Mitä mieltä alkoholinkäytöstä lasten nähden?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en jaksa tajuta, että täällä mietitään parin saunakaljan vaikutusta lapsiin, kun oikeasti joissain perheissä se juominen on jokapäiväistä eikä tod. rajoitu vain muutamaan olueen. SE on ongelma, ei muutama olut silloin tällöin! Ihme vouhkaamista taas.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja nelli:
Meillä mies ottaa 3-4 olutta viikonloppuisin jalkapalloa katsellessaan. Minä juon ehkä kerran kuussa pari lasia viiniä. Jotenkin vaan tuntuu, että mitenkähän tuo miehen kaljanjuonti? Koskaan ei ole humalassa ollut, enkä minä huomaa käyttäytymisen muuttuneen...Meillä ei pidetä alkoholipitoisia juhlia, ja omassa lapsuudenkodissani oli myös samanlaista, että viikonloppuisin saattoivat aikuiset ottaa viinilasin tai pari.

no miten ne sun viinilasit ois miehen oluita parempia?

Siis ei ole parempia, vaan se, etten ota joka viikonloppu, mutta mies kyllä juo ne oluet ihan joka viikonloppu ja siks mietin, että onko se vahingollista lapsille.

Voi se olla vahingollista lapsillekkin, mutta ehdottomasti se on pitkällä aikavälillä vahingollista sun miehelle jos se juo ihan joka viikonloppu 3-4 kaljaa. Eli sehän tarkoittaa sitä ettei se voi olla juomatta niitä. Voi olla et 5 vuoden päästä 4 kaljaa ei enää riitä vaan pitää saada vähintään 6-8 kaljaa ja sit taas vähän lisää ja lisää.......

Me voidaan ottaa esim. kylässä tai ravintolassa ruuan kanssa viiniä tai olutta ja jouluna tietysti myös kotona ruuan kanssa. Ei siitä mitään numeroa tehdä ja lapset sitä tuskin edes huomaa, kun on muutakin touhuttavaa ja mielenkiinnon kohteita. Mies juo kaljansa illalla lasten ollessa nukkumassa, mulle ei edes siideri enää maistu, joten itse en iltaisin luo mitään alkoholipitoista.

Itse olen lapsena tai nuorena nähny muutaman kerran äitini ja isäni krapulassa ehkäpä jussina ja sen verran kurjalta näytti, joten itsellä ei ole ollut suurempia himoja juoda itseäni samaan tilaan, ehkä kerran on käyny niin ja se riitti. Joten kohtuus kaikessa on varmaan tässäkin asiassa paras, ei tabua ja kokonaan kieltämistä, mutta ei myöskään alkoholistivanhempia lapsille.

Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
no mun mielestä ei ole mitenkään vahingollista lapselle, vaikka ottaisi joka päivä, kunhan ottaa niin vähän, että käytös ym ei muutu YHTÄÄN.

Mut ihminen ei usein itse huomaa jos käytös muuttuu!

juu, mutta JOS ei muutu, niin samahan se lapselle on, onko sun lasissa maitoa vai olutta.

Kuka arvioi sen että muuttuuko käytös? Juoja itse? Puoliso joka on ehkä itsekin ottanut lasin tai kaksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Hudjuke:
Meillä mies ottaa 3-4 olutta viikonloppuisin jalkapalloa katsellessaan. Minä juon ehkä kerran kuussa pari lasia viiniä. Jotenkin vaan tuntuu, että mitenkähän tuo miehen kaljanjuonti? Koskaan ei ole humalassa ollut, enkä minä huomaa käyttäytymisen muuttuneen...Meillä ei pidetä alkoholipitoisia juhlia, ja omassa lapsuudenkodissani oli myös samanlaista, että viikonloppuisin saattoivat aikuiset ottaa viinilasin tai pari.

no miten ne sun viinilasit ois miehen oluita parempia?

Siis ei ole parempia, vaan se, etten ota joka viikonloppu, mutta mies kyllä juo ne oluet ihan joka viikonloppu ja siks mietin, että onko se vahingollista lapsille.

