1,5v ei ole koskaan nukkunut kokonaisia yöunia - huudatusunikoulu??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti x2 + rv. 32
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mä";26260319]Meillä ei toiminut tassuttelu, nukahtaminen vain vaikeutui. Me pidimme pistäytymisunikoulun: toivotetaan hyvät yöt ja lähdetään huoneesta. Huutoa. 5 min päästä mennään takaisin, hyvänyöntoivotukset ja pois. 2 yön jälkeen homma alkoitoimia ja pikku hijlaa heräily jäi pois.[/QUOTE]

Mä kokeilen nyt juuri tän tyyppistä. Kun tosiaan aiemmin se tassuttelu ei auttanut, vaan sitten sai istua pitkin yötä silittelemässä kun tottui siihen. Nyt annoin huutaa aina n. 2min kerrallaan, ja puoli tuntia tätä kesti ja lapsonen nukahti omaan sänkyyn lopulta itse. Jeeee! :D ..yötä odotellessa...

Mä kans sisuunnuin tästä ketjusta, ja nyt loppui paapominen ja nukuttelu tässä talossa. Lapsi huusi aikansa, välillä kävin toteamassa sille että nyt on yö ja nyt se nukkuu. Mielenkiinnolla odotan montako kertaa herää...

Täällä kans huono nukkuja. Neiti nyt 1v 1kk. Heräilee joka yö ainaki 2 krt. Tai siis jos herää VAAn kaks kertaa, niin silloin on ollu hyvä yö.
Olen samaa mieltä tästä, että ne joiden lapsi on nukkunut syntymästään asti 12 tunnin yöunia, ei ole mitään käsitystä siitä, kun yöt ovat rikkonaisia 1, 2 tai jopa 3 vuotta putkeen.
Eikä se unikoulujen pitäminenkään ole niin yksinkertaista...me pidimme unikoulun uniexpertin neuvojen mukaan, eikä muutosta tapahtunu, vaan lapsi huusi 3 viikkoa joka ilta...Ja vaikka kuinka joka ilta päättää, että tänä yönä loppuu palvelut, mutta kun kakara on kiljunu tunnin keskellä yötä, niin kyllä sitä seisoo vaikka päällänsä, että lapsi nukahtaa.

Olisin myös kiinnostunut tästä synnytyksen ja unihäiriöiden yhteydestä! Meillä vaikea synnytys, imukuppia, lapsi ei hengittänyt, ei päässyt ollenkaan vierihoitoon vaan oli teholla koko sairaala-ajan

En jaksa lukea koko ketjua, mutta kolmen lapsen äitinä voin vaan sanoa, että lapset valvottaa joskus. Meillä keskimmäinen nukkui koko yön 2-vuotiaana, kaksi muuta ovat aina nukkuneet hyvin. Silti niitä öitä tulee, että pitää heräillä. Ei tietenkään isolle lapselle ruokaa tarjota yöllä, mut muuten pitää kyllä lohduttaa. Vanhemmuus on 24/7 työtä, ei sitä lasta voi vaan laittaa ilta kahdeksalta viereiseen huoneeseen ja aamulla käydä hakemassa, kun itse jaksaa taas. Ja kyllä, asia on just noin yksinkertainen, ei tarvita mitään nykyajan "tassuttelu" sanoja vaan se vaisto mikä ohjaa lohduttamaan jos lapsi itkee ja on hädissään. Huudattamalla opetat sitä, että kukaan ei välitä, et muuta.

[QUOTE="Jenis";26260400]Mä kans sisuunnuin tästä ketjusta, ja nyt loppui paapominen ja nukuttelu tässä talossa. Lapsi huusi aikansa, välillä kävin toteamassa sille että nyt on yö ja nyt se nukkuu. Mielenkiinnolla odotan montako kertaa herää...[/QUOTE]

Jee, hyvä me! Kerro ihmeessä huomenna miten meni! Itsekkin ootan että kuinkahan käy yön..Minkäs ikäinen teillä onkaan?

