Mitä teillä ei ole lapsille koskaan käytetty? Mikä muissa perheissä on ihan normaalia.

27.02.2012
394
0
16
Tuli ystävän (odottaa esikoistaan) kanssa puheeksi kaikki vauvaa varten hankittavat asiat ja kyseli multa mitkä on tarpeellisia ja mitä ei kannata hankkia jne.
Tämän keskustelun kirvoittamana tajusin, että meiltä on "puuttunut" tosi paljon kaikkea... :whistle:

Meillä ei ole koskaan ollut hoitopöytää, mä koin sen täysin turhaksi, vaihdoin vaipan siellä missä satuttiin olemaan (en nyt ihan ruokapöydässä sentään :D ).

Meillä ei koskaan ole ollut rattaita. Siis vaunut kyllä, mutta ei rattaita. Lapsi on tosi pienestä asti kävellyt mukana.

Mulla ei ole koskaan ollut kantoliinaa tai rintareppua tms.

Meillä ei ole ollut vessanpöntöllä sitä supistajaa eikä sitä koroketta, tosin lavuaarin edessä se olis voinu olla ihan kätevä, mutta selvittiin ilmankin.

Mulla ei ole ollut rintapumppua imetysaikana, eikä mitään "ylimäärästä" keittiöön esim.eiks oo olemassa joku pesujuttu tuttipulloille erikseen tms...?

Varmaan on muutakin mitä ei ole ollut tai ei ole olemassaolosta huolimatta käytetty, mutta ei tule nyt mieleen.... Aika "alkeellisesti" on menty koko aika.. :)

Ja mä en nyt tosiaan tarkoita tällä aloituksella et olis jotenkin avutonta tai väärin jos joku noista on ollut käytössä, tää nyt on vaan pohdintaa siitä miten vähän meillä tosiaan on ollut kun kaveri pohtii jo kantoliinoja ja kaikkia itselleen... :)

Tuttipullo

Niin, lisättäköön vielä, ettei käytössä ole ollut myöskään kävelytuolia, hyppykiikkua, konttauskypärää tai matkarattaita.

Viimeksi muokattu:
Hoitopöytä, kantoliina, vaunut (siis sellaiset pelkät makuuvaunut missä ei ole ratasosaa tai selkänojaa), rintapumppu, tuttipullon sterilisoija, tuttipullonlämmitin, vaunun tärisyttäjä (kiinnitetään vaunujen työntöaisaan ja vauva saa vibrat. Ei tervitse itse heijata vaunuja).

Ekan lapsen kans sitä tulee vähän yliarvioitua se tavaran tarve ;)

Meillä ei oo ollu tutteja, tuttipulloja, mitään härpäkkeitä niille, rintareppua, imetystyynyä, hyppykiikkua, kävelytuolia... konttauskypärää, nenä-friidaa.

Pinnasänky, nokkamuki, vaunut, hoitopöytä, tutti. Sit tällaisia "joillain on", en tiedä miten monilla: mobile, leikkimatto lelukaarineen, (hyppy)kiikku, kävelytuoli...

Yhdelläkään lapsella ei ole ollut saappaita. Saavat kuitenkin ihan vapaasti lutrata vesilätäköissä. Gorekengät on sen verran hyvät.

Esikoisella ei ollut tuttipulloja. (kaksosilla sitten senkin edestä....)

Kaksosilla oli amme vasta 1½v eteenpäin, siihen asti suihku oli paras.

Hmmm, enemmän keksin sellaisia asioita mitkä oli tarpeellisia esikoisen kanssa, mutta turhia kaksosten kanssa ja toisin päin :D

Tutti , hoitopöytä, rintapumppu, sitteri, leikkikehä, kävelytuoli, matkarattaat, potta.
On paljon muutakin mitä meillä ei ole ollut ei tuu nyt vaan mieleen. En varmaan edes tiedä mitä kaiken härveleitä jotkut pitävät ehdottomasti tarpeellisina.
Tuntuu olevan toiselle varsinaista "varustepakkoa" tämä lasten kasvatus.

Ei tuttia, ei tuttipulloja. Jo vauvana hörppyytin lasta mukista tarjotessani vettä.

Ei sitteriä, ei pinnasänkyä. Ei hyppykiikkua.

Ja kahdella nuorimmalla ei ollut vaunuja vaan he nukkuivat ja kulkivat liinassa.

Meillä vauvoilla ei myöskään ole ollut niitä lasta aktivoivia monilla toiminnoilla varustettuja leikkimattoja, joilla kontata.

