Mitä hyvää lapselle on vuoroviikko asumisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Sirkkeli";23497377]Ihan oikeesti, voitko ajatella että lapsi haluaa vanhempien erotessa nähdä kumpaakin vanhempaansa useamm9in kuin joka toinen viikonloppu? Yksikään normaalivanhempien lapsi ei varmasti valitsisi vaihtoehtoa, jossa näkee toisen vanhemmistaan noin harvoin kuin joka toinen viikonloppu jos voisi valita viikko-viikkosysteemin![/QUOTE]

Jos se viikoittainen kodinvaihtaminen on ihan piece of cake niin miksei vanhemmat vaihda kotia ja lapsi saisi asua samassa paikassa koko ajan...?

Peesi.:( Ahdistava ajatus.

Kyllä toi systeemi palvelee pelkästään vanhempia, ei lasta. Vaikka mitenpäin vääntäs.

Kerro nyt millä tavalla lapseni hyötyisi:
- pitkistä hoitopäivistä
- isän ja isän puolen sisarusten suhteen menettämisestä
- saisi elää uupuneen äidin kanssa ja jatkuvasti pitäisi olla vieraita hoitajia jos äidillä menoja
- elintaso laskisi, ei siis lomamatkoja ja harrastuksia

:ashamed:
- pitkistä hoitopäivistä
- saisi elää uupuneen äidin kanssa ja jatkuvasti pitäisi olla vieraita hoitajia jos äidillä menoja

Et kysynyt multa mutta en voi olla vastaaamatta että kuulostaa ihan siltä että tuon lapsen Olis parempi asua ihan kokonaan isänsä luona.

Jos se viikoittainen kodinvaihtaminen on ihan piece of cake niin miksei vanhemmat vaihda kotia ja lapsi saisi asua samassa paikassa koko ajan...?

Tuossa järjestelyssä lapsella olisi edelleen kaksi kotia vaikkakin samassa asunnossa. Tuo järjestely voi olla ihan hyvä ratkaisu lyhyeksi välivaiheeksi eron jälkeen. Mutta pitää muistaa että aikuisella on ihan eri rooli perheessä kuin lapsella. Aikuisen tehtävä on luoda koti lapselle, siis huolehtia kodista, lainojen maksamisesta jne. Pidemmän päällä lapsi kokee turvattomuutta kun hän tavallaan asuu yksin ja vanhemmat vaan käyvät kyläilemässä. Olen tuota tehnyt kaksi vuotta eikä siinä sinänsä ollut ongelmia sen asunnon vaihtamisessa. Mutta lapset kokivat että olivat heitteillä + muut ongelmat liittyen kodin ylläpitoon. Lapsille oli helpotus kun vanhemmat saivat omat kodit ja he saivat asua vanhempiensa luona.

Ihan oikeesti, miettikää omalle kohdallenne. Olisiko kivaa vaihtaa kotia joka viikko? Olisiko se ollut kivaa lapsena? Teininä?
Mua ainakin ahdistaa jo ajatuskin suunnattomasti.

Minä olen ollut lapsena ja teininä eroperheen lapsi. Asuin äidin luona, ja näin isää joka toinen vklp ja satunnaisesti arkena, ja lomilla. Näin aikuisena ajattelen, että olisin halunnut mielummin asua viikon äidillä, viikon isällä. Näin isää ihan liian vähän. Olisin halunnut viettää sitä arkea isän kanssa. Koen että tuon systeemin vuoksi, välini isään ovat jäänet hiukan etäisiksi, en osaa puhua isälle asioista, joista haluaisin osata puhua.
Vanhempani asuivat silloin samalla paikkakunnalla, joten viikko-viikko systeemi ei olisi vaikuttanut ystäväsuhteisiini, koulun käyntiin jne.

Eli täällä on ainakin yksi, joka kokee kärsineensä "isän luona joka toinen vklp-systeemistä"

Ihan oikeesti, miettikää omalle kohdallenne. Olisiko kivaa vaihtaa kotia joka viikko? Olisiko se ollut kivaa lapsena? Teininä?
Mua ainakin ahdistaa jo ajatuskin suunnattomasti.

