Mitä tekemistä 19-vuotiaalle tytölle välivuodeksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ongelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos it-ala kiinnostaa, niin nuori vois hakeutua johonkin help deskiin / call centeriin duuniin. Aika ulkomailla toimiva firma tarvii suomenkielen taitoisia työntekijöitä.

Ihan MOLin sivuilta löytyy paikkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja höhhöh:
Alkuperäinen kirjoittaja sad:
Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:
Milläs paikkakunnalla tilanne on sellainen että mitään töitä ei nyt vaan kertakaikkiaan ole?

Ei sellaista paikkakuntaa olekaan, mutta taitaakin olla kyse siitä ettei ole SOPIVAA työtä. Itse laitoin rekkamiehille ruokaa, pesin vessoja ja kuuntelin härskejä juttuja tuon välivuoden. Kyllä sitten taas opiskelu maistui :)

No sehän on sinun ongelma, jos olet tehnyt niin. Mä en näe mitään väärää siinä, että yhden vuoden vaikka vain on, sen on ansainnut jo tuossa vaiheessa. Jos vaan siis vanhempien budjetti sallii, ja miksi se yhtäkkiä lakkaisi sallimasta. Tokihan koti ei sitten ole hotelli, mutta voi vaikka preppailla seuraaviin pääsykokeisiin jne.

Minusta on turha lähteä ihan täysin vastoin tahtoaan johonkin paskaduuniin "hakemaan motivaatiota", kun se ei edes ole tuollaisesta kiinni. Ja se, että ei ei pidä jostain, ei sulje pois sitä, että ei osaisi tai olisi kiittämätön ja avuton.

En sanonut lähteneeni hakemaan opiskelumotivaatiota. Hakeuduin töihin saadakseni työkokemusta ja ennen kaikkea rahaa opiskelua varten. mun luonteeseen ei ole koskaan kuulunu "pappa Betalar" asenne, vaan oon töitä paikinut jo pienestä pitäen. Kesätöistä saamilla työtodistuksilla olen myös saanut seuraavat työpaikat ;) Jos on työnhaussa kaksi reilu parikymppistä, joista toisella on työkokemusta ja hyvät todistukset monestakin työstä ja toinen ei ole tehnyt päivääkään mitään työtä (maannut vaan kotona), niin mitäs luulet, kummasta jää parempi vaikutelma?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
19 vuotias voi kyllä tosiaan muuttaa toiselle paikkakunnalle töihin. Vaate- ja ruokakauppoihin pääsee helposti töihin ilman koulutustakin. Koulunkäyntiavustajaksi tai päiväkotiin voi päästä myös. Samalla voi suorittaa avoimessa yliopistossa esimerkiksi kieliä kun ne saa hyväksi luettua sitten kun pääsee omaan koulutukseensa joten eivät mene hukkaan. Vapaaehtoistyössä saa kokemusta ja kielitaitoa. Vuoden voi kyllä tehdä jotain sellaistakin mistä ei tykkää tai mikä ei varsinaisesti oel sitä ihan omaa alaa.

Aika mahdottomia yhtälöitä sinulla. Koulunkäyntiavustajat ja päiväkotiharjoittelijat palkataan työmarkkinatuella, jolla ei todellakaan makseta vuokraa. Vapaaehtoistyöstä ei makseta yleensä palkkaa ollenkaan ja silti asuminen pitää maksaa itse. Avoin yliopisto on erittäin kallis vaihtoehto noiden rinnalle, se kun ei oikeuta tukiin ja voi jopa evätä työmarkkinatuen, jos lasketaan päätoimiseksi opiskelijaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja no entäs:
urheiluhierojakouluun? Tutkinnon suoritettuaan pääsee suoraan terveysalojen pääsykokeisiin ammattikorkeakouluihin :)

Ei ole tavoitteena amk. Lähinnä tykkää urheilla, ei niinkään ohjata tai työllistyä alalle.

Mikä tytöllä sitten on tavoitteena?

TIetotekniikkaa tai konetekniikkaa, lentokonetekniikkaa haluaisi opiskelemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja k:
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Ap olisi helpompi antaa vinkkiä jos kertoisit mihin tyttösi on hakenut ja siis mikä ala häntä kiinnostaisi. Jos hänellä on tavoitteena jo yliopistopaikka johon hakijoita on hirvittävästi ja paikkoja vähän, niin toisaalta siinä pääsykokeisiin lukemisessa voi olla ihan riittävästi hommaa.

vuosi on pitkä-aika lukea pääsykokeisiin.. lulis siinä ajassa jo muutaki kerkeävän tehdä..

