Miten kauan noita yöheräilyä pitäis jaksaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Väsynyt"

Vieras
Meillä siis lapset, 2v9kk ja 1,5v ja edelleen heräilevät öisin!!! Arghh!
Vanhempi nukkui n. Puolen vuoden iästä viime vuoteen saakka yönsä heräämättä ja tuo nuorempi on nukkunut vain satunnaisia öitä kokonaan.

Nuoremman kanssa ollaan nyt oltu reilun viikon verran ilman tuttia, yllättävän hyvin on mennyt, mutta ei sekään mäköjään ole rauhoittanut öitä ainakaan vielä. Herää siis vaan huutamaan ja yleensä rauhoittuu sillö että köy sanomassa että nyt on uniaika ja jatketaan unia ja hieman paijataan.

Vanhempi alkaa huutelemaan sängystään, et äiti tuu paijjaamaan! Aiemmin se oli jano ja kun sen kans olin tiukkana, niin alkoi tulla tuo paijaus. Huoh. Siitäkin olen yrittänyt luopua, kun selvästi vaan testaa, mutta jos en tule paijaamaan, huutaa niin kovaa ja kauan, että pikkuveljensä herää ja silloin viimeistään on pakko mennä rauhoittamaan tilanne. Viime yönä sitte keksi huutaa, että äiti tuu laittaa peitto päälle, tuu antaa unilelu! Yritin rauhoitella ilman, että menen peittelemään, mutta seurauksena taas kaamala huutokuoro, johon sitten nuorempi herää.

Ja tuota yöheräilyä siis on 2-10 kertaa yössä ja alkaa jo voimat loppumaan! Lisäksi heräävät monesti jo kuuden jälkeen, nukkumaan menevät n19.15-19.30 eikä tätä voi oikein myöhäisemmäksi siirtää, koska ovat jo niin väsyneitä tuossa vaiheessa iltaa, että ilta on sit ihan kaaosta jos eivät pääse ajoissa nukkumaan. Ja toisekseen, heräävät aikaisin siitäkin huolimatta monelta ovat menneet nukkumaan.

Kaiken huipuksi aivan samantien, kun heräävät, juoksevat keittiöön huutamaan ruokaa! Itse ei ehdi edes silmiä aukaista kun alkaa raastava huuto, ruokaa, nälkä jne. Ei niin pienintäkään käraivällisyyttä, että jaksaisivat edes pienen hetken odottaa. Itsellä on hermot ihan kireällä, kun on huonosti nukutun yön jälkeen alkaa se huuto.

Nyt ois hyvät neuvot tarpeen noiden öiden rauhoittamiseen ja miten opettaa lapsille kärsivällisyyttä???

Neuvolasta sanottiin vaan, että voi voi, se on varmaan kyllä tosi rankkaa! No niin on!

Niin ja lapset nukkuvat samassa huoneessa, meillä on kaksi makkaria ja toinen ylä- ja toinen alakerrassa. Itse joudun nukkumaan lastenhuoneen viereisessä olohuoneessa, ettei yöllä tarvi väsyneenä portaissa rampata.

Viereen lapsia ei oikein voi ottaa nukkumaan, silloin yöt ovat kahta kauheampia kun lapset pyörivät ja potkivat unissaan tai pahimmassa tapauksessa eivät malta nukkua ollenkaan, eli kiipeilevät päällä, tai nousevat ylös leikkimään, huoh.

Niin ja mies siis käy töissä ja minä saan nukkua viikonloppuisin yhden yön heräämättä ja aamulla niin kauan kuin haluan. Ei suostu siihen, että hän joutuisi viikolla heräämään, koska tekee luovaa työtä, eikä se väsyneenä onnistu + on todella migreeniherkkä, eli pienikin väsymys voi sen laukaista.

Ja päikkäriaikaan yritän nukkua, silloin kun saan molemmat nukkumaan samaan aikaan.

Mä siirtäisin lapset eri huoneisiin nukkumaan. Meillä ainakin noi yllyttää toisiaan riehumaan ja sitten ei saa kukaan nukuttua. Toisen lapsen makkarin ei oo pakko olla mikään oikea makkari, kunhan on joku rauhallinen soppi.