Aivan, eli parempi menettää toinen vanhempi? Ja kun omat lelut/tavarat on kahdessa paikassa, niin lapsista on itse asiassa ihan mukavaakin vaihtaa. Toisessa paikassa on legot, toisessa barbit.

Nykyisin lastenvalvojilla muuten yleisin sopimus on joka toinen vkl+ arkivapaa, eli lapselle tulee VIIKOSSA yhteensä 4 lähtö- ja tulokertaa vanhemmalta. Vrt. vuoroviikko vanhemmalla 2 kertaa. Miten selität, että on ihan ok "rehata" lapsi vain yhdeksi yöksi isälleen ja heti seuraavana päivänä taas äidille. :o

Vuoroviikkolapsella on 2 yhtä arvokasta kotia, yritä nyt ymmärtää. Ideaalitilanteessa kodit ovat vieläpä hyvin lähekkäin, esim. meillä välimatkaa on 300 metriä. Ei ole todellakaan kyse mistään "matkalaukkuelämästä". Mukaan tarvitaan vain päällä olevat vaatteet ja koulureppu. Kaikki muut tärkeät tavarat löytyvät molemmista paikoista.

[QUOTE="vieras";23496996]Et vastannut siihen, mitä hyvää lapselle vuoroviikko asumisesta on?[/QUOTE]

Eiköhän tuo vastaus "kotiin isille tai kotiin äidille" jo kertonut sen. Koti löytyy molempien luota.

[QUOTE="Sirkkeli";23497440]Niinpä niin. Hei muista ottaa se pää pois sieltä perseestä ennen kuin menet ulos... ettet liukastu...[/QUOTE]

Mieti omalle kohdalle, jos kykenet. Ja muista vielä että lapselle asiat on vielä moninkertasesti "isompia" kuin aikuisten silmillä katsottuna.

Tietysti on helpompi jatkaa itselle valehtelua niin tuntuu helpommalta.

- pitkistä hoitopäivistä

No miksei lapsi voi asua siellä isänsä luona ihan vakituisesti sitten?

Ei lasta voi puoliksi laittaa vaikka aikuiset niin tuntuu kuvittelevan.

[QUOTE="vieras";23497555]Joillakin lapsilla on hyvät ja vastuuta kantavat isät. Mitä hyvää on siinä, että lapset näkisivät näitä isiä vain joka toinen viikonloppu?[/QUOTE]

Miksi nämä hyvät isät ja äidit eivät sitten reissaa ja lapsella olisi yksi pysyvä koti?

[QUOTE="vieras";23497555]Joillakin lapsilla on hyvät ja vastuuta kantavat isät. Mitä hyvää on siinä, että lapset näkisivät näitä isiä vain joka toinen viikonloppu?[/QUOTE]

Se hyvä että lapsella on koti, eikä siitä tehdä heittopussia.

Omalla lapsellani on ainakin läheinen suhde (hyvään) isäänsä, ja isän luo voi mennä koska haluaa.
Koti on silti täällä, ei tartte mietti missäs se koti olikaan ens viikolla.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No miksei lapsi voi asua siellä isänsä luona ihan vakituisesti sitten?

Ei lasta voi puoliksi laittaa vaikka aikuiset niin tuntuu kuvittelevan.

Siksi että silloin lapsella olisi pitkä hoitopäivä, isä uupuisi, lapsen elintaso laskisi, lapsi menettäisi äitiään jne. Ei me laiteta lasta puoliksi vaan kumpikin huolehtii lapsesta että hänellä on hyvä olla. En voisi riistää lapseltani isää enkä usko että lapselleni olisi hyvä elää ilman äitiä.

Aikuisilta tämä tietysti vaatii paljon mutta olemme kumpikin valmiita panostamaan lapsemme hyvinvointiin.

Ajatelkaapa vuoroviikkosysteemin vastustajat, että te eroatte miehestänne ja mies saa lasten pääasiallisen huoltajuuden. Mitä ajattelisitte siinä tapauksessa asiasta. Olisiko ok nähdä lapsianne joka toinen viikonloppu. Olisikohan lapsestanne kivempi päästä äitin luo joka toinen viikko vai vain joka toinen viikonloppu.

