Syitä miksi meidän pitäisi tehdä toinen lapsi?

Alkuperäinen kirjoittaja Senni Tonnika:
Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
Kysympä vain miksi pitäs vaihtaa molemmat autot? Onko teidän autot suunniteltu kolmelle hengelle??

Toi kaikki mitä listasit on vaan väliaikaista, sit ku vauveli kasvaa niin sisaruksita on hirveeeesti seuraa toisilleen. Ja tavaroita saa halvemmalla ku ostatte käytettynä. Itsellä on kaksi siskoja ja veli, on elämän rikkaus että on sisaruksia. Ois aika "orpo olo" jos olisin ainut lapsi.
Tää ainut lapsi joutuu sitten vanhempana kantamaan yksin huolta vanhemmistaan, kun ne sairastuvat ja tarttevat apua. Meillä tää tilanne ja huippu juttu, että voidaan sisarusten kanssa puhaltaa tässä yhteen hiileen ,ei ole kukaan yksin vastuussa.

Juu meidän molemmat autot on 3hengen autoja ja toinen vasta muutama kuukausi sitten ostettu.

Tavarat saa toki käytettynä, uusia ei ole mikään pakko saaha, mutta tosiaan ihan kaikki pitäisi hommata kun kaikki ollaan jo myyty tai annettu pois.

Väliaikaista toki olisikin, mutta kaikista eniten tuossa listassa harmittaisi koirat ja niiden kohtalo. En voisi ehkä seuraavaan 3-4 talveen niiden kanssa pahemmin harrastaa ja sitten vanhin olisi jo 10-11 ja seuraavatkin 8-9 vuotiaita, joten ne olisivat jo eläkkeellä harrastuksen parista, joten...

Hei, älä edes enää viitsi miettiä asiaa. Olet jo antanut itsestäsi ihan selkeän kuvan, josta käy ilmi, miksi sinun ei todellakaan kannata "tehdä" sitä toista lasta.

Jokaisen omasta tahdosta kiinni, montako lasta hankkii jos ylipäätänsä se onnistuu. Muilla ei asiaan nokan koputtamista, sillä itse ne yöt ja päivät ja talouskin hoidetaan. Pääasia, että tuleva isä ja äiti molemmat samoilla linjoilla haluamisen kanssa ja sitoutuu kasvatustehtäväänsä antaen kiintymystä, rajoja ja tilaa sopivassa suhteessa. Tärkeintä, että lapselle/lapsille pystyy terveen ja jaksavan perheen antaa.
Asiassa on puolensa ja puolensa mutta isot on ongelmat, jos sisarusten puuttuminen tai niiden olemassaolo elämän pilaa.
Oman suurperheen kanssa ikionnellinen, väsynyt mutta kiitollinen, että tämä minulle suotiin. Mutta kaikki ei halua samoja asioita. En minäkään nuorempana tästä haaveillut mutta mieli muuttui ja vauvakuume tuli ja vei mennessään yhä uudelleen. Elämä on valintoja täynnä, ja joskus elämä yllättää.

Sinun ei missään nimessä pidä tehdä lasta, jos sinusta tuntuu tuolta. Lapsen haluaminen on hyvin voimakas (biologinen?) tarve? halu saada lapsi, antaa jollekin elämä, saada joku, jonka kanssa jakaa elämää, jota hoitaa, jolle tarjota koti jne. sitä ei voi selittää. sen tuntee. On toki sitten syitä, joiden vuoksi ei kuitenkaan kannata lasta hankkia. Totakai jos noin miettii ei kenenkään kannata hankkia sitä ensimmäistäkään..

Mun mielestä vähän huvittavaakin miettiä noin.... ja etsiä syitä. Antas asian mennä enemmän omalla painollaan kun et kerta tiedä mikä olisi paras ratkaisu. Muutenkin alkaa ärsyttää nuo pitäskö tehdä jutut... miks uutta elämää pitää niin tarkkaan harkita ja suunnitella.

mä en muilta kysy!! oon tekemättä toisen jos siltä tuntuu. viellä en asiasta ole täysin varma.. EHKÄ joskus sitten kun esikoinen on 6v voin harkita toista. mutta vasta harkia. ja tämä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa että rakastan esikoista. ja tykkään lapsista yleensäkkin. mutta en kuitenkaan harrasta lapsia työkseni.
ja myöskin se että koen ITSEKKÄÄSTI, minun olevan esikoiselle enemmän hyödyksi elävänä äitinä. kuin että hänellä olisi sisarus ja kuollut äiti. koska minun tapauksessa henkiinjäänti toisessa synnytyksessä. NÄIN PIENELLÄ IKÄEROLLA. olisi noin 70% lapsen noin 50%.

Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Alkuperäinen kirjoittaja Senni Tonnika:
Kysympä vain miksi pitäs vaihtaa molemmat autot? Onko teidän autot suunniteltu kolmelle hengelle??

