Mitä sairaalakassiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdiskelija..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"toinen kerta,": olen ihan samoilla linjoilla kanssasi. Joskaan mulla ei ollut mukana kirjoja tai cd-levyjä. Joitakin lehtiä oli mukana, mutta nekin jäi lukematta. Ainoat tavarat mitä tarvitsin: omat pesuaineet ja hygieniatarvikkeet, meikit, kotiutumisvaatteet (+imetysliivit) itselle, kännylaturi ja känny sekä pari pillimehua. Pillimehutkin join vasta synnytyksen jälkeen huoneessa, kun en aina viitsinyt vaivata hoitajia. (En itse päässyt liikkeelle vajaaseen vuorokauteen.)

Rahaakin oli mukana, että mukamas pääsen kahvioon, mutta eipä tullut käytyä. Sairaalan sapuskat ja kahvit riitti vallan mainiosti.
Omia alusvaatteita en edes halunnut käyttää, sillä jälkivuoto olisi vain sotkenut ne. Käytin siis niitä kuuluisia ihania sairaalan alkkareita =D

Mies toi suklaata ja namia, sekä vauvan kotiutumisvaatteet.

Mä olen pakannut mukaan myös pari purkkia tuttelia, koska KOKSissa annetaan korviketta vauvoille vain "lääketieteellisistä" syistä.
Eli lapsi saa itkeä ja huutaa kunnes äidiltä onnistuu imetys... Juu meidän lapsi ei kärsi, jos multa ei heti herukkaan sitä maitoa! Sitä korviketta kyllä annetaan sitten jos lapsen elintoiminnat ovat vaarassa, mutta nälkäänsä lapsi ei saa tyydytettyä kuin OMAN äidin rintamaidolla. Eivät siis ko sairaalaan edes osta rintamaitoa.
Tämä tieto on synnytysvalmennuksesta ja samassa sairaalassa synnyttäneiltä ystäviltä vielä varmistettu... eli pitännee paikkansa.

Hyvillä ja avoimin mielen synnyttämään, kun on kuullut muutenkin pelkkää negaa ko sairaalasta...

Alkuperäinen kirjoittaja taas yks:
Alkuperäinen kirjoittaja Sama tyyppi:
Oletkos vasta oivaltanut tuon. Asia on ainakin ollut minun tiedossani usean vuoden. Ei tosiaan käy kaikkialla, mutta pointtina oli, että jokaikisessä taksissa jossa olen matkustanut pk-seudulla ainakin parin viime vuoden, on kortti käynyt. Keskimäärin pari taksimatkaa / kk.

Pitäis aina muistaa, että helsinkiläinen ei välttämättä osaa ajatella omaa napaansa pidemmälle ja esim. savolaisia takseja .. siitähän tämä electron poikkihaara sikisi. Luetunymmärtämistä pääkaupunkiseutulaiselle ..

Tulla on nimeomaan kirjoitettu PK-SEUDULLA. Kyllä täällä Helsingissä puhutaan juuri niin kuin kirjoitetaan toisin kuin "Savvossa".

Yritä lukea alkuperäinen kirjoitus hitaasti... Pitäisi Savolaistenkin ymmärtää:

"Visa electronic on kyllä käynyt joka kerta taxissa kun olen pk-seudulla taxilla kulkenut."

Kirjoitin vastaukseni "Potaskaa" nimimerkille, koska juuri tuo hänen nimimerkkinsä tuntui halventavan edellisen vastausta Electronin kelpoisuudesta.

Ja ei, en ole oivaltanut asiaa aivan vasta, vaan tiennyt sen jo jokusen vuoden (ehkä kauemmin kuin sinä, mutta en halunnut tehdä asiasta kilpailua). Mainitsin asian, koska kaikkialla Suomessa ei taksiautoilijoilla ole suuria organisaatioita takanaan eikä heille ole taloudellisesti mahdollista hyväksyä Electronia. Kaikkialla Suomessa ei siis toimita kuin pääkaupunkiseudulla. Tietysti hyvä tietää, että siellä pärjää pelkällä Electronillakin joka puolella, mutta sen voi sanoa muutenkin kuin sanomalla toisen kommenttia potaskaksi (tai kyseenalaistamalla toisen järkeä, kun asiallisesti selittää Electronin toimintaperusteita ja sitä että se EI ole kaikille yrittäjille itsestäänselvyys).

