Mitä tekemistä 19-vuotiaalle tytölle välivuodeksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ongelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja d:
Alkuperäinen kirjoittaja ky:
puhelinmyyjäksi, tai joksikin tuote-esittelijäksi...

Ehdottaisiko kukaan tällaista liibalaabaa pojalle? Se on jännä homma, että tyttöjen tulisi mukisematta tehdä paskaisimmatkin hommat ja olla vielä niin hemmetin kiitollisia, vaikka ei nappaa. Pojat saa valittaa.

No ihan yhtälailla toivoisin poikani tarttuvan mihin tahansa työhön. Saa työkokemusta, omaa rahaa (itse olen käynyt töissä 15-vuotiaasta), itsenäistyy ym.ym.

Alkuperäinen kirjoittaja d:
Alkuperäinen kirjoittaja ky:
puhelinmyyjäksi, tai joksikin tuote-esittelijäksi...

Ehdottaisiko kukaan tällaista liibalaabaa pojalle? Se on jännä homma, että tyttöjen tulisi mukisematta tehdä paskaisimmatkin hommat ja olla vielä niin hemmetin kiitollisia, vaikka ei nappaa. Pojat saa valittaa.

Mun isoveljeni oli monta kesää roskakuskin apupoikana duunissa ja mm. täyttämässä hyllyjä supermarketissa. Sen jälkeen oli eräällä tehtaalla erittäin hikisissä hommissa. Ei ole valittanut, vaan on tehnyt töitä. On päässyt elämässä eteenpäin toisin kuin moni valittava ja kranttu ihminen, jotka makaavat yhä ilman koulutusta ja/tai työtä kotona.

Kouluttamattomalla ei ole varaa valita. Kodinhoito ja lasten peräänkatsominen on ihan ok homma muutaman tunnin päivässä.

Alkuperäinen kirjoittaja sad:
Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:
Milläs paikkakunnalla tilanne on sellainen että mitään töitä ei nyt vaan kertakaikkiaan ole?

Ei sellaista paikkakuntaa olekaan, mutta taitaakin olla kyse siitä ettei ole SOPIVAA työtä. Itse laitoin rekkamiehille ruokaa, pesin vessoja ja kuuntelin härskejä juttuja tuon välivuoden. Kyllä sitten taas opiskelu maistui :)

No sehän on sinun ongelma, jos olet tehnyt niin. Mä en näe mitään väärää siinä, että yhden vuoden vaikka vain on, sen on ansainnut jo tuossa vaiheessa. Jos vaan siis vanhempien budjetti sallii, ja miksi se yhtäkkiä lakkaisi sallimasta. Tokihan koti ei sitten ole hotelli, mutta voi vaikka preppailla seuraaviin pääsykokeisiin jne.

Minusta on turha lähteä ihan täysin vastoin tahtoaan johonkin paskaduuniin "hakemaan motivaatiota", kun se ei edes ole tuollaisesta kiinni. Ja se, että ei ei pidä jostain, ei sulje pois sitä, että ei osaisi tai olisi kiittämätön ja avuton.

Mikä pakko on tehdä yhtikäs mitään? Kai sitä ihmisellä on lupa joskus vaikka vähän aikaa hengähtää ja ladata voimia ensivuoteen jos silloin menee opiskelemaan. Jotain töitä välillä jos rahaa tarvitsee, voihan sitä kysellä ja pitää silmät auki. Keskittyköön vaikka harrastamaan jotain. Ihme suoritusyhteiskunta, kun koskaan ei saisi olla kotona vaan aina pitäisi olla joka vuodelle jonkunnäköistä opiskeltavaa tai aherrettavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja höhhöh:
Milläs paikkakunnalla tilanne on sellainen että mitään töitä ei nyt vaan kertakaikkiaan ole?

Ei sellaista paikkakuntaa olekaan, mutta taitaakin olla kyse siitä ettei ole SOPIVAA työtä. Itse laitoin rekkamiehille ruokaa, pesin vessoja ja kuuntelin härskejä juttuja tuon välivuoden. Kyllä sitten taas opiskelu maistui :)

No sehän on sinun ongelma, jos olet tehnyt niin. Mä en näe mitään väärää siinä, että yhden vuoden vaikka vain on, sen on ansainnut jo tuossa vaiheessa. Jos vaan siis vanhempien budjetti sallii, ja miksi se yhtäkkiä lakkaisi sallimasta. Tokihan koti ei sitten ole hotelli, mutta voi vaikka preppailla seuraaviin pääsykokeisiin jne.

Minusta on turha lähteä ihan täysin vastoin tahtoaan johonkin paskaduuniin "hakemaan motivaatiota", kun se ei edes ole tuollaisesta kiinni. Ja se, että ei ei pidä jostain, ei sulje pois sitä, että ei osaisi tai olisi kiittämätön ja avuton.

kaikille maistereillehan on esimerkiksi loistoduuni odottamassa opiskeluiden jälkeen, eiks niin?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja no entäs:
urheiluhierojakouluun? Tutkinnon suoritettuaan pääsee suoraan terveysalojen pääsykokeisiin ammattikorkeakouluihin :)

Ei ole tavoitteena amk. Lähinnä tykkää urheilla, ei niinkään ohjata tai työllistyä alalle.

