mitä pitäisi tehdä kun 2,5 vuotias saa kaupassa raivokohtauksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja neuvoton:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Napata lapsi kainaloon ja jatkaa matkaa. Tai siis näin mä toimisin.

Näin mä olenkin tehnyt, mutta ihmiset tuntuu katsovan paheksuvasti lapsen käytöstä ja minuakin. En kohta enää kehtaa mennä mihinkään kun aina lapsi saa hepulin pienestäkin asiasta ja sitten taas huudetaan ja karjutaan. Voiko sitä jotenkin ennaltaehkäistä kun se tilanne on tulossa vai pitääkö oikeesti vaan sietää huutoa ja ihmisten katseita?

Mitäs niiten muiden ihmisten katseilla on väliä?
Ja uhmaikäisen itkukohtausta ei usemmiten pystyy ennältäehkäisemään mitenkään.

Yritän olla välittämättä ihmisten katseista, mutta hävettää se silti. Tuntuu, että teen jotain väärin kun lapsi rupeaa karjumaan sillä tavalla.

Et missään nimessä tee. Raivokohtauksetkin kuuluvat kehitykseen. Kannattaa lukea Raisa Cacciatoren Kiukkukirja jos nuo asiat kovasti mietityttää.

Tuntuu hyvältä tietää, että muutkin uhmaikäiset lapset saavat uhmakohtauksen julkisella paikalla. Ehkä olen vaan keskittynyt omiin lapsiini, kun tuntuu, että omat lapset ovat äänekkäimmät aina kaupassa.

Alkuperäinen kirjoittaja tiia-liina:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Napata lapsi kainaloon ja jatkaa matkaa. Tai siis näin mä toimisin.

Näin mä olenkin tehnyt, mutta ihmiset tuntuu katsovan paheksuvasti lapsen käytöstä ja minuakin. En kohta enää kehtaa mennä mihinkään kun aina lapsi saa hepulin pienestäkin asiasta ja sitten taas huudetaan ja karjutaan. Voiko sitä jotenkin ennaltaehkäistä kun se tilanne on tulossa vai pitääkö oikeesti vaan sietää huutoa ja ihmisten katseita?

Mitäs niiten muiden ihmisten katseilla on väliä?
Ja uhmaikäisen itkukohtausta ei usemmiten pystyy ennältäehkäisemään mitenkään.

Yritän olla välittämättä ihmisten katseista, mutta hävettää se silti. Tuntuu, että teen jotain väärin kun lapsi rupeaa karjumaan sillä tavalla.

Et missään nimessä tee. Raivokohtauksetkin kuuluvat kehitykseen. Kannattaa lukea Raisa Cacciatoren Kiukkukirja jos nuo asiat kovasti mietityttää.

Tuo kirja kuulostaa mielenkiintoiselta.

Meilä halutaan opettaa lapsia kunnioittamaan myös kaupassa olevia. ELi kaupassa EI saa huutaa. Jos kaupassa iskee raivo, niin varoituksen jälkeen jos ei ole hiljaa, niin kannetaan autoon ja raivoaa siellä.
Ja kaupassa ei myöskään maata lattioilla, ainakaan meillä. Minä en anna lasten muutenkaan kontata pitkin lattioita tai polvillaankaupassa, mielestäni se ei ole hvyää käytöstä.

Ja kyllä, meillä joutui esikoinen pari kolme kertaa autoon ennenku usko. Kerran jäätiin ilman ruokaa ja syötiin näkkäriä ja vettä ilman voita näyttääksemme lapselle että ei muka ole sitten ruokaa mitä syödä kun ei kaupassa osattu olla. Oppi nopsaa.
Toisin kuin nuoremmaisemme joka yhden viikon aikana (joskus 2veenä)kävi auton kautta varmaan sata kertaa. Hohhoijaa.. mut meni lopulta jakeluun.
Ehkä meillä tiukka kuri, mutta kaupassa oleviakin täytyy kunnioittaa samoin kuin bussissa, missä lie. Ei sielläkään huudeta, ei aikuiset, ei lapset ei nuoret.!

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Jättää raivoaminen mahdollisimman vähälle huomiolle eikä ainakaan suostua vaatimuksiin. Jatka ostosten tekoa normaalisti... Kyllä hän sieltä luultavasti kipittää perääsi. :xmas:

Just näin ja välillä sit nappaan vaan kainaloon ja teen ostokset.

Muksu kainaloon vaan, ja jatketaan ostostentekoa.

Lapsi vaistoaa hyvinkin herkästi sen, milloin äiti on hermostunut ja epävarma, ja käyttää sitä taatusti hyväkseen. Kun äiti on rauhallinen, ei hössää tms, niin lapsikin usein rauhottuu helpommin.