Huh että osaa tulla välillä katkeraa vastausta viattomiin viesteihin. Ja näin ihanassa aiheessa väitellä tämmöisestä. Pakataan nyt vain niitä sairaalakasseja tässä ja puretaan oma hormonimyrsky jossain muualla :)

Alkuperäinen kirjoittaja Potaskaa:lle:
Kirjoitin vastaukseni "Potaskaa" nimimerkille, koska juuri tuo hänen nimimerkkinsä tuntui halventavan edellisen vastausta Electronin kelpoisuudesta.

Ja ei, en ole oivaltanut asiaa aivan vasta, vaan tiennyt sen jo jokusen vuoden (ehkä kauemmin kuin sinä, mutta en halunnut tehdä asiasta kilpailua). Mainitsin asian, koska kaikkialla Suomessa ei taksiautoilijoilla ole suuria organisaatioita takanaan eikä heille ole taloudellisesti mahdollista hyväksyä Electronia. Kaikkialla Suomessa ei siis toimita kuin pääkaupunkiseudulla. Tietysti hyvä tietää, että siellä pärjää pelkällä Electronillakin joka puolella, mutta sen voi sanoa muutenkin kuin sanomalla toisen kommenttia potaskaksi (tai kyseenalaistamalla toisen järkeä, kun asiallisesti selittää Electronin toimintaperusteita ja sitä että se EI ole kaikille yrittäjille itsestäänselvyys).

Huh että osaa tulla välillä katkeraa vastausta viattomiin viesteihin. Ja näin ihanassa aiheessa väitellä tämmöisestä. Pakataan nyt vain niitä sairaalakasseja tässä ja puretaan oma hormonimyrsky jossain muualla :)

Tuossa on nimenomaan kirjoitettu "PK-seudulla", syystä, että näin on pk-seudulla. Siinä ensimmäisessä yleistetään ilman muttia, että Visa Electronit eivät käy takseissa. POINTTINA ON SIIS OLLUT SANOA, ETTÄ TUO EI OLE TOTTA, SILLÄ AINAKIN PK-SEUDULLA VISA ELECTRONIT KÄYVÄT YLEISESTI TAKSEISSA. Lisänä, työssäni valvon tuota maksuliikennettä, joten oletetaan, että olen aika hyvin perillä asiasta.

..luulisi osaavan käyttäytyä myös anonyymeillä keskustelupalstoilla, kuten muidenkin mielestään asiallisten ihmisten.

Tämä Visa Electron asia on mielestäni täysin tähän ketjuun kuulumaton ja voisittekin aloittaa uuden keskustelun jonnekkin rahaliikenteeseen liittyvään foorumiin.

KIITOS!

Alkuperäinen kirjoittaja Potaskaa:
Alkuperäinen kirjoittaja ohva:
Taksistakin voi saada laskun jos ei ole rahaa mukana. Ainakin täällä savossa saa. Olen sen kysynyt ihan taksi mieheltä kerran kun tulin toiseksi nuorimman kanssa kotiin taksilla sairaalasta. oli kyllä sillä kertaa rahaa mukana, mutta aina sitä ei pysty varaamaan etukäteen ja visa elektronik ei käy taksissa.

Visa electronic on kyllä käynyt joka kerta taxissa kun olen pk-seudulla taxilla kulkenut. Välillä noi kortit vireheilee taxeissa kuten kaupoissakin (n.4 krt/vuosi), niin siltä varalta kannata ehkä olla käteistä jos on tosi huono tuuri. Silloinkin ainakin pk-seudulla voi hyvin löytää matkan varrelta oton.

