Mitä erityisen kallista teillä syödään jouluna?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tonttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aloittaja";22596115]Olisi mielenkiintoista tietää, et mitä ne ihmiset, joilla ei ole yhtään ylimääräistä rahaa jouluruokiin, syövät jouluna. Oletan, että tähän mennessä vastanneet eivät paru suureen ääneen, ettei ole rahaa, jos kerran ostavat graavisiikaa yms hieman normaalia kalliimpaa. Mun mielestä perusjouluruoka itse tehden ei maksa maltaita ja siksi ihmettelen sitä rutinaa, ettei ole varaa. Ei meilläkään syödä mitään erikoisjuustoja tai juoda kallista viiniä ja silti koen saavani ihan hienon jouluaterian aikaiseksi niillä itse tehdyillä laatikoilla ja kinkulla. Ja riisipuuroakin syödään, mut sekään ei kovin paljon maksa.[/QUOTE]

Jouluruokahan on ihan parasta kun se on perinteistä ja kotona tehtyä. Ei siihen oikein edes SAA menemään rahaa vaikka joku kovasti tahtoisikin. Se rahalla brassailu ei ole suomalaisen joulupöydän pääpointti :D

Meillä ei ole kinkkua kun lihaa ei syödä. Siksi kalaa on ja se on kalleinta. Mies ostaa lisäksi pari pulloa jouluolutta sen jokavuotisen "parhaat jouluoluet" listan mukaan tai jotain ranskalaista tai englantilaista kuivaa omenasiideriä (ihan toista kuin ne suomalaiset ällömakeat sidukat hyi!)
Mutta nuo juomatkaan eivät hirveästi maksa kun ei niitä kassikaupalla osteta ja maksa-arvot kirkuen juoda.

Leivon piparit ovat erittäin toimivia ja hyviä. Ohuita ja eivät maistu teolliselle kuivalle töhnälle.

Ukon toiveissa on mäti, olikohan se muikkua ja poronpaisti. Viime vuonna oli poron sisäfilettä, tänä vuonna tuskin. Ne kai kilohinnaltaan ovat kalleimpia. Kraavilohta en pidä mitenkään erityisen kalliina ruokana. Öö ja sitten jos sorrun ostamaan jotain erikoisempia suklaakonvehteja, niihin menee hetkessä monta kymppiä jos varautuu isommalle porukalle tarjoamaan. Mutta yleensä syön niitä yksin - ei muut niitä arvosta.

Meillä on pakastimessa luomukinkku. Muuten syödään vaan muusia, graavikalaa, riisipuuroa, soppaa, torttuja ja piparkakkuja. En tee laatikoita, koska en jaksa. en jaksa tapella lasten kanssa laatikoiden syömisistä. ja itse en tykkää kaupan laatikoista.

Kilohinnaltaan kallein lienee riimihärkä, mutta sitäkin hankitaan jouluksi paljon vähemmän kuin esim vapuksi. Meillä jouluna pitopöytä nk notkuu, mutta jouluruuathan valmistuu pääsääntöisesti edullisista raaka-aineista.

Minä onneton en hirveästi kinkusta pidä :( Ostetaan hyviä hedelmiä 8paljon) ja kalleinta varmaan on kylmäsavulohi - ja sitä täytyy olla riittävästi :)

Usein syödään aattona vanhemmillani suvun kanssa, ja aina viedään sinne jokainen sovitusti jotain syömistä :) Mitään hirveän ylellistä ja kallista ei meidän pöydässä jouluna(kaan) ole :)

mua himottaa kinkku mutta en syö punaista lihaa juurikaan sen epäeettisyyden ja epäekologisuuden vuoksi. ajattelin josko tänä vuonna ostaisi pienen luomukinkun. maksaa varmaan enemmän kuin perussika.

[QUOTE="Mamma italiana";22598265]JOS LAKKO LOPUU Suomessa. Pidetààn peukkuja, jooko?[/QUOTE]

Joo pidetään! Olen käsittänyt, että puolisosi olisi ulkomaalainen. Saako olla utelias ja kysyä onko teillä jotain erilaisia jouluperinteitä vai vietättekö ihan suomalaisen joulun?

