Mitä tykkäät asiasta, että päivähoidossa ulkoillaan säässä kuin säässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pph"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No nimenomaan. avainsana on: ASIANMUKAISET VARUSTEET.....

Ehkä tässä on ongelmana ettei tiedetä mitä ne asianmukaiset varusteet on? Mä voin myöntää, että oikeastaan olen oppinut vasta tässä nykyisessä hoitopaikassa.

Esimerkiksi ennen ei ollut mitään käsitystä siitä kuinka suuri ero sillä on, että otetaan puuvillasukat alta pois ja villa tulee ihoa vasten :O Lapsella meinasi kerran paleltua jalat kun oli pukenut itse ja jättänyt ne puuvillasukat villasukkien alle. Huh!

Sydvestien käyttö on myös aika harvinaista nykyään. Sadetakin huppu estää kuulemasta kunnolla ja se päästää paljon vettä sadetakin edestä sisään. Ostakaa niitä sadehattuja!

Kurahousujen tulisi olla henkselimallia, ei vyötärömallia. Ja kyllä, niitä kuriksia pitäisi käyttää vaikka olisi fiini teccihaalari - kaikki haalarit kuitenkin päästävät veden sisälle vetoketjun kohdalta.

Ei voi ulkoilla kun sataa vettä. Kastuu ja tulee kipeäksi.
Ei voi ulkoilla kun tuulee. Voi lentää roskia silmiin.
EI voi ulkoilla kun sataa lunta. EI näe kunnolla eteensä ja voi kaatua.
Ei voi ulkoilla kun aurinko paistaa kesällä. Voi tulla auringonpistos.
Ei voi ulkoilla kun aurinko paistaa talvella, Voi sokaistua kirkkaasta hangesta.
Ei voi ulkoilla kun on nuoska. Vaatteet kastuu.
Ei voi ulkoilla kun on pakkasta. Naama jäätyy.
Ei voi ulkoilla kun on pilvistä. Kohta voi alkaa sataa ja sitten vaatteet kastuu.
Ei voi ulkoilla syksyllä. Tuuli saattaa kaataa puun päälle.
Ei voi ulkoilla talvella. Voi tulla kylmä.
Ei voi ulkoilla keväällä. Liikaa vettä ulkona.
Ei voi ulkoilla kesällä. Auringonpistoksen ja lämpöhalvauksen vaara.
Jokaisen lapsen kotoa pitäisi olla maanalla käytävä päiväkotiin, niin olisi vähän turvallisempaa. Ei nyt ajatella, sitä, että tunneli voisi sortua.

Millasia vaatteita teillä lapsille sitten on, jos vesi pääsee kauluksesta sisälle? Meillä 3v ja 1,5v ja ikinä ei kyllä ole ollut tuota ongelmaa. Eilen satoi kaatamalla vettä lapsilla kaulassa kaulurit, vedenpitävät vk-haalarit vetskari kaulaan asti kiinni ja päällä sadevaatteet, eikä kyllä pääse vesi kaula-aukosta sisään. Mitä se vesi naamalla haittaa, ei sitä nyt niin paljon tule jos on huput vielä päässä.

Mä muistan, kuinka lapsena rakastin kunnon sadekelejä, ja oikein kunnon tuulinen syysmyrskyhän oli parasta, kun tuuli meinasin kaataa kumoon ja ulkoilussa oli seikkailuhenkeä. :D Ja erityisesti tykkäsin siitä, että puettiin kunnon kuravaatteet, joissa sai vaikka istua vesilätäkössä. Joitain lapsia varmasti sellainen tönkkö olo häiritsee, mutta jos lapsi ei itse kitise, en murehtisi siitä, että lapsen kulku kuriksissa näyttää aikuisen näkökulmasta tönköltä ja vaikealta. Mun mielestä paras sadeasu on kurahaalari, jossa on tiukat kuminauhat lahkeissa ja hihansuissa, kaulassa kunnollinen kauluri, joka estää veden valumisen vaatteiden alle, päähän sadehattu, käsiin kurarukkaset ja jalkoihin tietysti kumpparit. Ja alle lämpötilan mukaan villaa ja muuta hyvin eristävää lämmikettä.

Minä taas inhoan olla ulkona sateella, inhosin lapsena ja inhoan vieläkin. Mitään järkeä en siinä näe. Sateen jälkeenkin on niitä lätäköitä, vai asutteko te kaikki jossain superimevän maan päällä, jossa heti sateen loppuessa kuivuu kaikki lätäköt? :D

Tihku on erikseen, mutta sateessa en kyllä tule lastani ulkoiluttamaan enkä edellytä päiväkodiltakaan sitä.

