1,5v ei ole koskaan nukkunut kokonaisia yöunia - huudatusunikoulu??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti x2 + rv. 32
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä se vieras nukkumapaikka vaikuttaa asiaan. Se on ihan tutkimuksissa todettu. Ja moni on todennu sen käytännössä. Riippuu lapsen iästä mutta alle vuoden ikäiselle viikonkin väli mummolassa käynnissä tarkoittaa sitä että lapsi on ehtiny unohtaa paikan siinä välillä ja se on taas kuin uusi ja vieras paikka.

Siis tutkimuksissa on todettu, että vieras nukkumapaikka vaikuttaa siten, että lapsi nukkuu paremmin koska PELKÄÄ? Linkkiä, kiitos. Ja muistaakseni jo 6 kk ikäinen muistaa asiat noin kaksi viikkoa. Oma 10 kk lapseni ei kyllä unohda mummulaa viikossa. Ja hänellä kyllä vieras nukkumapaikka vaikuttaa uniin huonontavasti, siis niin että kotona ei heräile, mutta esim. hotellissa herää järjestää ainakin kerran. Eli siis ei ainakaan paremmin nuku vieraassa paikassa, ihan outo ajatus.

Alkuperäinen kirjoittaja ei mitään logiikkaa;26261471:
Siis tutkimuksissa on todettu, että vieras nukkumapaikka vaikuttaa siten, että lapsi nukkuu paremmin koska PELKÄÄ? Linkkiä, kiitos. Ja muistaakseni jo 6 kk ikäinen muistaa asiat noin kaksi viikkoa. Oma 10 kk lapseni ei kyllä unohda mummulaa viikossa. Ja hänellä kyllä vieras nukkumapaikka vaikuttaa uniin huonontavasti, siis niin että kotona ei heräile, mutta esim. hotellissa herää järjestää ainakin kerran. Eli siis ei ainakaan paremmin nuku vieraassa paikassa, ihan outo ajatus.

Noo kaikki lapset ei ole kuten sinun 10kk lapsesi. Meillä on lapset aina nukkunu hyvin vieraassa paikassa vaikka kotona eivät nukkuiskaa. Esikoinenki 2,5kk vanhana nukku mummolassa täydet yöt vaikka kotona heräili tunnin välein. Ja samaa kokemusta on tosi monella muullakin. Kaivelen linkin jos sitä nyt netissä ees on kun luin sen yhdestä ammattilehdestä.

Meidän 2-vuotias laitettiin unikouluun, koska yöt olivat niin levottomia ja loppujen lopuksi tuntui kuin uhma olisi tullut öihinkin, milloin mikäkin asia piti käydä korjaamassa ja häntä paapomassa.
Siirrettiin omaan huoneeseen matkasänkyyn. Vesi pillipullossa käden ulottuville ja yölamppu palamaan.
Jaksoi huutaa ekana iltana reilun tunnin, yöllä heräsi useasti, mutta kun oltiin kerran-kaksi käyty tarkastamassa että kaikki on hyvin ja huuto jatkui, annettiin huutaa.
Seuraavana iltana huusi vartin ja heräsi yhdesti huutamaan. Jo muutamassa minuutissa tajusi ettei huuto auta ja kolmantena iltana meni ilman huutoja nukkumaan ja nukkui yönsä putkeen.
Nyt on nukkunut pari kuukautta siten että menee kiltisti sänkyyn, saattaa meuhkata aikansa omia juttujaan hiljaisella volyymilla, nukahtaa ja nukkuu aamuun asti.
Ennen unikoulua heräsi aamulla heti itkemään jos ei oltu metrin päässä, mutta nyt saattaa hiljaa heräillä hymy kasvoilla pitkänkin aikaa ja tirkistellä rauhallisesti ollaanko lähellä.
Ihanaa kun viimeinkin saadaan nukkua! Neljä vuotta sitä valvottiinkin, koska myös esikoinen oli huono nukkuja. (johtui sairastelusta)

Noo kaikki lapset ei ole kuten sinun 10kk lapsesi. Meillä on lapset aina nukkunu hyvin vieraassa paikassa vaikka kotona eivät nukkuiskaa. Esikoinenki 2,5kk vanhana nukku mummolassa täydet yöt vaikka kotona heräili tunnin välein. Ja samaa kokemusta on tosi monella muullakin. Kaivelen linkin jos sitä nyt netissä ees on kun luin sen yhdestä ammattilehdestä.

