Jo riipii joulustressi, missä vietätte joulunne ja käytännön ongelmia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sonta klaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Puhut miehen kanssa lisää aiheesta. Tee asiasta vaikka se riita jota miehesi niin välttelee, siinäpähän pohtii haluaako olla vaimon kanssa jatkuvasti riidoissa vai sukunsa kanssa jotka soputuu kyllä kun on pakko. Voihan tuossa kyllä niinkin käydä että pääset viettämään joulua lasten kanssa vain sinä kun mies on valinnut äitinsä ja muuttanut kokonaan takaisin tämän helmoihin.

Jos tuo kuullostaa liian rankalta, niin vaihtoehtoja löytyy muitakin. Sovitte lähtevänne sinne anoppilaan, mutta käyt syömässä juuri ennen kuin alat pakkaamaan jotain sopivasti pilaantunutta ja käyt oksentamassa. Valitat huonoa oloa ja sekaisin olevaa vatsaa ja epäilet että olet oksennustaudissa. Itkeä poraat mihellesi että et pysty lähtemään reissuun eikä nyt muidenkaan joulua kannata pilata sillä että lapsetkin mahdollisesti päätyvät oksentelemaan.

Jos näyttelijänlahjat eivät riitä, ota selvää mitä voit "hajottaa" autostanne hieman ennen lähtöä niin ettei auto käynnisty. Mitään kallista ei kannata kuitenkaan tehdä.

Sitten vielä sekin, että onko sinulla sukulaista joka haluaisi tulla teille joulua viettämään? Serkkua tai tätiä tai jotain. Koska teille tulee vieras joulua viettämään niin ettehän te nyt silloin toki mihinkään ole lähdössä.

Tai lupaat hoitavasi sen lemmikkien vahdin mutta kehenkään et ota yhteyttä ja edellisenä päivänä saat ilmoitusta että vahti on sairastunut eikä voi ottaa lemmikkejä hoitoon. Ja kenet nyt niin myöhään enää saa jouluksi lemmikkivahdiksi?

Tai sitten repäisette oikein kunnolla ja häivytte ulkoimaille palmun alle viettämään mokomat päivät, tässä tapauksessa bonuksena tulee mihesi suvun viha niin pahasti niskaan ettei teidän tarvitse vaivautua ihan heti mummolaan :)

Ja hei, se kusipää ääliö joka menee sinulle sanomaan että sinun pitäisi ajatella muitakin kuin itseäsi ei ole itse ajatellut koskaan ketään muuta kuin itseään. Näille ihmisille ilmoitat että ajattelet sitten muita kun nämä muut ovat ajatelleet ensin sinua niin monta kertaa kuin sinä olet ajatellut tähän mennessä heitä, eli noin kahdentoista vuoden jälkeen!

Hali ap:lle.

• Tykkää
Reactions: Pinki
Ja meillä ollaan jo 12v ajan oltu joka toinen joulu kotona, jolloin minun pikkuveljet perheineen tulevat meille, ja joka toinen joulu minun vanhempieni luona.

Anoppilassa emme ole koskaan jouluaattoa viettäneet, ihan sen vuoksi, että siellä on niin erilaiset joulutavat kuin mistä tykkäämme. Olemme asian kertoneet suoraan, kerran anoppi asiasta möksähti, mutta sen jälkeen ollut ok. Käydään siellä sitten aina viettämässä Uutta Vuotta. Tämä sopii siis kaikille ja varmaan sen vuoksi, että asiasta on puhuttu avoimesti.

Minun vanhemmat asuvat 30km:n päässä, miehen vanhemmille on matkaa 110km.

no meette aattona sinne ja ajatte joulupäiv aamuna kotiin niin jää kaks päivää nauttia joulusta omalla porukalla? 250km ei nyt kuitenkaan oo hävyttömän pitkä matka, meillä on miehen vanhempien luo 500km.

Meillä onneks miehen vanhemmat hyväksyvät sen että joka toinen joulu ollaan kotona ja käydäön mun vanhempien luona. Tosin sitten uutenavuotena on 'pakko' käydä miehen vanhempien luona ja 'toinen joulu' on sielläkin. Mekin on puudetty appivanhempia käymään ja kerran ovat käyneetkin, toiste vaan eivät ole tulleet..

Me ollaan oltu pääsääntöisesti kotona. Tai suurinpiirtein joka toinen joulu kotona. Jossain vaiheessa käydään vanhusten (isännän sukulaisten) luona. Miten milloinkin. Äitini on viettänyt vain kerran kanssamm joulun, asuu 350 kilsan päässä, emmekä myöskään käy hänen luonaan jouluna, vaikka hyvät välit onkin. Ymmärtää täysin.

