Mitä lapselle tarjotaan pk:ssa, jos hän ei pidä puurosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ap,siellä on tarjolla puuroa ja leipää.Meidän päikyssä ei ole pakko syödä mutta maistamispakko lapsilla on.Sinuna antaisin aamupalaa jo kotona.Ja voihan siihen puuroon tottua kun joka aamu joutuu sen lusikallisen maistaa,siis jos aamupala syödään päikys mut jos ilmoitat että lapsi syö aamuisin aamupalan kotona ei ole tuota maistamispakkoa.

[QUOTE="vieras";23267725]Ap,siellä on tarjolla puuroa ja leipää.Meidän päikyssä ei ole pakko syödä mutta maistamispakko lapsilla on.Sinuna antaisin aamupalaa jo kotona.Ja voihan siihen puuroon tottua kun joka aamu joutuu sen lusikallisen maistaa,siis jos aamupala syödään päikys mut jos ilmoitat että lapsi syö aamuisin aamupalan kotona ei ole tuota maistamispakkoa.[/QUOTE]

lisään viel että tosta maistamispakosta en tiedä miten on muissa paikoissa,mielestäni se on hyvä käytäntö.

Meillä ei ole lapsi syönyt puuroa kotona sitten 1-vuotispäivän, mutta päiväkodissa syö aamupalan joka aamu. Myös sen puuron.

Jos joku toteaa, että lapsi ei pysty puuroa syömään, niin sille nyt tuskin mitään fysiologista estettä on (pois lukien allergiat ja keliakia tms.). Jos riittävän nälkä on, niin kyllä syö. Kovin on pilalle hemmoteltuja nämä nykyajan lapset. Ja se pistää kyllä välillä vähän vihaksi, kun vaaditaan sitä ja tätä "kun meidän kallepetterille ei maistu". Aamupalaa kotona sitten nassuun vaan, niin loppuu nekin huolet.

Täytyy sanoa, että esim oma jälkikasvuni nirsoilee kiisseleiden, jugurttien ja rahkojen kanssa (hyvin usein välipalalla hoidossa). Nirsoilkoot nälässä tai opetelkoot syömään :D Ei sille tartte mitään erityistä ruokaa tehdä. Muutenhan se oppisi olemaan vieläkin nirsompi.

Päiväkodeissa ei oo joka päivä sama aamupala, puurot vaihtelee erittäin paljon ja minusta murot eivät ole edes mikään kunnon ruoka (tässä maailmassa ei taida olla montaakaan oikeasti terveellistä muropakettia...). Mysli olisi kyllä hyvä vaihtoehto. Kunnon ruisleipäbaari tietty olisi hyvä juttu, mutta harva varmaan on valmis veroja lisää maksamaan tästä vaihtoehdosta.

Viimeksi muokattu:
Jos joku toteaa, että lapsi ei pysty puuroa syömään, niin sille nyt tuskin mitään fysiologista estettä on (pois lukien allergiat ja keliakia tms.).

Sekä esim. aistiyliherkkyys ja/tai Asperger, vaikka varmaankin luet nuo tuohon tms. -osuuteen.

Minulla on Aspergerin syndrooma itselläni. En syö puuroa, kiisseliä enkä kastikkeita. En pysty, en ole koskaan pystynyt (ja voitte uskoa että minua on pakotettu, maaniteltu, syötetty seurassa ja yksin, jätetty huomioimatta, uhattu jälkkärin menettämisellä - no voi voi jos on vaikka kiisseliä, syötetty väkisin ja jätetty välitunniksi ruokalaan yksin. On yritetty kaikin keinoin koulussa ja kotona. En silti syö puuroa, kiisseliä enkä kastikkeita. Syynä tähän on aistiyliherkkyys joka aikaansaa oksennusrefleksin em. koostumuksen tuotteista.

Minusta olisi ihana osata syödä noita kaikkia. Olen yrittänyt. Olen aikuisella iälläni harjoitellut. En silti pysty. Siksi olen päätynyt siihen, että olen tyytyväinen ollessani aikuinen jota kukaan ei voi pakottaa (ja voin syödä leivän puuron sijaan eikä minun tarvitse olla nälissäni). On varmaankin melko itsestäänselvää, että en pakota lapsistani sitä, jolla on sama ongelma.

Yhteistyössä