No kaikki lapset eivät myöskään ole kuten sinun lapsesi. ;) Minulla taas on useita tuttavia joiden lapset nukkuvat samoin kuin omani, kotona hyvin, vieraassa paikassa huonommin. Eli siitä olen samaa mieltä, että vieras nukkumapaikka vaikuttaa uniin useilla lapsilla JOTENKIN, muttei välttämättä parantavasti. Ja edelleen olen sitä mieltä, että parivuotias muistaa kyllä mummulan tutun nukkumapaikan jos siellä kerran viikossa yön viettää.

Huh huh, ei tuon ikäistä tarvitse todellakaan huudattaa! Sehän ymmärtää jo ihan puhetta. Rauhallisesti yöllä selität, että nyt on yö ja vettä saa sitten aamulla.

Tuohon vieraassa paikassa nukkumiseen. Kyllä meillä molemmat ovat nukkuneet huonommin aina uudessa paikassa. Eli pelko ei ainakaan ole lamaannuttanut meidän mukuloita kyläillessä :) Muutenkaan en jotenkin tuota pelon lamaannuttavaa vaikutusta tässä nyt usko.

Mutta ei muuta kuin tsempit ap:lle. Ja muille huonosti nukkuvien lasten vanhemmille. Meillä luulin esikoista huonoksi nukkujaksi kunnes syntyi kuopus. Sitten vasta päästiin kunnolla huonon nukkumisen makuun. No siinä mielessä nyt on hyvä vaihe käsillä, että viimeiset pari viikkoa ei olla herätty kuin 1-2 kertaa yössä. Eli minun mielestäni ei juuri ollenkaan, kun on tottunut siihen 5-8 heräämiseen yöllä + muutaman tunnin valvoskeluihin keskellä yötä. Kuopus on nyt 1v4kk ja tiedän, että huonojakin jaksoja vielä tulee. Mutta jotenkin yrittäisin nyt uskoa, että josko pahin kuitenkin olisi takana.

Meillä tähän kuopuksen nukkumiseen ei ole auttanut kuin aika. Kaikki mahdolliset konstit tuli kokeiltua.

[QUOTE="jepu";26261457]JA vielä siten, että tuo toinen lapsi on kokonaista 4 kk.. Siinähän on sitten "perusturvattoman lapsensa" kanssa, kunhan vaikka ihan vaan hampaiden tulo tai liikkumisen opettelu alkaa. (Ja kyllä, se todellakin VOI sotkea kuopuksen unet, vaikka esikoisella ei olisikaan vaikuttanut.)

t. kahden hyvin nukkuvan lapsen sietämättömän ONNEKAS äiti, joka tajuaa kyllä, ettei mun kasvatus- tai perusturvallisuudentuottamistaitoni ole sen paremmat kuin huonommin nukkuvien lasten vanhemmilla[/QUOTE]

Jaa, uusimpien tutkimusten mukaan edes pahamaineisin huudatusunikoulu horjuta lapsen perusturvallisuutta. Kyllä se perusturvallisuus rakentuu muusta kuin siitä, että heräilevä lapsi opetetaan parin yön huudatuksella nukkumaan kunnolla.

Meillä tehtiin tassuttelu-unikoulu lapsen ollessa puolivuotias, haluttiin päästä yösyötöistä (kun lapsi söi jo päivällä täydet ateriat ja yöllä oli alkanut tihenevässä määrin vaatia tissiä, eka kerran jo parin tunnin nukkumisen jälkeen vaikka maha täynnä puuroa nukahti). Haluttiin myös opettaa nukahtamaan ilman tissiä. Ja pari iltaa huusi ennen nukkumaanmenoa vajaan tunnin ja kolmantena nukahti ilman huutoa. Tällä hetkellä hän on 1,5v iloinen, reipas poika, joka itsevarmuudesta päätellen ei todellakaan ole jäänyt vaille perusturvallisuutta. :)

Alle puolivuotiaalle ei unikouluja suositella, mutta sen jälkeen, kunhan lapsi on saatu päivällä syömään kunnolla, voi heräilevälle yösyöpölle pitää ihan huoletta unikoulun. :)

[QUOTE="a p";26261096]Eka yö takana, yö meni ehkä kivuttomammin kuin odotinkaan! Aika tasan kahden tunnin välein taapero heräsi huutelemaan, aina muutaman minuutin huudon jälkeen kävin rauhoittelemassa ja taas pois. Meni itse jo aina pitkäkseen kun tulin vain huoneeseen ja rauhottui heti, mutta n. puoli tuntia meni aina yhdellä heräämisellä siinä ramppaamisessa huoneessa ja pois.. Kuuden jälkeen heräsi kun oli jo tosi valoisaakin tuolla huoneessa. (pimennysverho ei vaikuta järin tehokkaalta..)
Melko lyhyt väli oli tuo 2-3min huudatus, oiskohan huono ajatus jos jo toisena yönä pidentäisi sitä siihen 5min?[/QUOTE]

Jee! Onnea, noin se menee, tosta on tosi hyvä jatkaa!! Ens yö menee taas paremmin, mut sit voi tulla takapakkia. Älä säikähdä, hyvin se sit jatkuu.