Jos tavoitteena on esim. oikeustieteellinen on huomattavasti hyödyllisempää jäädä kotiin lukemaan pääsykokeisiin ja mahdollisesti suorittaa jotain avoimessa yliopistossa, kuin lähteä "mäkkärille" töihin. Jos taas tavoitteena on esimerkiksi lääketieteellinen, niin armeijaan ja hakeutua lääkintäjoukkoihin ja hakea sitä kautta lisäpisteitä.

Valitettavasti mikään vaihtoehto ei ole täysin mutkaton. Meni sitten mäkkiin, mäkkiin+Avoimeen, avoimeen, vapaaehtoistyöhön, makoilisi päivät pitkät, lukisi pääsykokeisiin päivät pitkät, muuttaisi työn perässä toiselle paikkakunnalle, jäisi omalle paikkakunnalle ja etsisi työtä tuonnempana. Ikävä kyllä, elämä on täynnä valintoja. Useimmiten jostain on vaan tingittävä vaikka meininki oliskin mamma betalar

http://www.avoinyliopisto.fi/

Löytyy vaikka mitä tietotekniikkaan liittyvää kurssia, joita voi suorittaa etäopiskeluna.

urheiluhierojakouluun? Tutkinnon suoritettuaan pääsee suoraan terveysalojen pääsykokeisiin ammattikorkeakouluihin :)

Ei ole tavoitteena amk. Lähinnä tykkää urheilla, ei niinkään ohjata tai työllistyä alalle.

Täydennyshakuun ihan ehdottomasti. AMK:ssa on joka vuosi paikkoja vapaana juurikin konetekniikkaan ja tietotekniikkaan ja noihin on useammissa oppilaitoksissa myös syksyn haku lisäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja k:
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Ap olisi helpompi antaa vinkkiä jos kertoisit mihin tyttösi on hakenut ja siis mikä ala häntä kiinnostaisi. Jos hänellä on tavoitteena jo yliopistopaikka johon hakijoita on hirvittävästi ja paikkoja vähän, niin toisaalta siinä pääsykokeisiin lukemisessa voi oll aihan riittävästi hommaa.

vuosi on pitkä-aika lukea pääsykokeisiin.. lulis siinä ajassa jo muutaki kerkeävän tehdä..

Etenkin jos on tämän kevään yo. Onhan sitä ehtinyt pääsykokeisiin lukea jo kuukausitolkulla.

19 vuotias voi kyllä tosiaan muuttaa toiselle paikkakunnalle töihin. Vaate- ja ruokakauppoihin pääsee helposti töihin ilman koulutustakin. Koulunkäyntiavustajaksi tai päiväkotiin voi päästä myös. Samalla voi suorittaa avoimessa yliopistossa esimerkiksi kieliä kun ne saa hyväksi luettua sitten kun pääsee omaan koulutukseensa joten eivät mene hukkaan. Vapaaehtoistyössä saa kokemusta ja kielitaitoa. Vuoden voi kyllä tehdä jotain sellaistakin mistä ei tykkää tai mikä ei varsinaisesti oel sitä ihan omaa alaa.

Aika mahdottomia yhtälöitä sinulla. Koulunkäyntiavustajat ja päiväkotiharjoittelijat palkataan työmarkkinatuella, jolla ei todellakaan makseta vuokraa. Vapaaehtoistyöstä ei makseta yleensä palkkaa ollenkaan ja silti asuminen pitää maksaa itse. Avoin yliopisto on erittäin kallis vaihtoehto noiden rinnalle, se kun ei oikeuta tukiin ja voi jopa evätä työmarkkinatuen, jos lasketaan päätoimiseksi opiskelijaksi.

Kyllä kaupungit ottavat avustajia myös ihan omille palkkalistoileen. Tukityöllistetyt ovat erikseen.

Avoin yliopisto toki maksaa, mutta jos käy töissä tai vanhemmat ovat valmiita tukemaan niin yksittäiset kurssit eivät niin kalliita ole ja on se hyödyllisempää tekemistä kun kotona maleksiminen.

Vapaaehtoistöissä aika monessakin paikassa kuuluu asuminen(tarkoitan siis ulkomaita) Itselle maksettavaksi jää lennot. Jossain saattaa kuulua myös ruokailu.

Sitten vaan lunkisti amk:n täydennyshakuun ja joulun jälkeen jää sieltä lukemaan pääsykokeisiin.

Avoimeen yliopistoon opiskelemaan tai fysiikkaa lukemaan syksyn haussa Kuopioon tai Joensuuhun.

