jaahh
Enpä oikeestaan mitään. Lopputulos oli ainoa mikä merkkas eli äiti ja lapsi voi hyvin. Se on toteutunut molemmilla kerroilla.
Minulla vähän sama. Olin siis kutsunut kätilön paikalle kun kipu oli jotain aivan sietämätöntä eikä se lakannut ollenkaan. Vasta kun mies sanoi jotain kätilölle, tämä katsoi kohdunsuun tilanteen. Sen ilmeen muistan varmaan aina: "oho hupsis. Ja eikun saliin, ja äkkiä".Alkuperäinen kirjoittaja kolme typyä ja poju;23208686:Esikoiselta kuitenkin jäi kaivelemaan kätilön vähättely, että "et sinä vielä synnytä - ensisynnyttäjillä synnytys voi kestää vuorokaudenkin"
OYSissa ei ainakaan tarvinnu maata - kätilö laittoi mulle ne anturit kun seisoin, ja sitte vaan ite korjailin niitä paremmin jos eivät pysyneet liikkeessä mukana. Mä en kans pysty olemaan paikallani kun supistaa.Minulla on vasta yksi synnytys takana, ja jäin miettimään että jos kaiken ainakin oletetaan olevan ok, miksi käyrillä piti maata niin kauan? Se oli kamalaa, olisin halunnut liikkua ja päästä supistuksiin mukaan, mutta ei.
Täs tulikin mun ajatukseni kanssa. Mulla oli kauhee hinku eri asentoon mutta siinä ne käski vaan olla puoli-istuvassa...synnytysasento on yks mihinkä olisin halunnut vaikuttaa. ponnistin puoli-istuvassa asennossa joka tuntui tosi hankalalta,ei saanut tarpeeksi voimaa kerättyä ponnistukseen. olisin halunnut joko synnyttää "kyykyssä" tai sitten sellaisen jakkaran avulla.. en tiedä vaikuttiko se että olin saanut epiduraalin,mutta kukaan ei antanu edes muuta vaihtoehtoa kun tuo puoli istuva asento..
Tama tuli itselleni ainakin taysin uutena asiana. Onko talle jokin selitys? Itse ainakin olen kuullut, etta asennot, joissa painovoima on mukana apuna, vahentavat repeamismahdollisuutta. Esim kyykkyasento tai konttausasento ovat hyvia vaihtoehtoja. Ihan jos logiikallakin ajattelee. Painovoima on talloin apuna, eika joudu ponnistamaan liian rajusti painovoimaa vastaan, kuten perinteisessa puoli-istuvassa.Jakkarasynnytys ensisynnyttäjällä lisää (pahojen) repeämien riskiä, siksi sitä ei suositella/anneta vaihtoehdoksi.