[QUOTE="Vieras";27355238]Millasia vaatteita teillä lapsille sitten on, jos vesi pääsee kauluksesta sisälle? Meillä 3v ja 1,5v ja ikinä ei kyllä ole ollut tuota ongelmaa. Eilen satoi kaatamalla vettä lapsilla kaulassa kaulurit, vedenpitävät vk-haalarit vetskari kaulaan asti kiinni ja päällä sadevaatteet, eikä kyllä pääse vesi kaula-aukosta sisään. Mitä se vesi naamalla haittaa, ei sitä nyt niin paljon tule jos on huput vielä päässä.[/QUOTE]

Samaa ihmettelen, ei meillä oo koskaan vaatteet kastuneet kauluksen kautta. Eihän ne muksut selällään siellä maassa makaa.

[QUOTE="Jenis";27354928]Siellä saa liikuntaa ja raitista ilmaa, ja voi leikkiä erilaisia leikkejä kuin sisällä. Esim. hiihto, metsäretki, luistelu, hiekkalaatikkoleikit, jalkapallo, pyöräily yms. on hippasen vaikeita toteuttaa sisätiloissa.[/QUOTE]

Eikö riitä, että noita tekee mukavalla säällä? Mua itseäni palelee jo +5 asteen lämpötilassa. Sormet on valkoiset ja tunnottomat, vaikka mitä olisi päällä. En tosiaan toivo, että lapsiakaan viedään ulos säällä kuin säällä.

Eikö riitä, että noita tekee mukavalla säällä? Mua itseäni palelee jo +5 asteen lämpötilassa. Sormet on valkoiset ja tunnottomat, vaikka mitä olisi päällä. En tosiaan toivo, että lapsiakaan viedään ulos säällä kuin säällä.

Nämä nyt on hlökohtaisia kysymyksiä tietysti, mutta - ei. Jos mä jäisin odottamaan mukavia säitä, me oltais n. 9kk vuodesta sisällä. Ja ne lapset harvemmin seisoo siellä pihalla tumput suorina, niin ei tuu kylmäkään niin helposti ;)

Hyvä juttu!On perheitä joissa lapsen ainuaksi ulkoiluksi jää päiväkodissa tmv hoitopaikassa ulkoilu.Varusteet vaan sen mukaan.Paukkupakkasilla toki vain pieni happihyppely,ei tuntitolkulla ulkona olemista.Kaatosateessakin voi ulkoilla,varusteet vaan sen mukaan.Ja kuten joku jo edellä mainitsi,pitää huolen jotta lapset pysyy kuivana,lämpösenä.

Pieni happihyppely kerran päivässä on paikallaan vaikkapa katoksen alla jos oikein kovasti sataa. Heittäisin tässä palloa lapsille itselleen eli jos tykkäävät sateessa lutrata ja varusteet ovat kunnossa niin asia on ok. Mutta kaatosateeseen tai paukkupakkaseen pakottaminen tunniksi tai kahdeksi jonkun kaavamaisen aikataulun mukaan on typerää. Kyllä kuuluu ammattitaitoon soveltaa menettelytapoja tilanteen mukaan. Päiväkoti ei ole mikään armeija jossa pitää toimia samalla tavalla säällä kuin säällä eikä lapsi ole koira joka pitää käyttää ulkona säännöllisesti. Ei kovin moni aikuinenkaan viitsi lähteä tavan vuoksi kaatosateeseen tai paukkupakkaseen ulos kun ei ole pakko.

Muutama aikuinen on täällä perustellut kielteisen asennoitumisensa sateella ulkoiluun siksi koska HE kokevat sen epämiellyttäväksi.

Kyse on lapsista, ei teistä, FYI...

Lapsethan on ihan innoissaan kun satelee, saa ottaa vettä lapiolla ämpäriin jne....

EI KUN AI NIIIIN!!!! Ne kuravaatteethan menee ihan...kuraisiksi! Ja sit niitä pitää HUOLTAA! Ja pestä! Ou shit! Joo ehdoton ei sateella ulkoiluun.

Sitäpaitsi huutiksessa saa hyvän hinnan ehjistä ja käyttämättömistä sadevaatteista.

[QUOTE="vieras";27351650]Pukeudutko sä kaatosateella itsekin kurapukuun jotta pysyisit kuivana?[/QUOTE]

Tälleen muuten me aikuisetkin päiväkodissa pukeudutaan. Kurakuteen itellekin. Tai mulla on sellanen vedenpitävä takki muuten Mut kumpparit jne on. Se on kyse vaan sopivasta pukeutumisesta niin lapsilla kun aikusillakin.

Tälleen muuten me aikuisetkin päiväkodissa pukeudutaan. Kurakuteen itellekin. Tai mulla on sellanen vedenpitävä takki muuten Mut kumpparit jne on. Se on kyse vaan sopivasta pukeutumisesta niin lapsilla kun aikusillakin.

Sama homma kun oon lapsen kanssa ulkona: sadehousut, sadetakki ja kumpparit. Ei kastu. Ei mee vesi kauluksesta sisään. (hei, sille jonka lapselle menee niin paa se takki kiinni...) eikä tule kylmä.