Mikä tytöllä sitten on tavoitteena?

Ehdottomasti kannattaa käyttää välivuosi johonkin sellaiseen, mistä on hyötyä ensi vuoden pääsykokeissa tai niissä tulevissa opinnoissa. Alasta riippuen hyviä on avoin yliopisto ja kansanopistot. Mun esikoinen ei päässyt vuosi sitten haluamaansa opiskelupaikkaan, joten käytti välivuoden suorittamalla kansanopistossa ko alaan liittyviä kursseja. Tänä vuonna sitten valintakokeissa onnistui.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Mikä pakko on tehdä yhtikäs mitään? Kai sitä ihmisellä on lupa joskus vaikka vähän aikaa hengähtää ja ladata voimia ensivuoteen jos silloin menee opiskelemaan. Jotain töitä välillä jos rahaa tarvitsee, voihan sitä kysellä ja pitää silmät auki. Keskittyköön vaikka harrastamaan jotain. Ihme suoritusyhteiskunta, kun koskaan ei saisi olla kotona vaan aina pitäisi olla joka vuodelle jonkunnäköistä opiskeltavaa tai aherrettavaa.

No minä taas en ymmärrä, että mitä suorittamista se muutaman tunnin työnteko päivässä on? Aika heikkoa tekoa, jos lukio saa niin piippuun, että vaatii vuoden lepotauon. Jos vuoden makaa laakereillaan, herpaantuu ja voi olla vaikea tarttua mihinkään. Jos on kirjoituksista asti jo vain ollut, on siinä monta kuukautta tullut jo levättyä.

Ap:n tyttö on 19-VUOTIAS. Ei mikään lapsi, jota kohtaan ap olisi elatusvelvollinen. En mä ainakaan kustantelisi aikuiselle 19-vuotiaalle lapselleni mitään välivuotta kotisohvalla makoillen! Kyllä sais yrittää hakea töitä, opiskella, lukea pääsykokeisiin tai tehdä jotain fiksua edes.
Kuulostaa kummalliselta toi sun oletus, että vanhemmat on aina valmiita elättämään aikuisen jälkeläisensä.

avoimeen jos lähtee voi tasan opiskella sen verran kuin haluaa.. kylhän sen ekan k uukauden makaa ja syljeskelee kattoon, mut entäs sit ku rahat lopuvat? mä en ainakaan aijo elättää mun lapsia siitä et makaavat kotona mitään saamattomina.. jos ei töitä/ei kokulua ni sit tehdään kotitöitä sen eestä

Ne nuoret, jotka ei ole nirsoilleet, on niitä jotka valmistuttuaan pääsee helpoimmin töihin ja saa vie opiskeluaikana kesätyöpaikat. Ne, jotka on vaan kotona kun ovat sen "ansainneet" jää silloin nuolemaan näppejään. Että kyllä niissä paskaduuneissa on järkeä. Mä rekrytoin ihmisiä työssäni ja saadessani hakemuksen joka alkaa vaikkapa lauseella " Nuoresta iästäni johtuen minulla ei ole työkokemusta... " , lentää se suoraan roskiin. ( Ellei hakija ole oikeasti nuori, alaikäinen)

Alkuperäinen kirjoittaja reality:

No minä taas en ymmärrä, että mitä suorittamista se muutaman tunnin työnteko päivässä on? Aika heikkoa tekoa, jos lukio saa niin piippuun, että vaatii vuoden lepotauon. Jos vuoden makaa laakereillaan, herpaantuu ja voi olla vaikea tarttua mihinkään. Jos on kirjoituksista asti jo vain ollut, on siinä monta kuukautta tullut jo levättyä.

Jep, toihan on monelle ongelma, et välivuoden (tai useamman) ja makoilun jälkeen opiskelutekniikat on jo unohtuneet, ei ole enää säännöllistä vuorokausirytmiä ja opiskelusta on jo herpaannuttu. Joillekin on vaikeaa päästä takaisin ruotuun.

Alkuperäinen kirjoittaja huokaus:
Kyllä mäkissä voi työskennellä vaikka avoimessa opintoja suorittaisikin.
Tylsä työ ja opinnot sopivat hyvin yhteen. Ne tukevat toisiaan.
Toisaalta työ kuin työ on hyvää kokemusta. Huonompaakin työtä jaksaa, kun tietää, ettei sitä tarvitse loppuikäänsä tehdä.

Ap olisi helpompi antaa vinkkiä jos kertoisit mihin tyttösi on hakenut ja siis mikä ala häntä kiinnostaisi. Jos hänellä on tavoitteena jo yliopistopaikka johon hakijoita on hirvittävästi ja paikkoja vähän, niin toisaalta siinä pääsykokeisiin lukemisessa voi oll aihan riittävästi hommaa.