Mutta mitä jos tekisitte niin, että menisitte aaton aattona sinne miehesi sukulaisten luokse. Olisit sitä ennen aaton aattona laittaneet kinkut sun muut valmiiksi. Sitten menisitte miehen sukulaisten luokse seuraavaksi yöksi. Olisitte aattoaamun siellä. Annatte heille mahdollisuuden syödä jo aikainen jouluateria ja pukki kävisi aikaisin aaton aamupäivällä. Ja lähdette ajelemaan kotiin viimeistään klo 12. Jos he junttiudessaan eivät tajua lahjoja jaella jo aattoaamuna vaan "odottelevat perinteisesti iltaan", niin se olkoon sitten heidän ongelma. Pyydätte sitten vaikka lähettämään lahjat teille. Eli olette jouluna miehen sukulaisissa 23.12. klo 18 - 24.12 klo 12 välisen ajan. Tai jotain. Ja aattoillaksi kotiin syömään valmiiksi tehdyistä herkuista sun muista. Siinä on koko loppujoulu aikaa rauhoittua, vaikka aattona jouduttekin muutaman tunnin istumaan autossa. Ja jos eivät ole tyytyväisiä ratkaisuun, niin se on sitten voi voi.

Minulle selvisi ensilukemalta ongelman ydin: alkoholi. Sen takia isovanhemmat ja muut sukulaiset eivät suostu ajelemaan aapeen luokse jouluksi. Eihän sitä sitten pysty vapaasti naukkailemaan ja mahdollinen krapularyyppykin seuraavana aamuna ei käy.

Ai nyt jo jollain on alkanut joulunviettostressi! Ei hyvältä kuulosta. Me olemme valinneet kaikkein miellyttävimmän tavan viettää joulua: siitä hetkestä kun yhteen muutettiin ollaan aattoa vietewtty ensin kaksin, sitten kolmin, sitten neljästään ja lopulta viidestään. Omassa kodissa, omassa rauhassa. Alkuvuosina oli tapna käydä joulunpyhinä molempien vanhemmilla joulukahveilla. Sitten se alkoi stressata joten alettiin käymään vuorovuosin. Näin on menty vuosia. Oikea valinta.

Aatto ollaan vietetty aina kotona, vaikkakin toinen vanhemmista on yleensä ollut aattona töissä. Joulupäivänä tai tapanina käydään sitten isovanhemmilla. Tämä päätettiin yhdessä jossain vaiheessa kun esikoinen oli pieni, eipä kukaan ole valittanut.

Me ollaan tänä vuonna päätetty viettää täysin stressivapaa joulu: vuokrattiin jo Vuokatista lomaosake jouluviikoksi, siellä ollaan oman perheen kesken, ulkoillaan, käydään kylpylässä, syödään hyvin, pelaillaan pelejä ja vaan ollaan. Ihanaa :)

Tuolle joka käski jutella anopin kans. Ei syyllistäjän ja painostajan kans voi jutella jos muutenkin pitää miniää vaan lastentekokoneena.
Eikö terapeuttisi voisi tukea sinua ap pitämään puolesi? Jos terapeutti on sitä mieltä että vain ja yksin sinun pitää aina joustaa niin ei kuulosta pätevältä terapeutilta.
Voihan mies lasten kanssa käydä anoppilassa, mikset nauttisi rauhallisesta joulusta? Ei kannata itsemurhaa ajatella. Parempi kuitenkin olisi että mies kasvaisi aikuiseksi, ja sopisi asiat vaimonsa kanssa eikä anopin. Ainakin miehen pitää tehdä selväksi että perhejoulu oli YHTEINEN päätös eikä sinun saneluasi!
Ja tottakai miehen pitää osallistua jouluvalmisteluihin, ruuanlaittoon ja muuhun.
Inhottava tilanne. Mutta älä unohda itseäsi, pidä puolesi vaikka painostetaan! Et ole nipottaja vaikka haluat lapsille joulun ilman alkoholia. Varsinkin kun se sukulaisten joulu on riitelemista. Ei hyvä malli lapsille, ei.
Joulua ei tartte viettää sukulaisten kanssa. Käydä voi muulloinkin.