[QUOTE="Jenis";23242975]Mä siirtäisin lapset eri huoneisiin nukkumaan. Meillä ainakin noi yllyttää toisiaan riehumaan ja sitten ei saa kukaan nukuttua. Toisen lapsen makkarin ei oo pakko olla mikään oikea makkari, kunhan on joku rauhallinen soppi.[/QUOTE]

No eipä ole tuollaista rauhallista soppea :/ jossain vaiheessa lapset nukkui eri kerroksissa, mut se oli sit sitä ravaamista kerroksesta toiseen.

Hyvin on meillä kaikki4 nukkun ku tutit ja pullot on jätetty vast kolme vuotiaana

No meillä ei vanhempi oo ikinä tuttia syönytkään ja nuorempi heräs sitä tuttia aina yöllä vaatimaan, niin ajateltiin että tutista luopuminen rauhottais öitä. Toki siitä luopumisesta on vielä niin vähän aikaa...

Ja minusta on kyllä aika älytöntä vielä kolmivuotiaalle antaa tuttipulloa :o eli en kyl enää ala uudestaan opettaa pullolle kumpaakaan :)

[QUOTE="Väsynyt";23242987]No eipä ole tuollaista rauhallista soppea :/ jossain vaiheessa lapset nukkui eri kerroksissa, mut se oli sit sitä ravaamista kerroksesta toiseen.[/QUOTE]

No mä varmaan laittaisin toisen lapsen siihen olohuoneeseen nukkumaan ja toisen lastenhuoneeseen. Välillä me on tehty myös niin että toinen vanhempi on nukkunut lasten kans samassa huoneessa, se rauhoitti menoa myös selvästi.

Meillä samanikäinen esikoispoika joka heräilee myös ainakin sen kerran ja kömpii viereen. Nukkuu kyl vieressä yleensä hyvin...mut joku tunti kaks ennen heräämistä saattaa olla levoton,näkee unia yms. nukkuu samassa huoneessa.Pikkuveli on alle kk vanha ja herättelee sit 2-3 kertaa yössä.
Esikoinen on ollut aina huono nukkuja joten nykyiset yöt yhellä kahella heräyksellä on luksusta.
Mun selviytymis niksi on mennä ajoissa nukkumaan,koska meilläkin herätään yleensä viim.klo 7.

Mä en ole miään unikoulun kannattaja mutta koska lapset on sen verran isoja ja kuulostaa siltä että juoksuttavat sua öisin ts. kyseessä opittu tapa eikä lapsia mikään vaivaa (onko viitteitä esim. allergiasta?), niin unikoulua voisi kokeilla. Siirrä lapset eri huoneisiin ja nuku sitten vaikka käytävässä itse. Eka unikoulutat sen vanhemman ja sitten nuoremman. Eli tolle isommalle voit ihan selittää asian: äitiä saa huutaa VAIN jos on oikea hätä esim. pelottaa, pissattaa tai johonkin koskee. Ja sitten kun huutaa yöllä, menet kysymään, mikä on. Jos ei ole oikeaa hätää, lähdet vaan pois ja annat huutaa mutta jos on oikea hätä, toimit sen mukaan (viet pissalle jne.).

Nukkuuku nää kaverit kuinka päivällä? Onko samanlaista vai nukkuvatko hyvin päiväunet?
Mustakin on ihan hullua, kun isot lapset juo tuttipullosta, varsinkin, jos tutista ja pullosta on jo luovuttu, niin ei mitään järkeä antaa niitä takaisin.
Jaksamista!

Siirrä se nuorin lapsi ainakin pinnasängystä pois. Ihan tavalliseen junnusänkyyn lapsi. Siihen loppui meillä yöhuudot, kun lapsi pääsi itse vapaasti juoksemaan äitin ja isin luokse, jos on hätä. Meillä nukutaan satunnaisesti yöt kokonaan, ehkä noin 2 yötä viikossa. Muuten lapsi kipittää yleensä kerran yössä meidän luo, ja käydään hänet sitten nukuttamassa uudelleen.
Meillä oli pinnasängyssä hirveä hysteerinen huuto, ja se loppui siihen kun siirryttiin pinniksestä pois.