[QUOTE="vieras";22598294]Joo pidetään! Olen käsittänyt, että puolisosi olisi ulkomaalainen. Saako olla utelias ja kysyä onko teillä jotain erilaisia jouluperinteitä vai vietättekö ihan suomalaisen joulun?[/QUOTE]

Suomalaisia jouluperinteità ja joulutunnelmaa ei voita mikààn. Olen ollut vain pari kertaa joulun italiassa, joten en osaa kiteyttàà. Sen vaan sanon ettei tààllà ole semmosia koko maan jouluruokia kuten suomessa. kuten juuri nuo laatikot, rosolli, piparit ja tortut... ruoka tààllàkin on aina hyvàà ja herkkuja kaupat pullollaan, mutta semmosia varsinaisia jouluruokia on vàhàn. semmosia mità syòdààn VAIN jouluna

minusta hienointa italialaisessa joulussa on keskiyòn joulujumalanpalvelus, seimiasetelmat, jouluvalot

No jaa, käyn varmaan herkkukaupasta hakemassa jotakin juustoja ja sitten on ehkä jotain huippulaadukasta tummaa suklaata, mutta ei ne mun mielestä nyt niin kalliita ole. Tulee niitä ostettua muulloinkin kun jouluna.

Joku mainisti samppanjan, sitäkin saatan ostaa mutta viimeistään sitten uudeksi vuodeksi. Veuve Clicquot on ainoaa jota juon, paitsi arkena juon cavaa. Siis en tarkoittanut että juon joka päivä, mutta ymmärtänette kyllä mitä tarkoitin.

[QUOTE="Mamma italiana";22598311]minusta hienointa italialaisessa joulussa on keskiyòn joulujumalanpalvelus, seimiasetelmat, jouluvalot[/QUOTE]

Espanjassa taitaa olla vähän samanlaista, mäkin pidän siellä noista samankaltaisista asioista. Kansa on sen verran uskonnollisempaa, että joulunakin korostuvat enemmän nuo vaikuttavat uskontoon liittyvät jutut. Jouluruokaa sielläkin jää kaipaamaan, tosin alueen hirveät suomalaisravintolat kyllä sitä tarjoaisivat... mutta eri asia haluaako niihin mennä :D Siksi ei tulekaan jouluja vietettyä Espanjassa, vaikka muuten ollaan siellä melko paljon.

Meillä ne kilohinnaltaan kalleimmat ruoat ovat esim. seuraavat:
- Juustotarjotin, jossa 4-5 eri juustoa, joista osa melko kalliita
- Viinirypäleitä
- viiniä (tosin vain pullo tai kaksi / 10 henkeä)
- jokirapuja ja mahdollisesti muita äyriäisiä
- mätiä
- sienisalaattia
- sillejä
- kylmäsavuporoa
- jotain muitakin "erikoisleikkeleitä", kylmäsavulohta tms.
- kuivattuja hedelmiä

Graavilohen ja lämminsavulohen joku tekee yleensä itse, joten silloin ne eivät tule kovin kalliiksi. Lisäksi ns. normaaliruoasta poiketen suklaata ja limsaa myös joulunajaksi. Sekä tietty ne tavallisemmat ja edullisemmat jouluruoat lisäksi.

Eli meneehän noihin rahaa, tosin en pahemmin valita, kun tiedän, että noista voi kyllä karsia tarvittaessa. Me kuitenkin mieluummin syödään joulunaikaan kaikkea mitä halutaan ja pihistellään sitten toiste. Ja jouluruokaa syödään useampi päivä, joten jonkin verran tavallista kalliimmaksi jouluruoka tulee.

[QUOTE="Yks";22596531]Jouluruokaa emme osta, ostan pipareita ja keitän riisipuuroa.
Muuten syömme perunoita ja jauhelihakastiketta.
Ylimääräistä ei ole penniäkään.
Veronpalautuksia ei ole kun ei ole verotettavaa.[/QUOTE]

Ettekö pidä jouluruoasta vai ajatteletko, ettei ole varaa? Niistä samoista perunoista voi tehdä perunalaatikkoa, olettaen, että teillä on varaa kuitenkin maitoon ja voihin/margariiniin. Halvimmat kinkut ovat muistaakseni samoissa hinnoissa kuin jauheliha tai jopa halvempia.

Porkkanat ja lantut ovat toki vähän kalliimpia kuin perunat, mutta edullisesti niistäkin saa laatikot. Samoista aineksista + sipuli ja punajuuri (aika edullisia nekin) saa rosollia.

Siinähän teillä on jo perinteinen joulupöytä, eikä tule edes kalliiksi vaikka vaivaa joutuu toki näkemään.

Olemme molemmat työttömiä
Jouluksi saamme ruoka ja vaatepaketin kirkolta
sitten sossusta saamme ruokalaput molenmmat a 100€
aattona menemme hurstille koko perhe, sieltä videovuokraamoon ja sivan kautta kotiin.
Lauantaina menemme anoppilaan syömään ja pyhänä syömme mitä anopilta saimme, yleensä kauhea vuori kaikenmaailman herkkuja.
Sitten ostamme kupongeilla juustoja, mätiä, kraavikalaa ja savukalaa ja istumme olutta juoden.
näin meillä jouluna 2010 niinkuin viime ja edellisenä vuonna.

Yhteistyössä