Onko kovin paha asia, jos lapsi ei syö aamupalaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äippä"

Vieras
Lapsi ei siis suostu syömään aamuisin mitään. Joskus ihan pakottamalla menee yksi leivän pala tai puolikas banaani. Eskarissa ei halua syödä myöskään. Joskus oli ns. "pakotettu" ottamaan vähän puuroa ja lapsi oli oksentanut puuron ulos.
Mun sisko esim. ei pysty syömään aamuisin mitään. Onko lapsi vain samanlainen?

mä oon sitä mieltä ettei pakottamalla saa syöttää. lapsikin syö minkä keho tarvii. en usko että lapsi nälkään itseään tappaa... voisin kuitenkin kokeilla eri vaihtoehtoja. esim. muroja, jugurtteja jopa mysli patukoita.

No aika paljon on tuollaisia lapsia, paras aika aamupalalle ois varmaan joskus kymmenen aikaan, ongelma on se että koulussakin voi suuri osa opetusta olla ennen ruokaa, niin nälkäsellä lapsella se menee ohi. Eskariin ei varmaan saa ottaa omia eväitä mutta kun menee kouluun niin voihan sille antaa banaanin mukaan, syö sitten välkällä joskus kymmenen aikaan.

Mun vanhimmalle tytölle ei ole koskaan oikeen maistunut. On saattanu mennä tarhaan ja myöhemmin kouluunki syömättä mitään, lounasta ootellessa.

Pakotta ei voi, mutta koita tarjota mahd. paljon erilaisia vaihtoehtoja.

tyttö ei 2 veenä syönyt yleensä aamupalaa juuri mitään,1-2 nyrhäsyä leivästä ja kulaus maitoa oli normi-aamupala... tästä seurasi se että lunas syötiinkin sitten hyvällä halulla. Päikkyyn meni 3v. ja siellä kuulemma syö kiltisti pienen aamupalan,puuronkin.

En lähtisi pakottamaan, siitä seuraa vain lisää ongelmia. Koko ajan kannattaa kertoa ja kerrata miksi aamulla on hyvä syödä, ja toivoa että ajan kanssa lapsi itse alkaa "väkisin" syömään jotain. Jos syö muuten hyvin niin jatkaisin tarjoamista mutta en ottaisi asiasta paineita.

Meilläkään ei tyttö tahdo syödä aamuisin mitään. Juomista olen antanut sellaisen reilun desin ennen hoitoa - hoidossa syö, herätään siis klo 6 ja hoidossa aamupala 8.40-9.00. Kotipäivinä yleensä aikainen lounas eka ruoka....

Minäkin kokeilisin erilaisia vaihtoehtoja, ehkä joku jugurtista ja marjoista tehty smoothie tai juotava kiisseli maistuisi paremmin, tai sitten jotain suolaista, jos nimenomaan onkin se mikä tökkii, munakasta, tonnikalaa, tmv. Pakottamaan tai liikaa tuputtamaan en kyllä rupeaisi, itsellänikin on vaikea syödä aamuisin, ainoa joka uppoaa edes jotenkin on maustamaton jugurtti myslillä. Tyttärellä 3v. sama juttu, kotona syö vasta parin tunnin päästä heräämisestä, silloinkin usein pelkät juustot leivän päältä, päiväkodissa syö hyvin vähän, mutta silloinkin on yleensä ollut hereillä jo muutaman tunnin.

Eskarissakaan eivät voi pakottaa. Laita vaikka banaani evääksi, joka voi halutessaan käydä keittiössä syömässä, jos tarvitsee jotain ennen lounasta , ymmärtävät varmaan siellä että ongelma on todellinen, kun lapsi on siellä jopa oksentanut. Ei lapsi aamupalattomuudesta kärsi, tietää kyllä milloin on valmis syömään.

Minulla tulee aamulla syömisestä melkein aina mahaan kramppi. Kipu on kovaa, alkaa heti syömisen jälkeen, mutta ei kestä kauaa, joitain kymmeniä sekunteja, harvoin enempää kuin minuutin.
Kivun kyllä kestää kun tietää että muuten tulee huono olo, eikä jaksa töissä kun ei syö, mutta voisin kuvitella että lapselle tällaisen kokeminen aiheuttaa juuri sen, ettei halua syödä, kun ei oikein vielä pysty järjellä asaa käsittelemään. Ehkä teidänkin lapsella on taustalla jotain vastaavaa... minulla on välillä ongelma pitkäänkin poissa sitten se taas ilmenee uudestaan. Lääkäri ei ottanut asiaan oikein mitään kantaa, eikä ongelma ole niin suuri, että olisin valmis mihinkään mittaviin tukimuksiin, joten mitään syytä ei ole asialle selvinnyt.

Nuorin lapsista ei syö aamulla ennen hoitoon lähtöä mitään, vasta hoidossa aamupalan-joskus ei sielläkään.
Itse ole samanlainen, aina ollut. Ei aamupalaa vasta muutaman tunnin päästä syötävää, vain kahvia.

Meiden 2-v ei myöskään aamuisin syö. Korkeintaan noukkii, vaikka mitä tarjoaisi. Mutta syö vastaavasti tosi tuhdin iltapalan sekä aikaisen lounaan. En ole yhtään huolissani. Me emme ole samanlaisia, keho ottaa ravinnon, minkä tarvii muina aikoina.. :)

Olen aikuisena opetellut aamupalan syömisen. Kuopukselle olen puolipakolla saanut 10 opetettua aaumpalan syömisen. Viikonloppuna ei kyllä syö, jos ei huomauteta, mutta kouluaamuina syö edes jotain. Rupesin herättämään puoli tuntia aiemmin niin lapsi pystyi syömään jotain.

Paha juttuhan se on pistää lapsi maailmalle tyhjin vatsoin, mutta minkäs voit. Yksi lapsista oli oksentaa aamupalansa aina kuin isänsä pakotti syömään.

[QUOTE="Vieras";26961821]Olen aikuisena opetellut aamupalan syömisen. Kuopukselle olen puolipakolla saanut 10 opetettua aaumpalan syömisen. Viikonloppuna ei kyllä syö, jos ei huomauteta, mutta kouluaamuina syö edes jotain. Rupesin herättämään puoli tuntia aiemmin niin lapsi pystyi syömään jotain.

Paha juttuhan se on pistää lapsi maailmalle tyhjin vatsoin, mutta minkäs voit. Yksi lapsista oli oksentaa aamupalansa aina kuin isänsä pakotti syömään.[/QUOTE]

Mutta jos nukun pommiin, en syö mitään. Kiireessä ruoka meinaa tulla minultakin ylös.

Yhteistyössä