JOs mä oikein muistan, ni pidennä jo pikkuhiljaa eli eka 2 - 3 min, sitten 4 min, sitten 5 min, 6 min jne. Eli yhdellä herätyksellä voit pidentää joka kerta sitä aikaa. Nyt löysinkin, tässä ohjeita, nämä on siitä Unihiekkaa etsimässä -kirjasta.

Unikoulu pistäytymismenetelmällä
1.Päätä, miten usein käyt rauhoittelemassa lasta, jos hän protestoi. Tavallinen tapa on odottaa ensin viisi minuuttia ja sen jälkeen joka kerta hieman pidempään. Lyhyempikin aika käy, vaikka puoli minuuttia.
2.Laita lapsi sänkyynsä unisena mutta valveilla.
3.Sano hyvää yötä ja poistu paikalta. Tarkista kellonaika.
4.Jos lapsi protestoi, kuuntele tarkasti. Jos itku on laantumassa, älä mene lapsen luo. Jos itku kiihtyy, mene hänen luokseen ennalta päättämäsi ajan kuluttua.
5.Rauhoita lasta lyhyesti aina samoin sanoin. Kerro, että nyt nukutaan, hyvää yötä tms. Käytä rauhallista mutta neutraalia äänensävyä. Jos haluat, voit myös silittää tai taputtaa lasta. Älä nosta pois sängystä.
6.Älä jää paikalle minuuttia pidemmäksi. Poistu ja tarkista kellonaika.
7.Odota kymmenen minuuttia tai viisi tai joku muu ennalta päättämäsi aika, joka on hieman pidempi kuin ensimmäisellä kerralla. Jos itku kiihtyy, käy taas rauhoittelemassa.
8.Seuraavalla ja sitä seuraavalla kerroilla odota jälleen hieman pidempi aika, ennen kuin menet lapsen luo.
9.Jatka kunnes lapsi nukahtaa.

Meilläkin yöheräilijällä oli refluksi. Välillä oli suurempaa vaivaa, jota erehdyin epäilemään maitoallergiaksi, välillä vaan pelkkää heräilyä. Nexium saatiin joskus 1 v 4 kk iässä, ja kuukauden lääkettä syötyään alkoi nukkumaan selvästi paremmin. Nyt muuten terveenä olleessaan herää kyllä edelleen joskus närästyseen, jos on paha kohtaus, mutta sellainen jatkuva heräily on jäänyt pois.

Alkuperäinen kirjoittaja refluksi täälläkin;26263466:
Meilläkin yöheräilijällä oli refluksi. Välillä oli suurempaa vaivaa, jota erehdyin epäilemään maitoallergiaksi, välillä vaan pelkkää heräilyä. Nexium saatiin joskus 1 v 4 kk iässä, ja kuukauden lääkettä syötyään alkoi nukkumaan selvästi paremmin. Nyt muuten terveenä olleessaan herää kyllä edelleen joskus närästyseen, jos on paha kohtaus, mutta sellainen jatkuva heräily on jäänyt pois.

Miten tuo refluksi tutkitaan&todetaan?

[QUOTE="essi";26261011]mummo: onko niin, että sulla hän nukkuu vieressä, ja kotona ei?[/QUOTE]

Nukkuu omassa sängyssä molemmissa paikoissa. Ja sänky on vanhempien makuuhuoneessa. Ja samoin on mun kanssa samassa huoneessa.

Olen ollut myös lapsen kotona häntä hoitamassa ja nukkunut itse vanhempien sängyssä niin herää silloinkin yöllä.

Eikä hän mitenkään pitkään valvota mutta sen verran että katkaisee vanhempien unet.

Anna huutaa vaan. Opit kyllä tietämään mikä on oikeaa itkua ja mikä ei. Itse huudatin, kesti viikon päivät, mutta oli sen arvoista. Tutin kun otin veks niin loppu se ramppaaminen, pullon kun jätti pois niin nukku vielä paremmin - 10-12h/yö.