[QUOTE="mymmeli";26260414]Täällä kans huono nukkuja. Neiti nyt 1v 1kk. Heräilee joka yö ainaki 2 krt. Tai siis jos herää VAAn kaks kertaa, niin silloin on ollu hyvä yö.
Olen samaa mieltä tästä, että ne joiden lapsi on nukkunut syntymästään asti 12 tunnin yöunia, ei ole mitään käsitystä siitä, kun yöt ovat rikkonaisia 1, 2 tai jopa 3 vuotta putkeen.
Eikä se unikoulujen pitäminenkään ole niin yksinkertaista...me pidimme unikoulun uniexpertin neuvojen mukaan, eikä muutosta tapahtunu, vaan lapsi huusi 3 viikkoa joka ilta...Ja vaikka kuinka joka ilta päättää, että tänä yönä loppuu palvelut, mutta kun kakara on kiljunu tunnin keskellä yötä, niin kyllä sitä seisoo vaikka päällänsä, että lapsi nukahtaa.

Olisin myös kiinnostunut tästä synnytyksen ja unihäiriöiden yhteydestä! Meillä vaikea synnytys, imukuppia, lapsi ei hengittänyt, ei päässyt ollenkaan vierihoitoon vaan oli teholla koko sairaala-ajan[/QUOTE]

Varmaan tuo teidän unikoulu vaan pahensi lapsen eroahdistusvaihetta. :( Jos noin pieni lapsi, siis melkein vauva (!!!), herää noin harvoi se on kyllä ihan hyvin...

Ei kannata välittää niiden ihmisten kommenteista, jotka haluavat vain lannistaa sinut. Sen sijaaan kannattaa kokeilla mikä tehoaa lapseen parhaiten. Noin viikon sisällä konsti on kokeiltu ja sen teho todettu. Aikaisemmin ketjussa on jo annettu monta hyvää neuvoa. Tässä vielä yksi, johon me päädyimme yhden lapsemme kohdalla. Tälle lapselle, kun ei mikään muu tuntunut auttavan.

Aloimme mennä koko perhe nukkumaan klo 20 joka ikinen ilta. Lapsille tehtiin väliaikaiset sängyt meidän makuuhuoneeseen parisängyn viereen. Viikon sisällä koko perhe oppi nukahtamaan nopeasti. Eskarilainen siirtyi aika pian nukkumaan takaisin omaan sänkyyn, joka oli mukavampi kuin väliaikainen sänky. Nuorempi 1-vuotias nukkui näin 3-vuotiaaksi ja sen jälkeen on nukkunut hyvin omassa huoneessaan. Kummatkin saavat edelleen tulla meidän viereen nukkumaan, jos heräävät keskellä yötä.

Meillä ei asiasta enää ikinä tehdä isoa numeroa. Sen virheen teimme aluksi nuorimmaisen kanssa, mikä sitten sai isommankin unet sekaisin.

Ja oikeasti. Samassa huoneessa nukkuminen on aika ihanaa. Aikuisetkin heräävät aikaisin ja virkistyneinä - ja aamulla jää aikaa myös toiselle aikuiselle.

[QUOTE="Minää";26260445]Varmaan tuo teidän unikoulu vaan pahensi lapsen eroahdistusvaihetta. :( Jos noin pieni lapsi, siis melkein vauva (!!!), herää noin harvoi se on kyllä ihan hyvin...[/QUOTE]

Lapsi oli n. 7-8 kk ikänen kun pidimme unikoulua. Mutta nykyään herää AINAKIN kerran yössä. Menee nukkumaan kasin aikoihin ja hyvinä öinä herää vasta 5 aikaan aamulla siihen kun tutti on pudonnut.