Minä olen erolapsi ja olen hyvin pahoillani siitä tunteesta mikä tulee kun meni välillä toisen vanhemman luo ja tuntee ettei ole oikeasti kotona. Eli iso peesi vuoroviikkosysteemille. Tosin toivottavasti en koskaan joudu eroon lasten isästä.

Siksi että silloin lapsella olisi pitkä hoitopäivä, isä uupuisi, lapsen elintaso laskisi, lapsi menettäisi äitiään jne. Ei me laiteta lasta puoliksi vaan kumpikin huolehtii lapsesta että hänellä on hyvä olla. En voisi riistää lapseltani isää enkä usko että lapselleni olisi hyvä elää ilman äitiä.

Aikuisilta tämä tietysti vaatii paljon mutta olemme kumpikin valmiita panostamaan lapsemme hyvinvointiin.

Tässäkin ajatellaan asiaa taas aikuisten näkökulmasta.
Mitä jos muuttasit sen exäs kanssa takasin yhteen niin noi teidän ongelmat poistuis eikä tarttis sivullisten kärsiä.

[QUOTE="vieras";23497568]Miksi nämä hyvät isät ja äidit eivät sitten reissaa ja lapsella olisi yksi pysyvä koti?[/QUOTE]

Kyse ei todellakaan ole reissaamisesta. Lapselle tuo ei ole hyvä ratkaisu että hänet jätetään asumaan yksin ja vanhemmat käyvät tapaamassa häntä. Siinä järjestelyssä aikuisilla ei ole kotia ollenkaan ja viimeistään siinä vaiheessa kun tulee uusia kumppaneita pitää löytää joku parempi ratkaisu. Lapsella on perheessä ihan eri rooli kuin aikuisilla. Vanhemmat tekevät lapsille kodin ja lapsi asuu vanhempiensa luona.

Meillä lapsella on kaksi hyvää pysyvää kotia ja hyvä niin. En haluaisi että hän joutuisi käymään kylässä isänsä luona.

Se hyvä että lapsella on koti, eikä siitä tehdä heittopussia.

Omalla lapsellani on ainakin läheinen suhde (hyvään) isäänsä, ja isän luo voi mennä koska haluaa.
Koti on silti täällä, ei tartte mietti missäs se koti olikaan ens viikolla.

Voi mennä koska haluaa? Eli vastuu isän tapaamisesta on sälytetty lapselle? Kuinka usein uskaltaa mennä, ettei äiti suutu? Ei mitään säännöllisyyttä elämässä.

Kuka käyttääkään lasta heittopussina, huh huh.

[QUOTE="vvv";23497583]Ajatelkaapa vuoroviikkosysteemin vastustajat, että te eroatte miehestänne ja mies saa lasten pääasiallisen huoltajuuden. Mitä ajattelisitte siinä tapauksessa asiasta. Olisiko ok nähdä lapsianne joka toinen viikonloppu. Olisikohan lapsestanne kivempi päästä äitin luo joka toinen viikko vai vain joka toinen viikonloppu.

Minä olen erolapsi ja olen hyvin pahoillani siitä tunteesta mikä tulee kun meni välillä toisen vanhemman luo ja tuntee ettei ole oikeasti kotona. Eli iso peesi vuoroviikkosysteemille. Tosin toivottavasti en koskaan joudu eroon lasten isästä.[/QUOTE]

Kyllä ilmanmuuta ajattelisin LAPSEN parasta ja olisin vl-äiti.

Vk/vk systeemi ei kertakaikkiaan vaan ole oikein.
Suurinta rakkautta on se että ajattelee lapsen parasta, eikä omaa parasta.

Tää on varmaan monelle rahakysymys. Tarvitaan kolme asuntoa. Ja sit jos on vielä uusperhe äidillä tai isällä niin voi olla hankalaa. Tiedän kyllä että näinkin voi toimia, mut kyse olikin hyvätuloisista ihmisistä ja vähän isommista lapsista (koululaisia 4 kpl) minkä mä tiedän.

Yhteistyössä