Meillä on siis viisi 2-20-vuotiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Nämä puuttui:;26238209:
Hoitopöytä, kantoliina, vaunut (siis sellaiset pelkät makuuvaunut missä ei ole ratasosaa tai selkänojaa), rintapumppu, tuttipullon sterilisoija, tuttipullonlämmitin, vaunun tärisyttäjä (kiinnitetään vaunujen työntöaisaan ja vauva saa vibrat. Ei tervitse itse heijata vaunuja).

Tämmösestä mie en oo koskaan kuullutkaan:O

Alkuperäinen kirjoittaja Nämä ainakin;26238214:
Pinnasänky, nokkamuki, vaunut, hoitopöytä, tutti. Sit tällaisia "joillain on", en tiedä miten monilla: mobile, leikkimatto lelukaarineen, (hyppy)kiikku, kävelytuoli...

Ai niin, ja kantoliina voi jollain osoittautua turhaksi ekstraksi, mutta minä olisin päätynyt ilman sitä lataamolle... Vaunut oli ne turhat, ei liina, siis tämän vauvan kanssa :D

Tuttipullo, tutti ym. niihin liittyvät härpäkkeet. Rintapumppu, imetysliivit, hyppykiikku, lelukaaret ja touhumatot, mobile ja itkuhälytin. Tässä näin alkuun jotain. Tosi vähällä pärjää.

[QUOTE="mie";26238224]Tutti , hoitopöytä, rintapumppu, sitteri, leikkikehä, kävelytuoli, matkarattaat, potta.
On paljon muutakin mitä meillä ei ole ollut ei tuu nyt vaan mieleen. En varmaan edes tiedä mitä kaiken härveleitä jotkut pitävät ehdottomasti tarpeellisina.
Tuntuu olevan toiselle varsinaista "varustepakkoa" tämä lasten kasvatus.[/QUOTE]

Miten ilman pottaa käytännössä pärjää/menee?

[QUOTE="mie";26238224]Tutti , hoitopöytä, rintapumppu, sitteri, leikkikehä, kävelytuoli, matkarattaat, potta.
Tuntuu olevan toiselle varsinaista "varustepakkoa" tämä lasten kasvatus.[/QUOTE]

Unohdin tosta tietenkin tuttipullon ja unilelu/rätti
Monet ihmetteli miten me jaksetaan reissata pienen vauvan kanssa mökille useasti kesässä . Helppoahan se oli kun ei tarvinnut pakata kaikenmaailman härpäkkeitä mukaan.
Serkku joutui lainaamaan tila-auton että he pääsivät mökille vauvan kanssa, siis kaksi aikuista ja yksi vauva.
Viisas pärjää vähemmällä :)

[QUOTE="jeps";26238270]Miten ilman pottaa käytännössä pärjää/menee?[/QUOTE]

Käy pöntöllä supistajan kanssa :)
Me ei harrastettu potatus istuntoja ja silti molemmat oppivat kuiviksi 2-2,5 vuoden iässä .

Vähän hassu vastaus tähän tarvike-keskusteluun, mut mä ostin odotusaikana muiden tarpeellisten hankintojen joukossa purkin talkkia. Purkki on edelleen avaamatta ja lapsella ikää 1v 9kk. :)

Mä en tän ketjun tarvikkeista 'tavallisina' pidä mitään konttauskypäriä tai kävelytuoleja jne, kun niitä ei oo kenelläkään tutulla ollu. Mut sitteriä ei oo tullu kaivattua, joka osalle tuntuu olevan liki välttämätön.

hoitopöytää käytettiin jokuseen kertaan kun esikoinen oli vastasyntynyt, eli aikaslailla käyttämättömäks jäi, kävelytuoli, tuttipullojen lämmittäjät ja steriloijat ja mitä näitä ny niihin onkaan, (pulloja meillä kyllä sitten käytössä onkin ollu, mut ei niihin näitä ylimääräsiä härpäkkeitä) erillisia rattaita, kylpyammekin on ainakin vielä toistaseks ollu ihan turha kun vauva ei tykkää siittä yhtään ja ollaan sen takia käyty suihkussa peseytymässä, konttauskypärää, rintapumppu on melkein käyttämätön, imetystyyny, itkuhälytin.. onhan noita.. :) ja toi tyttö tuskin ikinä suostuu tosta nokkamukistakaan juomaan.. näyttää meinaan siltä että hypätään sen yli, eli sekin turha ostos :D nii, eikä me ikinä ostettu pinnasänkyyn patjaa, vaan tehtiin itse siihen patja.

Öö..? No kantoliinaa en oppinut koskaan käyttämään.. Kirosin ja sotkeennuin vain siihen.

Erilliset tuttipullon lämmittäjät ja -steriloijat mua vaan lähinnä naurattaa...

Muuten meillä onkin ollut kyllä tutit, pullot, vaunut, rattaat, rintareppua, soivia mobileja ym. ym. ym. :saint:

Yhteistyössä