tästä mitä mieltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Elikkä tultiin ulkoota sisälle laittamaan ruokaa,lapsi oli jo sisään tullessa kiukkuisen oloinen(väsynyt luultavasti).Laitoin ruoat tarjolle ja lapsi vaan kiukutteli pöydässä,nostin muutaman kerran pois ja jatkoin itse syömistä.Jälkiruoaksi oli jäätelöt jonka itse söin kun olin ruokani lopettanut,tähän mennessä lapsi ei ollu koskenutkaan ruokaansa.Sanoin että äiti söi reippaasti ja jos sinäkin syöt niin sinäkin saat jäätelön,en tietenkään vaatinut että syö koko ruoan vaan että maistaa,ruokaa ei suostunut syömään,otti suuhun ja sylki pois(oli samaa ruokaa kun eilen eli ei ollu siitä kyse ettei tykkäisi)pienen palan juustoa,leikkelettä ja leipää suostu syömään.Tarjosin vielä lusikalla ruokaa ja sanoin että pitää ainakin maistaa pari lusikallista ennenkuin jäätelön sais.Ei syönyt,nostin pois pöydästä,laitoin jäätelön takaisin kaappiin ja laitoin tytön nukkumaan,hetken itki sängyssään ja nukahti.
Mietin vaan että olisko se jäätelö pitänyt antaa kun olin sen ehtinyt jo pöydälle ottaa ja itsekkin söin sellasen ja kuitenkin söi sitä leipää pikkasen?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Elikkä tultiin ulkoota sisälle laittamaan ruokaa,lapsi oli jo sisään tullessa kiukkuisen oloinen(väsynyt luultavasti).Laitoin ruoat tarjolle ja lapsi vaan kiukutteli pöydässä,nostin muutaman kerran pois ja jatkoin itse syömistä.Jälkiruoaksi oli jäätelöt jonka itse söin kun olin ruokani lopettanut,tähän mennessä lapsi ei ollu koskenutkaan ruokaansa.Sanoin että äiti söi reippaasti ja jos sinäkin syöt niin sinäkin saat jäätelön,en tietenkään vaatinut että syö koko ruoan vaan että maistaa,ruokaa ei suostunut syömään,otti suuhun ja sylki pois(oli samaa ruokaa kun eilen eli ei ollu siitä kyse ettei tykkäisi)pienen palan juustoa,leikkelettä ja leipää suostu syömään.Tarjosin vielä lusikalla ruokaa ja sanoin että pitää ainakin maistaa pari lusikallista ennenkuin jäätelön sais.Ei syönyt,nostin pois pöydästä,laitoin jäätelön takaisin kaappiin ja laitoin tytön nukkumaan,hetken itki sängyssään ja nukahti.
Mietin vaan että olisko se jäätelö pitänyt antaa kun olin sen ehtinyt jo pöydälle ottaa ja itsekkin söin sellasen ja kuitenkin söi sitä leipää pikkasen?

ja neiti siis 2 vuotias.
Ymmärtääkö tuon ikäinen jo miksi ei sitä jäätelöä saanut?

ei mun mielestä.

sehän ois ollu periksi antamista, siis että kun olit jo antanut ehdot, ja itsekkin niitä seurasit, miksi muuttaa ehtoja siksi että lapsi niin haluaa.silloinhan se tietää jo että ei arvitse syödä ruokaa vaan jäätelöäkin saa jos tarpeeks kiukuttelee.

ihan oikein teit!

No se periaatehan on että aikuisen on sana pidettävä, puhuit ruuasta mutta sitä se ei ottanut lusikallistakaan eli oikein teit kun ei jädee. Jos oisit antanu periks niin tietää miten siinä käy. :hug:

Ihan oikea linja. Jo pari vuotias kyllä tietää missä mennään. Moni vetoaa aina tuohon ikään, ettei muka lapsi ymmärrä... kokemuksesta sanon, että hyvin pieni lapsi kyllä ymmärtää, ymmärtää paljon enemmän kuin aikuiset tajuavatkaan.

Näin se menee meilläkin: jos ei suostu yhtään maistamaan varsinaista ruokaa, ei tule jätskiä tms. Tiukka mutta järkevä linja.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
ymmärtää kyllä, mutta en olis kyllä siinä lapsen edessä itse sitä omaa jätskiä syönyt, sitten vasta kun lapsi on nukkumassa.

tätä mä itsekkin jäin miettiin,mutta pitäshän sen lapsen kai tottua siihenkin että ne jotka toimii ns.kun pitää saa sen luvatun jälkkärin,eikä ne menetä sitä sen toisen ns.kiukuttelun ja pelleilyn takia.
Tulee vaan aina jotenkin niin tyranni olo näis tilanteissa,kun pitäs pysyä kovana ja johdonmukaisena..
Kiva sitä omaa jätskiä vetää kun toinen kattoo vieres,mut tosin olis saanu sen jäden jos olis edes sen lusikallisen syönyt,sitä tosiaan mietin että ymmärtääkö ton ikänen sen vai pitääkö se mua ihan ilkimyksenä..

Varmaan ymmärtää, ja jos on kerran sanottu että jälkiruokaa ei tule jos ei syö ruokaa niin silloinhan se on niin.

Syöttekö te muutenkin eri aikaa esim jälkiruuat? Mun mielestä on kivempi että kaikki syö yhdessä, ja jos joku ei syö jälkiruokaa (kuten teillä eilen) niin hän poistuu silloin pöydästä.

Periaate oikea, mutta lapsi kyllä vähän pieni ymmärtämään. Olisi ollut reilumpaa pitää se jätski poissa kunnes pieni nukkuu.
Yleisesti ottaen en pidä ruualla kinaamisesta missään suhteessa tai millään pelisäännöillä, koska ruoka ja ruokailu ovat kuitenkin yllättävän herkkiä asioita. Jälkiruoka palkintonakin on mielestäni kovin kyseenalaista...mutta sehän on vain minun mielipiteeni.

Yhteistyössä