Voi se olla vahingollista lapsillekkin, mutta ehdottomasti se on pitkällä aikavälillä vahingollista sun miehelle jos se juo ihan joka viikonloppu 3-4 kaljaa. Eli sehän tarkoittaa sitä ettei se voi olla juomatta niitä. Voi olla et 5 vuoden päästä 4 kaljaa ei enää riitä vaan pitää saada vähintään 6-8 kaljaa ja sit taas vähän lisää ja lisää.......

Ei voi olla totta... Suomalaisessa kulttuurissa on yleisempää juoda ne 4 kaljaa kuin olla juomatta. Ja se on aivan fakta. Ja ei kaikki suomalaiset siltikään alkoholisoidu.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Mä en jaksa tajuta, että täällä mietitään parin saunakaljan vaikutusta lapsiin, kun oikeasti joissain perheissä se juominen on jokapäiväistä eikä tod. rajoitu vain muutamaan olueen. SE on ongelma, ei muutama olut silloin tällöin! Ihme vouhkaamista taas.

Mä oon samaa mieltä.
Se, jos perheessä otetaan muutama kalja la-iltaisin ei oo mitään verrattuna siihen että kännissä yritetään huolehtia lapsista,
vauvat makaavat pissakakkavaipoissaan päivätolkulla pinnasängyissä kun vanhemmat ryyppää vieressä kavereidensa kanssa
tai ovat niin pöllyssä etteivät edes muista lastensa olemassaoloa.
Ja pienet lapset jätetään yksin yöksi kotiin että vanhemmat pääsee baarin.
Ja sitten kankkuspäissään ei kestetä lapsen itkua vaan ravistellaan vauvan aivot toimintakyvyttömiksi.

Jotta viini ja olut silloin tällöin tuskin haittaavat eloa, mutta eihän sitä kaikenmaailman jeesustelijat tajua.

no mun mielestä ei ole mitenkään vahingollista lapselle, vaikka ottaisi joka päivä, kunhan ottaa niin vähän, että käytös ym ei muutu YHTÄÄN.

juu, mutta JOS ei muutu, niin samahan se lapselle on, onko sun lasissa maitoa vai olutta.

Kuka arvioi sen että muuttuuko käytös? Juoja itse? Puoliso joka on ehkä itsekin ottanut lasin tai kaksi?

Mitäs sitten, kun käytös muuttukin parin oluen jälkeen POSITIIVISEMPAAN suuntaan? Iskäkin innostuu pelaamaan pleikkaa, tai äiti innostuu opettamaan tytölleen meikkaamista tai tanssimista? Nauretaan, ja ollaan rennompia. Ei kaikista tuu muutaman kaljan jälkeen mitään mörköjä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:

Mä oon samaa mieltä.
Se, jos perheessä otetaan muutama kalja la-iltaisin ei oo mitään verrattuna siihen että kännissä yritetään huolehtia lapsista,
vauvat makaavat pissakakkavaipoissaan päivätolkulla pinnasängyissä kun vanhemmat ryyppää vieressä kavereidensa kanssa
tai ovat niin pöllyssä etteivät edes muista lastensa olemassaoloa.
Ja pienet lapset jätetään yksin yöksi kotiin että vanhemmat pääsee baarin.
Ja sitten kankkuspäissään ei kestetä lapsen itkua vaan ravistellaan vauvan aivot toimintakyvyttömiksi.

Jotta viini ja olut silloin tällöin tuskin haittaavat eloa, mutta eihän sitä kaikenmaailman jeesustelijat tajua.

Ja tuollainen meno on valitettavasti joillekin lapsille aivan arkipäivää.

Mitäs sitten, kun käytös muuttukin parin oluen jälkeen POSITIIVISEMPAAN suuntaan? Iskäkin innostuu pelaamaan pleikkaa, tai äiti innostuu opettamaan tytölleen meikkaamista tai tanssimista? Nauretaan, ja ollaan rennompia. Ei kaikista tuu muutaman kaljan jälkeen mitään mörköjä.

