Mitä tavoittelemista on lääkkeettömässä synnytyksessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "outoko"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Näiden luomusynnyttelijöiden mielessä tuntuu olevan käsitys siitä, että lääkettä ottavat ottivat sitä ihan vain huvikseen ja ovat jotenkin luovuttaneet?!

No mä olin sidottu letkujen kanssa sänkyyn enkä saanut liikkua mihinkään, supistukset tehtiin lääkkeellisesti enkä tiedä mitään karmeampaa kuin kestää se kaikki pakotettuna makuulleen. Sain sitten epiduraalin siihen helvettiin kun lääkäri kehotti, olen todella luuseri. Erittäin kivuton synnytys juu. Jotenkin tosi loukkaavaa varsinkin kun tämä jätti henkisesti niin pahat jäljet etten enää lapsia halua. Joku kehtaa sitten tulla siihen leveilemään jollain vitun luomsynnytyksellä. Olisin minäkin mieluummin käyttänyt ammetta, suihkua, liikkeitä ja saanut luonnolliset ei niin kovat supistukset jotka avaavatkin niitä paikkoja paremmin eikä tarvitse kolmea päivää karjua pää punasena. Mutta joo todella oli mulla vaan tosi kivuton luuserisynnytys kun epiduraalin otin, ihan verrattavissa tällaisen luomusynnyttäjän kipuun joka sai käyttää kaikkia hyviä keinoja avukseen.

Ihan oikeasti jos pitäisi valita näiden kahden väliltä, ehdottomasti ottaisin luomuna käyttäen vettä, liikehdintää ja kaikkea mikä ei ole lääkkeellistä, mutta kidutussänkyyn jouduin.

Ja kyllä kolahtaa kun joku luomuämmä alkaa nyt huutelemaan pilkallisesti, kolahtaa ja pahasti koska en ole edelleenkään päässyt siitä yli.

Mulle sopi, pääsin hetkeksi lepäämään. Silti synnytys oli sitä kahta tuntia lukuunottamatta niin kipeä, että kävin puhumassa siitä useaan otteeseen.
Ei enää onneksi tarvitse lapsia hankkia, mutta jos hankkisin niin toivoisin lääkkeetöntä synnytystä, eli sitä vähemmän kipeää samalla.

Joo, sovitaan että on vähemmän kipeä. Itse en ole edes pystynyt puhumaan niiden kolmen synnytyksen aikana jotka menivät ilman lääkitystä. Olen vaan keskittynyt supistuksiin, voinut pahoin ja vaipunut synnytysregressioon =) Loppuvaiheessa olen saanut vähän vikistyä, että antakaa ihan mitä vaan lääkettä, mutta se on ollut myöhäistä jo.

[QUOTE="huoh";28789852]Näiden luomusynnyttelijöiden mielessä tuntuu olevan käsitys siitä, että lääkettä ottavat ottivat sitä ihan vain huvikseen ja ovat jotenkin luovuttaneet?!

No mä olin sidottu letkujen kanssa sänkyyn enkä saanut liikkua mihinkään, supistukset tehtiin lääkkeellisesti enkä tiedä mitään karmeampaa kuin kestää se kaikki pakotettuna makuulleen. Sain sitten epiduraalin siihen helvettiin kun lääkäri kehotti, olen todella luuseri. Erittäin kivuton synnytys juu. Jotenkin tosi loukkaavaa varsinkin kun tämä jätti henkisesti niin pahat jäljet etten enää lapsia halua. Joku kehtaa sitten tulla siihen leveilemään jollain vitun luomsynnytyksellä. Olisin minäkin mieluummin käyttänyt ammetta, suihkua, liikkeitä ja saanut luonnolliset ei niin kovat supistukset jotka avaavatkin niitä paikkoja paremmin eikä tarvitse kolmea päivää karjua pää punasena. Mutta joo todella oli mulla vaan tosi kivuton luuserisynnytys kun epiduraalin otin, ihan verrattavissa tällaisen luomusynnyttäjän kipuun joka sai käyttää kaikkia hyviä keinoja avukseen.

Ihan oikeasti jos pitäisi valita näiden kahden väliltä, ehdottomasti ottaisin luomuna käyttäen vettä, liikehdintää ja kaikkea mikä ei ole lääkkeellistä, mutta kidutussänkyyn jouduin.