[QUOTE="Jenis";23243057]No mä varmaan laittaisin toisen lapsen siihen olohuoneeseen nukkumaan ja toisen lastenhuoneeseen. Välillä me on tehty myös niin että toinen vanhempi on nukkunut lasten kans samassa huoneessa, se rauhoitti menoa myös selvästi.[/QUOTE]

Meidän lapset taitaa olla jotenkin omituisia, kun siitä ne vasta innostuukin jos itse nukkuu lastenhuoneessa. Koko ajan pitäis päästä viereen, vanhempi höpöttää ihan KOKO ajan. Kokeiltu on.

Muuten vois pistää toisen olkkariin, mut meillä tulee nuo portaat suoraan olkkariin ja meillä on avokeittiö eli jos toinen nukkuu olkarissa, ei paljon keittiöön oo asiaa sen jälkeen.

Voi apua, nyt minä tyrmään kaikki ehdotukset :( mut kokeiltu on ja tuntuu että mikään ei toimi :( :( :(

meillä vanhin 4-vee ja heräilee edelleen öisin. 3-vee aloittanut myös, ja vauva syö yöllä. on kovin yksilöllistä mutta kyllä taas tänä aamuna teki tiukkaa herätä kuudelta kun itse on saanut vain torkuttua yön aikana :(

Siirrä se nuorin lapsi ainakin pinnasängystä pois. Ihan tavalliseen junnusänkyyn lapsi. Siihen loppui meillä yöhuudot, kun lapsi pääsi itse vapaasti juoksemaan äitin ja isin luokse, jos on hätä. Meillä nukutaan satunnaisesti yöt kokonaan, ehkä noin 2 yötä viikossa. Muuten lapsi kipittää yleensä kerran yössä meidän luo, ja käydään hänet sitten nukuttamassa uudelleen.
Meillä oli pinnasängyssä hirveä hysteerinen huuto, ja se loppui siihen kun siirryttiin pinniksestä pois.

Hmmm...varmaan kokeilemisen arvoista. Meillä tosin ei muuttanut sitä tilannetta, lapsi ei herätessään edelleenkään tule viereen itse vaan huutaa kunnes joku hänet hakee. Kääntöpuolena tietty se etu, ettei nukkumaanmennessäkään juoksente turhaan pois. Nykyisin nukkuu ihan ok, herää toisinaan enempi ja toisinaan vähempi. Jännittää kun uusi tulokas tulee. Mutta meillä on varmaan auttanut aika (enimmäkseen), todella tarkat iltarutiinit, joiden jälkeen lapsi jo itse vaatii sänkyyn (eli jos yritän vielä viimeisen iltatoimen jälkeen sanoa, et pelataan hetki palapeliä, niin tulee itku että nukkumaan ;)) ja se, että minä ainaisena nukuttajana jätin pullojen sekä tutin jäädessä nukutuksen iskälle joka oli parempihermoisempi. Peittoa annetaan kerran. Vettä korkeintaan kerran, huikka kuuluu meillä iltatoimiin ennen nukkumaanmenoa, joten harvemmin sitäkään. Kerran saatan käydä sanomassa että nukutaan on yö. Yöllä on sitten tosi paljon hankalampaa, koska lapsi on väsyraivo. Usein auttaa parhaiten, että saa hetken raivota. Ja sitten totean, et josko vaan nukuttais, ollaan molemmat väsyjä. En osaa auttaa, kun en itsekään tiedä mikä yöllä herättää ja mikä muu kuin lohduttelu voi auttaa :(