Se "positiivinen" muutos on myös muutos ja lapsesta voi olla hämmentävää.

ei sillä nyt tässä ole väliä, sanon vaan, että siinä tapauksessa, että alkoholi ei vaikuta, se ei lasta haittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lumikunigatar:
Alkuperäinen kirjoittaja Lumikuningatar:
Musta on ihan ok ottaa sillon tällöin saunan päälle siideri tai olut. Kuuluu omasta mielestäni kohtuukäyttöön vaikka sen yhden/vko ottaisikin. Itse tulee tosi harvoin otettua edes sitä saunasiideriä. Yleensä juodaan limua saunan päälle koko perhe.

mun mielestä tuo limu on ihan yhtä paha kuin siideri, oikeastaan pahempi, koska sen juonti opetetaan myös lapselle.

Mielummin kuitenki sitä limua kuin sitä alkoholia.

no miksi, osaatko perustella? Siis aikuiselle?

No, miksi aikuisen pitäisi sitten juoda sitä alkoholia mielummin kuin sitä limsaa? Ei kaikki aikuiset välttämättä halua juoda alkoholia edes sitä yhtä per viikko. Saati sitten sitä useampaa ja herätä kauheassa krapulassa. Omalta kohdaltani tyydyn siihen yhteen sillon tällöin tai siihen limsaan, koska minulla on parempaakin tekemistä päivisin kuin maata sohvalla ja parannella krapulaa.

ei sillä nyt tässä ole väliä, sanon vaan, että siinä tapauksessa, että alkoholi ei vaikuta, se ei lasta haittaa.

Ei munkaan isä omasta mielestään muuttunut sen kerran kun otti kohtuudella mut kyllä mä sen heti huomasin vaikka oli ottanut vaan muutaman kaljan tori reissulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Lumikuningatar:
Musta on ihan ok ottaa sillon tällöin saunan päälle siideri tai olut. Kuuluu omasta mielestäni kohtuukäyttöön vaikka sen yhden/vko ottaisikin. Itse tulee tosi harvoin otettua edes sitä saunasiideriä. Yleensä juodaan limua saunan päälle koko perhe.

mun mielestä tuo limu on ihan yhtä paha kuin siideri, oikeastaan pahempi, koska sen juonti opetetaan myös lapselle.

Mielummin kuitenki sitä limua kuin sitä alkoholia.

no miksi, osaatko perustella? Siis aikuiselle?

No, miksi aikuisen pitäisi sitten juoda sitä alkoholia mielummin kuin sitä limsaa? Ei kaikki aikuiset välttämättä halua juoda alkoholia edes sitä yhtä per viikko. Saati sitten sitä useampaa ja herätä kauheassa krapulassa. Omalta kohdaltani tyydyn siihen yhteen sillon tällöin tai siihen limsaan, koska minulla on parempaakin tekemistä päivisin kuin maata sohvalla ja parannella krapulaa.

ei tietenkään PIDÄ, ite en juo kumpaakaan, koska ovat niin naurettavan hintasia, enkä erityisemmin tykkää maustakaan. Kännithän tähän ei liity mitenkään. Kysyin sulta, miksi yksi limsa on parempi kuin yksi siideri?

Ei munkaan isä omasta mielestään muuttunut sen kerran kun otti kohtuudella mut kyllä mä sen heti huomasin vaikka oli ottanut vaan muutaman kaljan tori reissulla.

mitä hittoa sä jankkaat kun pointti on se, että JOS EI MUUTU!!

