Mitä teillä syödään Jouluna?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kokkikolmonen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kokkikolmonen"

Vieras
Aion nyt ensimmäistä kertaa tehdä aaton jouluruuat itse, eli emme sukuloimaan. Kinkku ostetaan, mutta muut ruuat on vielä täysin arvoitus. Hyviä vinkkejä tänne siis kiitos! :) kalaa meillä ei syödä koska olemme allergisia.

Aika perinteisiä- porkkanalaatikkoa ja lanttulaatikkoa, imellettyä perunalaatikkoa

Kinkkua ei, mutta hirven sisäfilettä mallasjauho-fariinisokeri-piparimauste kuorrutettuna
Rosollia, sienisalaattia, vihreää salaattia
melonia, rypäleitä, ananasta

Graavisuolattua kalaa, paistettua lohta tai taimenta

Lanttu-, porkkana-, makaroni-, ja maksalaatikkoa
Kinkkua
Rosollia
Perunoita
Kermakastiketta
Ryynimakkaroita
Savulohta
Karjalanpiirakoita
Karjalanpaistia (sen makaronilaatikon kanssa siis)
Vihersalaattia
Sienisalaattia

[QUOTE="kokkikolmonen";27638473]tuo makaronilaatikko joulupöydässä oli ihan uutta minulle.. siis ihan perus-makaronilaatikko? :)[/QUOTE]

Ei kun semmosta, johon tulee paljon munamaitoa eikä ollenkaan jauhelihaa tai sipulia, se laatikko on semmoista "löysää". Älä kysy, mistä on tapa peräisin, mutta mummolta minä olen sen oppinut. Joku pohjois-karjalainen tapa ehkä? Mutta maistuu tosi hyvältä

Laatikot
kalkkuna/kinkku
savustettu nieriä/siika
graavikala
smetanasilliä
kurpitsaa
herneitä
rosollia + vaahto
itse tehtyä saaristolaisleipää
itse tehtyjä karjanpiirakoita
maksapasteijaa
itse tehtyä sienisalaattia
juustoja

Kinkkua
Laatikoita (peruna, porkkana, lanttu ja bataatti)
Rosolli
Hedelmäinen salaatti
Suolakurkku
Herneet
Sillit/silakat x 5
Graavilohi
Graavisiika
Savulohi
Savusiika
Mätiä (siika + lohi taas :D)+smetana+sipuli
Kananmunat mätitahnalla
Kotijuusto

jäiköhän jotain pois? Jälkkäriksi vakiona glögi/luumukakkua piparipohjalla, nam nam!

No ainakin kinkkua tai possua jossain muodossa,rosollia, lanttu ja porkkanalaatikkoa, karjalanpaistia,
Perunoita, salaattia, ehkä maksa ja lihapateeta,lohi- tuorejuustoarullia, itsetehtyjä riisipiirakoita, riisipuuroa ja sekameteli-
soppaa, torttuja, luumurahkaa, pipareita ja ehkä juustoja.

Alkuruokapöytä vaihtelee vuosittain, mutta graavilohi+hovimestarinkastike, riimihärkä ja katkaravuilla koristellut kananmunanpuolikkaat on joka joulu. Täältä löytyy kuvia muutaman viime vuoden alkupaloista:
Jouluja

Pääruuaksi sitten perinteisesti kinkku, porkkana-, lanttu- ja perunalaatikko, rosolli, vihersalaatti, joku kasvismureke (jos kasvissyöjä on paikalla), keitetyt perunat ja kinkulle & murekkeelle kastike. Haudutettu punakaali. Jälkkäriksi luumukiisseli ja kermavaahto.

Meillä on ainakin karjalanpaistia, vaikka palstan mukaanhan sitä ei saisi jouluna syödä. Meille ei kyllä tosin tule ollenkaan kinkkua, että ehkä sen takia sitten saamme luvan tehdä sitä paistia.

Jos ollaan ihan oman perheen kesken niin pöydästä löytyy
lanttu-, porkkana- ja maksalaatikko
kinkku
rosolli
sienisalaatti
graavilohi

Todellakin meidän pöydässä on aika vähän erilaisia ruokia, mutta kun ne on vaan ne mitkä meille maistuu parhaiten :)

Jos syödään isommalla porukalla (mun äidin ja sisarusten kanssa), niin lisäksi
perunat + ruskea kastike
herneitä

Jälkkäriksi varmaankin luumurahkaa

Joulupäivänä mennään syömään anoppilaan ja siellä varmaan samat herkut + karjalanpaisti ja riisipuuro.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27638575:
Alkuruokapöytä vaihtelee vuosittain, mutta graavilohi+hovimestarinkastike, riimihärkä ja katkaravuilla koristellut kananmunanpuolikkaat on joka joulu. Täältä löytyy kuvia muutaman viime vuoden alkupaloista:
Jouluja

Pääruuaksi sitten perinteisesti kinkku, porkkana-, lanttu- ja perunalaatikko, rosolli, vihersalaatti, joku kasvismureke (jos kasvissyöjä on paikalla), keitetyt perunat ja kinkulle & murekkeelle kastike. Haudutettu punakaali. Jälkkäriksi luumukiisseli ja kermavaahto.

oi joi..saako tulla teille syömään? ;D

[QUOTE="kokkikolmonen";27638681]oi joi..saako tulla teille syömään? ;D[/QUOTE]
Tänä vuonna mennään systerille syömään, ruuat laitetaan kuitenkin aina yhdessä. Pitää siis kysyä systeriltä :D

keittiönoita, mitä tahnoja sulla on noissa 'kupeissa'?
Vaihtelee vuosittain. Yleensä kuitenkin osassa on kasvistahna, osassa lihatahna (monesti poroa) ja osassa kalatahna. Perustahna syntyy majoneesista ja kermaviilistä/smetanasta/ranskankermasta. Siihen sitten sekaan esim raastettuja juureksia, sipulia ja mausteita. Tai lihaa, mausteita, maustekurkkua tms. Tai rapuja, kalaa, sitruunaa, mausteita tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27638575:
Jouluja

Tsiisus! Marry me.

*lounaaksi ollaan yleensä syöty borsch keittoa+ smetanaa

Eri päivinä on eri ruokaa:

*peuraa tai naudan sisäfilettä, rosmariiniperunoita, punaviinikastiketta. Erilaisia tapaksia...

*Lämminsavulohta, kylmäsavulohta, konjakki-graavilohi, smetana+ suolakurkut, venäläinen silli, smetana-mätisilli. Blinejä...

*Poronkäristys, perunamuusi, karpalohyytelö

jälkiruokaa en ole vielä päättänyt, mut joku kakku vois olla hyvä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27638877:
Vaihtelee vuosittain. Yleensä kuitenkin osassa on kasvistahna, osassa lihatahna (monesti poroa) ja osassa kalatahna. Perustahna syntyy majoneesista ja kermaviilistä/smetanasta/ranskankermasta. Siihen sitten sekaan esim raastettuja juureksia, sipulia ja mausteita. Tai lihaa, mausteita, maustekurkkua tms. Tai rapuja, kalaa, sitruunaa, mausteita tms.

Montako syöjää teillä syö aattona?

[QUOTE="vieras";27639207]Montako syöjää teillä syö aattona?[/QUOTE]
Tämäkin vaihtelee vuosittain, mutta 8-12. Ruuat, mitkä jäävät aatosta syömättä, jetaan neljään tai viiteen talouteen. Kukaan meistä ei siis tee vielä lisäksi kotiinsa jouluruokia vaan kaikki pärjäävät noilla tapaniin asti.

Yhteistyössä