Ja kyllä kolahtaa kun joku luomuämmä alkaa nyt huutelemaan pilkallisesti, kolahtaa ja pahasti koska en ole edelleenkään päässyt siitä yli.[/QUOTE]

Katkeruus on kamalaa...

[QUOTE="tumpelo";28789836]No onhan siitä vauvalle hillittömästi etua, etteii sitä pumpata lääkkeisiin juuri ennen syntymää.
Kaikki lääkkeet mitkä menee äitii, menee myös vauvaan. Vauvan elimistö ei edes pysty eliminoimaan kaikkia lääkeaineita, joten siksi tiettyjä lääkkeitä ei edes saa antaa synnytyksen lähellä, vaan muutamaa tuntia ennen, jotta äidin elimistö ehtiii metaboloida ne ennen kuin vauva syntyy.

Nimim. paljon vauvoja nähnyt, joka on huomannut työssään epiduraali- ja luomuvauvan erot käyttäytymisessä ja erityisesti syömiseen opettelussa.[/QUOTE]

No ei voi mitään, joissain synnytyksissä se vaan on parempi niin. Ei kuitenkaan ole tarkoitus aiheuttaa mitään synnytyksenjälkeisiä masennuksia äideille joilla astetta kipeämpi synnytys, mutta sitä lääkettä ei voi ottaa kun pitää leikkiä jotain ja mennä shokkiin.
Hyvä jos ilman pärjää, mutta hyvä jos ottaa tarpeeseen. Mitään ihmeellisen hienoa ei ole kummassakaan.

[QUOTE="huoh";28789852]Näiden luomusynnyttelijöiden mielessä tuntuu olevan käsitys siitä, että lääkettä ottavat ottivat sitä ihan vain huvikseen ja ovat jotenkin luovuttaneet?!

Ja kyllä kolahtaa kun joku luomuämmä alkaa nyt huutelemaan pilkallisesti, kolahtaa ja pahasti koska en ole edelleenkään päässyt siitä yli.[/QUOTE]

Minä ainakaan en ole sanonut mitään tuollaista enkä ajattele niin. Jos joku tarvitsee jonkin kivunlievityksen, hän varmasti sen on tarvinnut.

Voishan sitä toki vähän tuota omaakin ulosantia miettiä, ennenkuin haukkuu toisia "luomuämmiksi". Tai ehkä tuo sitten oli kohdistettu joillekkin muille, koska minä en ainakaan tästä ketjusta löydy mitään pilkkaamista (paitsi nyt tämä sinun tekstisi on siinä rajoilla).

[QUOTE="vieras";28789853]Joo, sovitaan että on vähemmän kipeä. Itse en ole edes pystynyt puhumaan niiden kolmen synnytyksen aikana jotka menivät ilman lääkitystä. Olen vaan keskittynyt supistuksiin, voinut pahoin ja vaipunut synnytysregressioon =) Loppuvaiheessa olen saanut vähän vikistyä, että antakaa ihan mitä vaan lääkettä, mutta se on ollut myöhäistä jo.[/QUOTE]

Saitko liikkua synnytyksessä? Käyttää muita luonnonmukaisia kivunlievityksiä?

[QUOTE="tumpelo";28789836]No onhan siitä vauvalle hillittömästi etua, etteii sitä pumpata lääkkeisiin juuri ennen syntymää.
Kaikki lääkkeet mitkä menee äitii, menee myös vauvaan. Vauvan elimistö ei edes pysty eliminoimaan kaikkia lääkeaineita, joten siksi tiettyjä lääkkeitä ei edes saa antaa synnytyksen lähellä, vaan muutamaa tuntia ennen, jotta äidin elimistö ehtiii metaboloida ne ennen kuin vauva syntyy.

Nimim. paljon vauvoja nähnyt, joka on huomannut työssään epiduraali- ja luomuvauvan erot käyttäytymisessä ja erityisesti syömiseen opettelussa.[/QUOTE]

Jep, aivan valtava ero oli vauvan virkeydessä ja imetyksen sujumisessa. Ilman lääkkeitä syntyneet lapseni ovat olleet paljon pirteämpiä, paino on laskenut vähemmän ja imetys on käynnistynyt nopeammin. Oma olokin on ollut paljon tasaisempi.

Ja siis kivunlievityksen otin kolmannen lapsen synnytksessä, että kyse ei ole ollut omasta kokemattomuudesta esim. imetyksen suhteen.

