se häävi ole. Kuitenkin kirjoittaminen vie aikaa, voi joutua tekemään taustatyötä tai haastatteluja tms. joten onhan se vähän.

Jotain 400 käteen, tarkoitin. Kirjoitti että satunnainenkin juttu ylittää tuo ja itse käsitän satunnaisen niin että silloin tällöin harvakseltaan niin kyllä tuo kovalta palkalta kuulostaa. Olisin voinut kuvitella että yhdestä kolumnista maksetaan joitakin kymppejä korkeintaan. Mutta ehkäpä niitä "satunnaisia" juttuja on sitten enemmän kuin itse käsitin.

[QUOTE="vieras";23736184]Pointtinani oli se että jos MUUTAMASTA jutusta ( ellet sitten itse jauhanut määrästä potaskaa) maksetaan melkein 400 euroa niin on se kumma juttu jos ei ole paljoa. Naurettavan kova palkkahan tuo on :D[/QUOTE]

Taas tätä! Pakko sanoa, että ala itse kirjoittaa, niin rahaa alkaa tulla ovista ja ikkunoista.

Mummeliisa: mäkin joskus kirjoitin Kolmiokirjalle novelleja muutaman. Ei se raha ihan tuosta vaan tullut. Silloin maksettiin muistaakseni tonni markoissa ja siitä pois verot.

[QUOTE="vieras";23736208]Jotain 400 käteen, tarkoitin. Kirjoitti että satunnainenkin juttu ylittää tuo ja itse käsitän satunnaisen niin että silloin tällöin harvakseltaan niin kyllä tuo kovalta palkalta kuulostaa. Olisin voinut kuvitella että yhdestä kolumnista maksetaan joitakin kymppejä korkeintaan. Mutta ehkäpä niitä "satunnaisia" juttuja on sitten enemmän kuin itse käsitin.[/QUOTE]

Kolumni/pakina on muuten yksi heikoiten maksava juttu - ellei sitten ole jotenkin muista yhteyksistä "kova nimi", mitä minä en todellakaan ole.

Normaalista lehtirepparista saa 150-450, lyhyestä novellista noin 100, vähän pidemmästä 200. Lehtijutuista saa vain 50-100 (tuplat jos kuvaa itse). Tilatuista jutuista vähän enemmän...
Siinä vähän osviittaa, jos kohta aihe mennyt jo aika kauas alkuperäisestä ketjun aloituksesta.

[QUOTE="aloittaja";23736219]

Mummeliisa: mäkin joskus kirjoitin Kolmiokirjalle novelleja muutaman. Ei se raha ihan tuosta vaan tullut. Silloin maksettiin muistaakseni tonni markoissa ja siitä pois verot.[/QUOTE]

Joo. Ei ole Eeva kovin paljon palkkioita siitä nostanut.
200-250 on normimittaisen novellin korvaus.
Toisaalta niiden hyvä puoli on siinä, että niitä voi tehdä melkein milloin ja missä vain eli ei vaadi samalla lailla taustatyötä kuin monet muut jutut.

Kolumni/pakina on muuten yksi heikoiten maksava juttu - ellei sitten ole jotenkin muista yhteyksistä "kova nimi", mitä minä en todellakaan ole.

Normaalista lehtirepparista saa 150-450, lyhyestä novellista noin 100, vähän pidemmästä 200. Lehtijutuista saa vain 50-100 (tuplat jos kuvaa itse). Tilatuista jutuista vähän enemmän...
Siinä vähän osviittaa, jos kohta aihe mennyt jo aika kauas alkuperäisestä ketjun aloituksesta.