[QUOTE="Mamma";26264629]Anna huutaa vaan. Opit kyllä tietämään mikä on oikeaa itkua ja mikä ei. Itse huudatin, kesti viikon päivät, mutta oli sen arvoista. Tutin kun otin veks niin loppu se ramppaaminen, pullon kun jätti pois niin nukku vielä paremmin - 10-12h/yö.[/QUOTE]

Minkäikäinen lapsesi oli? Minkäikäinen on nyt?

[QUOTE="Jenis";26266168]Nosto! Uusi ilta, vanhat kujeet :)[/QUOTE]

Näin juuri! Täällä on huuteleva taapero, nyt odottelen aina 5min ennenkuin menen... Tsemppiä meille!!

Alkuperäinen kirjoittaja Täältä kokemuksia;26263282:
Jee! Onnea, noin se menee, tosta on tosi hyvä jatkaa!! Ens yö menee taas paremmin, mut sit voi tulla takapakkia. Älä säikähdä, hyvin se sit jatkuu.

JOs mä oikein muistan, ni pidennä jo pikkuhiljaa eli eka 2 - 3 min, sitten 4 min, sitten 5 min, 6 min jne. Eli yhdellä herätyksellä voit pidentää joka kerta sitä aikaa. Nyt löysinkin, tässä ohjeita, nämä on siitä Unihiekkaa etsimässä -kirjasta.

Unikoulu pistäytymismenetelmällä
1.Päätä, miten usein käyt rauhoittelemassa lasta, jos hän protestoi. Tavallinen tapa on odottaa ensin viisi minuuttia ja sen jälkeen joka kerta hieman pidempään. Lyhyempikin aika käy, vaikka puoli minuuttia.
2.Laita lapsi sänkyynsä unisena mutta valveilla.
3.Sano hyvää yötä ja poistu paikalta. Tarkista kellonaika.
4.Jos lapsi protestoi, kuuntele tarkasti. Jos itku on laantumassa, älä mene lapsen luo. Jos itku kiihtyy, mene hänen luokseen ennalta päättämäsi ajan kuluttua.
5.Rauhoita lasta lyhyesti aina samoin sanoin. Kerro, että nyt nukutaan, hyvää yötä tms. Käytä rauhallista mutta neutraalia äänensävyä. Jos haluat, voit myös silittää tai taputtaa lasta. Älä nosta pois sängystä.
6.Älä jää paikalle minuuttia pidemmäksi. Poistu ja tarkista kellonaika.
7.Odota kymmenen minuuttia tai viisi tai joku muu ennalta päättämäsi aika, joka on hieman pidempi kuin ensimmäisellä kerralla. Jos itku kiihtyy, käy taas rauhoittelemassa.
8.Seuraavalla ja sitä seuraavalla kerroilla odota jälleen hieman pidempi aika, ennen kuin menet lapsen luo.
9.Jatka kunnes lapsi nukahtaa.

Kiitos näistä ohjeista ja tsemppauksista, tällä ohjeella mennään! :)

Meillä 4- vuotias herää joka yö kerran huutoon ja rauhottuu yleensä siihen kun hänet herättää ja sitten jatketaan unia. Ja nukkuu joka yö meidän sängyssä, aloittaa yleensä omasta sängystä ja hipsii sitten meidän viereen. Ja huutaa vaikka olisi meidän sängyssä :(

[QUOTE="a p";26266390]Kiitos näistä ohjeista ja tsemppauksista, tällä ohjeella mennään! :)[/QUOTE]

Hyvä hyvä! Googlaa tätä kirjaa Unihiekkaa etsimässä ? Ratkaisuja vauvan ja taaperon unipulmiin (en saa linkitettyä). Tossa on tosi hyviä vinkkejä ja ihan tutkittua tietoa, pitkä lähdeluettelo on kirjan lopussa. Kirjan kirjoittajat huomasivat, ettei suomeksi ole oikein kirjoja ja päättivät kirjoittaa sen itse. Tosi kannustava ja rauhoittava kirja, antaa paljon tietoa ja erilaisia neuvoja, mitä voisi tehdä. NIin ja myös vinkkejä omaan unettomuuteen - se vasta onkin, kun saisi nukkua, muttei saa nukuttua :D

[QUOTE="a p";26266356]Näin juuri! Täällä on huuteleva taapero, nyt odottelen aina 5min ennenkuin menen... Tsemppiä meille!![/QUOTE]

Meillä nukahti ennätysajassa, 2 kertaa kävin ilmoittamassa että on yö ja siihen rauhoittui :-O Mutta tuolla joku kommentoikin, että pari iltaa menee hyvin ja sitten tulee takapakkia... viime yönä herättiin 2 kertaa, saapa nähdä miten tänään menee. Rauhallista unta teille ja meille!