[QUOTE="Minää";26260426]En jaksa lukea koko ketjua, mutta kolmen lapsen äitinä voin vaan sanoa, että lapset valvottaa joskus. Meillä keskimmäinen nukkui koko yön 2-vuotiaana, kaksi muuta ovat aina nukkuneet hyvin. Silti niitä öitä tulee, että pitää heräillä. Ei tietenkään isolle lapselle ruokaa tarjota yöllä, mut muuten pitää kyllä lohduttaa. Vanhemmuus on 24/7 työtä, ei sitä lasta voi vaan laittaa ilta kahdeksalta viereiseen huoneeseen ja aamulla käydä hakemassa, kun itse jaksaa taas. Ja kyllä, asia on just noin yksinkertainen, ei tarvita mitään nykyajan "tassuttelu" sanoja vaan se vaisto mikä ohjaa lohduttamaan jos lapsi itkee ja on hädissään. Huudattamalla opetat sitä, että kukaan ei välitä, et muuta.[/QUOTE]

Tottakai lapset joskus heräilee, joskus valvoo yms. Mutta kun puhutaan siitä että lapsi voi kymmenenkin kertaa herätä yössä, tai vaatii tuntitolkulla silittelyä yöaikaan, ja JOKA YÖ, niin kyllähän asialle on jotain tehtävä! (Enkä ole niitä ihmisiä jotka olettavat että lapsen kuuluisi vingahtamatta nukkua yönsä putkeen, niin naiivi en ole.) (vaikka on kuulemma sellaisiakin lapsia!) :O
Jos päiväs-aikaan jonkun lapsi joutuu tuon 2min jonka ap kertoi odottaneensa, jostain syystä huutamaan ennenkuin saa haluamansa, niin järkkyykö silloinkin väistämättä turvallisuus, ja lapsi kokee ettei kukaan välitä? Ja tällä logiikalla, jos päinvastoin lapsen huutoon aina vastataan salamannopeasti ja vanhemmat hyppäävät siltä istumalta kun lapsi huudahtaa, niin oppiiko tuo lapsi silloin saamaan kaiken haluamansa hetimullenyt?

[QUOTE="a p";26260369]Mä kokeilen nyt juuri tän tyyppistä. Kun tosiaan aiemmin se tassuttelu ei auttanut, vaan sitten sai istua pitkin yötä silittelemässä kun tottui siihen. Nyt annoin huutaa aina n. 2min kerrallaan, ja puoli tuntia tätä kesti ja lapsonen nukahti omaan sänkyyn lopulta itse. Jeeee! :D ..yötä odotellessa...[/QUOTE]

Lukaisin nopeasti ketjun läpi ja tsemppiä! Meillä syötiin 11 kk:n iässä parin tunnin välein rintaa ja päätettiin, et nyt loppuu. Meillä kävi pari uniasiantuntijaa neuvolan kautta ja heiltä saatiin vinkit, ei mitään ihmeellistä mutta sanoivat myös, että siirtäkää samalla omaan huoneeseen.

Nukkumaan mentiin huudon kanssa eli aina nousi pinniksessä pystyyn ja mies kumosi. Ja ylös ja kumottiin alas jne. Tätä kesti aikansa, olikohan puoli tuntia ja sit nukahti. Ekana yönä heräsi tasan kahden tunnin välein, mies kävi kattomassa. Sen jälkeen yöt meni paremmin, eipä juuri heräilly :) JOs siis teillä heräillään ekana yönä, ni älä vielä anna periksi, toinen yö menee paremmin. Ja joka tapauksessa jatka viikko, siis sovi ittesi kanssa niin :) Se viikko on lyhyt aika verrattuna niihin kaikkiin öihin mitä olet tähän asti nukkunut huonosti.

Ja mä sain vihdoin nukkua yksin tai siis miehen kanssa kaksi sängyssä ja omassa huoneessa! Jihuu!!! Kkyllä kannatti!

En usko, että meidän muksusta tuli yhtään sen pahempi lapsi ja vanhemmat jaksoi paremmin. Voi olla, että teidän muksu haluaa nyt lähipäivinä olla enemmän sylissä ja sitä voi suosia, pidä sylissä ja lue kirjoja jne. Muts jos ei halua ni hyvä niin.