Ja väität ettei makseta hyvin? No, toivotaan ettei sinun tarvitse koskaan töitäsi jättää, voisi tulla karuna totuutena se kuinka paljon töitä pitää tehdä tuollaisten palkkojen eteen eikä riitäkään että makaa sängyssä ja kirjoittaa :D

[QUOTE="vieras";23736278]Ja väität ettei makseta hyvin? No, toivotaan ettei sinun tarvitse koskaan töitäsi jättää, voisi tulla karuna totuutena se kuinka paljon töitä pitää tehdä tuollaisten palkkojen eteen eikä riitäkään että makaa sängyssä ja kirjoittaa :D[/QUOTE]

Minä en pidä itseäni pienituloisena, mutta toisaalta en normaalikuukausinakaan (siis silloin kun muitakin tuloja kuin kirjoituspalkkiot) pääse lähellekään tällä palstalla parhaita tuloja ilmoittavia. Jonkinlaista hyvää keskitasoa , sanoisin ja hyvä niin.

Siinä olet epäilemättä ihan oikeassa että jollain toisella alalla tai toisilla taidoilla joutuisi tekemään enemmän/raskaampia töitä saman palkan eteen.
Niinpä olenkin todella iloinen, että olen vuosien varrella löytänyt itselleni sopivia töitä joissa viihdyn ja joilla pystyn osaltani osallistumaan perheen elatukseen.

[QUOTE="vieras";23736278]Ja väität ettei makseta hyvin? No, toivotaan ettei sinun tarvitse koskaan töitäsi jättää, voisi tulla karuna totuutena se kuinka paljon töitä pitää tehdä tuollaisten palkkojen eteen eikä riitäkään että makaa sängyssä ja kirjoittaa :D[/QUOTE]

makaa sängyssä ja kirjoittaa....lopeta jo. et tiedä, mistä puhut. eikö se sitä paitsi ole hyvä, että työstä saa korvauksen? kuten sanottu, kirjoita itse. tuonne kolmiolle voi tarjota kirjoituksiaan kuka tahansa.

[QUOTE="aloittaja";23736338]makaa sängyssä ja kirjoittaa....lopeta jo. et tiedä, mistä puhut. eikö se sitä paitsi ole hyvä, että työstä saa korvauksen? kuten sanottu, kirjoita itse. tuonne kolmiolle voi tarjota kirjoituksiaan kuka tahansa.[/QUOTE]

Itsehän tuo Mummeliisa on sanonut että on saikulla, makaa sängyssä ja aikoo silti kirjoittaa. ;) Kiitos vinkistä, täytyypä tutustua!

[QUOTE="Kiraki";23736182]Ja saan lääkekorvausta..maksan lääkeistäni siis vaan 3e...huh, empä oo ikinä tajunnukaan kuinka paljon sitä kaikkee saa..[/QUOTE]

Joo. Tuota minäkään en alkuperäisessä viestissäni hoksannut.
Omavastuukaton jälkeen lääkkeet ilmaisia/hyvin edullisia.

[QUOTE="vieras";23736360]Itsehän tuo Mummeliisa on sanonut että on saikulla, makaa sängyssä ja aikoo silti kirjoittaa. ;) Kiitos vinkistä, täytyypä tutustua![/QUOTE]

Noo, kirjoittaa voi aika monessa paikassa ja asennossa. Ei se kirjoittamisen vaikeutta kuitenkaan vähennä. Mitä tulee siihen, että "oikeista" töistä maksetaan vähemmän niin niinhän se on, että toisesta työstä maksetaan vähemmän ja toisesta enemmän. Vrt. sairaanhoitaja saa vähemmän kuin insinööri, ison firman pomo saa enemmän kuin saman firman duunari.

Kas kun et hyökkää kirjailijoiden saamiin maksuihin. Ajattele, joku Laila Hirvisaari on elättänyt itsensä vuosikymmeniä kirjoittamisella. Tai Arto Paasilinna. Sinun logiikallasi heille ei pitäisi myöskään maksaa työstään enempää kuin joku tuki on.

En yhtikäs mitään, siis jos lasketaan suoria tilille tulevia. Opintotukea nostin AMK:ssa opiskellessa ensimmäisen vuoden, sen jälkeen tein niin paljon töitä, etten ollut enää oikeutettu siihen.

Yhteistyössä