Mitä tekemistä 19-vuotiaalle tytölle välivuodeksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ongelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huomaa kyllä millä palstalla ollaan, kun täällä sanotaan että ton ikäsenä on hyvä tehdä lapsi, tai että lähde au pairiksi ;)

Kommentoitko ap tota avoimessa yliopistossa opiskelua?
Jos esim. suorittaa avoimessa tarpeeksi opintopisteitä kauppakorkean kursseista, niin kauppakorkeaan voi päästä ilman pääsykokeita.

Lisäksi esim. lääkikseen järjestetään jopa vuoden pituisia valmennuskursseja.

Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ei kiinnosta pätkän vertaa. Kiinnostus ja osaaminen ovat eri asioita.

Tästä paistaa läpi se että tyttö (tai äitinsä ) ei kelpuuta kaikkia töitä? Vuoden nyt tekee mitä vain. Vaikka sitten siivoaa tai myy hampurilaisia.

Ja näky jo aiemmissakin jutuissa. Olen samaa mieltä, perusduunia vaan tekemään. Kerkee sitä myöhemmin olla krantumpi. Ja tosiaan kun kyse on parhaimmassa tapauksessa vuodesta, työ saattaa sitä paitsi motivoida entisestään opiskeluun, jolla uskon olevan suuri merkitys sisälle pääsyyn.

Yks vaihtoehto on sitten se, että annat lapsen lorvia kotona tekemättä mitään, koska "ei kiinnostanut"

Miten olisi työ esim. McDonaldsissa tai siivoamassa (itse tykkäsin kummastakin työstä aikanaan kovasti!) ja lisäksi Avoimessa yliopistossa opiskelu? Itse aloitin opinnot avoimessa ja sain yhdessä vuodessa paljon opintoviikkoja suoritettua. Samalla tutustuin alaankin paremmin. Ja seuraavana vuonna sitten jo pääsinkin sisään.

Tavallaan samantekevää mitä tekee, kunhan tekee jotain säännöllistä! En alkaisi tuon ikäistä hyysätä enää kotona, vaan jotain työtä/opiskelua/aupair/vapaaehtoishommia tms panisin keksimään.

Peruutuspaikkoja on varmasti monelle alalle tarjolla. Kannattaa aloittaa missä vaan, niin pysyy opiskelutuntuma yllä. Vaihtaahan voi aina alaa, kun paikka aukeaa ja kiinnostuksen kohde täsmentyy.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Vuoden nyt tekee mitä vain. Vaikka sitten siivoaa tai myy hampurilaisia.
Onko muuten tullut mieleen, että niitäkään töitä ei ihan tuosta vaan saa.

Mä olen aikaisemmin ollut töissä Hesellä ja siellä oli kyllä jatkuva haku päällä, joka kuukausi aloitti joku uusi (ja kyseessä oli hyvin pieni Hese).

Nyt olen töissä siivousfirmassa, toimistopuolella tosin, ja kyllä tännekin jatkuvasti kaivattaisiin tuuraajia.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Täydennyshaku amk:hon, tai sitten alkaa vaan tosissaan etsiä niitä töitä eikä kohauttele olkiaan ja manaile huonoja aikoja...

On etsinyt töitä ihan tosissaan, mutta kun ei ole, niin ei ole. Piste. TIlanne on tällä paikkakunnalla nyt sellainen.

19 vuotias voisi kyloä jo lähteä työn perässä sinne mistä sitä saa.

ei kiinnosta pätkän vertaa. Kiinnostus ja osaaminen ovat eri asioita.

Tästä paistaa läpi se että tyttö (tai äitinsä ) ei kelpuuta kaikkia töitä? Vuoden nyt tekee mitä vain. Vaikka sitten siivoaa tai myy hampurilaisia.

No mut nyt olikin kyse siitä au pairista. Jos ei erityisemmin pidä lapsista ja kodin hoidosta, niin miksi hemmetissä väkisin lähteä kiduttamaan itseään au pairiksi, eihän pojatkaan lähde jos ei kiinnosta. Niin luterilaista.

