2 vuotias ei syö kunnon ruokaa, mitä teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pidennä ateriavälejä? Mä en oo omiin mukuloihin saanut järkevästi uppoamaan viittä ateriaa päivässä. Riippuen vähän päivänohjelmasta ym, mutta useinkin menee vain yksi "kunnon ruoka" päivässä. Ymmärän toki että huolettaa, mutta en mä nyt näe suurta ravitsemuksellicsta eroa pasta-aterian ja kunnollisen voileivän välilllä?

Muista että lapsen energiantarve voi vaihdella suurestikin kasvunvaiheen mukaan. Silloin kun on nopean kasvun hetki niin ruokaa menee kaks lautasellista kaikilla aterioilla, hetken päästä menee vaan kaks lusikallista jne.

Lapsen ois hyvä oppia itse säätelemään syömistään. Lapsi syö yleensä luonnostaan sen verran kuin tarvii ja lopettaa syömisen silloin kun on kylläinen. Ruoalla palkitsemalla ja tuouttamalla vain sotket lapsen omaa säätelyjärjestelmää.

Meillä jos lapsi ilmoittaa ettei halua syödä niin sanon ettei tarvi syödä
Jos ei tahdo. Pöydässä istutaan silti sovittu aika. Jos sanoo ruokaa pahaksi niin kerron että on epäkohteliasta sanoa ruokaa pahaksi, jos ei tykkää niin jättää sitten syömättä mutta on hiljaa. Jos leikkii / heittelee ruokaa niin otan ruoan pois.

Tärkeää on itse keskittyä omaan ruokaan jotta lapsi saa mallia miten ruokapöydässä käyttäydytään.

Ota lapsi mukaan laittamaan ruokaa, 2-vuotiaan tapauksessa siis katselemaan, voihan se vaikka kuoria sipuleita tai pestä perunoita tms. epäluuloisuus ruokaa kohtaan voi helpottaa kun raaka-aineet tulee tutuksi.

Ja siinä mennään mun mielestä pahasti metsään, jos ruokailuista tehdään taisteluita. Se on loputon sota sitten.
Samaa mieltä noista pelisäännöistä edellisen kirjoittajan kanssa.

Meillä ihan täsmälleen samaa temppuilua, pojalla ikää 1v10kk. Aamulla uppoaa (kaura)puuro kyllä (maidolla ja marjoilla/marjasoseella tai mehukeitolla), mutta se saattaakin olla päivän ainoa ateria, jos lapsi saa itse päättää, mitä syö. Meillä on ruoka-ajat: lounas ennen päikkäreitä, välipala unien jälkeen, siitä n. 2h kuluttua päivällinen ja iltapala just ennen unia, eikä mitään syödä näiden aterioiden välissä (vettä toki saa juoda)! Aamulla ja illalla tarjotaan jugurttia (yleensä turkkilaista jugua hedelmäpaloilla tai marjasoseella), hedelmiä tai jotain täysjyväleipää voilla ja leikkeleellä. Ruokana on ihan normikotiruokaa, milloin mitäkin salaattien yms vihreyksien kanssa.

Mä aina ilmoitan lapselle, että nyt on ruoka-aika ja lapan lautaselle annoksen ja maistaa pitää kaikkea, mitä lautasella on, piste. Kun on kaikkea maistanut ja ei maistu tai ei ole nälkä, niin saa PIENEN tilkan (täys)maitoa ja sitten saa poistua. Takaisin pöytään ei tulla eikä mitään jälkkäreitä heru. Nyt on pari kertaa palanut päreet lapsen pelleilyyn ja olen vaan mitään sanomatta ottanut kevyesti molemmista käsistä kiinni (huitoo ympäriinsä ja peittää käsillä kasvot, jos tietää että yritetään syöttää), ottanut lusikkaan ruokaa ja sanonut napakasti, että "suu auki, nyt syöt" ja kas kummaa, suu on auennut ja ruoka uponnut! :O Ei välttämättä halua silloinkaan syödä montaa lusikallista, mutta kuitenkin muutaman. Tuon ekan kerran jälkeen on syönyt vähän paremmin, kun olen sanonut, esim. "syöt 2 lusikallista vielä, kun kohta täytät 2vuotta" tms, niin on mennyt paremmin.

Mutta tää on siis vaihe, joka melkein jokaisella lapsella tulee, älä turhaan murehdi, kyllä se syö sitten kun sillä on oikeasti nälkä. Niin kauan kuin syö aina edes jotain, jaksaa leikkiä ja touhuta kunnolla ja maha toimii ja vaippoja kastuu, niin niin kauan ei ole hätää. Näin mua lohdutettiin 1,5v. neuvolassa kun valitin tätä syömispelleilyä. Tosiaan vanhemmat päättää mitä lapsi syö ja lapsi päättää, että kuinka paljon. Jätä kaikki ylimääräiset välipalat pois ja tarjoa maitoa vain ruualla ja niin, että ruokaa on pakko maistaa ainakin vaikka 2 tai 3 lusikallista ennenkuin maitomukin saa. Muuten saa pitää vaikka vesipulloa mukanaan, jos on jano. Ja ruualla syödään vain ruokaa, ei mitään leipää tms mössöä!

Tsemppiä ruokataisteluun, et ole asian kanssa yksin :D

Muoks.

