Mitä lapselle tarjotaan pk:ssa, jos hän ei pidä puurosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Päiväkodeissahan on seisovapöytä missä voi valita oman ruuan ja tilata sitte vielä á la carte listalta jos ei sieltä seisovastakaan löydy piltille mieleistä ;)
Tai sitte ne syö sitä puuroo :xmas:

Pitääkö päiväkotien alkaa laittamaan ruokaa jo pikkukakaroiden toiveiden mukaan?! Ei ihme, että monet vanhemmat kirjoittelevat tänne miten lapsia ei saa kuriin... Lapset eivät päätä asioista. Se on aikuisten tehtävä. Ja ah, niin monella hukassa. Mitä muutakaan voi odottaa kun opettaa pienestä asti lapselle, että kaikki pyörii hänen ympärillään?

Suurinosa lapsista syö hoidossa vaikka pieniä kiviä kun täti tarjoaa ja vieruskaveri syö.
Ei ne ruuatta jätä jos puuro ei uppoa, mutta puuroa tarjotaan ekana vaihtoahtona.

Sitä puuroo! Ei siellä oikeesti mitään leipää joka aamu ole. Ja sen saa yleensä vasta puuron jälkeen. Muutenhan ne kaikki söisi vain sitä leipää.
Eli joko opettelee syömään puuroa tai sitte syötte kotona ennen lähtöä. Muuta vaihtoehtoa ei ole. Sori.

Meillä ei kukaan tenavista ole suostunut puuroa syömään vauva-iän jälkeen, eikä se ole ikinä ollut mikään ongelma missään hoitopaikassa koska siellä on ollut kaikille vaihtoehtona muroja ja leipää.

[QUOTE="vieras";23266425]Pitääkö päiväkotien alkaa laittamaan ruokaa jo pikkukakaroiden toiveiden mukaan?! Ei ihme, että monet vanhemmat kirjoittelevat tänne miten lapsia ei saa kuriin... Lapset eivät päätä asioista. Se on aikuisten tehtävä. Ja ah, niin monella hukassa. Mitä muutakaan voi odottaa kun opettaa pienestä asti lapselle, että kaikki pyörii hänen ympärillään?[/QUOTE]

Eikö sinulla ole mitään ruokalajia, mitä inhoat? Miltä tuntuisi jos sitä tarjottaisiin sinulle jokaikinen päivä eikä muita vaihtoehtoja olisi?

Joo ei siellä mitään vaihtoehtoja ole. Meidän pkssa yks äiti hommas lääkäriltä todistuksen jossa luki, lapsi ei voi syödä hedelmäsalaattia, koska äidin mukaan lapsi saa siitä vatsavaivoja. Muuten voi kyllä hedelmiä syödä.. Koetappa sitä :)

No meidän päiväkodissa saa sitten vaaleaa tai tummaa leipää juustolla niin paljon kun jaksaa syödä ja jotain hedelmää lisäksi, ja olen kyllä tyytyväinen koska poika ei joka aamu halua kotonakaan sitä puuroa.

2v ei ainakaan kotona suostu edes maistamaan mitään puuroa.Olen itse pk:n köksä ja sielä se aamupala tosiaan on useinmiten puuro,näkkäri/leipä,tuorepala ja maito,muuta ei ole tarjolla. Mä oon kans miettinyt et saiskohan tuon kotona ennen lähtöä pikasesti jotain syömään.

[QUOTE="vierailija";23266466]Eikö sinulla ole mitään ruokalajia, mitä inhoat? Miltä tuntuisi jos sitä tarjottaisiin sinulle jokaikinen päivä eikä muita vaihtoehtoja olisi?[/QUOTE]

Minä olen aikuinen, joten kyse on eri asiasta. Nykyisin lapsilla on liikaa valtaa. Siksipä tännekin tuon tuostakin joku epätoivoinen vanhempi kirjoittaa kun ei saa kakaraansa kuriin. Mutta vastaus kysymykseesi: olisin kiitollinen siitä, että saan ilmaista ruokaa valmiina pöytään. Moni ei tässä maailmassa saa ruokaa ollenkaan.

