Mitä tarkottaa jo alapaine on koholla mutta yläpaine ok?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiiru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Mikä noiden ero edes on? Ja miten sen alapaineen saa laskemaan:(
Neuvolassa 3kertaa yritettiin jos olisi laskenu mutta ei se mihinkään sieltä mennyt prkl!

Alapaine on se vaarallisempi. Jos alapaine on yli 90, se on selvästi kohonnut ja riski esim. veritulppaan ja infarktiin kasvaa huomattavasti.

No juurikin se alapaine on verenpaineessa se, mitä tarkkaillaan, on aina huonompi jos alapaine on koholla kuin yläpaine. Riippuu tietenkin paljonko se on koholla jne. Mutta jos se on siis paljon koholla, tai lähinnä kohonnut huomattavasti perustasostaan, niin se voi olla raskausmyrkytyksen oire. Mutta silloin on yleensä toki muitakin oireita.

Yläpaine voi heitellä paljonkin sen mukaan, oletko liikkunut tms. Alapaine reagoi tuollaisiin vähemmän ja sinänsä siis alapaineen koholla oleminen on seurannan paikka.

135/88 Onko paha?

Ei ole paha.

Mulla oli kolmosen loppuraskaudessa alapaine 102 :whistle: Neuvolasta suoraan Jorviin, jossa mittasivat ja oli koko ajan jtn 78 luokkaa.

Mulla nousee verenpaine raskaana tooosi paljon. Saa aina seurailla. Ikäväähän se on.

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
135/88 Onko paha?

No ei ole paha. Millaisia paineita sulla alkuraskaudessa on ollut?

129/75 eka
129/82 toka
jne...

Joskus 15vuotiaana koulussa mitattiin että alapaine oli 91 mutta en mä siihen tajunnut puuttua ollenkaan kun en tienny niistä mitään.. En ole koskaan ollut ylipainoinen tms mikä lisäisi riskiä..:/

mutta hyvä jos ei ole paha:)

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
135/88 Onko paha?

No ei ole paha. Millaisia paineita sulla alkuraskaudessa on ollut?

129/75 eka
129/82 toka
jne...

Joskus 15vuotiaana koulussa mitattiin että alapaine oli 91 mutta en mä siihen tajunnut puuttua ollenkaan kun en tienny niistä mitään.. En ole koskaan ollut ylipainoinen tms mikä lisäisi riskiä..:/

mutta hyvä jos ei ole paha:)

Eihän tuo alapaine ole sitten mitenkään kummallinen, ihan samaa tasoa kuin alkuraskaudessakin, ja niin pitääkin. Ihmeellistä, että th on sitä edes useampaan kertaan mittaillut.

Jos vain on mahdollista, kannattaa mitata kotona, niin saa totuudenmukaisempia arvoja. Ns. valkotakkikammo voi lisätä alapainetta kymmenelläkin yksiköllä. Itse sain neuvolasta mittarin lainaan viikoksi.

130/85 on ns. "normaalit" paineet joten eipä tuo nyt mitenkään pahasti koholla ole. Suolan käyttöä ny kannattaa kotikutoisesti rajottaa jos on kerran hieman kohonneet arvot, eikä tuo yksittäinen arvo nyt sinällään mikään hälyttävä ole, pitäisi järjestään olla ne arvot kohollaan...

Uusimmat

Yhteistyössä