Mitä mieltä alkoholinkäytöstä lasten nähden?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mie

Vieras
Kuuntelin tuossa Mannerheimin lastensuojeluliiton ihmistä ja hän oli sitä mieltä, että voisi harkita sen ruokaviinilasillisenkin kanssa. Itse en olis ihan niin jyrkkä, mutta täytyy myöntää, etten yhtään tiedä, miten lapsiin vaikuttaa aikuisten (kohtuu)alkoholinkäyttö.

Minusta taas kohtuukäyttö, eli se viinilasi ruuan kanssa, on lasten nähden ihan ok,
mutta tästä tulee jokatapauksessa väittely, joten en jatka aiheesta enää , menen
tekeen poppareita :D

Eilen ruokaillessa join lapsen isän kanssa kokista, lapsella (2v.) maitoa. Laspsi halusi myös kokista, mutta sanottiin, että tää ei oo pikkulasten juoma ja likka tyytyi siihen. Yhtälailla lasissa olisi voinut olla vaikka sitä viiniä, eikä sen yhden lasillisen vaikutus olisi ollut kokista kummempi. Olen siis sitä mieltä, että sen yhden lasillisen voi ilman muuta ottaa.

Meillä on luvallinen vain yksi saunakalja, muuten ei oteta lasten nähden . Jouluna ei missään nimessä mitään alkoholia, ei terästettyä glögiä eikä viiniä ruoan kanssa. Juhlista poistun lasten kanssa ruoan jälkeen ja mies voi sitten alkaa juhlia jos haluaa. Sukulaisilla on vaikea ymmärtää tätä mun tiukkapipoista touhua kun heidän lapset on juhlissa mukana loppuun asti känniläisten joukossa. Otan arvostelut vastaan mutta pidän kiinni periaatteistani lasten parhaaksi.

Itse lapsena paljon ryyppäämistä katsoneena sanon, että lapset asettaa rajan jos lapsi reagoi jollakin tavalla 1 lasilliseen viiniä tai kaljaan saunan jälkeen. Jätän ehdottomasti senkin juomatta! Olen huomannut, että vanhemmat jotka eivät ole omassa lapsuudessaan joutuneet kärsimään ryyppäämisestä eivät aina ymmärrä miltä humalahakuinen juominen oikeasti tuntuu lapsesta. Lasista lapsuutta ei pitäisi kenelläkään olla!!!!

Meillä juodaan kyllä saunaolut/siideri silloin tällöin tai kesällä grillatessa tms. Myös viiniä on joskus ruoan kanssa. Mitään kännäjäisiä meillä ei ole ja jos on tarkoitus ottaa enemmän on lapsi sitten mummolassa, tätä ei tosin tapahdu kovin usein.

Minusta on tärkeää, että lapsella on "terve" suhtautuminen alkoholiin. Hän näkee, että äiti juo siiderin saunan päälle tai ruoalla lasin viiniä ja mitään pahaa ei tapahdu.

Alkuperäinen kirjoittaja Minerva McGarmiwa:
Musta kaikki ääripäät on huono vaihtoehto, ei lapsetkaan opi kohtuutta jos eivät sitä jossain näe. Meillä mies ottaa joskus kaljan ja mä jätän väliin ku ei maistu.

itseasiassa tätä olen miettinytkin, että mua vähän mietityttää että miten tuo lapseni oppii sitä kohtuutta kun olen nin ehdoton. toisaalta taas mitä järkeä mun on pakolla juoda ees lasillinen kun ei maistu enkä halua.

En kannata ääripäitä missään.
Mun lapsuudenkodissa ei ollut alkoholiongelmaisia; kotona juotiin viiniä joskus ja saunakaljat yms.
Näin myös nykyään oman perheeni kanssa; viiniä juodaan ruuan kanssa ja joskus pe-iltana lasillinen muutenkin. Kun käydään ravintolassa syömässä perheen kanssaaikuiset juo viiniä.
Kaljaa mies juo esim. mökillä hommia tehdessään ja toki saunakajlat otetaan.

Humalassa lasten kanssa ei olla eikä lapset ole nähneet meitä kumpaakaan koskaan humalassa.

En viitsi tehdä ongelmaa asiasta joka ei ole ongelma.

Alkuperäinen kirjoittaja AavikonNorsu:
Musta kaikki ääripäät on huono vaihtoehto, ei lapsetkaan opi kohtuutta jos eivät sitä jossain näe. Meillä mies ottaa joskus kaljan ja mä jätän väliin ku ei maistu.

itseasiassa tätä olen miettinytkin, että mua vähän mietityttää että miten tuo lapseni oppii sitä kohtuutta kun olen nin ehdoton. toisaalta taas mitä järkeä mun on pakolla juoda ees lasillinen kun ei maistu enkä halua.