Toi kaikki mitä listasit on vaan väliaikaista, sit ku vauveli kasvaa niin sisaruksita on hirveeeesti seuraa toisilleen. Ja tavaroita saa halvemmalla ku ostatte käytettynä. Itsellä on kaksi siskoja ja veli, on elämän rikkaus että on sisaruksia. Ois aika "orpo olo" jos olisin ainut lapsi.
Tää ainut lapsi joutuu sitten vanhempana kantamaan yksin huolta vanhemmistaan, kun ne sairastuvat ja tarttevat apua. Meillä tää tilanne ja huippu juttu, että voidaan sisarusten kanssa puhaltaa tässä yhteen hiileen ,ei ole kukaan yksin vastuussa.

Juu meidän molemmat autot on 3hengen autoja ja toinen vasta muutama kuukausi sitten ostettu.

Tavarat saa toki käytettynä, uusia ei ole mikään pakko saaha, mutta tosiaan ihan kaikki pitäisi hommata kun kaikki ollaan jo myyty tai annettu pois.

Väliaikaista toki olisikin, mutta kaikista eniten tuossa listassa harmittaisi koirat ja niiden kohtalo. En voisi ehkä seuraavaan 3-4 talveen niiden kanssa pahemmin harrastaa ja sitten vanhin olisi jo 10-11 ja seuraavatkin 8-9 vuotiaita, joten ne olisivat jo eläkkeellä harrastuksen parista, joten...

Hei, älä edes enää viitsi miettiä asiaa. Olet jo antanut itsestäsi ihan selkeän kuvan, josta käy ilmi, miksi sinun ei todellakaan kannata "tehdä" sitä toista lasta.

Ei kannatakaan "tehdä". Mutta ainahan sitä saa miettiä =) Ja kun tosiaan välillä vähän vaikuttaisi siltä, että jonkin sortin vauvakuumeen tapainen juttu meinaisi iskeä. Mutta itsekäs olen kun mietin asiat järkevyyden kannalta.

jaa no mun äidillä 5 sisarusta.ja kun heidän äiti sairastui niin vain 2 sisarusta hoitaa äitiään.. 3 makailee eikä välitä. vaikka kaikki asuu samassa kaupungissa. että tää sitä sisaruus rakkautta. ja sit kun on kyse äidin asioista raha yms... edunvalvonta. niin heti nämä 3 muuta ovat laittamassa kapuloita rattaisiin. että äitinsä ei saa hoitoa. kun menee rahaa /heidän perintö.. että silleen. nämä 2 köyhempää sisarusta sitten hoitaa äitiään omakustanteisesti omaan laskuunsa. siivoukset yms... koska eivät voi ottaa rahaa näihin palveluihin äitinsä tililtä. kun 3 muuta eivät anna siihen valtuutusta.

itse olen helpottunut kuin olen ainut.. saan itse päättää näistä asioista äitini kanssa. eikä kukaan tule siihen kärkkymään. ollaan nyt jo paljon juteltu mitä teen jos hällä terveys pettää.

Mä olen sitä mieltä, että jos on epävarma siitä, tehdäkö lisää lapsia vai ei, niin mieluummin jättää tekemättä. Koska sitä toista (tai kolmatta tai neljättä) ei tekemättömäksi saa, jos myöhemmin kaduttaakin. Jos taas myöhemmin harmittelee sitä, ettei tullut tehtyä enempää lapsia, niin aina voi palata niihin yksilapsisuuden hyviin puoliin. Tärkeää on vaan pitää huolta siitä, että sillä ainokaisella on hyvä ja vahva tukiverkosto niin aikuisista kuin lapsistakin. Esim. mun sisko on tytölleni todella tärkeä aikuinen ja lisäksi mulla on monia ystäviä, joihin hän voi myöhemmin turvautua, jos on tarve. Lisäksi hän on itse sosiaalinen ja pidetty lapsi, en usko, että hän jäisi kovin yksinäiseksi vaikkei sisaruksia olekaan.

Sisaruus voi olla suuri onni, mutta myös suuri kärsimys. Ei kaikki sisarukset tule toimeen keskenään ja se on sellainen juttu, mihin ei välttämättä pysty edes vanhemmat vaikuttamaan. Mun exällä oli neljä sisarusta, kuulostaa siis hienolta. Paitsi että yksi niistä yritti tappaa veljensä. Ja oli ihan tosissaan liikkeellä. Mun äidillä on neljä sisarusta, joilla oli keskenään hienot välit kunnes heidän äitinsä kuoli. Sitten alkoi sen päiväinen taistelu minimaalisesta perinnöstä. Yllättäen ihmisistä löytyikin ihan uusia piirteitä...

Meillä on yksi lapsi eikä lisää tule. Sen sijaan meille tuli pieni koiranpentu, josta tuli heti tytölle tosi läheinen.

Ja mitä tulee tuohon iänikuiseen pilkunviilaamiseen siitä, että lapsia saadaan, ei tehdä.... Toiset saavat lapsia, toiset tekevät lapsia. Käytiin kerran aiheesta keskustelu erään lapsettomuushoidot läpikäyneen ystävän kanssa. Hän sanoi, että heidän lapset jos ketkä on todellakin tehty ja valmistettu. Ja voin väittää, että meidänkin tyttöä ihan tekemällä tehtiin.

Yhteistyössä