Ja joo, kyllä lapsiperheessä nukutaan huonosti ja heräillään: silloin kun ollaan kipeitä, silloin kun siirrytään isompaan sänkyyn, silloin kun opetellaan kuivaksi ja herätään yöllä pissalle jnejnejne. Mutta jossain tapauksessa voidaan myös nukkua hyvin, jos vaan aikuiset jaksavat nähdä sen vaivan. Ei lapsi mene rikki vaikka se itkisi tai huutaisi.

[QUOTE="mymmeli";26260504]Lapsi oli n. 7-8 kk ikänen kun pidimme unikoulua. Mutta nykyään herää AINAKIN kerran yössä. Menee nukkumaan kasin aikoihin ja hyvinä öinä herää vasta 5 aikaan aamulla siihen kun tutti on pudonnut.[/QUOTE]

On kyllä hirveän nuorelle tuota unikoulua pidetty. Eikö ole vauvalle ihan luontaista heräillä välillä yöllä, näin minä ainakin asian ajattelen. 7-8kk vanha on vielä aivan vauva! Eikai sen ikäiseltä voi ikinä edes vaatia täysiä katkeamattomia yöunia!!!! Joku vauva toki voi sen ikäisenä jo nukkua putkeen pitkästi, mutta ei sellaisen pitäisi mikään itsestään selvä oletus olla!

[QUOTE="noh";26260560]On kyllä hirveän nuorelle tuota unikoulua pidetty. Eikö ole vauvalle ihan luontaista heräillä välillä yöllä, näin minä ainakin asian ajattelen. 7-8kk vanha on vielä aivan vauva! Eikai sen ikäiseltä voi ikinä edes vaatia täysiä katkeamattomia yöunia!!!! Joku vauva toki voi sen ikäisenä jo nukkua putkeen pitkästi, mutta ei sellaisen pitäisi mikään itsestään selvä oletus olla![/QUOTE]

Tämän asian takia oon soimannu itteäni. Pelkäsin että tyttö sai elinikäset traumat. Mutta syy unikouluun oli se, että lapsi oppis nukahtamaan itse kun yöllä herää. Ja niitä heräämisiä oli yöllä tunnin välein...toisin sanoen, herääminen ei ollu ns. normaalia enää. Mutta lopetin touhun, kun ei tosiaan mitään edstystä tapahtunut.

Itse ihmettelen pojan tytärtäni joka on parivuotias eikä ole kotonaan koskaan nukkunut kokonaista yötä. On mun luonani yökylässä aika usein ja nukkuu heräämättä koko yön. Ei ainakaan vuoteen ole herännyt. Itse nukun silloin tosin koiranunta jotta olisin valmiina jos tyttö herää.. Kotona on kaikki asiat kunnossa eikä tietääkseni saa öisin mitään juotavaa tai syötävää mutta herää kuulemma 3-4 kertaa yössä.
Pidän tyttöä ehkä yhden yön viikossa juuri sen vuoksi että saavat vanhemmat nukkua edes silloin heräämättä.

Eka yö takana, yö meni ehkä kivuttomammin kuin odotinkaan! Aika tasan kahden tunnin välein taapero heräsi huutelemaan, aina muutaman minuutin huudon jälkeen kävin rauhoittelemassa ja taas pois. Meni itse jo aina pitkäkseen kun tulin vain huoneeseen ja rauhottui heti, mutta n. puoli tuntia meni aina yhdellä heräämisellä siinä ramppaamisessa huoneessa ja pois.. Kuuden jälkeen heräsi kun oli jo tosi valoisaakin tuolla huoneessa. (pimennysverho ei vaikuta järin tehokkaalta..)
Melko lyhyt väli oli tuo 2-3min huudatus, oiskohan huono ajatus jos jo toisena yönä pidentäisi sitä siihen 5min?