Minä ainakaan en ole sanonut mitään tuollaista enkä ajattele niin. Jos joku tarvitsee jonkin kivunlievityksen, hän varmasti sen on tarvinnut.

Voishan sitä toki vähän tuota omaakin ulosantia miettiä, ennenkuin haukkuu toisia "luomuämmiksi". Tai ehkä tuo sitten oli kohdistettu joillekkin muille, koska minä en ainakaan tästä ketjusta löydy mitään pilkkaamista (paitsi nyt tämä sinun tekstisi on siinä rajoilla).

Anteeksi, mulla kolahtaa tää aihe ehkä liikaakin. Ei pitäisi lukea mitään juttuja...

Saitko liikkua synnytyksessä? Käyttää muita luonnonmukaisia kivunlievityksiä?

Sain liikkua jonkin verran, mutta viimeisimpinä tunteina ei jalat enää kantaneet. Olin valvonut kaksi yötä. Oksitosiinia sain suoneen, niillä lisättiin supustusten tehoa ja kalvot puhkaistiin. En päässyt siis ammeeseen enkä suihkuun, ilokaasua en kokeillut enkä muutakaan luomumenetelmää. Ensisynnytyksestä nyt siis kyse. Ponnistusvaihe kesti tunnin. Kaikkian synnytys kesti pari vuorokautta.

Seuraavassakin sain liikkua sen verran kuin jaksoin. Keskityin vaan seisomiseen. En siis pystynyt kävelemään ja istumaan jumppapallolla tai keinutuolissa. Ei mitään kivunlievitystä ei edes luomuversioita. Tämä synnytys oli nopeampi, muistaakseni n 6 tuntia.

Kolmannessa otin epiduraalin.

Neljäs oli samantyylinen kuin toinen synnytys.

[QUOTE="vieras";28789954]Sain liikkua jonkin verran, mutta viimeisimpinä tunteina ei jalat enää kantaneet. Olin valvonut kaksi yötä. Oksitosiinia sain suoneen, niillä lisättiin supustusten tehoa ja kalvot puhkaistiin. En päässyt siis ammeeseen enkä suihkuun, ilokaasua en kokeillut enkä muutakaan luomumenetelmää. Ensisynnytyksestä nyt siis kyse. Ponnistusvaihe kesti tunnin. Kaikkian synnytys kesti pari vuorokautta.

Seuraavassakin sain liikkua sen verran kuin jaksoin. Keskityin vaan seisomiseen. En siis pystynyt kävelemään ja istumaan jumppapallolla tai keinutuolissa. Ei mitään kivunlievitystä ei edes luomuversioita. Tämä synnytys oli nopeampi, muistaakseni n 6 tuntia.

Kolmannessa otin epiduraalin.

Neljäs oli samantyylinen kuin toinen synnytys.[/QUOTE]
Mä en saanut liikkua yhtään, makasin ja piti kestää. Lisäksi sitä kesti kolme vuorokautta joten ei ihme kun koin tarpeelliseksi sen puudutteen. :D En minäkään ekan vuorokauden aikana "suostunut" ottamaan kun yritin sinnitellä(ehkä turhankin pitkälle), eli se siitä.

Mä en tajua miksi joillakin on niin kova tarve puolustella sitä miksi on ottanut kivunlievitystä? Onko se sittenkin niin, että juuri ne on koittaneet niin kovin selviytyä ilman, ja sit kun sen on tarvinnutkin, kokee jotain huonommuutta..

Tämäkin keskustelu käsittelee nyt aihetta miksi joku haluaa tavoitella lääkkeetöntä synnytystä, niin sitten täällä keuhkotaan miksi itse on joutunut epiduraalin ottamaan...

Mitä pahaa siinä on jos jollakin toisella oli kipeämpi synnytys kuin sinulla ja oli parempi kipulääke ottaa? Ei kukaan väheksy kenenkään kipua, mutta hyvin todennäköisesti lääkkeettömänä synyttäneillä ainakin keskimääräisesti on kivuttomammat synnytykset kun ei ole lääkäri suositellut tai ei ole itse menty niin paniikkishokkiin valtavasta kivusta että olisi tullut tarpeeksi. Se että ei ole yhtä kivulias, ei tarkoita etteikö se olisi ollut kivulias. Uskon kyllä että joka ikisen synnytys on jollain asteella kivulias, ilman kilpailua.