[QUOTE="vieras";27356081]Pieni happihyppely kerran päivässä on paikallaan vaikkapa katoksen alla jos oikein kovasti sataa. Heittäisin tässä palloa lapsille itselleen eli jos tykkäävät sateessa lutrata ja varusteet ovat kunnossa niin asia on ok. Mutta kaatosateeseen tai paukkupakkaseen pakottaminen tunniksi tai kahdeksi jonkun kaavamaisen aikataulun mukaan on typerää. Kyllä kuuluu ammattitaitoon soveltaa menettelytapoja tilanteen mukaan. Päiväkoti ei ole mikään armeija jossa pitää toimia samalla tavalla säällä kuin säällä eikä lapsi ole koira joka pitää käyttää ulkona säännöllisesti. Ei kovin moni aikuinenkaan viitsi lähteä tavan vuoksi kaatosateeseen tai paukkupakkaseen ulos kun ei ole pakko.[/QUOTE]

Tiiäkkö mitä? En oo viel tavannu lapsia jotka pitää pakottaa ulos sateeseen jne. Kyl ne on aina aikusia jotka rutkuttaa eikä lapset. Monia lapsia ei meinaa saada sisään ollenkaan sieltä vesileikeistä. Töissä koskaan lapsi ei sano että onko pakko. vanhemmat nyrpistelee kuraleikeille ja sille että kuravaatteet kastuu ja hiekkaantuu...

miksi sä et hommaa sille skidillesi sellaisia vaatteita ettei tule kylmä sateellakaan?

Kun tarpeeksi pitkään on sateessa, niin ihan varmasti tulee jokaisella kylmä. Ja pakkasilmassa mikään vaatetus ei sitä hengitysilmaa kyllä lämmitä.

Pieni tihku on asia erikseen, kunnon vesisade on toinen juttu. Eikä onneksi lapseni tarvitse sellaisessa kelissä pihalla ollakaan :)

Muutama aikuinen on täällä perustellut kielteisen asennoitumisensa sateella ulkoiluun siksi koska HE kokevat sen epämiellyttäväksi.

Kyse on lapsista, ei teistä, FYI...

Lapsethan on ihan innoissaan kun satelee, saa ottaa vettä lapiolla ämpäriin jne....

EI KUN AI NIIIIN!!!! Ne kuravaatteethan menee ihan...kuraisiksi! Ja sit niitä pitää HUOLTAA! Ja pestä! Ou shit! Joo ehdoton ei sateella ulkoiluun.

Sitäpaitsi huutiksessa saa hyvän hinnan ehjistä ja käyttämättömistä sadevaatteista.

Ja kun ei sada, niin vettä ei ole missään? Ihan kuiva maa joka sekunti silloin, jos taivaalta ei tule vettä? Asutko kenties Saharassa? :laugh:

[QUOTE="vieras";27356525]Ja kun ei sada, niin vettä ei ole missään? Ihan kuiva maa joka sekunti silloin, jos taivaalta ei tule vettä? Asutko kenties Saharassa? :laugh:[/QUOTE]

Väännätkö mulle nyt ihan rautalangasta sun pointin kun nyt meni yli ja aiiiiiika korkeelta.....

Väännätkö mulle nyt ihan rautalangasta sun pointin kun nyt meni yli ja aiiiiiika korkeelta.....

No en ihmettele, sun kommentit on olleet tässä ketjussa sellaisia, että aika monikin juttu menee sulla yli hilseen...

Kerroinpahan vain, että ei ne vesileikit vaadi sitä, että ulkona sataa taivaan täydeltä vettä. Että kyllä meillä ainakin sateen jälkeen on pihalla lätäköitä ja sadevettä on joka astiassa, jolloin lapset ihan innoissaan leikkii vesileikkejään.

[QUOTE="vieras";27356590]No en ihmettele, sun kommentit on olleet tässä ketjussa sellaisia, että aika monikin juttu menee sulla yli hilseen...

Kerroinpahan vain, että ei ne vesileikit vaadi sitä, että ulkona sataa taivaan täydeltä vettä. Että kyllä meillä ainakin sateen jälkeen on pihalla lätäköitä ja sadevettä on joka astiassa, jolloin lapset ihan innoissaan leikkii vesileikkejään.[/QUOTE]

Joo, mä puhuin nimenomaan SATEELLA ULKOILUSTA, daa.

Ei päiväkodissa kyllä ulkoilla säässä kuin säässä mun kokemuksen mukaan, usein tuntuvat jäävän sisällekin. Eikä siinä mitään, kunhan eivät liiaksi sitä tee:)

Meillä on ihan asianmukaiset varusteet: kurahousut, sadetakki, sadehattu, kurahanskat ja kumisaappaat. Niillä pärjää hyvin kurakeleissä:)

Kun monessa viestissä sanotaan että ulkoillaan säällä kuin säällä niin kuinka monella teistä on niin itsellänne niin huippuvedenpitävät ulkoilupuvut ettei kaatosade pääse läpi kastelemaan ja vilustuttamaan teitä. Ulkoiluasuni kestää kyllä pienet sateet ja silloin ulkoilu on ok mutta kaatosateessa vesi tulee sen verran helposti ja nopeasti läpi että en lähde ulos kuin pakon edestä.

Yhteistyössä