(jos lainaus suinkin toimii)

Mielestäni myöskään tuossa viestissä ei yleistetty, että kaikissa takseissa ei Electronic kävisi vaan puhutaan savosta ja taksista yksikössä. Joten suotta sinä meuhkaat että sinun viestiäsi sen enempää yleistetään. Lopettaisit jo.

Taksistakin voi saada laskun jos ei ole rahaa mukana. Ainakin täällä savossa saa. Olen sen kysynyt ihan taksi mieheltä kerran kun tulin toiseksi nuorimman kanssa kotiin taksilla sairaalasta. oli kyllä sillä kertaa rahaa mukana, mutta aina sitä ei pysty varaamaan etukäteen ja visa elektronik ei käy taksissa.

Visa electronic on kyllä käynyt joka kerta taxissa kun olen pk-seudulla taxilla kulkenut. Välillä noi kortit vireheilee taxeissa kuten kaupoissakin (n.4 krt/vuosi), niin siltä varalta kannata ehkä olla käteistä jos on tosi huono tuuri. Silloinkin ainakin pk-seudulla voi hyvin löytää matkan varrelta oton.

Mielestäni myöskään tuossa viestissä ei yleistetty, että kaikissa takseissa ei Electronic kävisi vaan puhutaan savosta ja taksista yksikössä. Joten suotta sinä meuhkaat että sinun viestiäsi sen enempää yleistetään. Lopettaisit jo.

Tuossa sanoaan vain, että Savossa voi saada laskun mukaan. Vain tuossa kohtaa viitataan Savoon. Olet ilmeisesti aivan sama Ohva. Selvästi tuossa sanotaan, ettei Visa electronic käy takseissa, ilman mitään poikkeuksia. Tarkoituksena on ollut ilmoittaa, ettei lukijat täällä usko moista kommenttia, sillä Pk-seudulla kyseiset kortit ovat käyneet. Nimenomaan PK-SEUDULLA. Miksi siis tarvitsee takertua tuohon, kun pointtina on ollut ilmoittaa, että kommenttisi ei päde joka puolella. Jotain jäi ilmeisesti hampaan koloon. Uusinta käynti hammaslekuriin?

Alkuperäinen kirjoittaja ohvalle:

Tuossa sanoaan vain, että Savossa voi saada laskun mukaan. Vain tuossa kohtaa viitataan Savoon. Olet ilmeisesti aivan sama Ohva. Selvästi tuossa sanotaan, ettei Visa electronic käy takseissa, ilman mitään poikkeuksia. Tarkoituksena on ollut ilmoittaa, ettei lukijat täällä usko moista kommenttia, sillä Pk-seudulla kyseiset kortit ovat käyneet. Nimenomaan PK-SEUDULLA. Miksi siis tarvitsee takertua tuohon, kun pointtina on ollut ilmoittaa, että kommenttisi ei päde joka puolella. Jotain jäi ilmeisesti hampaan koloon. Uusinta käynti hammaslekuriin?

Ei mulla ole ainakaan mitään hampaan kolossa ja se hammas mikä on vaivannut viikon lopun yli niin poistettiin ;). Ja voi oolla et nyt savossakin käy toi elekroni, mutta silloin viimeksi kun taksissa kulin niin ei käynnyt.
Ei tästä kannata riidellä ja vetää kenenkään herneitä nokkaan. Minäkin sanoin vaan oman mielipiteen siihen et mitä tarvii tai ei tarvii sairaala kassiin.

mulla oli hammasharja+tahna, kirja, känny.. mies toi sitten mun ja vauvan kotiutumis vaatteet.. en öisin saanut nukuttua muutenkaan niin oli hyvä lukea kirjaa.. ja tutut toi nameja ja kaikkea muuta hyvää..

mulla oli onneks muutenki noi kamat laukut ku menin sairaalaan kontrollikäynnille 41+4 ja käyrällä kun olin ni lähti itestää tulemaan.. en ees tajunnu et ny se sit alko vaiks toinen lapsi jo olikin..

