mitä keksin 9,5kk ikäiselle aamu- ja iltapalaksi kun puuron lapsi sylkee ulos..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja enjaksatuputtaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Annan esim hedelmiä ja muroja (niitä on hyvä rouskutella ja monet sulaa suussa nopeasti), maitorahkaa + siihen sekoitettua bonaa, leipää kuutioina missä on voita (herkkua), jne..

http://nasuttaja.vuodatus.net/lue/2007/10/elovena-sampylaruudut
Tuo on vanha ihana ohje Elovena kaurahiutalepaketista. Maailman helpointa leipää. Jätä suola pois, ja korvaa halutessasi sokeri hunajalla.
Vuuassa leikkaat siivuiksi, pistät pussiin ja pakastat. Pakastimesta saat vaikka siivun kerrallaan. Anna sulaneena sellasenaa, paahda leivänpaahtimessa, tumman sinistä keijua päälle(on maidotonta).

Puuroon palatakseni, sekaan voi heittää mitä vaan, rusinoita, raejuustoa, viinirypäleitä, mitä vaan mistä tiedät lapsesi tykkäävän. Meillä ne oli mysli ja murot.

Hedelmätikkuja, ohuita, nii laps voi itse natustaa.
Ja muutenkin, anna se lusikka lapsen omaan käteen ja opeta syömään itse.

Kiisselit, esim banaani-aprikoosi. Täytteeksi jos haluat, nii esim mannaryyniä joukkoon.

Munakokkeli. Meillä taidettiin elää yksi kuukausi munakokkelilla, aamulla, illalla, päivällä.

Eikä niissä yosa tuotteissa kaikissa ainakaan ole hirveästi sokeria. Mieti positiivisia puolia, niissä on paljon probiootteja. Ja jos lapsen ruokavalio on muuten kunnossa, nii ei se todellakaan yosa:sta mene pilalle.

Banaani-avokadomössöä. On muuten hyvää, osta reilusti koska syöt sitä itsekin.

Ihan perinteiset marjapiltit. Alkaa monesti maistuu uudestaa vähän vanhempana. Ja onhan sielä niitä isompiakin purkkeja erilaisia hedelmäpalaherkkuja.

Ja kerro alotuksessa rajotteet, nii vähän helpottaa toisia, ei tarvii "kitistä" turhasta.

Hienoa, että ap on tiedostava vanhempi, joka ei halua ruokkia lastaan sokerilla ja tyhjillä energianlähteillä. Mutta harmi, että on myös kovin mielikuvitukseton. Vaikka me aikuiset miellämme helposti että vain tietyt ruoat ovat "sopivia" aamiaiseksi, ei sillä oikeasti ole väliä, vaikka lapsi söisi perunamuusia ja uunilohta aamupalaksi. Oikeat annoskoot ja terveellinen, monipuolinen ruokavalio voi muodostua niin monista eri ruoka-aineista ja lajeista!
Täällä on paljon hyviä vinkkejä; marja- ja hedelmäsoseet, kiisselit, marjapuurot jne.
Ja puuron "tuunaaminen" edellisillä vaihtoehdoilla jne. Itse voi tehdä soseet ja muut, niin ei tule lisäaineita ja terveellisyydestä ei tarvitse tinkiä.
Ja kuten moni edellinen on maininnut; sormiruokailua voisi kokeilla erilaisilla vihanneksilla, hedelmillä ja itseleivotulla suolattomalla leivällä. Ja kuka sanoo, että siihen leivän päälle pitää laittaa jotain? Leivo leipää maukkaista aineista ja sekoittele rohkeasti joukkoon leseitä ja vaikka kuivattuja hedelmäpaloja, niin leipä maistuu ihan ilman päällisiäkin!

Tosi hyviä vinkkejä oot saanut,että luulis löytyvän sopivat aamu- ja iltapalat noista. Maidottomiakin tuotteita on aika lailla,ettei senkään pitäisi rajoittaa.

Tuskin saat avun täältä kun lyttäät kaikki suoraan. Kyllä tuon ikäisen olisi aika leipää opetella puremaan. Margariinia päälle. Ja jos vielä sokerista alat vauhkota niin nälässä saa lapsesi ilmeisesti sitten olla.

No mä menin ja ostin sitä ketjua ja täysjyvä-paahtoleipää. Annoin sitä lapselle välipalaksi ja sai syödä sen itse ihan. Hyvin meni alas. Taidan siis antaa sitä hänelle. Voihan se olla että on kyllästynyt puuroon..

Niin muuten ku ei lapsi suostu syömään niitä hedelmäsoseitakaan kun oon yrittänyt niitä sitten ku ei puuro kelpaa, vaikka siinä on hedelmä tai marjasoseita melkein enemmän ku puuroa.

:)
Vaihtelu tekee ihan hyvää ja uudet maut, itse kullekin :)
Ja tikut ja sormipalat uppoaa helpommin mitä isot annokset.
Ja sitten se taika, viepä mummolaan tai kaverille, ja anna heidän tarjota se puuro, nii johan maittaa ;) tai on maittamatta vaikka mummo olisi tunnin haudutellut puuroaan ;)

Yhteistyössä