Mitä hyvää lapselle on vuoroviikko asumisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Monet asiantuntijat taas pitävät järjestelyä erittäin hyvänä (Silven, Linnavuori jne). Samoin tutkimustulokset Ruotsista missä on seurattu näitä lapsia.

Niin vanhempien kannalta, mutta kun on tehty haastattelu tutkimusta aikuisista joilla on ollut lapsena ko. vuoroviikko järjestely tapaamisissa ei siitä ole ollut hyvää sanottavaa näillä jotka ovat matkalaukku elämää joutuneet elämään vaan lapset ovat kokeneet elämän hyvin raskaana.
Itse en kykene näkemään mitään hyvää lapsen kannalta ko. järjestelyssä.

Monet asiantuntijat taas pitävät järjestelyä erittäin hyvänä (Silven, Linnavuori jne). Samoin tutkimustulokset Ruotsista missä on seurattu näitä lapsia.

Niin vanhempien kannalta, mutta kun on tehty haastattelututkimusta aikuisista joilla on ollut lapsena ko. vuoroviikko järjestely tapaamisissa ei siitä ole ollut hyvää sanottavaa näillä jotka ovat matkalaukku elämää joutuneet elämään vaan lapset ovat kokeneet elämän hyvin raskaana.

Niin vanhempien kannalta, mutta kun on tehty haastattelututkimusta aikuisista joilla on ollut lapsena ko. vuoroviikko järjestely tapaamisissa ei siitä ole ollut hyvää sanottavaa näillä jotka ovat matkalaukku elämää joutuneet elämään vaan lapset ovat kokeneet elämän hyvin raskaana.

Höpö, höpö. Hannariikka Linnavuori haastatteli lapsia ja he sanoivat että järjestely on hyvä. Samoin Ruotsissa seurattiin erolapsia vuosikymmeniä ja siitä kävi ilmi että vuoroasujalapset pärjäävät paremmin elämässään kuin muut erovanhemmat. Fiksut erovanhemmat siis ajattelevat lapsensa parasta ja järjestävät elämänsä niin että vuoroasuminen on mahdollista.

[QUOTE="vieras";23497017]Jaksaisitko itse reissata kahta kotia kokoajan? Kaikki toki vastaa nyt että lapsi sanoo kotiin äidille ja isälle. En ole työssäni kuullut yhdenkään eroperheen lapsen vastaavan noin, vaan aina: - Meen äidille tai meen isälle[/QUOTE]

Aikuisena olen monta vuotta harrastanut moista. Tiedän myös paljon ihmisiä, joille mökki on toinen koti ja sinne reissataan vähintään joka viikonloppu. Myös opiskelijat reissaavat kahden kodin väliä usein.
Ja lapseni ei ole ikinä valittanut tilannettaan, vaan on ollut todella tyytyväinen siihen :)

[QUOTE="Sirkkeli";23497179]Aikuisena olen monta vuotta harrastanut moista. Tiedän myös paljon ihmisiä, joille mökki on toinen koti ja sinne reissataan vähintään joka viikonloppu. Myös opiskelijat reissaavat kahden kodin väliä usein.
Ja lapseni ei ole ikinä valittanut tilannettaan, vaan on ollut todella tyytyväinen siihen :)[/QUOTE]

Aikuinen...opiskelijat..juu, vertaa vaan lapsiin itseäs mutta kai se huono omatunto pitää jotenkin peittää

poikkeuksetta vuoroviikkoäidit/isät puolustavat systeemiä. musta se on outoa. tässäkään ketjussa kukaan heistä ei ole sanonut, että tilanne on lapselle kuitenkin raskas. suljetteko silmälle totuudelta koska tahdotte niin kovasti uskoa, että vuoroviikkosysteemi on hyvä?

mun mielestä mulla on tästä asiasta nyt omakohtaista kokemusta, lapsi asuu siis mun luona mutta on nyt kuitenkin elänyt tavallaan tuollaisessa systeemissä nyt n. 4 kk, (ei tosin säännöllisesti viikko/viikko) ja näen lapsestani, että se on hänelle tosi raskasta, aiheuttaa surua ja hämmennystä, tahtoisi olla kahdessa paikassa samaan aikaan jne.

ehkä tuollaiset reaktiot vähenee pikkuhiljaa, niin voisi käydä munkin lapselle. mutta niin ei tule tapahtumaan sillä en missään tapauksessa aio jatkaa tällaista kauaa ja se loppuukin onneksi itsestään kun lapsi menee syksyllä eskariin, isä kun asuu kaukana.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Sirkkeli";23497179]Aikuisena olen monta vuotta harrastanut moista. Tiedän myös paljon ihmisiä, joille mökki on toinen koti ja sinne reissataan vähintään joka viikonloppu. Myös opiskelijat reissaavat kahden kodin väliä usein.
Ja lapseni ei ole ikinä valittanut tilannettaan, vaan on ollut todella tyytyväinen siihen :)[/QUOTE]

Millasessa tilanteessa olet joutunut vuosien ajan asumaan kahta kotia vuoroviikoin?