Tuo babyidean lista oli hyvä... varsinkin lisäkommentti satu-/lorukirjasta josta voi pienokaiselle lukea... Lorujahan voi lukea jo masuasukille, joten kai pitää käydä kirjakaupassa katselemassa sopiva kirja.

Kestositeitä? Hieno homma, jos jaksaa niitä sairaalassa pyykätä. Minä olin ainakin niin pyörryksissä, että hyvä kun tolpillani pysyin. Synnytykset ja niistä toipuminen ovat toki hyvin erilaisia, mutta minusta se on väärä hetki ottaa paineita sairaalan kertakäyttövaippojen käyttämisestä. Aika vähän sinne kassiin tarvitaan. Tärkeimmät ovat mielestäni kamera ja hyvät, riittävän suuret, mukavat ja joustavat liivit. Minä olin pakannut eri kassiin kotiinlähtövaatteet itselleni ja vauvalle. Mies toi kassin myöhemmin sairaalaan.

Korvatulpat ainakin on hyvä ottaa jos vierustoveri tosiaan intoutuu lukemaan jotain loruja vastasyntyneelle. Anteeksi vain, kaunis ajatus tietysti mutta kannattaa kuitenkin ottaa mahdolliset vierustoverit huomioon.. Mä tiedän jo nyt, että tuleva sairaala-aika tulee olemaan mulle hankalaa koska en ole menossa osastolle tutustumaan uusiin ihmisiin vaan olosuhteiden pakosta toipumaan synnytyksestä. Tykkään omasta rauhasta vähän liikaakin. Lisäksi en tykkää yhtään siitä, että hoitajat puhuvat synnytyksestäni yms minuun liittyvistä huonekaverin läsnäollessa.

Mua rasittaa jo valmiiksi se, että vierustoverilla saattaa olla vieraita koko päivän. Varsinkin jos on esikoinen kyseessä niin kyllähän siellä vieraita on. Itse olen kieltänyt jopa isovanhempia tulemasta ja lapsen isäkin on esikon kanssa kotosalla.

Eli tärkeimpänä listaan todellakin ne korvatulpat.

huomioikaa sitä huonekaveria ja minimoikaa vierailijat. Itse olin synnytyksen aikaan valvonut 3 vuorokautta ja vihdoin synnytyksen jälkeen kun ois voinut vauvan kanssa nukkua niin vierustoverilla olikin kokoajan sen mies ja vanhemmat lapset siinä. Yritä siinä sitten opetella imettään, ja ennen kaikkea nukkumisesta ei tullut mitään.

Mukaan:
- meikit
- hiustenkuivaaja, ilmakiharrin tms.
- kivat kotiinlähtövaatteet itselle ja vauvalle
- päiväkirja
- lehtiä, joita voi selailla, esim; sisustuslehtiä (vauvan huone ), vauvalehtiä, naistenlehtiä. Joku hyvä kirja ( jota et kuitenkaan ehdi lukea, mutta ota nyt silti...)
- kännykän laturi
- kamera ja laturi

Mukaan:
- meikit
- hiustenkuivaaja, ilmakiharrin tms.
- kivat kotiinlähtövaatteet itselle ja vauvalle
- päiväkirja
- lehtiä, joita voi selailla, esim; sisustuslehtiä (vauvan huone ), vauvalehtiä, naistenlehtiä. Joku hyvä kirja ( jota et kuitenkaan ehdi lukea, mutta ota nyt silti...)
- kännykän laturi
- kamera ja laturi

Alkuperäinen kirjoittaja sairaalakassin vierestä:
huomioikaa sitä huonekaveria ja minimoikaa vierailijat. Itse olin synnytyksen aikaan valvonut 3 vuorokautta ja vihdoin synnytyksen jälkeen kun ois voinut vauvan kanssa nukkua niin vierustoverilla olikin kokoajan sen mies ja vanhemmat lapset siinä. Yritä siinä sitten opetella imettään, ja ennen kaikkea nukkumisesta ei tullut mitään.

