Mitä mä teen mun miehen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä 22vee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippä 22vee

Vieras
Avioliitto on muuten loistava, mutta mies ei oikein ymmärrä tehdä kotitöitä tarkottaen siivousta,roskienvientiä, mattojentamppausta,tiskausta,pyykinlevittämistä yms. mä oon kotona vauvan kanssa, enkä ehdi kaikkea tehdä yksin vaikka voisinkin. Toiseksi se jättää asioita/roskia sohvalle,pöydille ym. eikä korjaa koskaan sotkujaan, vaan aloittaa taas sotkemaan toisessa paikassa. Oon sanonu sille hyvällä ja pahalla mutta ei mee perille. :/ Ollaan oltu naimisissa 2v.

Joten miten teen, onko teillä viisaammilla vanhemmilla mammoilla keinoja?
Muuten on ihana ja lempeä ja kaikin puolin ihana isä lapselle:)

Anna baskakasojen kasvaa, astioiden lojua(käytä itse kertakäyttöastioita) ja kun päivä tai pari on mennyt, niin kummasti alkaa mies huomata.

Tosin tämä vaatii itseltäsi lujia hermoja.

Mä en saanut exää ikinä tekemään mitään, vaikka yritin kaikkeni, myös tuon teenäin -vieraan neuvoa kokeilin.

Nykyinen tekee ilman että pahemmin tarvii evästää.
Joten ei tipu apuja täältä.

Kun tuo sama tilanne meni meillä äärimmilleen, eikä naama punaisena huutaminenkaan tuottanu enää tulosta, niin lopetin kertakaikkiaan passaamisen.
En keräilly kirjaston ja makkarin lattioilta pyykkejä aan pesin vaan ne, mitkä oli pyykkikorissa oikein lajiteltuina. En laittanu ruokaa muuta kun itselleni ja tytölle, en siivonnu muita kun omani ja tytön jäljet. 3 päivää se ihmetteli puoliääneen asioita, että kun täällä on näin ja näin nämä. Sit sanoin, että kas kummaa, onhan ne kun minä en enää siivoa sun jälkiä. Ja kyllä se sitten alkoi itsekin kiinnittää huomiota että mitä mihinkin jättää.

Entä kun appivanhemmatkin saattavat tulla käymään niin ikävä on päästää niitä kylään, jossa on likaisia sukkia sohvalla ja lattialla, tyhjiä limsapulloja sohvannurkalla? :/

Meillä ei miehen tartte tehä kotitöitä ollenkaan kun on päivät töissä, minä kaikenpäivää kotona vauvan kanssa. Niinpä minulla on siis aikaa siivota, pyykät, laittaa ruokaa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Tee näin:
Anna baskakasojen kasvaa, astioiden lojua(käytä itse kertakäyttöastioita) ja kun päivä tai pari on mennyt, niin kummasti alkaa mies huomata.

ainakaan meillä.. likasta on ja sitä on niin kauan kunnes minä siivoan.. moneen otteeseen koetettu ja aina menee hermot.. saattaa olla tiskipöydät ja tasot täynnä astioita ja likavaatteita kolme koneellista mut ei ne katoa ellen tee itse asialle jtn

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Entä kun appivanhemmatkin saattavat tulla käymään niin ikävä on päästää niitä kylään, jossa on likaisia sukkia sohvalla ja lattialla, tyhjiä limsapulloja sohvannurkalla? :/

Itsehän ne on poikansa kasvattaneet! Et sinä ole miehesi äiti, eikä sun todella tarvitse hävetä hänen siivottomuutensa takia appivanhempien käyntejä.

Jos meillä on sekaista ja siivotonta, minä olen kuin persiille ammuttu karhu enkä vaan voi sille mitään :-/. Miehen mielestä on mukavampaa asua hyväntuulisen vaimon kanssa kuin sen persiille ammutun peikon. Jos sen hintana on kotitöiden jakaminen, niin se on vain maksettava ;-).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mitä sitä suotta mielistelemään appivanhempia. Sanot vain reilusti, että miehenkoulutus on meneillään ja naurat hyväntahtoisesti päälle. Sanot, että aikuisen miehen jälkiä ovat. Taitaapi muuten olla miehesi pilalle passattu poika kotonaan, kun ei osaa niin yksinkertaisia asioita, kuin omien jälkien siivous ja perheen yhteiset askareet.

