Mitä järkee on keitoissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keitoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

keitoton

Vieras
Tosi monesti kuulee, kuinka ihmiset hehkuttaa jotain kasvissosekeittoa, ihan kuin se olisi jotain maailman parasta ruokaa. Onhan se hyvää, mutta keitolla ei lähde nälkä! Saa pistellä vaikka puoli litraa kasvissosekeittoa naamaansa, mutta jos ei mätä viittä leipäviipaletta samalla naamaansa, niin odotettavissa on, että tunnin päästä on taas nälkä.
Mitä järkeä? Keitto ei ole mitään oikeaa ruokaa!

Ei kyllä todellakaan pidä keitto nälkää. :O
Oon kuullut saman väitteen tosi usein, mutta omakohtaisten kokemusten perusteella voin väittää toista. Pitääkö teillä muka keitto nälkää?

Ei meidän teinipoika ainakaan tulisi kuin vihaiseksi jostain kasvissosekeitosta. Itse saatan syödä semmoista lounaaksi töissä, mutta kotiin tullessa on kyllä kova nälkä.

Mitä eroa on syökö esim lihaa ja perunoita vaikka saman määrän keittona vai perunat erikseen ja siihen kastike? En kyllä käsitä.

En mä syö lihaa muutenkaan. Siis joo, ymmärrän tietysti, että joku lihakeitto tai mykyrokka on jo tukevampi, mutta jotkut perus kasviskeitot, kesäkeitot ja muut ei vaan pidä nälkää, nehän on suurimmaksi osaksi nestettä.

Minä en ole koskaan oikein ymmärtänyt niitä sellaisia tavallisia keittoja, joissa liemeen laitetaan lillumaan perunanpaloja ja muuta sälää. Siis mikä idea niissä on ja miten se on sitten niin kamalan hyvää? Sosekeitot minä taas ymmärrän.

Mä tykkään keitoista. Keittojahan on vaikka ja kuinka paljon erilaisia, ihanan hyviäkin. Ja kyllä lähtee nälkä, ainakin minulla. Keiton kanssa sopii hyvin itsetehty tuore leipäkin.

en oikeastaan minäkään tajua. Tekemisessä on paaaaljon enemmän vaivaakin ja syöminen on hankalampaa, kuten myös syödyn määrän arvioiminen.

No, onhan se vaihtelua eväisiin.

Niin, ja todellakin on kasvissosekeiton jälkeen nälkä noin 2 min syömisen lopettamisen jälkeen.

Mä näin semmoisen dokkarin, jossa sama ruoka syötettiin toisille ns. normaalina ja toisille soseutettuna. Soseutetun ruoan syöneillä pysyi nälkä kauemmin poissa.

Mä näin kans! Viime talvena tuli.. Koekaniineina toimi sotilaspojat, joille sapuskaa syötettiin ja sit pantiin kaikki liikkumaan samalla tavalla ruoan jälkeen.. Joku lääkäri sit ultralaitteella mittaili niiden solttujen mahalaukkujen kokoja tietyn ajan kuluttua syömisestä..:D Onko katottu samaa ohjelmaa?

oli sellanen selitys, että soseuttamaton ruoka (siis tyyliin 3 pottua, jauhelihapihvi ja siihen päälle muutama desi vettä) meni mahassa nopeammin pienempään tilavuuteen..
Siis kun se vesi meni siis mahasta pois nopeesti ja niiden jäljelle jääneiden pottujen ja lihan tilavuus mahassa oli aika pieni---> maha melko tyhjä.
Jos sama määrä pottuja, lihaa ja vettä vedettiin tehosekoittimella mössöksi (namnam :x) se mössö pysyi mahassa pidempään isompana tilavuutena, kun vesiosa ei vain holahtanut läpi.. eli maha pysyi pidempään täynnä..

Ihan fiksu juttu, mutta miksihän sit mustaki tuntuu, ettei ne sosekeitot nälkää pidä..:D Kumpaahan tässä uskois: telkkua vai omaa mahaa..:confused:

Mä näin kans! Viime talvena tuli.. Koekaniineina toimi sotilaspojat, joille sapuskaa syötettiin ja sit pantiin kaikki liikkumaan samalla tavalla ruoan jälkeen.. Joku lääkäri sit ultralaitteella mittaili niiden solttujen mahalaukkujen kokoja tietyn ajan kuluttua syömisestä..:D Onko katottu samaa ohjelmaa?

oli sellanen selitys, että soseuttamaton ruoka (siis tyyliin 3 pottua, jauhelihapihvi ja siihen päälle muutama desi vettä) meni mahassa nopeammin pienempään tilavuuteen..
Siis kun se vesi meni siis mahasta pois nopeesti ja niiden jäljelle jääneiden pottujen ja lihan tilavuus mahassa oli aika pieni---> maha melko tyhjä.
Jos sama määrä pottuja, lihaa ja vettä vedettiin tehosekoittimella mössöksi (namnam :x) se mössö pysyi mahassa pidempään isompana tilavuutena, kun vesiosa ei vain holahtanut läpi.. eli maha pysyi pidempään täynnä..

Ihan fiksu juttu, mutta miksihän sit mustaki tuntuu, ettei ne sosekeitot nälkää pidä..:D Kumpaahan tässä uskois: telkkua vai omaa mahaa..:confused:

Juu, sama dokkari kyseessä! :)

Riippuu vähän siitäkin onko ruoka nautinto vai elämälle välttämätön asia, syökö kerran vai viisikertaa päivässä. Paljonkin näen järkeä keitoissa, jopa sosekeitoissa vaikka kaikki ei nälkää loitolla samallalailla pidäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23944954:
Minä en ole koskaan oikein ymmärtänyt niitä sellaisia tavallisia keittoja, joissa liemeen laitetaan lillumaan perunanpaloja ja muuta sälää. Siis mikä idea niissä on ja miten se on sitten niin kamalan hyvää? Sosekeitot minä taas ymmärrän.
Joo, en tiedä.. Varmaan joku suomalainen perinneruokahomma. Kun ei ole muuta ollut, on pilkottu veteen perunaa ja porkkanaa ja keitetty. Nam nam?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23944954:

Et selvästikään ymmärrä keittojen päälle. Keittojahan on vaikka mitä ihania, kermainen lohikeitto, pinaattikeitto kananmunalla, mausteinen nakkikeitto, minestronekeitto... :p

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23945300:
Oisko siinä ideana se, että syö vähän kevyemmin?

Joo, syö kevyemmin, sitten tulee nälkä ja sen jälkeen popsiikin leipää tai pahimmassa tapauksessa leivoksia. Eiks olis parempi syödä jotain kevyttä, joka pitää nälän pois?

Yhteistyössä