No nyt en kyllä tajua. Siis meinaatteko tosiaan ettette koskaan ota olutta yhtä enempää kotona. Meillä kyllä otetaan joskus muutama illalla ja kyllä on niin ettei se lapsia ole yhtään haitannut. Siinä on se ero että kun lapset ovat mukana on touhussa aivan eri meininki kuin silloin kun he ovat poissa eli heidän ehdoillaan mennään ja muutama otettua nukkumaan.
Usein käy kuitenkin niin kuin eilen että laitoin lapset nukkumaan ja otin 2 olutta katsoessani tartu mikkiin. Ehkä nyt sitten olen täysi hulttio jne...mutta en tuollaista tajua. Toki jos ei kohtuutta ymmärrä niin silloin on eri asia!

Meillä mies juo silloin tällöin saunakaljan lasten aikaan mutta siihenpä se jää. Itse alkoholistien lapsena sittemmin huostaanotettuna en voi sietää lasten aikaa juomista koska itse näin sitä pienenä aivan liikaa =(

No huhhuh... Ei voi muuta sanoa. Kyllä mun isästä ainakin tuli muutaman kaljan jälkeen leppoisa lasten kanssa pehuaja, ja en mä siitä hämmentynyt, mun mielestä oli vaan mukavaa, kun iskä hassutteli.

Ja rakkaat ihmiset, muistelkaa sitä omaa lapsuuttanne. Jos ette traumatisoituneet vanhempien saunakaljoista, niin tuskin teidänkään lapset traumatisoituu. Järkeä voi ja saa käyttää.

[quote="Peuhu

Ja mun pointti on se että juojan itsensä mielestä ei käytös muutu vaikka oikeasti muuttuukin.

no ei helevetti, mutta JOS EI MUUTU???? Mikä tässä on niin vaikeeta? Oletetaan nyt näin, että juot yhden kaljan ja sä et mene siitä miksikään. Siis oletetaan näin, ymmärrätkö? Niin silloinhan on ihan sama, joitko lasin olutta, vai esim. maitoa, eikö?!

No huhhuh... Ei voi muuta sanoa. Kyllä mun isästä ainakin tuli muutaman kaljan jälkeen leppoisa lasten kanssa pehuaja, ja en mä siitä hämmentynyt, mun mielestä oli vaan mukavaa, kun iskä hassutteli.

Mä taas olen elänyt alkoholisti perheessä ja nähnyt nuo positiiviset muutokset ja kun tanssit peuhaamiset muuttuu vähemmän kivoiksi. Kun isi tanssii mun kanssa mut yllättäen kaatuukin, silloin sitä alkaa pelkäämään jo laimeampaakin humalatilaa ja oppii näkemään milloin isi on ottanut vähemmänkin.

[quote="Peuhu

Ja mun pointti on se että juojan itsensä mielestä ei käytös muutu vaikka oikeasti muuttuukin.

no ei helevetti, mutta JOS EI MUUTU???? Mikä tässä on niin vaikeeta? Oletetaan nyt näin, että juot yhden kaljan ja sä et mene siitä miksikään. Siis oletetaan näin, ymmärrätkö? Niin silloinhan on ihan sama, joitko lasin olutta, vai esim. maitoa, eikö?!

Kyllä silloin on ihan sama jos juo yhden ja käytös ei muutu mutta vieläkään ei tullut selville kuka sen arvio muuttuuko vai ei.

ei tietenkään PIDÄ, ite en juo kumpaakaan, koska ovat niin naurettavan hintasia, enkä erityisemmin tykkää maustakaan. Kännithän tähän ei liity mitenkään. Kysyin sulta, miksi yksi limsa on parempi kuin yksi siideri?[/quote]

Sain vain sellaisen käsityksen että sun mielestä aikuisen pitäis mielummin juoda sitä alkoholia kun sitä limsaa. Kohtuukäytössä aikuisella ei musta ole eroa onko lasissa siideri vai limsa, mutta jos jokapäivä otetaan yksi siideri/olut niin siitä helpsti kehittyy riippuvuus ja sen jälkeen ei se yksi enää riitäkään.

Ehkä mä vain kuulun niihin jotka mielummin ottaa useimmin saunan päälle sen limsan kun sen siiderin. Eikä se limsakaan ihan jokaviikkoista ole.

Yhteistyössä