Itse ihmettelen pojan tytärtäni joka on parivuotias eikä ole kotonaan koskaan nukkunut kokonaista yötä. On mun luonani yökylässä aika usein ja nukkuu heräämättä koko yön. Ei ainakaan vuoteen ole herännyt. Itse nukun silloin tosin koiranunta jotta olisin valmiina jos tyttö herää.. Kotona on kaikki asiat kunnossa eikä tietääkseni saa öisin mitään juotavaa tai syötävää mutta herää kuulemma 3-4 kertaa yössä.
Pidän tyttöä ehkä yhden yön viikossa juuri sen vuoksi että saavat vanhemmat nukkua edes silloin heräämättä.

Pienet lapset nukkuu vieraassa paikassa usein yön putkeen, koska siellä on hieman "pelottavaa". Ei siis johdu siitä, että lapsesi ja miniäsi tekisivät jotain väärin

[QUOTE="vieras";26257961]Tuskin kukaan huvikseen herää juomaan tunnin välein tai ainakaan kiusallaan. Ainakin tarkistaisin terveydentilan kunnolla ennen unikouluja. Refluksi, allergiat, diabetes, korvat ym.[/QUOTE]
komppaan tätä, meidän yöhuutaja/valvoskelijalla olikin sitten refluksi...

[QUOTE="a p";26260435]Jee, hyvä me! Kerro ihmeessä huomenna miten meni! Itsekkin ootan että kuinkahan käy yön..Minkäs ikäinen teillä onkaan?[/QUOTE]

Meillä on tyttö jo kohta 3! Itekin oon ihmeissäni että miten tää touhu on voinut jatkua näin kauan :D Lopetin imetyksen kun hän oli n. vuoden, ja sen jälkeen oli ehkä puolen vuoden jakso että nukkui yöt tosi hyvin. Sitten tuli mahatauti, ja siitä jotenkin jäi nää heräilyt taas päälle (vuoden ikään asti heräili aivan jatkuvasti). Meillä on ollu kaikki neuvolan unityöntekijät ja muut ratkomassa tätä juttua, mutta lopputulema oli että "jotkut lapset vaan valvoo". Kiitti, helpotti ;)

Mutta yö meni oikeastaan tosi hyvin - tyttö heräs 2 kertaa, toisella kerralla mä kävin toteamassa että on yö ja toisella kerralla mies. Meillähän ollaan nukuttu perhepedissä vaihtelevasti koko tää kolme vuotta, mutta tyttö heräilee siinäkin ja kun on ns. seuraa, saattaa valvoa sen pari-kolme tuntia keskellä yötä. Omassa sängyssä ei jää valvomaan. Nyt on selvästi päällä semmoista uhmaa, joka vuorostaan vaikeuttaa unia. Välillä on ollu tietty hampaita, flunssaa, uusia juttuja, vanhoja juttuja, mitävaan, joka on mennyt suoraan uniin. Toisilla lapsilla nää ei pilaa öitä, meillä pilaa.

Mutta hyvä me, nyt nää lapset oppii nukkumaan eikö niin? ;)

[QUOTE="Minää";26260426]En jaksa lukea koko ketjua, mutta kolmen lapsen äitinä voin vaan sanoa, että lapset valvottaa joskus. Meillä keskimmäinen nukkui koko yön 2-vuotiaana, kaksi muuta ovat aina nukkuneet hyvin. Silti niitä öitä tulee, että pitää heräillä. Ei tietenkään isolle lapselle ruokaa tarjota yöllä, mut muuten pitää kyllä lohduttaa. Vanhemmuus on 24/7 työtä, ei sitä lasta voi vaan laittaa ilta kahdeksalta viereiseen huoneeseen ja aamulla käydä hakemassa, kun itse jaksaa taas. Ja kyllä, asia on just noin yksinkertainen, ei tarvita mitään nykyajan "tassuttelu" sanoja vaan se vaisto mikä ohjaa lohduttamaan jos lapsi itkee ja on hädissään. Huudattamalla opetat sitä, että kukaan ei välitä, et muuta.[/QUOTE]

Tiiätkö, sulla ei nyt ole aavistustakaan mistä tässä puhutaan. Totta kai lapset heräilee välillä, mutta se ei ole normaalia että herätään joka yö 3-8 kertaa kolmen vuoden ajan.