Meillä onneks mies hoitaa sen kohtuuosan niin mun ei o "pakko". Ei kai sen mallin tarvi tulla just vanhemmilta - setä, eno, isovanhemmat tms varmaan käy hyvin kans.

en oikeen tajua miksi viinilasillista ei ruoan kanssa voisi ottaa? Ite en tykkää niin en ota, mutta jos joku ei ota siksi, ettei lapsen nähden mielestään saa niin tehdä, niin en ymmärrä. Selittäkää mulle.

Se varmaan just on se ongelma ( en todellakaan tarkoita teidän perhettä ) että mikä on kenenkin mielestä kohtuullista, joku on jo ihan iloisella tuullella mut omasta mielestään ottanut kohtuudella kun ei oksentele ja kaatuile ja tuntee muuntenkin olonsa hyväksi mut lapsen mielestä sekin voi olla pelottavaa vaikka ei sitä sanokkaan.

Minusta raja menee humaltumisessa. Eli alkoholia saa nauttia lasten läsnäollessa, esim. sen lasin viiniä ruualla, saunaoluen/siiderin tms, mutta päihtyneenä lasten nähden EI OLLA!

Tabua siitä on turha tehdä, lisää vaan mielenkiintoa kun asiasta ei puhuta. Kohtuu kaikessa.

minusta voi juoda jos ihminen ei muutu sen yhen. itse voin kanssa saunassa ottaa yhen siiderin..ei vaikuta mitenkään. sama kuin limua jois.

anoppi taas muuttuu heti kun yhen kaljan ottanut..vaikka isokokoinen nainen niin mä en tie mikä on. se puhe muuttuu, kuin olis jo ihan humalassa.

Meillä mies ottaa 3-4 olutta viikonloppuisin jalkapalloa katsellessaan. Minä juon ehkä kerran kuussa pari lasia viiniä. Jotenkin vaan tuntuu, että mitenkähän tuo miehen kaljanjuonti? Koskaan ei ole humalassa ollut, enkä minä huomaa käyttäytymisen muuttuneen...Meillä ei pidetä alkoholipitoisia juhlia, ja omassa lapsuudenkodissani oli myös samanlaista, että viikonloppuisin saattoivat aikuiset ottaa viinilasin tai pari.

Alkuperäinen kirjoittaja AavikonNorsu:

Mä olen tästä täysin samaa mieltä. Kohtuus voidaan opettaa lapselle. Kaksi lasia viiniä ruoan kanssa, tai illalla televisiota katsoessa opettaa lapsille, että alkoholia voi ottaa ilman että tarvitsee hirveetä älämölöä asiasta nostaa. Itse olen lapsuudessa oppinut kohtuuden kotonani, jossa vanhemmat luojan kiitos osasivat ottaa sivistyneesti. Meillä vanhempi tyttö natustaa perjantainamejaan ja äiti juo lasin punaviiniä. Ei sen kummempaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:

Se varmaan just on se ongelma ( en todellakaan tarkoita teidän perhettä ) että mikä on kenenkin mielestä kohtuullista, joku on jo ihan iloisella tuullella mut omasta mielestään ottanut kohtuudella kun ei oksentele ja kaatuile ja tuntee muuntenkin olonsa hyväksi mut lapsen mielestä sekin voi olla pelottavaa vaikka ei sitä sanokkaan.

Sehän se on sit ongelma jos se alkoholi vaikuttaa jotenki, sillon musta käyttö on kohtuullista kun ihmisestä ei huomaa eroa onko ottanut vai ei.
Meillä on suht tiukka suhtautuminen asiaan kuitenki ku ollaan molemmat nähty mitä alkoholisoituneet isät on onnistunu tekemään.

Alkuperäinen kirjoittaja nelli:
en oikeen tajua miksi viinilasillista ei ruoan kanssa voisi ottaa? Ite en tykkää niin en ota, mutta jos joku ei ota siksi, ettei lapsen nähden mielestään saa niin tehdä, niin en ymmärrä. Selittäkää mulle.

Otetaan miehen kanssa silloin tällöin lasi viiniä esim syntymäpäivinä ja juhlapyhinä ja lapsi haluaa silloin meidän kanssa skoolata ja 'juhlia'. Suhde alkoon on lapsella mutkaton, kun ollaan itsekin mutkattomia ton alkon kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meillä mies ottaa 3-4 olutta viikonloppuisin jalkapalloa katsellessaan. Minä juon ehkä kerran kuussa pari lasia viiniä. Jotenkin vaan tuntuu, että mitenkähän tuo miehen kaljanjuonti? Koskaan ei ole humalassa ollut, enkä minä huomaa käyttäytymisen muuttuneen...Meillä ei pidetä alkoholipitoisia juhlia, ja omassa lapsuudenkodissani oli myös samanlaista, että viikonloppuisin saattoivat aikuiset ottaa viinilasin tai pari.

no miten ne sun viinilasit ois miehen oluita parempia?

Yhteistyössä