Me olemme olleet viimeiset 3 joulua kotonamme. Ennen sitä joulut oli sitä, että aatonaattona ajettiin pohjoiseen yhdeksi päiväksi sitten sukulaisten kautta Joulupäivänä kotiin. Tapanina sitten ajo etelään. Oli meinaan aika tiukat ja uuvuttavat 3-4 päivää, josta suurin aika meni autossa istumiseen. Sain tarpeekseni silloin kun nuorimmainen oli 6kk ja aatto oltiin poikkeuksellisesti taas eri paikassa ja koko aatto meni vauvani nukuttamiseen. Ei nukkunut. Olin armottoman väsynyt ja päätin, että ei enää koskaan. Enkä ole katunut, eikä tosin kukaan ole loukkaantunutkaan.

Itse en missään nimessä lähtisi mihinkään ja varsinkaan sellaiseen paikkaan missä kaadetaan vielä kuppia!! Pidä pääsi! Sinullakin on oikeus Jouluihin!

Kiitos taas uusista näkemyksistä. Tuo menee harkintalistalle että käymme mummolassa aatonaattona ja lähdemme aattona pois niin aikaisin että ehdimme nauttia omastakin joulusta. Myös tästä loukkaannutaan ja on riskinä, että mies suostuukin kun äitinsä kyynelsilmin itkee että jääkää jouluksi heidän kanssaa. Mies voi hyvinkin suostua ja taas vedotaan siihen, että vain minä loukkaannun ja muut ei, enemmistö päättää. Katsotaan, katsotaan.

Terapiasta olen saanut tukea ja olen jo ottanut etäisyyttä minua littaaviin ihmisiin. Kuten terapeuttini sanoi, minusta tulee uhka kun en suostu enää hyppimään muiden pillien mukaan. Niin on tullut, siinä hän oli oikeassa. Välillä vaivun täyteen epätoivoon ja välillä herää taisteluhenki, taistelen paikkani tähän maailmaan ja sukuun, niin että minulla on samat oikeudet kuin muillakin ja olen lasteni äiti. Minut esitellään monien avioliittovuosien jälkeen edelleen mieheni tyttökaverina siellä suvussa. :)

Ja tuo oli mainio vinkki, että kutsumme meille vieraita! Voisinkin kutsua jonkun sukulaiseni hyvissä ajoin, eihän me silloin mihinkään lähdetä kun tulee vieraita. :D Kiitos!

[QUOTE="vieras";28806813]Minulle selvisi ensilukemalta ongelman ydin: alkoholi. Sen takia isovanhemmat ja muut sukulaiset eivät suostu ajelemaan aapeen luokse jouluksi. Eihän sitä sitten pysty vapaasti naukkailemaan ja mahdollinen krapularyyppykin seuraavana aamuna ei käy.[/QUOTE]

Näin minäkin käsitin, että alkoholi on ongelma ja se jouluna näkyy. Ilmeisesti kuitenkin ap tykkää käydä anoppilassa, kun siellä joka kuukausi käyvät mikä minusta on tosi paljon, jos matkaa on 250 km.

Nosta ap kissa pöydälle ja sanot suoraan anopille ja apelle, että tiedät että alkoholin puuttumisen vuoksi he eivät halua teille tulla ja sinä lapsien kanssa et halua tulla anoppilaan joulujuominkeihin. Rehellisesti sanot ja asiasta ei sen enempää tarvi märehtiä, vaan appivanhemmat saavat itse selvitellä ajatuksensa asiasta.

En menisi jouluksi anoppilaan, vaikka minkälaisen kompromissin tekisivät. Ap, kuuntele terapeuttiasi ja heivaa elämästäsipois nuo sinua littaavat ihmiset! Välinne ovat kertomasi mukmukaan jo nyt ihan kamalat, joten mitä menetät vaikka suututat heidät ilmoittamalla joulusuunnitelmistanne? Miehen kanssa on nyt keskustelun paikka. Ja lapsille ehdottomasti päihteetön joulu, hiprakkaiset sukulaiset eivät todellakaan ole mitään hauskaa seuraa. En keksi yhtään syytä, miksi sinun pitäisi tanssia anoppisi pillin mukaan.

Menkää jouluksi sinne anoppilaan niin kuin olette aikaisemminkin tehneet, mutta varaa hotelli itsellesi ja lapsille! Syötte ja vietätte aikaa anoppilassa mutta yöksi menette hotelliin..näin mies saa viettää aikaa oman perheen kanssa, teidän ei tarvitse katsella koko ajan sitä alkoholin litkimistä ja anoppikin pysyy tyytyväisenä.

Kerrot suoraan miehellesi, kuinka alkoholin juominen perheessä sinuun vaikuttaa niin ei hän voi hotellia sinulta kieltää..saa itse selittää äidilleen..

:( Inhottavaa että pitää joulusta kenenkään ottaa stressiä tai kantaa huolta:( Tsemppiä, et ole yksin!

Yhteistyössä