Mä uskon itse että kun vauvalla/pienellä lapsella on perusturvallisuus kunnossa niin nukkuu
hyvin. Kaikki ihmiset heräävät öisin, jos kaikki on ok niin nukahtaa heti uudelleen. Jos taas
tuntee itsensä turvattomaksi herää. Mä en koskaan mitään unikouluja ole harrastanut enkä
tule harrastamaan. Lapseni, 3v sekä vauva 4kk nukkuvat hyvin, eivät heräile. Ja silloin
harvoin kun esikoinen herää, menen hänen sängyn viereen tai otan omaan sänkyyni.
Näin lapsi tietää että apua saa tarvittaessa ja pystyy nukkumaan hyvin. Tietenkin syitä
heräämiseen voi olla monia, mutta huudattaminen on mun mielestä julmaa ja rikkoo
lapsen turvallisuuden tunteen. Ei ne huvikseen itke öisin.

Jep
Tottakai sä olet tuota mieltä, kun sun omat lapset on nukkunut hienosti. Kaikkien kahden lapsen massiivisella otannalla.
Mistä näitä sikiää?
Siis näitä empatiakyvyttömiä "täydellisiä" mammoja?

Pienet lapset nukkuu vieraassa paikassa usein yön putkeen, koska siellä on hieman "pelottavaa". Ei siis johdu siitä, että lapsesi ja miniäsi tekisivät jotain väärin

Tässä nyt ei ole mitään järkeä. Että lapsi huutaa kotona esim. omassa huoneessa nukutettaessa, koska pelkää yksinäisyyttä, mutta vieraassa paikassa nukkuu koko yön, koska pelkää? Sitä paitsi, tuo lapsi on kerran viikossa mummolassa, joten paikka ei ole vieras. Siihen en ota kantaa, miksi lapsi mummolassa nukkuu, ja kotona ei, mutta pelosta hän ei sitä ainakaan mummolassa tee.

Alkuperäinen kirjoittaja ei mitään logiikkaa;26261424:
Tässä nyt ei ole mitään järkeä. Että lapsi huutaa kotona esim. omassa huoneessa nukutettaessa, koska pelkää yksinäisyyttä, mutta vieraassa paikassa nukkuu koko yön, koska pelkää? Sitä paitsi, tuo lapsi on kerran viikossa mummolassa, joten paikka ei ole vieras. Siihen en ota kantaa, miksi lapsi mummolassa nukkuu, ja kotona ei, mutta pelosta hän ei sitä ainakaan mummolassa tee.

Kyllä se vieras nukkumapaikka vaikuttaa asiaan. Se on ihan tutkimuksissa todettu. Ja moni on todennu sen käytännössä. Riippuu lapsen iästä mutta alle vuoden ikäiselle viikonkin väli mummolassa käynnissä tarkoittaa sitä että lapsi on ehtiny unohtaa paikan siinä välillä ja se on taas kuin uusi ja vieras paikka.

[QUOTE="jeps";26261307]Jep
Tottakai sä olet tuota mieltä, kun sun omat lapset on nukkunut hienosti. Kaikkien kahden lapsen massiivisella otannalla.
Mistä näitä sikiää?
Siis näitä empatiakyvyttömiä "täydellisiä" mammoja?[/QUOTE]

JA vielä siten, että tuo toinen lapsi on kokonaista 4 kk.. Siinähän on sitten "perusturvattoman lapsensa" kanssa, kunhan vaikka ihan vaan hampaiden tulo tai liikkumisen opettelu alkaa. (Ja kyllä, se todellakin VOI sotkea kuopuksen unet, vaikka esikoisella ei olisikaan vaikuttanut.)

t. kahden hyvin nukkuvan lapsen sietämättömän ONNEKAS äiti, joka tajuaa kyllä, ettei mun kasvatus- tai perusturvallisuudentuottamistaitoni ole sen paremmat kuin huonommin nukkuvien lasten vanhemmilla

Yhteistyössä