Sitäpaitsi ottaisin paljon mieluummin sen lääkkeettömänä hoidetun kipeän synntytyksen kuin omani, helvetillisisen paniikkisynnytyksen jossa jouduttiin ottamaan lääkettä. Mutta ei saa valita.

Höpö höpö. Toisilla nyt vaan on korkea kipukynnys, niin kuin esimerkiksi minulla :) Ja minulla oli ensimmäinen käynnistetty tipalla ja toinen syöksysynnytys, että varmasti keskimäärin ajateltuna kivuliaat synnytykset ;) Olen kokenut myös mm. kivun jota sanotaan yleisellä mittapuulla kovimmiksi kivuiksi mitä ihminen voi kokea. En mennyt siinäkään mihinkään paniikkiin tai ulvonut kivusta vaikka olinkin helvetin kipeä, paaaaaljon kipeämpi kuin synnytyksessä. Toiset ovat kipuherkempiä, eivät pysty henkisesti vastaanottamaan kipua ja hallitsemaan sitä ja tarvitsevat kipulääkettä eikä siinäkään ole yhtään mitään pahaa! :) Itse en vaan "turhaan" ota kipulääkkeitä, niissä kun on aina riskinsä.

:o Mitä hemmettiä? :D Ei mun luomusynnytys liity mitenkään muitten synnytyksiin! Mulle on ihan sama miten muut synnyttää, vain oma synnytys kiinnostaa.

[QUOTE="kolmen äiti";28790089]Olen ihmetellyt ihan samaa itsekseni. Harvemmin sitä kuulee kenenkään halunneen hampaan poistoa tai umpisuolen leikkaamista ilman puudutusta 'ihan luomuna'.. :D[/QUOTE]

Jos haluaisin saada "luuserimammat"(oma käyttämänne sana) sekoamaan niin sanoisin, että synnytyksessä tarvii ajatella vauvaakin, hampaan poistossa ei. Mutta ehken sano :saint:

Minusta on ihan ok että joku haluaa epiduraalin tm lääkettä, mutta sitä en hyväksy että minun synnytyskipuja tullaan väheksymään, koska olen synnyttänyt luomusti. Kyllä se oli ihan helvettiä, mutta en ala siitä sen enempää kirjoittamaan, koska minusta ylipäätään on typerää kilpailla kenellä oli rankin synnytys. Ei sellaista voi edes tutkia kuka kärsi eniten, koska meillä ei ole mitään yhtä totuutta kertovaa kipumittaria. Siinä on vain luotettava sen äidin omaan tuntemukseen, jos se äidistä tuntuu helvetiltä, silloin se tuntuu siltä. Piste.

Kärsi, kärsi, niin kirkkaimman kruunun saat...

Vauvan etua ajatellen. Ei ole vauvan etu, jos synnytys pitkittyy, kun äiti ei ole yhteistyöhaluinen kivuissaan, mutta toisaalta mitä järkeä ottaa lääkkeitä, jos synnytys on siedettävä ilmankin. Lääkkeetkin voivat hidastaa synnytystä. On väärä lähtökohta ajatella haluavansa synnytyksen, joka ei tunnu missään, turtana vaan prosessi läpi. Se on ihan luonnollinen tapahtuma.

[QUOTE="vieras";28790063]Höpö höpö. Toisilla nyt vaan on korkea kipukynnys, niin kuin esimerkiksi minulla :) Ja minulla oli ensimmäinen käynnistetty tipalla ja toinen syöksysynnytys, että varmasti keskimäärin ajateltuna kivuliaat synnytykset ;) Olen kokenut myös mm. kivun jota sanotaan yleisellä mittapuulla kovimmiksi kivuiksi mitä ihminen voi kokea. En mennyt siinäkään mihinkään paniikkiin tai ulvonut kivusta vaikka olinkin helvetin kipeä, paaaaaljon kipeämpi kuin synnytyksessä. Toiset ovat kipuherkempiä, eivät pysty henkisesti vastaanottamaan kipua ja hallitsemaan sitä ja tarvitsevat kipulääkettä eikä siinäkään ole yhtään mitään pahaa! :) Itse en vaan "turhaan" ota kipulääkkeitä, niissä kun on aina riskinsä.[/QUOTE]

Minulla on myös korkea kipukynnys.