[QUOTE="mmm";23243081]Mä en ole miään unikoulun kannattaja mutta koska lapset on sen verran isoja ja kuulostaa siltä että juoksuttavat sua öisin ts. kyseessä opittu tapa eikä lapsia mikään vaivaa (onko viitteitä esim. allergiasta?), niin unikoulua voisi kokeilla. Siirrä lapset eri huoneisiin ja nuku sitten vaikka käytävässä itse. Eka unikoulutat sen vanhemman ja sitten nuoremman. Eli tolle isommalle voit ihan selittää asian: äitiä saa huutaa VAIN jos on oikea hätä esim. pelottaa, pissattaa tai johonkin koskee. Ja sitten kun huutaa yöllä, menet kysymään, mikä on. Jos ei ole oikeaa hätää, lähdet vaan pois ja annat huutaa mutta jos on oikea hätä, toimit sen mukaan (viet pissalle jne.).[/QUOTE]

Joo eikai tässä auta ku alkaa huudattamaan, tosin meillä ei oo varsinaisesti tässä edes mitään käytävää missä ite vois nukkua. Ehkä meen saunaan :D

Ei ole allergia-viitteitä, molemmilta tosin sukurasitteen vuoksi testattu keliakia ja tulos toistaiseksi negatiivinen. korviakin ollaan käyty pahimpien kiukku-öiden jälkeen tarkistuttamassa, mut ei niissäkään tulehdusta löytynyt.

[QUOTE="Väsynyt";23243129]

Voi apua, nyt minä tyrmään kaikki ehdotukset :( mut kokeiltu on ja tuntuu että mikään ei toimi :( :( :([/QUOTE]

Mulla on kans huononukkumaiset lapset, ja itestäkin aina tuntuu että tosiaan tyrmää kaiken mitä muut ehdottaa - mutta kun on jo ehtinyt kokeilla kaikkea paitsi puussa nukkumista, niin minkäs teet :D

Tossa joku mainitsi unikoulun, ja sen mäkin varmaan seuraavaksi pitäisin. Mulla on 3,5-vuotias ja 1-vuotias ja nyt on sellainen poikkeuksellinen vaihe, että molemmat nukkuvat yönsä yleensä max. 1 herätyksellä. Siirrettiin eri huoneisiin ja pidettiin nuoremmalle unikoulu (ei huudatusta), vanhemmalle riitti ihan vakavahenkinen keskustelu ;)

Aamukiukut on muuten meilläkin, ja niihin auttaa kun lyö ipanoille esim. maissinaksut tai näkkärinpalat käteen siksi aikaa, että ehtii laittaa sen virallisen pöperön. Ovat muka ihan superhypernälkäisiä ja tosiaan ronkuvat ruokaa heti, mutta ei nillä kyllä mikään hirmunälkä oo sitten kun sen ruuan saavat eteensä... joku tapa vissiin tuokin.

Kokeiltiin tätäkin, mutta lapsi heräs yöllä LEIKKIMÄÄN ja KIIPEILEMÄÄN KEITTIÖN TASOILLE ja VESSAAN pöntön ja suihkun kanssa ja nauroi kun hänet palautti sänkyyn. Oli pakko laittaa laita takaisinsänkyyn. Eikä siitä viereen ottamisesta tullut yhtään mitään, kun jatkuvasti karkasi omiin puuhiin. Muutama viikko tätä kokeiltiin, huuto kyllä muistaakseni loppui mutta sitten nuo lieveilmiöt.. Huoh.

Ja joku mietti syövätkö illalla tarpeeksi, niin syövät ihan reilun satsin puuroa ja muutenkin ovat hyviä syömään. Välillä vähän liiankin hyviä, jatkuvasti yrittävätkerjätä välipaloja, xylitoli-pastilleja tms. Tästäkin meillä on kamalat taistelut jatkuvasti, eli huutoa riittää vähän liikaakin kun yritän jotain rajoja noille pitää. Et luulen, että ovat tulleet äitiinsä ja vaan yksinkertaisesti tykkäävät syömisestä..

Voi hitsi tää alkaa kuulostaa jo tosi absurdilta, ihan niinku siinä super-nannyssä, jonka kauhukakaroista on ajatellut, ettei voi olla tosi että tuollaista on oikeasti olemassa. En tiedä pitääkö tässä alkaa itkemään vai nauramaan.

Yhteistyössä