[QUOTE="vieras";26266404]Meillä 4- vuotias herää joka yö kerran huutoon ja rauhottuu yleensä siihen kun hänet herättää ja sitten jatketaan unia. Ja nukkuu joka yö meidän sängyssä, aloittaa yleensä omasta sängystä ja hipsii sitten meidän viereen. Ja huutaa vaikka olisi meidän sängyssä :([/QUOTE]

Mistä tämönnen voi johtua? Näin menty ihan vauvasta asti ja yhtään huudotonta yötä ei ole ollu.

[QUOTE="Jenis";26266495]Meillä nukahti ennätysajassa, 2 kertaa kävin ilmoittamassa että on yö ja siihen rauhoittui :-O Mutta tuolla joku kommentoikin, että pari iltaa menee hyvin ja sitten tulee takapakkia... viime yönä herättiin 2 kertaa, saapa nähdä miten tänään menee. Rauhallista unta teille ja meille![/QUOTE]

Kiitos, samoin! Juuri olin tulossa myös kommentoimaan, että täälläkin lapsi nukahti itse niin että kaksi kertaa kävin sanomassa tuon nyt nukutaan-tyyppisen, mut sit rauhottui itse nukkuun!! USKOMATONTA!!!!

Viime yö täällä oli levottomampi, toivon että tää yö ois rauhallisempi..sais voimia mahdolliseen takapakkiin ;)
Rauhallisia unia sinne, voimia!

Puolitoistavuotias ymmärtää hyvin puheen ja meillä tuossa vaiheessa jo puhuttiinkin aika sujuvasti joten itse olen ihan vain kysynyt yöhuutajalta että missä vika. Jos vastaus on "vettä" tai "vaippa märkä" tai "pupu hukassa" tai "sukka huonosti" niin asia korjataan ja jatketaan unia. Jos taas vain haluttaisiin äitin sänkyyn tai leikkimään niin otan hetkeksi sylin, sanon että on yö ja äiti ja isikin nukkuvat ja aamulla vasta leikitään ja laitan sänkyyn. Jos huutaa niin odottelen minuutin, pari, käyn vähän silittelemässä ja sanon että nyt nukutaan, sitten odotan taas vähän pidemmän ajan jne. Aika harvoin joudutaan tähänkään turvautumaan, yleensä ymmärtää kyllä.

[QUOTE="a p";26266529]Kiitos, samoin! Juuri olin tulossa myös kommentoimaan, että täälläkin lapsi nukahti itse niin että kaksi kertaa kävin sanomassa tuon nyt nukutaan-tyyppisen, mut sit rauhottui itse nukkuun!! USKOMATONTA!!!!

Viime yö täällä oli levottomampi, toivon että tää yö ois rauhallisempi..sais voimia mahdolliseen takapakkiin ;)
Rauhallisia unia sinne, voimia![/QUOTE]

Miten teillä uni sujui? JOuditko monta kertaa menemään rauhoittelemaan? Tsemppiä jatkoon :)

[QUOTE="Kifa";26268894]Puolitoistavuotias ymmärtää hyvin puheen ja meillä tuossa vaiheessa jo puhuttiinkin aika sujuvasti joten itse olen ihan vain kysynyt yöhuutajalta että missä vika. Jos vastaus on "vettä" tai "vaippa märkä" tai "pupu hukassa" tai "sukka huonosti" niin asia korjataan ja jatketaan unia. Jos taas vain haluttaisiin äitin sänkyyn tai leikkimään niin otan hetkeksi sylin, sanon että on yö ja äiti ja isikin nukkuvat ja aamulla vasta leikitään ja laitan sänkyyn. Jos huutaa niin odottelen minuutin, pari, käyn vähän silittelemässä ja sanon että nyt nukutaan, sitten odotan taas vähän pidemmän ajan jne. Aika harvoin joudutaan tähänkään turvautumaan, yleensä ymmärtää kyllä.[/QUOTE]

Tämä on varmasti kovinkin tapauskohtaista, meillä kun tämän ikäinen ei puhu vielä sanaakaan, ja vaikka ymmärtää niin ei silti ole samaa mieltä siitä nukkumaanmenosta, vaikka kuinka selittäisi ;) ..ja turha siinä on höpötellä kun toinen huutaa kuin syötävä.. Mutta kiva että toimii teillä näin! :)

Yhteistyössä