Ne nuoret, jotka ei ole nirsoilleet, on niitä jotka valmistuttuaan pääsee helpoimmin töihin ja saa vie opiskeluaikana kesätyöpaikat. Ne, jotka on vaan kotona kun ovat sen "ansainneet" jää silloin nuolemaan näppejään. Että kyllä niissä paskaduuneissa on järkeä. Mä rekrytoin ihmisiä työssäni ja saadessani hakemuksen joka alkaa vaikkapa lauseella " Nuoresta iästäni johtuen minulla ei ole työkokemusta... " , lentää se suoraan roskiin.

hyvä hyvä

Mä pidin monta välivuotta. Olin töissä Ranskassa ekofarmilla puoli vuotta, puoli vuotta kibbutsilla Israelissa, Lontoossa tarjoilijana jonkin aikaa, sitten Suomessa armeijassa vuoden. Niin, ja välillä matkustelin. Ja Taizessa vietin pitkän ajan, ja parissa muussa yhteisössä.

Armeija-aikana luin itseni sisään lääkikseen jossa nyt opiskelen.

19 vuotias voi kyllä tosiaan muuttaa toiselle paikkakunnalle töihin. Vaate- ja ruokakauppoihin pääsee helposti töihin ilman koulutustakin. Koulunkäyntiavustajaksi tai päiväkotiin voi päästä myös. Samalla voi suorittaa avoimessa yliopistossa esimerkiksi kieliä kun ne saa hyväksi luettua sitten kun pääsee omaan koulutukseensa joten eivät mene hukkaan. Vapaaehtoistyössä saa kokemusta ja kielitaitoa. Vuoden voi kyllä tehdä jotain sellaistakin mistä ei tykkää tai mikä ei varsinaisesti oel sitä ihan omaa alaa.

Kyllä huomaa taas, millä palstalla ollaan, hohhoijaa, mitä vastauksia...

Itse en pidä itseisarvona sitä, että väen vängällä pitäisi tehdä jotain kakkaa, jos ei oikeasti tarvitse. Näkisin, että se avoin yo olisi aika hyvä tytölle, jos opiskelumptivaatiota ja suunnitelmia yo:oon pääsystä löytyy. Ei kannata lähteä Hesen kassalle tai au pairiksi, koska "niin kuuluu tehdä", ei se ole mikään itseisarvo ja elämää oppii muutenkin. Tulevat vuodet ehtivät kasvattaa.

Itse en myöskään päässyt ekalla, enkä vielä tokallakaan sisään. Ekaksi vuodeksi lähdin inttiin, joka oli mukava ja kasvattava kokemus, hauskakin. Tokan vuoden tein sinne hieman hommia, jotta sain rahaa vähän,mutta pääsääntöisesti luin hirveällä draivilla pääsykokeisiin. Porukat eivät painostaneet hanttihommiin tai edes vaatineet sitä, vaan antoivat mun keskittyä tulevaan koitokseen ja samalla nauttivat niistä viimeisistä hetkistä, jotka olin kotona. Toki tein kotihommia siinä missä ennenkin, enkä odottanut täysihoitoa, mutta tämä nyt lienee itsestäänselvyys.

Sitten pääsinkin sisään ja ihan hyvä ihminen musta on varmaan tullut, vaikka en ole hanttihommia yhtään tehnytkään elämässäni:)

Ne nuoret, jotka ei ole nirsoilleet, on niitä jotka valmistuttuaan pääsee helpoimmin töihin ja saa vie opiskeluaikana kesätyöpaikat. Ne, jotka on vaan kotona kun ovat sen "ansainneet" jää silloin nuolemaan näppejään. Että kyllä niissä paskaduuneissa on järkeä. Mä rekrytoin ihmisiä työssäni ja saadessani hakemuksen joka alkaa vaikkapa lauseella " Nuoresta iästäni johtuen minulla ei ole työkokemusta... " , lentää se suoraan roskiin.

Näimpä.
Se kertoo aika paljon ihmisestä, jos hän valikoi työt joita suostuu tekemään jo silloin kun valinnanvaraa ei ole. Työnantaja haluaa työntekijän, joka on valmis tekemään sitäkin, mikä ei ole kivaa, koska sellaista työtä ei ole keksittykään, jossa kaikki on kivaa! Työntekijä, joka suostuu vaan kivoihin töihin luultavasti jättää siinäkin työssä johon suostuu ne vähemmän kivat osuudet vähemmälle huomiolle.

Minäkin kannatan säännöllistä toimintaa. Omalla kohdallani toimi todella hyvin avoin yliopisto + McDonalds, siellä kun sai toivoa juuri niin paljon tunteja kuin tahtoi. Sitä paitsi mielestäni kaikki työ on arvokasta ja tärkeää! Oman koulutuksen mukaan on sitten erilaisia mahdollisuuksia erilaisiin työtehtäviin.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Ap olisi helpompi antaa vinkkiä jos kertoisit mihin tyttösi on hakenut ja siis mikä ala häntä kiinnostaisi. Jos hänellä on tavoitteena jo yliopistopaikka johon hakijoita on hirvittävästi ja paikkoja vähän, niin toisaalta siinä pääsykokeisiin lukemisessa voi oll aihan riittävästi hommaa.

vuosi on pitkä-aika lukea pääsykokeisiin.. lulis siinä ajassa jo muutaki kerkeävän tehdä..

Yhteistyössä