Älä välitä katseista, ihmisillä on taipumusta seurata tämänkaltaisia tilanteita sivusta, kukin milläkin mielin mutta anna niiden jäädä omaan arvoonsa.
Mulla on erittäin tempperamenttinen kuopus ja kyllä välillä puhaltelin aikalailla kauppareissulla mutta niistä selvittiin.Joskus kyllä pikkumies kiljui niin että ihmiset pitelivät käsiä korvillaan, mutta eiköhän tähän maailmaan ääntä mahdu.

Tietenkin voi kokeilla vaikka sitä että lapsi saa osallistua ostosten tekoon, kun hänellä vaikka omat pikkukärryt joita työntää tai erityistehtävänä vaikkapa hedelmien ja/tai vihannesten punnitseminen, niin saattaa ne kiukut jäädä kiukuttelematta.

meillä on esikoinen kerran kannettu autoon, äiti jatkoi ostoksia ja isä jäi autoon lapsen kanssa.
joskus on vaan jatkettu ostoksia, jos lapsi ei oo rauhoittunu, on vaan oltu normisti ja kyylääjille olen sanonut, että meidän perhe nyt tarjoaa. noin 3-4 veeltä odotan jo oikeaa kauppakäytöstä. mitä se haittaa, jos pieni lapsi kiukkuaa? hänhän on LAPSI.

Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
meillä on esikoinen kerran kannettu autoon, äiti jatkoi ostoksia ja isä jäi autoon lapsen kanssa.
joskus on vaan jatkettu ostoksia, jos lapsi ei oo rauhoittunu, on vaan oltu normisti ja kyylääjille olen sanonut, että meidän perhe nyt tarjoaa. noin 3-4 veeltä odotan jo oikeaa kauppakäytöstä. mitä se haittaa, jos pieni lapsi kiukkuaa? hänhän on LAPSI.

Kyllä lapsenkin pitää käyttäytyä! Sen opettaminen on vanhempien tehtävä!

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:

Kyllä lapsenkin pitää käyttäytyä! Sen opettaminen on vanhempien tehtävä!

Miten lapsi opetetaan käyttäytymään julkisilla paikoilla? ihan oikeasti haluan tietää, MITEN?

Alkuperäinen kirjoittaja Luksusta:
Ota syliin ja käännä huomio johonkin muuhun.

Tai sit vaan annat huutaa, joko sylissä tai annat raivota siinä lattialla etkä kiinnitä mitään huomiota. Tää ei tietysti toimi, jos on sellanen että jaksaa huutaa vaikka 3 tuntia (siis siinä lattialla huutaminen).

meillä on tämmönen tapaus täällä, jaksaa huutaa vielä kotonakin siitä samasta asiasta mitä kaupassa ei saanu
:kieh:
Ja sitten vielä semmonenkin että lähtee karkuun ja huutaa, ei todellakaan tule perässä vaikka itse jatkais matkaa. Lapsi kainalossa sitä on suoriuduttava, välillä niin hermoja repivää mutta pitää siinä vaiheessa miettiä että ei kai se aikuisena enään mun kainalossa lähe pihalle. :D

Rankaisemalla huonosta käytöksestä, ja toteuttamalla uhkaukset. Eli jos sanot että menet autoon ellet käyttäydy, on lapsi myös vietävä sinne oikeasti eikä vain uhkailla. Älä keksi uhkausta mitä et pysty toteuttamaan. Montako kertaa olen bussissakuullut äitin sanovan Ole hiljaa tai jäät tässä pois. Aika tyhmä saa lapsi olla ettei tajua ettei äiti voi tähän häntä jättää. ELi vain toteutettavia uhkauksia.
Ja ole jämäkkä, päättäväinen ja tiukka. Ei ne muuten opi.Älä odota lapselta liikoja, muista lapsen ikä ja luonne. Hyvin vilkkaalta kolmevuotiaalta et voi odottaa samaa käytöstä kuin naapurin ylirauhalliselta 6vuotiaalta!
Ja lopuksi, ei nälkäisenä tai väsyneenä kauppaan. Ja ota lapsi aidosti mukaan ostoksiin, juttele, keskustele... Juhlissa, selitä mitä tapahtuu, kerro mitä sielllä tehdään, ota lapsi mukaan keskusteluun, anna lapselle omia päätöksiä. Anna auton avaimet tutkittavaksi, varaa mukaan taskukirjoja, ENNAKOI RAIVOKOHTAUKSET ja ehkäise ne.Aina ei voi, mutta sittoin otetaan käyttöön suunnitelma b.

Yhteistyössä