Missä on kunnioitus sinua kohtaan? Miksi sinun pitää elää kodissasi appivanhempiaisi tyydyttävällä tavalla?

Älä alistu, reipastu ja ole omalla tahdolla varustettu ihminen.

Alkuperäinen kirjoittaja balou:
Meillä ei miehen tartte tehä kotitöitä ollenkaan kun on päivät töissä, minä kaikenpäivää kotona vauvan kanssa. Niinpä minulla on siis aikaa siivota, pyykät, laittaa ruokaa jne.

Kaikilla tuokaan ei onnistu. elämäntilanteet ja ihmiset ovat niin erilaisia... Olishan tuo ihanteellinen meilläkin ja aika vähän mies joutuu tekemään, mutta aina silloin tällöin tarttuu imuriin. Yleensä kyllä tarjoan vaihtoehdon: esikon kanssa pihalle vai vauvan kanssa sisälle ja samalla imurointi?

Olen havainnut usein, että miehet ovat ihan oikeasti putkinäköisiä, eli kun nainen huomaa kertaheitolla likaiset sukat sohvalla, pullon tv-tason vieressä ja oluttahrat matossa, ei mies niitä näe katsomatta jokaista kohtaa yksi kerrallaan.
Nalkutus ei ainakaan auta, silloin mies sulkee taatusti korvansa.
Yksi mahdollisuus on tehdä "virallinen" sopimus miehen kanssa joistain konkreettisista tehtävistä, jotka mies hoitaa. Siis jos mies on teoriassa valmis tekemään kotitöitä (jos on sitä mieltä, että ne kuuluu vaimolle, niin sitten en osaa auttaa, kun en sellaista miestä ottaisikaan). Eli sovitte, että mies imuroi joka perjantai klo 16 ja tyhjentää lehtiroskiksen maanantaisin (tai mitä vaan).

Alkuperäinen kirjoittaja ei onnistu ei:
Alkuperäinen kirjoittaja Tee näin:

ainakaan meillä.. likasta on ja sitä on niin kauan kunnes minä siivoan.. moneen otteeseen koetettu ja aina menee hermot.. saattaa olla tiskipöydät ja tasot täynnä astioita ja likavaatteita kolme koneellista mut ei ne katoa ellen tee itse asialle jtn

Eikun katsos sä viet kaikki roskat, tiskit ym. miehen vuoteeseen, siihen vaan kippaat.

Olen samaa mieltä kuin aiemman vastaajan kanssa että jos itse on kotona vauvan kanssa ja mies käy töissä niin kyllä jää aikaa pyykätä ja peruspuhtautta pitää yllä kotona. Meillä on kaksoset, mies oli kotona muutaman viikon (isyysloma+sairasloma) ja sen jälkeen kyllä ehdin itse hoitaa tuollaiset asiat. Nyt vaan vähän isompi vaihde silmään niin ehtii tunkee ne pyykit jossain vaiheessa koneeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja balou:

Periaatteessa näinkin ihan hyvä, mutta mutta....tässä on vain se riski, että kun palaat töihin, mies odottaa edelleen sinun hoitavan kaikki kotityöt entiseen malliin, koska on oppinut "täysihoitoon"....

Teet sen mitä jaksat ja pyydät miestäsi osallistumaan.
Hiukan ihmettelen vaan, ettet ehdi.
Minulla oli aikaa ruhtinaallisesti silloin kuin esikoinen oli pieni, toisen ja kolmannen jälkeen aikataulut kiristyi. Välillä kaiholla muistelen yhden lapsen aikoja.

Me ollaan ihan samasta asiasta väännetty enemmänkin nyt muutama päivä. Tai ainakin mitä omien jälkien korjaamiseen tulee. Ehdin hyvin päivisin siivota, enkä odota mieheltä paljoa kotitöihin osallistumista tässä elämänvaiheessa (vaikka mies kyllä pyytäessä osallistuu ). Mutta ne OMAT JÄLJET!!! Tosiasia on se, että mies ei ole laiska, hän vaan ei huomaa, jos jotain jää ja vaikka huomaisi, niin häntä vaan ei haittaa jos ei ole ihan siistiä. Tänäänkin sanoi mulle, että mun pitää sanoa , jos pitää jotain korjata pois ja jos ei heti korjaa, niin parin tunnin päästä sanoo uudestaan :headwall: Mutta tosiasia on se, että sitten kun sanoo pari kertaa uudestaan, niin sitten muka nalkuttaa :headwall: Mä olen tullut siihen tulokseen, että pitää vaan tottua siihen, että ei ole niin siistiä, sillä itse en toisen jälkiä siivoo.

