Mitä jokaisen tulisi oppia elämästä ja ihmisyydestä lastemme ja itsemme vuoksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja peace & love
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

peace & love

Vieras
Eli niinkuin otsikko kertoo, musta jokaisen tulisi oppia ja ymmärtää mm. seuraavaa:

- ihmiset ovat erilaisia = älä yleistä, älä luule, että se mikä toimii teillä toimii heillä, älä luule, että se mitä itse olet kokenut on suoraan verrattavissa siihen mitä joku toinen on kokenut (olkoon kyseessä vanhemmat, appivanhemmat, väkivaltainen puoliso, lapset tai mitä tahansa).

- että elämä on pelkästään omissa käsissä = vaikka kuinka olisit rehellinen ja yritteliäs, ei takaa sitä ettetkö saattaisi joutua pahoihin vaikeuksiin. Sinut voi pettää puoliso, työnantaja, perheenjäsen tai voi tapahtua muuta joka sotkee elämäsi peruuttamattomasti (sairaus tmv.). Tällaisessa tilanteessa jokaisen etu on olla tuomitsematta ja auttaa ihminen uuteen alkuun.

- jos et puolusta viattomampaa ja heikompaa osapuolta, olet lähes yhtä paha kuin kiusaaja. Ainakaan et ole pätevä arvostelemaan sitä, kuinka ja miten hän selviytyyy jos et ole tehnyt mitään asian eteen. Jos ja kun oikeus EI tapahdu, on turha syyllistää uhria sairauslomista, työkyvyttömyyseläkkeestä tmv.

Eli ymmärrystä ja suvaitsevaisuutta ihmiset niin kaikki voi paremmin. Yrittäkää rakkaat ihmiset ymmärtää, että oikeasti kaikkien etu on ns. yhteinen hyvä, joka Suomessakin aikoinaan vallitsi. Että se, että on valmis luopumaan muutamasta kympistä yhteisen hyvän eteen, on korvaamattoman arvokasta ottaen huomioon tasa-arvoisen ja rauhallisen yhteiskunnan.

Toivoisin niin voivani olla taas ylpeä suomalaisuudestani kuten menneinä vuosikymmeninä. Me olemme parhaimmillamme uuttera kansa, joka maksaa kunniallisesti sotakorvauksensa. Minusta siinä on aivan mahtava voima, jota meidän tulisi vaalia. Se on oikeasti upea esimerkki muille. Vastuunkanto, heikoimmista huolehtiminen ymv. ovat oikeasti meidät pelastava ja ehkä jopa muille esimerkkiä antava voima. Olemmehan jo nähneet kuinka oman edun tavoittelu ja taloudellisen voiton maksimointi tuhoavat ihmisiä ja kansakuntia.

Rakkaudella ja yhteistähyvää taas toivoen,
Kerran pahasti pettynyt

Nämä ovat hyviä! Jos itse tekisin listaa siinä voisi olla myös jotain tämä suuntaista

- Ihminen voi luoda itselleen hyvää elämää omilla edellytyksillään, käyttäen hyödyksi vahvuuksiaan ja halliten omia rajoituksiaan. Ihmisellä voi olla hyvä elämä, vaikka kaikki toiveet ja suunnitelmat eivät toteutuisi.

Hyviä pointteja rakkaat vastanneet. Mä vaan niin toivoisin oikeudenmukaisuuden ja hyvinvoinnin lisääntyvän juuri tuota kautta, sillä vain se on lopulta kestävää. Musta olisi oikeasti niin ihanaa pystyä toteamaan kuinka jokaisella on ihmisarvo, oikeus elämään tuottavuudesta huolimatta. Suomalaisten vahvuus voisi ihan oikeasti olla siinä, yksilön kunnioittamisessa, yhteisessä hyvässä. Mun kokemus vahvistaa tämän, sillä en ikimaailmassa olisi voinut kuvitella kuinka raaka selviytymistaisto hyvinvointiyhteiskuntaa vastaan olisi. Siinä selviävät oikesti vain ne, jotka pystyvät sivuuttamaan kaiken inhimillisen nöyryytyksen, viittaamaan kintaalla siihen että tippuvat syystä tai toisesasta tukien varaan.

Se on tietysti hyvinvointiyhteiskunnan ikävä puoli, että se sana on vale. Kun eletään byrokratiassa, joka teeskentelee piittaavansa, niin ihmisiä saa lopulta pallotella miten vain. Huono kompromissi, josta lopulta puuttuu aidon byrokratian tasapuolisuus ja välittävän systeemin herkkyys. Ajatellaan toisen puolesta eikä jouduta edes pätevästi perustelemaan.

Pitäisi muuttaa paljon. Tykkään, että kaikenlaisissa tilanteissa ihmisellä olisi oikeus myös systeemin maksamaan asiamieheen, jos eivät omin voimin saa tarvitsemaansa apua. Harvahan siihen itse kykenee. Samalla systeemin epäreiluus ja läpinäkymättömyys alkaisivat maksaa jotain myös systeemille itselleen. Sitten sitä kannattaisi oikeastikin järkevöittää.

Yhteistyössä