Mitä sen päivähoidossa olevan välipalan pitäisi olla ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksi täti päivähoidosta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yksi täti päivähoidosta

Vieras
Kun jatkuvasti vanhemmat valittavat, että ei mielellään herkkuja välipalaksi eli mikä mielestänne on herkkua mielestänne mitä ette ainakaan halua lapsienne saavan välipalaksi ?

Sitten ei saa olla liian tuhtia kun kotona ei ruoka enää maistu eli mikä on liian tuhtia lapsillenne ?

Ei liian rasvaista eli mitä ei missään tapauksessa ?

Tähän nyt arvon vanhemmat laittakaa listaa puolesta ja vastaan millainen välipalan mielestänne kuuluu olla ?

Onko esin. itse tehty marjapiirakka mielestänne huono välipala maidon kera, haluatteko mielummin lapsillenne tarjottavan jugurttia jne.

Mielipiteitä kiitos =)

Meidän poitsu ainakin tykkäis marjapiirakasta ihan saletisti. Tosin jätkä on tyytyväinen kun saa kiisseliä :D Joka päivä tarhasta hakiessa kysyn pojalta mitä on syönyt tänään ja joka kerta vastaus on kiisseliä (vaikka kiisseliä ei olis ollutkaan) :D

Ei mulla ole ollut huomauttamista päiväkodin välipaloista, itse tehty marjapiirakka on mun mielestä hyvä vaihtoehto. Lapsetkin ovat siitä pitäneet ;). Jogurtti on ihan ok vaihtoehto. Karjalanpiirakat, sämpylät jne mitä nyt yleensäkin välipalalla kotonakin tarjotaan. Hedelmiä voisi olla useammin mutta se taitaa olla hintava vaihtoehto päiväkodissa? Kotimaisia juureksia ja marjojakin voisi olla.

Lasten suuri toive on ollut, ettei olisi aprikoosipuuroa ikinä ;).

Pojalla on päiväkodissa ainakin mielestäni hyvät välipalat. Vaihtelevasti leipää, hedelmiä, kiisseliä, karjalanpiirakkaa jne..
Perjantaisin on herkkupäivä, silloin saavat jätskiä, vanukasta, pullaa tms.

Ihan hyviltä vaihtoehdoilta vaikuttavat. Kovin usein tarjottavaksi herkuksi en hakuaisi erilaisia lisäainepommeja esim. vanukkaita.

Jos itse lapsille leivoskelet niin tuo marjapiirakka tai pulla silloin tällöin ok, jugurtit, viilit, marjat, hedelmät, kiisseli, vispipuuro.

Tohon liian tuhtiin haluan kommentoida, että oli välipala mitä hyvänsä tai vaikka olisi jäänyt kokonaan syömättä, taitaa suurimmalla osalla lapsia olla tämä ruuan maistumattomuusongelma...

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
mun mielestä esim. jäätelö, vanukas, pulla tmv. eivät ole välipaloja vaan jälkiruokia... Mun mielstä hyviä välipaloja on esim. leipä, karjalanpiirakka, kiisseli, jugurtti tmv...

riippuu jugurtista mutta siinä voi olla jopa enemmän sokeria kuin jäätelössä..

Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Ihan hyviltä vaihtoehdoilta vaikuttavat. Kovin usein tarjottavaksi herkuksi en hakuaisi erilaisia lisäainepommeja esim. vanukkaita.

Jos itse lapsille leivoskelet niin tuo marjapiirakka tai pulla silloin tällöin ok, jugurtit, viilit, marjat, hedelmät, kiisseli, vispipuuro.

Tohon liian tuhtiin haluan kommentoida, että oli välipala mitä hyvänsä tai vaikka olisi jäänyt kokonaan syömättä, taitaa suurimmalla osalla lapsia olla tämä ruuan maistumattomuusongelma...

on myös vanukkaita missä ei ole lisäaineita..

Diabeetikon äitinä olen esittänyt toiveen, ettei sokerimuroja olisi tarjolla. Ne nostavat huimasti sokereita jotka pysyvät sitten pitkään korkealla, vaikka korjaisi ylimääräisellä insuliinilla. Muuten olen täysin tyytyväinen välipaloihin.

Mustakin turhia sokeripommeja pitäis välttää...mutta toisaalta esim. just jogurtissa on tosi paljon sokeria mitä ei edes tule ajatelleeksi. Sokerimuroja en itse pidä hyvänä vaihtoehtona, vaikka diabeetikkoja ei perheestä löydykään. Tavalliset murot taas on ihan ok, riippuu tietty minkä kanssa. Meillä menee parhaiten banaanisiivujen kera, ilman muuta makeutusta :)
Marja- ja omenapiirakat (pullapohjalla mieluiten) ja -kiisselit on tosi hyviä ja maistuvia välipaloja.
Toki pitää muistaa, että joillekin lapsille ei edes tehdä kotona illalla ruokaa (surullista mutta totta) joten niille lapsille ei liian tuhtia välipalaa edes ole. Meillä taas ruoka maistuu joka tapauksessa erittäin vaihtelevasti eikä riipu välipalasta.

Lempparivälipaloihin meillä kuuluu rahkat ja kiisselit.
Kerran lapsi kehui saaneensa pk:n välipalalla pitsaa, sekin oli tosi kiva ylläri (toki pieni pala...), silloin tällöin tollanen "herkumpi" ei ole huono.
Joka perjantai en antaisi jätskiä välipalaksi. Se perjantai muuten on hyvä herkkupäiväksi, jotenkin virittää viikonloppuun lapsenkin. Eli jos silloin sitten vähän "erikoisempaa".

Leipää, karjalanpiirakoita, hedelmiä, marjoja, juureksia... Jugurttikin voisi olla maustamaton ja siihen päiväkoti itse lisätä hedelmät ja/tai marjat. Jos nyt kerran kuussa on jäätelö ja kerran kuussa joku marjapiirakka, niin se ei maata kaada. Mutta mieluummin siis omenat ihan vaan sellaisina eikä piirakassa.

Olen ollut töissä keittiöllä ja itse kyllä ihmettelin kun aika paljon oli mm. pullaa, piirakkaa, pizzaa, vanukasta, jäätelöä, pannaria..Ne mä näen herkuiksi eikä tarvis ees joka viikko olla.
Kiisselit, hedelmät, leipä, juurekset on hyviä

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Olen ollut töissä keittiöllä ja itse kyllä ihmettelin kun aika paljon oli mm. pullaa, piirakkaa, pizzaa, vanukasta, jäätelöä, pannaria..Ne mä näen herkuiksi eikä tarvis ees joka viikko olla.
Kiisselit, hedelmät, leipä, juurekset on hyviä

Niin ja murot oli yks yleisempiä. Kaakao ja mehu

Ihan samanlaista välipalaa kuin aikuisellekin... Eli hedelmät, juurekset ja vihannekset ykkösenä, sitten leipä/puuro/velli/kiisseli ja ehkä harvemmin voisi tarjolla olla karjalanpiirakkaa, jugurttia, jäätelöä yms. rasva/lisäainepommia.

Yhteistyössä