Mitä mieltä tästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja murinaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

murinaa

Vieras
Naapurin ystäväperheelläni on meille vara-avain. Jos en vastaa puhelimeen, tulevat itse avaimella sisään.
Eivät siis siksi että epäilisivät minulla olevan hätä kun en vastaa, mutta esim. jos tietävät että minulla on olutta ja haluavat sitä, enkä vastaa puhelimeen, niin tulevat sisään ja kysyvät saako olutta.

Miten asiasta sanoisin sievästi että ei avain ole sitä varten heillä että tänne voi tulla kun haluaa?
Eilisiltana olin jo laittanut puhelimen äänettömälle ja olin unta odottelemassa kun sisään tultiin.

Vaihtoehdot on, että joko sanot asiasta, jolloin saattavat loukkaantua. Tai otat avaimen pois, jolloin myös saattavat loukkaantua.
Sun päätettävissä sitten on, onko sun kotirauha sen arvoista.

Sitten on esim. vaihtoehto, että hommaat oveesi sisältä kiinnilaitettavan turvaketjun, jonka laitat kiinni kun olet kotona.
Moisella vihjeellä luulisi menevän normijärkiselle ihmiselle perille, ettet ehkä halua avaimilla kulkevia yllätysvieraita juuri sillä hetkellä.

On tuossa ovessa turvaketju, mutta ovi kuitenkin aukeaa vähän, joten sieltä voi huudella että tule avaamaan ja onhan se silloin mentävä.

Taidan mainita että säikyn tuollaista sisääntuloa, en kehtaa muuta sanoa. :/

Sydänystäville pitäisi pystyä sanomaan suoraan, että koti on omaa aluetta, jonne kutsutaan ystävät silloin kuin heitä haluaa siellä erityisesti kestitä ja heidän seurastaan nauttia - ja muuten sitten saa mököttää omissa oloissaan juosten alasti ympäri taloa ja soittaen ilmakitaraa. Korosta että tykkäät ystävistä, mutta että myös tykkäät heistä eniten, kun saat itse elää omassa kodissasi niin, että päätät, milloin siellä vieraillaan. Ja että avain on vain hätätapauksia varten.

Ja aika yksinkertaistahan olisi sanoa myös, että silloin, kun kännykkäsi on kiinni, et halua olla tavattavissa syystä tai toisesta (esim. nukut). Silloin et halua olla tavattavissa vaikka heillä onkin avain.

Älä ole noin selkärangaton!
Tuo naapurisin toiminta on aivan käsittämättömän epäkohteliasta! Sano heille että ei, sulla ei ole kaljaa ja jos olisikin se olisi omaan vatsaasi tarkoitettu, ja jos heillä on noin tärkeää asiaa niin ihmetelköön omasta ovisilmästään päivät ja yöt milloin astut ovesta ulos tai sisään jos ei ole muuta tekemistä...

Yhteistyössä