Meidän isäntä kyllä tekee kotitöitä omasta halustaan, mutta tuo tavaroiden paikoilleen ja roskien roskiin laittaminen tökkii sillä edelleen. Sitä koulutusta mä olen nyt tehnyt n. 21v, eikä tuota tulosta :D Mutta koulutus jatkuuuu... :kieh:

Isäntä tuossa kommentoi vieressä, että pyydä apua mieheltäsi. Kyllä miehelläkin pitäisi olla sen verran järkeä päässä, että jos nainen sanoo, ettei virta itsellä riitä, niin auttaa pitäisi <-kommentti suoraan isännältä.

Alkuperäinen kirjoittaja no jo on!:
Olen samaa mieltä kuin aiemman vastaajan kanssa että jos itse on kotona vauvan kanssa ja mies käy töissä niin kyllä jää aikaa pyykätä ja peruspuhtautta pitää yllä kotona. Meillä on kaksoset, mies oli kotona muutaman viikon (isyysloma+sairasloma) ja sen jälkeen kyllä ehdin itse hoitaa tuollaiset asiat. Nyt vaan vähän isompi vaihde silmään niin ehtii tunkee ne pyykit jossain vaiheessa koneeseen.

Mutta MIKSI miehen ei tarvis osallistua tavalliseen perhe-elämään siivouksienki osalta? Hällä kuitenki on ne vapaa päivät mitä ei kotäidillä ole ja kun äiti lähtee töihin kenelle ne sitten kuuluu?! Jos äiti on 3vuotta kotona ja menee töihin eikä miehen ole tarvinu tikkua ristiin laittaa kodin kunnossa pidon suhteen niin kuinka paljon te oikeasti luulette että mies osallistuu sittenkään? Kyllä kotityöt kuuluu molemmille vaikka äiti kotona olisikin. Ei tietenkään puolet ja puolet tyylillä, mutta kotitöihin pitää miehenki osallistua jollain panostuksella.

Alkuperäinen kirjoittaja vierasss:
Teet sen mitä jaksat ja pyydät miestäsi osallistumaan.
Hiukan ihmettelen vaan, ettet ehdi.
Minulla oli aikaa ruhtinaallisesti silloin kuin esikoinen oli pieni, toisen ja kolmannen jälkeen aikataulut kiristyi. Välillä kaiholla muistelen yhden lapsen aikoja.

Mistä sen tietää, millainen ap:n vauva on? Tai onko babybluesia ilmassa? Mutta saathan sinä ihmetellä, ei toiset ehdi vaikka sinä ehtisitkin...

Alkuperäinen kirjoittaja Sinterella:

Mutta MIKSI miehen ei tarvis osallistua tavalliseen perhe-elämään siivouksienki osalta? Hällä kuitenki on ne vapaa päivät mitä ei kotäidillä ole ja kun äiti lähtee töihin kenelle ne sitten kuuluu?! Jos äiti on 3vuotta kotona ja menee töihin eikä miehen ole tarvinu tikkua ristiin laittaa kodin kunnossa pidon suhteen niin kuinka paljon te oikeasti luulette että mies osallistuu sittenkään? Kyllä kotityöt kuuluu molemmille vaikka äiti kotona olisikin. Ei tietenkään puolet ja puolet tyylillä, mutta kotitöihin pitää miehenki osallistua jollain panostuksella.

No riippuu tietysti tilanteesta, mutta meillä esim. on todella helppohoitoinen vauva, aina tyytyväinen, tykkää leikkiä myös itsekseen ja nukkuu hyvät päiväunet. Siksi siis mulla oikeasti paljon aikaa päivisin, joten kyllä musta tuntuis hullulta, että kun mies tulee raksalta kotiin, niin lykkäisin imurin sille käteen! Mies kyllä osallistuu siten, että pari kertaa viikossa pesee pyykkiä, vie roskat (tosin ne välit kyllä on liian pitkiä ) ja muuta satunnaista. Plus autoon liittyvät jutut. Kyllä musta on tärkeämpää, että kun mies tulee töistä että se saa viettää aikaa tytön kanssa. Sitten kun menen takas opiskelemaan, niin tehdään SELKEÄ työnjako, niin uskon että homma toimii. Ja voin rehellisesti sanoa, että kyllä kotona tulee istuttua ja laiskoteltua, se ei oikein miehellä töissä onnistu. Että enpä kehtaa valittaa, nauttikoon mies viikonloppuna vapaastaan, yhdessä se aika on kivointa viettää, jotain KIVAA tekemällä.