On aivan normaalia, että mies on paikalla koko sen ajan kun pystyy, kyllä sen verhon voi vetää eteen jos imettäminen muiden edessä nolottaa...

Mutta kukapa haluaisi että omia intiimejä juttuja puhutaan toisten kuullen? Eikä sekään ole kovin kivaa jos tuore isä on ihan aamusta iltaan huoneessa. Tottakai se on ainutlaatuinen kokemus mutta kun siellä huoneessa harvemmin ollaan yksin..

Hoitajat voivat nuo intiimit jutut hoitaa muuallakin ja kyllä ainakin itselle miehen läsnäolo toi helpotusta vauvojen hoitoon. Pariin ekaan päivään kun tuo seisoallaan oleminen ei ollut helppoa ja muutenkin kahden kanssa tarvitsi hoitoapua hoitajilta jo yöt, niin oli kiva, ettei sitä apua päivisin tarvinnut odottaa. Sitäpaitsi, nykyään lähes kaikki isät on olleet mukana synnytyksessä ja tietävät mitä tapahtuu ennen ja jälkeen, niin ainakin mulle nyt on sama mitä kuulee tai on kuulematta... Ne muutamat yöt kun valvoo joka tapauksessa vaikka kuinka yrittäisi nukkua. Taitaa vaivata ennemminkin kateus, jos oma mies ei ole vauvaa hoitamassa sairaalassa:)

Kyllä mullakin oli esikoisen aikana mies aika paljon huoneessa, mutta mä olin koko sairaalassa oloajan ihan yksin ilman huonetoveria. Jos siellä olisi joku ollut niin en olisi miehen antanut siellä norkoilla koko päivää. Jännää miten tuo kateuskortti otetaan aina esille, tässä tapauksessa siitä kyllä ei ole kyse vaan ihan omasta rauhasta samalla lailla kuin tuolla ylhäällä paha päivä kirjoitti.

huomauttaisin nyt vielä Isä JA VANHEMMAT LAPSET, ja toisekseen heillä ei ollut ollut yhtään alatie synnytystä joten en tiedä tiesikö mieskään mitä siellä synnytyksessä tapahtuu. Verho oli kyllä kiinni mutta ei se paljon auttanut kun lapset kinaa mun vuoro pitää vauvaa, mun vuoro olla äitin vieres jne. ja se että he olivat aivan kokopäivän, eivät yötä, joten yöllä sain kyllä nukuttua.mutta välittömästi synnytyksen jälkeen valvottuani sen kolme vuorokautta vitutti siellä pienessä kopissa olla 3-4 aikuista ja 5 lasta.

Mulla vasta hauskaa oli; oma vauva joutui ennenaikuaisuutensa vuoksi jäämään tarkkailuosastolle useiksi päiviksi ja olin sen koko ajan huoneessa, joissa muilla äideillä oli vauvat vieressä. Todella tahdikasta henkilökunalta#>ZZ"#*
Vauvat parkuivat, tietenkin, yöt läpeensä ja olin niin hermostunut oman vauvani vuoksi, etten pystynyt nukahtamaan uudelleen - käytännössä torkahtelin,heräilin,-suurimmaksi osaksi valvoin 9 yötä vieraiden vauvojen itkun vuoksi ja kun lopulta pääsimme kotiin, olin jo niin loppu, että autosta noustuani oksensin kotiportaille.

Täällä päin sairaalassa toivotaan isän olevan mahdollisimman paljon paikalla, vaikkei perhehuoneita olekkaan. Lapsia en sen sijaan kyllä sairaalaan toisi. Jos alakautta synnyttää niin eiköhän sitä ole vieraat ihmiset nähneet kaikkein intiimeimmätkin paikat niin ettei sen imettämisen luulisi enää niin iso juttu olevan. Mutta miksi ihmeessä ette avanneet suutanne ja keskustelleet epäkohdista. Varsinkin henkilökunnalle pitäisi pystyä sanomaan jos jokin mättää.

Yhteistyössä