Syksyn 2010 yhteishaun hakuaika on 13.9.-15.10.2010 klo 16.15. Tuolloin voi hakea Itä-Suomen yliopiston päävalinnan osalta vain fysiikan koulutusohjelmaan (Joensuun ja Kuopion kampuksille). Hakeminen tapahtuu sähköisesti osoitteessa yliopistohaku.fi.
http://www.uef.fi/opiskelu/paavalinta

Jos tietotekniikka kiinnostaa, niin kokeiliko hakea Teknilliseen korkeakouluun (Helsinkiin... tai Otaniemessä se on Espoossa mutta kuitenkin) ns. "kukkasena", eli suoraan lukion papereilla? En tarkalleen tiedä miten toi homma toimii, mutta yksi ystävä pääsi sen kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja Lily-Jane:
Jos tietotekniikka kiinnostaa, niin kokeiliko hakea Teknilliseen korkeakouluun (Helsinkiin... tai Otaniemessä se on Espoossa mutta kuitenkin) ns. "kukkasena", eli suoraan lukion papereilla? En tarkalleen tiedä miten toi homma toimii, mutta yksi ystävä pääsi sen kautta.

"Kukkaset" on lyhyen matematiikan suorittaneita ja suurin osa TKK:n opiskelijoista tulee suoraan lukiosta. Mutta totta on että sieltäkin kannattaa kysellä ylijäämäpaikkoja. Tekniikan alalla niitä on paljon, varsinkin vähän pienemmillä paikkakunnilla ja TKK:ssa vähän vieraammilla koulutusohjelmilla joista pystyy sitten helposti siirtymään haluamalleen.

Mä pidin välivuoden lukion jälkeen ja olin kirjakaupassa töissä, eikö teidän paikkakunnalla ole mitään tavarataloja tai jossain lähistöllä? Ymmärrän kyllä, että Mäkkiin tai Heseen tai siivoamaan ei halua mennä, en olisi mennyt minäkään, joten hain muita palvelualan töitä ja kirjakaupassa oli kivaa, perus asiakaspalvelua ja hyllyjen täyttöä.

"Kukkaset" on lyhyen matematiikan suorittaneita ja suurin osa TKK:n opiskelijoista tulee suoraan lukiosta. Mutta totta on että sieltäkin kannattaa kysellä ylijäämäpaikkoja. Tekniikan alalla niitä on paljon, varsinkin vähän pienemmillä paikkakunnilla ja TKK:ssa vähän vieraammilla koulutusohjelmilla joista pystyy sitten helposti siirtymään haluamalleen.

Aaa, mä luulin, että suurin osa tulee siis pääsykokeiden perusteella, ja nää kukkaset tulee lukion päästötodistuksella. Tää mun kaveri oli kyl pitkän matikan tehnyt.. En tiedä, löytyy varmaan lisää infoa TKK:n sivuilta.

Aaa, mä luulin, että suurin osa tulee siis pääsykokeiden perusteella, ja nää kukkaset tulee lukion päästötodistuksella. Tää mun kaveri oli kyl pitkän matikan tehnyt.. En tiedä, löytyy varmaan lisää infoa TKK:n sivuilta.
Naapurin poika kirjoitti pitkästä matikasta, fysiikasta ja kemiasta laudaturit ja lisäksi näistä aineista oli todistuksessa 10. Pääsi TKK:lle ilman pääsykokeita, tosin tästä on jo muutama vuosi aikaa. Olisikohan kyse samasta asiasta?

itse en antaisi 19-vuotiaan jäädä kotiin makaamaan sillä asenteella että vanhemmat maksaa ellei itseä nappaa. Kouluja on monia, sinne vaan avoimeen luennoille tai vaikka jälkihaussa amk:on, hakee töitä samalla vaikka ei niin kiinnostaisikaan. Ei aikuinenkaan aina voi valita parhaita päältä. Unelma-ammatissakin on aina omat ikävät puolensa. Mitä siitä tulee kun jo tuossa vaiheessa opetetaan että on ok maata kotona jossei vaan kiinnosta? :headwall:

Itse olen ollut myymässä hampurilaisia jo lukiokesinä. En päässyt ekalla kierroksella suoraan yliopistoon toivomalleni linjalle, mutta ammattikorkeaan menin kirjoille. Ala oli kuitenkin täysi katastrofi vaikka luulin pitäväni siitä. Niinpä menin iltalukioon täydentämään opintoja ja samalla hain aktiivisesti töitä. Sainkin kohtalaisen pian ä-lomasijaisuuden suuren kaupan kassalle ja myöhemmin elintarvikepuolelle hyllyttäjäksi. Siellä ollessa pystyin myös opiskelemaan ja seuraavana keväänä pääsin yliopistoon. Yksikään näistä ei ole mielestäni ollut hukkaan heitettyä. Välivuoden ansioilla sain pesämunaa opiskeluaikaa varten. Työkokemuksen avulla sain jatkossakin todella helposti töitä, ennen kuin sai tehdä oman alan töitä.

