2,5-vuotias pissaa ja kakkaa tahallaan housuun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
Meillä on kahden kuukauden vanha vauva ja päiväkuiva 2,5-vuotias tyttö. Tyttö on alkanut viimeisen kahden viikon aikana pissailemaan ja kakkailemaan housuun. Ei ole edes ajatustakaan mennä pöntölle tai potalle. Mitä pitäisi tehdä? Sanon, että menehän käymään potalla ja lähden lasta kohti, niin hän pissaa housuun ja nauraa. Jos lähden vaan viemään häntä potalle, hän pissaa housuun. Itse ei mene ollenkaan enää potalle. Tänään kakkasi potan viereen... Siis jotain huomion hakuahan tämän on oltava tai taantumaa, mutta miten pitäisi suhtautua? Tänään hän on pissannut 8 kertaa housuun ja kakannut tosiaan potan viereen... Pissanäyte on viety, eikä tulehdusta, ettei ole siitäkään kyse. Lapsi on pienessä flunssassa ja kovasti uhmaa tällä hetkellä muutenkin, että juu-u, olen aivan neuvoton... Kovasti ollaan annettu huomiota ja haliteltu, mutta ei apua :(

Koska lapsi selvästi hakee huomiota tuolla tempulla, niin älä anna sitä huomiota. Siivoa jäljet mahdollisimman neutraalisti, ole kuin et välittäisi koko asista ja lähetä lapsi jatkamaan leikkejään tms. Eli älä huuda ja raivoa lapselle tms. joka on yleinen reaktio tuossa tapauksessa aikuiselta. Voit myös koittaa miten lapsi reagoi, jos ehdotat että laitetaan potta sitten pois, kun et osaa sinne enää pissata ja laitetaan sulle vaippa ja leikit että lapsi onkin vauva. Lapsesta riippen erilaiset kikat voivat toimia, kuten tämä vauva-leikki eli lapsi ei haluakaan olla vauva vaan iso tyttö ja potta kelpaa jälleen.

Niin, on yleistä taantumaa vaan. Meidän 4v, silloin 3v teki noin pikkusiskon synnyttyä ja 3vko jälkeen minulle riitti ja lapsi sai pitää viikon vaippaa niinkuin siskokin, ja vaippa aina vaihdettiin kun siskollakin. Sen jälkeen on retostellut että "minä olen iso tyttö enkä tarvi vaippaa, sisko on pikku tyttö, se tarvii vaippaa."

Meille tuli sama dilemma alkusyksystä ja tilanne vain paheni viikkojen myötä. Tyttö ei ollut enää moksiskaan että kakkasi housuun, kaikki pissatkin tulivat pöksyihin, eikä edes tarrapalkinnot tehonneet. Laitoimme tytölle vaipan, kun oli pissannut housuun, mutta oli vain tyytyväinen kun sai leikkiä vauvaa. Tämä siis jatkui kuukausia, eikä mikään keino auttanut! Siinä meni hermot moneen kertaan, itkukin pääsi lopulta, siis äidiltä.

Lopulta nyt tammikuussa jätettiin vaippa pois ja ilmoitettiin, ettei noin iso tyttö pissaa eikä kakkaa pöksyihin, vaan käyttää vessaa. Jos hän ei suostunut menemään potalle/pöntölle, rauhallisesti ohjattiin hänet sinne ja laitettiin istumaan. Kehuttiin, jos jaksoi potalla istua, vaikka ei mitään olisi tullutkaan. Yllättävän pian hän alkoi ilmoittamaan taas pissa- ja kakkahädästä ja käymään oma-aloitteisesti vessassa. Ensin tätä tehtiin vain äidille, nyt sitten yleisesti kaikille.

Tyttö täytti kolme viime marraskuussa, eli ei ollut paljoa vanhempi tyttöäsi kun kaikki alkoi. Tää mun juttu ei tainnut olla ihan kaikkein kannustavin, mutta toivottavasti edes lohduttaa tieto siitä, ettet ole ainoa ja että tälläinen on hyvin yleista. Toivottavasti teidän tilanne laukeaa nopeammin kuin meidän!

hei haloo, kyseessa vasta reilut 2-vee...ei tuonikäisen "tarvitse" osata olla kuiva vielä ilman sisaruksiakaan (kiva tietty jos on) mutta siis minä pukisin ihan muinamiehinä vaipat joksikin aikaa enkä nostaisi asiasta mitään nroa.

Yhteistyössä