"Tai ainakin mitä omien jälkien korjaamiseen tulee. Ehdin hyvin päivisin siivota, enkä odota mieheltä paljoa kotitöihin osallistumista tässä elämänvaiheessa (vaikka mies kyllä pyytäessä osallistuu ). Mutta ne OMAT JÄLJET!!! Tosiasia on se, että mies ei ole laiska, hän vaan ei huomaa, jos jotain jää ja vaikka huomaisi, niin häntä vaan ei haittaa jos ei ole ihan siistiä. Tänäänkin sanoi mulle, että mun pitää sanoa , jos pitää jotain korjata pois ja jos ei heti korjaa, niin parin tunnin päästä sanoo uudestaan"

Tuo voisi tulla myös minun suustani. Pitää pyytää, jos haluaa, että toinen vie astiat keittiöön ja tyhjät pullot kaappiin (ei kuitenkaan aina). On se kumma kun isoa ihimistä pitää ihan erikseen pyytää tekemään tällaisia yksinkertaisia asioita. Tuntuu, ettei olla tasavertaisia tässä asiassa kun mulle asia on itsestään selvä, että kun sotken niin siivoan ja mieluiten saman päivän aikana. Ollaan vaan niin erilaisia tässä asiassa, että mietin missä se kultainen keskitie menisi? Ei olisi kiva kovin montaa vuotta hukata näistä "pikku" asioista kinaamiseen, kun voisi oikeasti nauttia toisesta ja niistä vähistä yhteisistä hetkistä, mitä miehen työltä ja vauvan hoidolta jää.

"No riippuu tietysti tilanteesta, mutta meillä esim. on todella helppohoitoinen vauva, aina tyytyväinen, tykkää leikkiä myös itsekseen ja nukkuu hyvät päiväunet."

Meidän vauva ei kuuluu näihin helppohoitoisiin yksilöihin, mutta ei ole myöskään vaikeammasta päästä. Mitään asiaa ei saa tehtyä kerralla loppuun kun pitää jo ottaa syliin tai pitää muuten vaan seuraa kitisevälle lapselle. Ikinä ei tiedä mitä päivä tuo tullessaan, joten on vain unohdettava kaikki suunnitelmat ja mentävä sen mukaan miten tilanne kehittyy. On siinäkin oppismista kun olen muuten tottunut niin itsenäiseen elämään (ensimmäinen lapsi ja 6 vuotta sinkkuna ennen tätä suhdetta).

Tsemppiä vaan sulle äippä 22 vee! Meillä ainakin puhuminen auttaa asioihin, mutta joskus myös se että antaa asioiden mennä omalla painollaan, ettei liikaa yritä hallita tilanteita ja varsinkaan toisen käytöstä. Asioista sopimisen tulisi myös auttaa tilannetta. Mekin nyt sovimme erikseen kaksi siivouspäivää viikossa. Yritän olla siis iloinen näistä päivistä ja katsoa asioita läpi sormien sitten muina päivinä.

roolimalli hänen kotoaan, että mies ei siivoa? katoppa appivanhempiasi. anopille palautetta, että ei oo opettanu poikaansa siivoamaan. opettappa sinä omat lapsesi paremmin.

Mutta onko julmaa vaatia mieheltä, että keikkaisi ne pyykit sinne koriin asti? ottahan lapsetkin tuosta esimerkkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Gwendolyne:

Mutta onko julmaa vaatia mieheltä, että keikkaisi ne pyykit sinne koriin asti? ottahan lapsetkin tuosta esimerkkiä.

Minusta jokainen voi silti omat jälkensä siivota, vaikka toinen olisikin päivät kotona. Se, että hoitaa lasta kotona ei tarkoita sitä, että tarvitsee aikuisen ihmisen palvelijaksi ruveta. Ap, anna miehellesi yleislakkovaroitus. :D