Ekassa synnytyksessä olin aivan liian kaikkitietävä: halusin olla ilman kivunlievitystä, ponnistaa jakkaralla jne. kunnes synnytys viimein käynnistyi. Olin sairaalassa kolme päivää ja vasta kolmantena päivänä suostuin ottamaan kivunlievitystä. Siinä vaiheessa olin jo puolitajuton väsymyksestä enkä kyennyt itsenäiseen ajatteluun oikein mitenkään. En muista siitä 28tunnista, jotka on mainittu synnytyksen pituudeksi, yhtään mitään muuta kuin hämäriä pätkiä. En pysynyt jaloillani, kun minulle tarjottiin jakkaraa, jota olin sairaalaan tullessani pyytänyt. Toipuminen kesti kuukausia, etenki episotomia oli yksi syy toipumisen hitauteen (vaikka ponnistuvaihe kesti vain 20min, jälkeenpäin sain tietää, että episotomia oli tuohon aikaan ollut käytäntönä ensisynnyttäjien kohdalla)
Toisessa synnytyksessä olin fiksumpi ja annoin kätilölle vapaat kädet. Kätilö oli sama nainen, joka oli ottanut minut vastaan pelkopolilla. Minulle kerrottiin kakkossynnytykseni jälkeen (joka kesti 18-tuntia), että olen hidas synnyttäjä. Toinen synnytys oli aivan ihana. Muutamista yksityiskohdista olimme sopineet jo pelkopolilla: episotomiaa ei tehdä ellei ole aivan pakko, epiduraali laitetaan heti kuin mahdollista, saan avautua kaikessa rauhassa ja muistan tunnin välein pyytää lisää tehoa epiduraaliin (en aiemmin tiennyt, että epiduraalin teho alkaa heiketä tunnin kuluttua eikä kiireiset kätilöt välttämättä ehdi tätä kertoa). Avautumisvaihe oli rauhallinen, makasin sängyssä, hengittelin ilokaasua ja sitten kutsuin kätilön, kun alkoi tuntua, että tekee mieli ponnistaa. Supistuksia vahvistettiin epiduraalin laiton jälkeen (näin kuulemma tehdään aina) ja ennen kalvojen puhkaisua soitin miehelle, että tulee sairaalaan.
Eli omalta kohdaltani pahin virhe on ollut oma jääräpäisyys ekassa synnytyksessä. Sekä episotomia, josta toipuminen oli aivan helvettiä. Kolmannen synnytyksen toivon menevän samalla tavoin kuin toinen meni.