Milläs paikkakunnalla tilanne on sellainen että mitään töitä ei nyt vaan kertakaikkiaan ole?

No varmaan joka paikkakunnalla on jotain töitä, mutta otetaanko niihin ketään yo-pohjalta ilman oletettavasti mitään aiempaa työkokemusta, on eri asia.

Jos on työnhaussa kaksi reilu parikymppistä, joista toisella on työkokemusta ja hyvät todistukset monestakin työstä ja toinen ei ole tehnyt päivääkään mitään työtä (maannut vaan kotona), niin mitäs luulet, kummasta jää parempi vaikutelma?

Siitä, joka on parempi puhumaan, valitettavasti sillä työkokemuksella ei ole useimmissa semmoisissa työpaikoissa mitä tuonikäiset nyt hakevat paskankaan väliä, oon saanut huomata kaveripiiriä seuratessa. :(

Parhaat työpaikat on saaneet ne, jotka pitkälle yli kakskymppisiksi eleli lähinnä vanhempiensa tai sossun rahoilla, koska osaavat olla sitä hyvää tyyppiä, mitä haastattelijat vissiin aina hakee. Ja vielä ylenneet siellä töissä vauhdilla. Itte oon jämähtänyt vielä liki kolmekymppisenäkin samoihin paskaduuneihin mitä tein jo teininä, ja niitäkin on vaan kesäksi, vaikka oon hyvät työtodistukset saanut kaikista kymmenistä paikoista missä oon ehtinyt olla. Ne vähän korkeampitasoiset työpaikat vie aina joku sanavalmiimpi nenän edestä.

tev- tai teh-jaksolle työkkärin kanssa vaikka jonnekin urheiluopistolle, kansalaisopistolle, työväenopistolle, tanssiopistolle, liikuntaleikkikouluun, kuntosalille tms. apulaisohjaamaan, järjestelmään paikkoja ja tutustumaan alaan. Vuodessa kerkiää hyvin vetäistä 3-4 2-3 kuukauden pituista jaksoa ja tutustua alaan monelta kantilta.

Jos on työnhaussa kaksi reilu parikymppistä, joista toisella on työkokemusta ja hyvät todistukset monestakin työstä ja toinen ei ole tehnyt päivääkään mitään työtä (maannut vaan kotona), niin mitäs luulet, kummasta jää parempi vaikutelma?

Siitä, joka on parempi puhumaan, valitettavasti sillä työkokemuksella ei ole useimmissa semmoisissa työpaikoissa mitä tuonikäiset nyt hakevat paskankaan väliä, oon saanut huomata kaveripiiriä seuratessa. :(

Parhaat työpaikat on saaneet ne, jotka pitkälle yli kakskymppisiksi eleli lähinnä vanhempiensa tai sossun rahoilla, koska osaavat olla sitä hyvää tyyppiä, mitä haastattelijat vissiin aina hakee. Ja vielä ylenneet siellä töissä vauhdilla. Itte oon jämähtänyt vielä liki kolmekymppisenäkin samoihin paskaduuneihin mitä tein jo teininä, ja niitäkin on vaan kesäksi, vaikka oon hyvät työtodistukset saanut kaikista kymmenistä paikoista missä oon ehtinyt olla. Ne vähän korkeampitasoiset työpaikat vie aina joku sanavalmiimpi nenän edestä.

Ei sillä sanavalmiudella kyllä ole mitään merkitystä jollei pääse sinne haastatteluun asti. Ja sinnehän ei yleensä olemattomalla työkokemuksella päästä. Ensin pitää näyttää hyvältä paperilla.

Ei sillä sanavalmiudella kyllä ole mitään merkitystä jollei pääse sinne haastatteluun asti. Ja sinnehän ei yleensä olemattomalla työkokemuksella päästä. Ensin pitää näyttää hyvältä paperilla.

Paitsi jos osaa soitella ja tyrkyttää puhelimitse itseään tarpeeksi hyvin eri paikkoihin.

Eikä se paskaduunien työkokemus enää jossain vaiheessa auta yhtään haastatteluun pääsemistä, jos ei ole onnistunut ylenemään niistä tätä hakemaansa työtä vastaaviin. Jos haluaa jatkaa loppuikänsä töissä, joita yleensä tehdään vaan tilapäisesti opiskeluaikana, tietysti eri asia sitten. Nimim. kokemusta on.

Yhteistyössä