No just joo :D Nyt HETI lopetat tuon paapomisen! Ilmoitat tiukasti lapselle, että "NYT on ruoka-aika, pöytään siitä." Jos ei syö, sanot napakasti, että "seuraavan kerran mitään ruokaa tulee sitten seuraavana ruoka-aikana, muuta ei heru." Jos tulee hetken päästä pöydästä poistuttuaan kinuamaan ruokaa, niin tiukka "ei, me syötiin äsken, sinä et halunnut syödä, seuraava ruoka-aika on lounas/välipala/mikäikinä. Vettä voit saada." Ei mitään muuta! Älä herttinen alistu tenavan pompottamiseen, se vedättää minkä kerkiää ja hakee huomiota tolla. Niinkuin joku sanoi, niin älä kiinnitä mitään suurempaa huomiota sen syömiseen, vaan syötte (mieluiten koko perhe) samaan aikaan, näytätte vanhempina hyvää esimerkkiä, syötte monipuolisesti yms. Kyllä se ohi menee, kun teet(te) pelisäännöt selviksi.

Mites turvaat kalsiumin saannin kasvuikäisellä, kun saa vain pienen tilkan maitoa?

[QUOTE="Mä vain";27932514]Mites turvaat kalsiumin saannin kasvuikäisellä, kun saa vain pienen tilkan maitoa?[/QUOTE]

Aamupuuro keitetään maitoon, lisäksi lapselle tarjotaan jugurttia/rahkaa yms aina väli-/iltapalalla. Mä olen kuitenkin sitä mieltä, että 2-vuotiaan ei ole hyvä elää enää pelkällä maidolla, siksi en maitoa paljoa anna, jos ei ole yhtään ruokaakaan syönyt. Pienenä porkkanana toimii joskus, joskus ei. Jos ruoka maistuu paremmin joku päivä, saa vastaavasti sit enemmän juotavaakin.

Syökö lapsi jo täysin itse? Jos niin tarjoa aterialla sitä mitä meinasitkin, laita ruoka lautaselle lapsen eteen ja sen jälkeet et kiinnitä lapseen etkä ruokaan mitään huomiota, keskustelet muiden pöydässä olioiden kanssa kaikesta muusta paitsi ruoasta. Ainut mistä pidät huolen on että lapsi istuu pöydässä. Jos lapsi ei syö niin sitten ei syö. Seuraavalla aterialla taas sitä mitä ajattelitkin tarjota jne. Mutta älä tarjoa millään aterialla sitä paahtoleipää tai jogurttia, koska lapsi oppii sen että voi odottaa siihen asti nälkäisenä kun niitä saa. Ja tarjoa lasillinen maitoa/lämminruoka, muuten vettä.

Hyviä ohjeita tullut jo esille, eri ruokien tarjoamista ruoka-aikoina. Itselläni samantapaisia huolia 1 v 9 kk lapsen kanssa, tosin kausittain hän syö paremmin. Varsinkin nuhassa voi mennä päiviä ettei oikeastaan syö mitään. Silloin oon antanu enempi maitoa, koska se taas korjaantuu kun nuha väistyy.

Tärkeänä pidän minäkin sitä, ettei ruokailutilanteeseen kiinnitetä liikaa huomioa. Perhe syö, lapselle tarjotaan ruokaa. Mikäli hän ei sitä syö, niin ei sitten syö, kiitetään ja noustaan pöydästä. Huonoin vaihtoehto on negatiivinen ilmapiiri ruoan ympärillä.

Vuosien 'pompottamisen' jälkeen (ai että ärsyttää kun kaikkien lasten pitäisi toimia samalla tavalla ja jätetään voittopuolisesti ajattelematta että toisinaan voi ruuasta kieltäytymiselle olla syynä jokin muukin kuin vanhempien heikkous kieltää tai kasvattaa) lapsellani selvisi hoitamaton refluksitauti.

Ei syönyt eikä syö edelleenkään, koska tulee pahoinvoivaksi, närästää ja sattuu.
Ei vain ole osannut kertoa. Taistelu kaikken hyvää tarkoittavien neuvojen ja voivottelujen kanssa on tuntunut ihan loputtomalta- ja tuntuu edelleen. En aina jaksaisi koko tarinaa kertoa ja perustella. Mulle on toistaiseksi riittänyt, että olen yrittänyt vakuuttavasti perustella laumalle eri lääkäreitä, että lapseni ruuasta kieltäytymiselle on kyllä nyt jokin muu syy, kuin mun huono kasvattamisen taitoni.

[QUOTE="vieras";27929307]Tuota olen juuri miettinyt että jos jättäisin vellit ja paahtoleivät kokonaan antamatta ja tosiaan tarjoaisin samaa ruokaa pitkin päivää, mutta onko se jotenkin ns. kidutusta että ei saa mitään muuta kuin samaa ruokaa jos ei muu maistu.

Kauan tällaista voi jatkaa? Pitäisikö lapsen jo päivässä tajuta syödä?Mitä jos hän ei syö kunnon ruokaa koko päivänä? Ja mitä tarjoan juomaksi, kai maitoa olisi pakko antaa? Vai annako vaan vettä? Pelkään että juo vain maidot sitten ruoalla eikä syö mitään?

Mutta jos juokin vain pelkkää vettä koko päivänä eikä syö mitään?[/QUOTE]

Oletko katsonut niidä brittidokumentteja, joissa aikuiset syövät pelkästään esim. makkaraa ja ranskalaisia tai vain paahtoleipää. Ei ole sellaisen aikuisen elämä hääviä.

Nyt sinulla on tilaisuus korjata lapsesi ruokavalion kieroon meneminen. Älä tarjoa enää velliä ja paahtoleipää. Ne kokonaan pois ruokalistalta. Samoin muut epäterveelliset ruoat.

Yhteistyössä