Kysymyksiä niille jotka on synnytyksessä vuotanut paljon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MinäÄiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MinäÄiti

Vieras
Minulla takana kolme nopeeta ja rajua synnytystä. Ja kaikissa olen vuotanu suhta runsaasti. (800g- 1300g)
Niin onko teillä lisääntyny tuo vuoto aina seuraavassa synnytyksessä?
Oletteko joutuneet kaavintaan ja onko teille lisätty verta?
Mä pelkään ihan suunattomasti molempia.
Onko teillä tuo vuoto liittyny siihen et synnytys on ollu nopea ja raju? Vai ihan muuhun?

Nimittäin mä pelkään kun nyt sain tietää odottavani vauvaa, et miten seuraavassa synnytyksessä... et jos tuo vuoto pahenee? Ja joudun kaavintaan tai kohdun poistoon?
Vai voiko mennä niin että onkin ihan ''normaali'' synnytys.

En oo vuotanu noin paljon vaik viimeisin synnytys oli loppujen lopuks nopea ja raju. Aukesin 50 minuutissa 5cm täysin auki ja vauvalle meinas sen takia käydä köpelösti mut en onneks itse vuotanut kovin.

Mä vielä mietin et pääsisinköhän mä tämän pelon takia käymään etukäteen äitipolilla. Tai voivatko käynnistää synnytyksen. Ku meillä on kaikki olleet isoja vauvoja. Ja joka kerta on menny yli 41 viikolle et lapset on syntyneet.

Kannattaa mainita tuosta kätilölle heti kun synnytyssaliin asti pääset niin tietävät varautua laittamalla oksitosiinitippa valmiiksi jo ennen jälkeisvaihetta.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
Kannattaa mainita tuosta kätilölle heti kun synnytyssaliin asti pääset niin tietävät varautua laittamalla oksitosiinitippa valmiiksi jo ennen jälkeisvaihetta.

Mä mainistsin viimeksi ja onneksi ottivat heti tosissaan sen. Kun minulla ollu vähän inhottavia kokemuksia että kätilöt eivät ole uskoneet minua.

Minä vuosin synnytyksessä 4litraa. Sain punasoluja, jääplasmaa, hemohessiä ja ties mitä. minulla se johtui pahoista repeämistä ja siitä että istukka ei irronnut. minulle tehtiin istukan käsinirrotus ja kaavinta, sekä repeämien ompelu leikkurissa. Ei se niin kamalaa ollut.

Sinulla on ihan hyvät edellytykset synnyttää vähäisemminkin vuodoin seuraavat lapsesi. Mainitsemasi vuodot ei ole mitenkään hirveän poikkeuksellisen suuria, vaikka normaali määränä pidetäänkin n. 500 ml.

Minä myös vuodin nelisen litraa ekassa synnytyksessä. Sain 4 pussia punasoluja ja lisäksi jääplasmaa. Kohdunkaula ilmeisesti repesi valtimon kohdalta (siihen oli kai jäänyt kieleke eikä ollut kokonaan pois). Kaavinnassa kävin. Ei ollut kiva juttu, muttei nyt mikään ihan hirveäkään.
Syynä oli kookas vauva.

Toinen synnytys oli normaali. En edes tiedä vuodon määrää, ei siis juuri mitään. Kaikki sujui muutenkin hyvin.

Täällä myös kokemus istukan käsinirrotuksesta, joka oli vuodon syy. Arvioitu menetys 1,4 l.
Kahteen päivään en päässyt kyleltä toiselle saati istumaan, kaikki vaan pyörrytti. Sit sain 3 pussia punasoluja. Sen jälkeen kaksi normaalia synnytystä, ei vuotoja. Molemmissa olen saanut heti vauvan tultua ulos jonkin pistoksen, jonka pitäis auttaa istukan irtoamista.

Ensimmäisestä en vuotanut, muttakaikki kolme seuraavaa olivatkin 1,5-2 litraa/kerta. Eli vakiona pysyi... Vain sektiossa antoivat muutakin, kuin kirkkaita nesteitä. Ja synnytystä seuraavana päivänä olin kotiinlähtökunnossa.

mun eka synnytys meni niin että istukka ei irronnut aluksi, synnytksessä vuosin n.1600ml mutta sen jälkeen sitten varmaan tuplat kun olikin jäänyt istukan palasia kohtuun.. jouduin kaavintaan ja sain 5 yksikköä punasoluja, pari yksikköä jääplasmaa, hb oli 58 kun tää huomattiin ja siit meni viel joku 3-4 tuntia ennenkuin sain mitään lisäverta ja pääsin leikkuriin.. kokemus jäi hirvittämään mutta ehkä ens kerralla menee paremmin.. synnytys oli kuulemma niin raju ja nopeqa että kohtu ei oikein ehtinyt mukaan ja siksi istukka ei irronnut aluksi

Alkuperäinen kirjoittaja MinäÄiti:
Onko teillä ollu etukäteen ongelmia hb.n kans? Tai raudan imeytymisen kans?

Ei ole ollut. Päinvastoin, terveydenhoitaja luuli mittarin olevan rikki, kun alta 2 vkoa synnytyksestä hemppa oli 130.

Tiedättekö et minua pelottaa :(
Meiltä on vielä pitkä matka sairaalaan. vaikka täsä on vielä monta monta kuukautta aikaa niin nyt jo mietin tätä synnytystä. Et kerkeenkö sairaalaan asti. edellinen synty reilussa tunissa, mut olin jo valmiiksi sairaalassa.

Menetin kaksossynnytyksessä 5,5 litraa, onneksi oltiin leikkurissa jo valmiiksi. Nyt toisen raskauden loppuvaiheessa pääsin juttelemaan synnytyspelkokätilön kanssa, pyyntöäni ei kyseenalaistettu mitenkään. Kannattaa pyytää rohkeasti lähete neuvolasta.

Alkuperäinen kirjoittaja tuplis:
Menetin kaksossynnytyksessä 5,5 litraa, onneksi oltiin leikkurissa jo valmiiksi. Nyt toisen raskauden loppuvaiheessa pääsin juttelemaan synnytyspelkokätilön kanssa, pyyntöäni ei kyseenalaistettu mitenkään. Kannattaa pyytää rohkeasti lähete neuvolasta.

hurja :o
Kiva kun pääsit. :)Onnea loppu raskauteen ja voimia synnytykseen.

Alkuperäinen kirjoittaja MinäÄiti:
Alkuperäinen kirjoittaja tuplis:

hurja :o
Kiva kun pääsit. :)Onnea loppu raskauteen ja voimia synnytykseen.

Kiitos :) Suosittelen menemään juttusille, auttaa purkamaan mielen lukkoja ja osin turhiakin pelkoja. :)

Esikoisen synnytys oli nopea (4 t 8 min ) ja raju, vuotoa 2,3 l, istukan käsin irroitus, kaksi päivää synnytyksen jälkeen olin heikossa kunnossa, sain kaksi pussia punasoluja.
Toinen synnytys (3 t 20 min ), vuotoa 1,5 l, pussi punasoluja.

Ei jäänyt mitään traumoja.

Hb ollut raskauden aikana 114-126, puolivälissä aloin syödä vitamiinirautalisää.