[QUOTE="vieras";23266512]Minä olen aikuinen, joten kyse on eri asiasta. Nykyisin lapsilla on liikaa valtaa. Siksipä tännekin tuon tuostakin joku epätoivoinen vanhempi kirjoittaa kun ei saa kakaraansa kuriin. Mutta vastaus kysymykseesi: olisin kiitollinen siitä, että saan ilmaista ruokaa valmiina pöytään. Moni ei tässä maailmassa saa ruokaa ollenkaan.[/QUOTE]

EnprovosoiduEnprovosoiduEnprovosoiduEnprovosoiduEnprovosoidu... Sais olla sellainen puree-hammasta-yhteen-hymiö.

Meillä hoitaja sanoi, että hänen mielestään meidän tytölle ei ole tarpeellista välttämättä edes tarjota sitä puuroa, koska se jää syömättä. Maistaa kyllä, mutta ei saa sitä alas. Kotona aina välillä koettaa syödä, mutta saa tahattomia yökkäyskohtauksia puurosta. Hän saa siis päiväkodissa leipää tai jos on niin muroja.

[QUOTE="vieras";23266512]Minä olen aikuinen, joten kyse on eri asiasta. Nykyisin lapsilla on liikaa valtaa. Siksipä tännekin tuon tuostakin joku epätoivoinen vanhempi kirjoittaa kun ei saa kakaraansa kuriin. Mutta vastaus kysymykseesi: olisin kiitollinen siitä, että saan ilmaista ruokaa valmiina pöytään. Moni ei tässä maailmassa saa ruokaa ollenkaan.[/QUOTE]

Niinpä, olet aikuinen joka pystyy valitsemaan mitä syö. Lapsikin voi todella inhota jotain ruokalajia, miksei hän voi valita ettei syö sitä? Kyllä minäkin tarjoan puuroa kerran tai pari viikossa ekaluokkalaiselleni, joka on aina puuroa inhonnut. Olisin oikea julmuri jos pakottaisin hänet sitä joka aamu syömään, ainoana vaihtoehtona näkkäri pelkällä margariinilla.

Lapsetkin ovat ihmisiä. Meillä eivät lapset todellakaan sanele mitä syödään, eikä aina ole tarjolla lempiruokia. Mutta olisi sadistista aina tarjota sitä, mitä joku ei pysty ollenkaan syömään.

[QUOTE="vierailija";23266466]Eikö sinulla ole mitään ruokalajia, mitä inhoat? Miltä tuntuisi jos sitä tarjottaisiin sinulle jokaikinen päivä eikä muita vaihtoehtoja olisi?[/QUOTE]

Mä en kyl keksi mitään ruokalajia, jonka syöminen päivittäin, jos muuta ei olisi, tuottaisi kauheita ongelmia.

Näkkäriä varmaan saanee lähes joka päiväkodissa, kovin runsaita muita vaihtoehtoisia tarjoiluja tuskin monessakaan paikassa on. Tosin puuroa ei ole ihan jokaisena aamuna. Ainakin kuntamme ruokalistalla on joinain aamuina muroja joinain leipää- vaikka aika puuropainotteista aamupala onkin.

[QUOTE="vierailija";23266560]Niinpä, olet aikuinen joka pystyy valitsemaan mitä syö. Lapsikin voi todella inhota jotain ruokalajia, miksei hän voi valita ettei syö sitä? Kyllä minäkin tarjoan puuroa kerran tai pari viikossa ekaluokkalaiselleni, joka on aina puuroa inhonnut. Olisin oikea julmuri jos pakottaisin hänet sitä joka aamu syömään, ainoana vaihtoehtona näkkäri pelkällä margariinilla.

Lapsetkin ovat ihmisiä. Meillä eivät lapset todellakaan sanele mitä syödään, eikä aina ole tarjolla lempiruokia. Mutta olisi sadistista aina tarjota sitä, mitä joku ei pysty ollenkaan syömään.[/QUOTE]

Nykyajan ihmiset ovat vain turhan hemmoteltuja. Kummasti sota-aikana kaikille maistui lanttu päivästä toiseen ja viikosta toiseen... Ihmiset eivät enää kunnioita ruokaa.

Yhteistyössä