Vauvan etua ajatellen. Ei ole vauvan etu, jos synnytys pitkittyy, kun äiti ei ole yhteistyöhaluinen kivuissaan, mutta toisaalta mitä järkeä ottaa lääkkeitä, jos synnytys on siedettävä ilmankin. Lääkkeetkin voivat hidastaa synnytystä. On väärä lähtökohta ajatella haluavansa synnytyksen, joka ei tunnu missään, turtana vaan prosessi läpi. Se on ihan luonnollinen tapahtuma.

Joskus synnytys on vaan niin kipeä eikä voi käyttää mitään luonnonmukaisia kivunlievityksiä ja ainoa lohtu on epiduraali, ikävä kyllä. Itsekin olisin mieluummin esim heijannut lantiota, ollut jumppapallolla, suihkussa, ammeessa tai mitä tahansa. En vaan saanut valita.

Mitä tavoittelemista on lääkkeettömässä synnytyksessä? No vauvan hyvinvointi. Jos vauvan hyvinvointi vaarantuu äidin voimien vähetessä, niin ei ole mitään heikkoutta turvautua lääkkeelliseen kivunlievitykseen. Se on vain luonnollinen osa synnytysprosessia.

Monille jää kuitenkin synnytyksestä jotenkin katkera mieli. Onhan se tunteisiinkäyvä kokemus. Olisi hyvä, jos sitä vielä neuvolassa käytäisiin läpi. Pikainen kertaus kätilön kanssa pian tapahtuneen jälkeen ei riitä. Kysymykset heräävät vasta myöhemmin. Neuvolassa taas - ainakin minun kohdallani - keskitytään lähes vain vauvaan. Toki kysytään masentaako tm., mutta itse synnytys pyritään mahdollisimman pian unohtamaan. Taisi kerran kätilö sanoakin minulle, että älä sitä turhaan muistele niin unohtuu paremmin ja saa sisarus pikemmin alkunsa!

Minulla siis 5 synnytystä takana, kukin erilaisensa, mutta yhteistä tuo epävarmuus synnytyksen jälkeen: menikö kaikki parhain päin, tekikö muut oikein, teinkö itse oikein, olisiko jotain voinut tehdä toisin. Vaikka terveet lapset, niin kuitenkin. Se on tunteiden vuoristorata koko synnytys.

Synnytyksessä itse on jonkinasteisesti ulkopuolinen, vaikka onkin "suorittaja". On tavallaan ihan omillaan oman kehon tuntemusten raportoinnin kanssa. Pitää luottaa valtavasti henkilökuntaan. Pitää luottaa valtavasti itseensä. Ja kysymyksiä aina jää. Eikä kukaan voi niihin tyhjentävästi vastata.

On kurjaa, että synnytyskertomuksia jaettaessa usein otetaan puolustuskanta. Vaikka nämä juuri olisivat niitä tilanteita, joissa voisi eheytyä! Voisi saada päätökseen sen epävarman pohdiskelun ja voisi varmistua että kaikki meni oikein! Sillä totisesti uskon, että kukin toimii luonnon mukaan synnytyksessä. Äiti luonnostaan toimii lapsen parhaaksi. Luomusynnytys on pieni ihme, mutta ei se tee luomusynnyttäjästä ihmeidentekijää. Se on ihan muussa kädessä se :)

Ei ne lääkkeet edes aina toimi. Esikoista tehdessäni laittoivat mulle epiduraalin, koska tarve ponnistaa oli valtava ennen kuin paikat auki, lapsi oli jumissa ja lääkärilakon takia synnytyslääkäri ei ehtinyt imukuppeilemaan. Sain epiduraalin, lapsi syntyi, repesin niin että piti ommella kasaan leikkaussalissa. Yrittivät alkuun epiduraalin avulla ommella, mutta epiduraali ei vienyt tuntoa piis ja joutuivat nukuttamaan minut.

[QUOTE="niinpä";28790196]Joskus synnytys on vaan niin kipeä eikä voi käyttää mitään luonnonmukaisia kivunlievityksiä ja ainoa lohtu on epiduraali, ikävä kyllä. Itsekin olisin mieluummin esim heijannut lantiota, ollut jumppapallolla, suihkussa, ammeessa tai mitä tahansa. En vaan saanut valita.[/QUOTE]

Mikä estää ilokaasun, lämpimän kaurapussin, hieronnan?

Yhteistyössä