Vaihtoehtoja on. Kansanopistot(joihin voi saada myös opintotukea), avoin yo, intti, reilaus, work and travel, you name it!

Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:
Milläs paikkakunnalla tilanne on sellainen että mitään töitä ei nyt vaan kertakaikkiaan ole?

Ei sellaista paikkakuntaa olekaan, mutta taitaakin olla kyse siitä ettei ole SOPIVAA työtä. Itse laitoin rekkamiehille ruokaa, pesin vessoja ja kuuntelin härskejä juttuja tuon välivuoden. Kyllä sitten taas opiskelu maistui :)

että aikuisen lapsen äiti kyselee aikuisen tyttärensä puolesta, että mitä töitä tytär voisi tehdä välivuotena?!! HALOOO!!!! Kai oli kirjoituksissakin pitämässä kädestä.

Vitsit, mä olin jo 3 kesää tohon mennessä kesätöissä ja ite paikkani hommasin. Tosiaan edes kehtais pyytää äitiä töitä kyseleen.

Alkuperäinen kirjoittaja ky:
puhelinmyyjäksi, tai joksikin tuote-esittelijäksi...

Ehdottaisiko kukaan tällaista liibalaabaa pojalle? Se on jännä homma, että tyttöjen tulisi mukisematta tehdä paskaisimmatkin hommat ja olla vielä niin hemmetin kiitollisia, vaikka ei nappaa. Pojat saa valittaa.

Tuli vielä mieleen, että onhan niitä vaikka mitä opistoja, joihin voi mennä ilman raskaita pääsykokeita. Niissä voi vähän tunnustella, mistä alasta pitää. Ja yleensä niissä voi myös asua, joten ei tarttisi olla pienen paikkakunnan tarjonnan varassa.

Alkuperäinen kirjoittaja no entäs:
urheiluhierojakouluun? Tutkinnon suoritettuaan pääsee suoraan terveysalojen pääsykokeisiin ammattikorkeakouluihin :)

Ei ole tavoitteena amk. Lähinnä tykkää urheilla, ei niinkään ohjata tai työllistyä alalle.

mä kyl oisin ennemmin sitä mieltä et hakeutuu avoimeen opiskelemaan.. se on kuitenki enemmän eteenpäin, mitä mäkissä työskentely (jos sit ei ole niin et opiskelu motivaatio on hakusessa). Paljon on kuitenki sellaisia jotka eivät eka kerrala pääse haluamalleen alalle..

Mitä ap tuumii näistä vaihtoehdoista?
- McDonalds/Hese tai siivous
- avoin yliopisto
- opistot

Vai pidätkö vaihtoehtona, ettei tyttäresi tekisi "mitään" ja miettisi elämää toimettonana kotona?

Alkuperäinen kirjoittaja d:
Alkuperäinen kirjoittaja ky:
puhelinmyyjäksi, tai joksikin tuote-esittelijäksi...

Ehdottaisiko kukaan tällaista liibalaabaa pojalle? Se on jännä homma, että tyttöjen tulisi mukisematta tehdä paskaisimmatkin hommat ja olla vielä niin hemmetin kiitollisia, vaikka ei nappaa. Pojat saa valittaa.

No pojalle ehdotettaisiin vaikka hanttihommia raksalla ehkä helpommin, mutta juu, kyllä niitä näkyy hampurilaisen paistossa, kaupan kassalla ja soittaa välillä puhelimeenkin, eli kyllä nekin tekee hanttihommia ja suuri osa niistä varmaan hankkii ne ihan ite.

Alkuperäinen kirjoittaja no entäs:
urheiluhierojakouluun? Tutkinnon suoritettuaan pääsee suoraan terveysalojen pääsykokeisiin ammattikorkeakouluihin :)

Ei ole tavoitteena amk. Lähinnä tykkää urheilla, ei niinkään ohjata tai työllistyä alalle.

niin äitin vai tytön tavoitteena????

Yhteistyössä