Kun lapsi (2v.) ei suostu enää syömään leipää eikä puuroa niin mitä aamupalaksi/iltapalaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "blääh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En mä ole ollut noin tiukka. En itekään vetäisi puuroa aamuin illoin vuosia tai edes yhtä peräkkäin. 2v tykkää maistella eri makuja. Vaihtelu kunnniaan ja vaihtoehtoja voi antaa (otatko leipää vai puuroa jne) ilman että menettää otteensa. En muutenkaan tajua puuron ylivoimaisuutta ruokana, se on näitä omituisia suomalaisia jäänteitä 'jotka vaan kuuluu olla'.

Oon mä joskus harvoin kysynyt niinkin, että mitä syötte iltapalaksi ja ovat saaneet valita. Ihan samoja ruokia ovat valinneet kuin normaalistikin, ei ne mitään jätskejä pyydä kun tietävät, ettei niitä tule kuitenkaan. 7v tekee iltapalansa (leipänsä) itse ja saa valita mitä niihin pistä tai on pistämättä. Ja rajatkin tuntuu olevan hyvin selvillä tästä kauheasta lepsuilusta huolimatta. Joskus on kiva syödä sitäkin, mitä tekee mieli eikä se silti tarkoita, että lapsi alkaa komentaa mitä syödään.

Iltapalaksi voi antaa vaikka hedelmiä, marjoja, rahkoja, jugurtteja, viilejä, puuroja, leipiä, karjalanpiirakoita, pasteijoita, kananmunaa jne. Joskus oon koonnut napostelulautasia, jossa on pikkupaloina hedelmiä, juustoa jne. Ne menee aina hyvin.

Kiisseleitä, hedelmiä, penkkivelliä, mysliä, kinkkupiirakkaa, munakasta... Onhan noita. Normaalia kai se on, että samat eväät rupee tökkimään pienelläkin. Tarpeeksi vaihtelua, niin puurokaan ei muutu pahaksi.

Perustelisitko vielä ap miksi et syöttäisi jugua ja viiliä? Mitä vikaa niissä on? Meihin suomalaisiin on iskostunut niin syvälle se puuro ja leipä että ihmiset eivät vissiin oikeasti tajua etsiä itse tietoa ruoka-aineiden ravintosisällöistä. Mikäs sen parempaa aamu-/iltapalaa kuin punainen viili tai paksu ja rasvainen kreikkalainen tai turkkilainen jugu marjoilla ja hedelmillä! Voit myös pyöräyttää maustamattomasta jugusta, maidosta ja esim. mansikoista pirtelön, maistuu taatusti! Lapsikin tarvitsee proteiineja ja rasvoja, nälkä pysyy hyvin loitolla lounaaseen asti! Ja muutenkaan en ymmärrä, miksi syömisestä pitää tehdä hirveää sirkusta ja taistelua. Syö mitä syö niin paljon kuin syö, kunhan on terveellistä, ravitsevaa ja vielä maistuvaakin ruokaa tarjolla säännöllisesti muutaman kerran päivässä. That's it! :)

Tarkoitin siis niitä maustettuja jogurtteja. Maustamatonta jogurttia marjoilla (tai esim. niillä pilttisoseilla) ei myöskään suostu syömään.. pitäisi lisätä sokeria ja sittenhän se on jo sama ostaa niitä maustettuja, eikö?

Aika moni sanoi, että vanhemmat päättää mitä tarjotaan ja kyllä, ihan samaa mieltä olen siitä. Jos on jättänyt leivän syömättä niin sitten en ole muuta tarjonnut, mutta nälissäänhän lapsi on jo tunnin päästä.. Eli alkaa kärttämään syömistä eikä todellakaan jaksa lounaaseen asti. Sillä nyt aloituksen teinkin että saisin vinkkejä muista, terveellisistä vaihtoehdoista.

Tuota mansikkasmoothieta voisin kokeilla, se voisi olla ihan maistuva vaihtoehto!

Syö kyllä muuten viljatuotteita, ei ole ollut vatsakipuja tai iho-ongelmia, joten en usko että viljatuotteet mitään aiheuttaisi ja siksi niitä jättäisi syömättä.

Yhteistyössä