[QUOTE="hah";23497188]Aikuinen...opiskelijat..juu, vertaa vaan lapsiin itseäs mutta kai se huono omatunto pitää jotenkin peittää[/QUOTE]

Sori, mutta mulla ei ole huonoa omatuntoa :)

Meillä siis lapsella on erittäin läheiset välit sekä äitiin että isään. Olisi väärin lasta kohtaan erottaa hänet toisesta vanhemmasta. Tällä tavalla lapsi saa elää arkea isän ja äidin kanssa, käydä isän kanssa parturissa ja puistossa, äidin kanssa uimassa ja kaupassa. Lapsi on ihan täpinöissään kun tietää että isä tulee hakemaan päiväkodista ja päinvastoin. Jos iskee ikävä niin hän sitten soittaa toiselle vanhemmalle. Kummankin luona hänellä on oma sänky, vaatteita ja leluja. Hän ei elä mitään reppuelämää vaan kaikki tarvittavat kamppeet löytyvät kotoa. Vaatii suurta sydäntä luopua puolet ajasta lapsen kanssa mutta lapsen takia olen valmis siihen.

[QUOTE="vieras";23497215]Millasessa tilanteessa olet joutunut vuosien ajan asumaan kahta kotia vuoroviikoin?[/QUOTE]

Suhde lapsen isään, mutta emme asuneet kimpassa. Toki asiassa rassas, että tavarat oli monesti väärässä paikassa, mutta ratkaisin ongelman useissa tavaroissa ostamalla niitä kumpaankin asuntoon.

[QUOTE="Sirkkeli";23497252]Suhde lapsen isään, mutta emme asuneet kimpassa. Toki asiassa rassas, että tavarat oli monesti väärässä paikassa, mutta ratkaisin ongelman useissa tavaroissa ostamalla niitä kumpaankin asuntoon.[/QUOTE]

Mä en usko että olisit viikottain vaihtanut asuinpaikkaa

[QUOTE="hah";23497272]Eihän sunkaltasilla yleensä oo. Minäminäminä[/QUOTE]

Heh, jos olisin minäminäminä, niin lapsi olisi mulla koko ajan. Tässä tilanteessa olisi hyvä ajatella myös lasta ja toista vanhempaa :)

Aijaa, itsekästä ei olekaan se, että äiti pitää isojen elareiden halusta lapset itsellään ja antaa isän tavata vain 2 kertaa kuussa? Tosiasia on, että suurin syy, miksi naiset vastustaa vuoroviikkoasumista on juuri lasten omiminen, niiden käyttäminen koston välineenä ja isän erottaminen lapsistaan, sekä suurimpana tekijänä juurikin tuo elareiden nyhtäminen.

Perusratkaisu erotessa tulisi olla viikko-viikko, ei elareita ja lapsilisät tasan. Mutta naiset itsekkyydessään ja exältä nyhdettävä rahan kiilto silmissään eivät voi siihen suostua. :(

Helsinkiläislapsista (huom. tuore tutkimus ja Suomesta!) todettiin, että vuoroviikkoasumisessa lapset kokivat tilanteensa kaikkein lähimmäs ydinperheitä, toisin kuin ne eroperheiden lapset, jotka näkivät toista vanhempaansa vain joka toinen viikko.

Jo kouluikäisiltä lapsiltahan voi kysyä, miten haluavat tilanteen ratkaista. Ttäällä nyt vaan tilittävät katkerat äidit, joiden ex-ukot eivät ole kiinnostuneet lapsistaan...

[QUOTE="Sirkkeli";23497252]Suhde lapsen isään, mutta emme asuneet kimpassa. Toki asiassa rassas, että tavarat oli monesti väärässä paikassa, mutta ratkaisin ongelman useissa tavaroissa ostamalla niitä kumpaankin asuntoon.[/QUOTE]

Eiköhän tuo kahden kodin välillä rehaaminen ollut ihan sun oma valinta...? Pienellä lapsella harvemmin on.

[QUOTE="vieras";23497285]Aijaa, itsekästä ei olekaan se, että äiti pitää isojen elareiden halusta lapset itsellään ja antaa isän tavata vain 2 kertaa kuussa? Tosiasia on, että suurin syy, miksi naiset vastustaa vuoroviikkoasumista on juuri lasten omiminen, niiden käyttäminen koston välineenä ja isän erottaminen lapsistaan, sekä suurimpana tekijänä juurikin tuo elareiden nyhtäminen.

Perusratkaisu erotessa tulisi olla viikko-viikko, ei elareita ja lapsilisät tasan. Mutta naiset itsekkyydessään ja exältä nyhdettävä rahan kiilto silmissään eivät voi siihen suostua. :(

Helsinkiläislapsista (huom. tuore tutkimus ja Suomesta!) todettiin, että vuoroviikkoasumisessa lapset kokivat tilanteensa kaikkein lähimmäs ydinperheitä, toisin kuin ne eroperheiden lapset, jotka näkivät toista vanhempaansa vain joka toinen viikko.

Jo kouluikäisiltä lapsiltahan voi kysyä, miten haluavat tilanteen ratkaista. Ttäällä nyt vaan tilittävät katkerat äidit, joiden ex-ukot eivät ole kiinnostuneet lapsistaan...[/QUOTE]

:laugh:

[QUOTE="vieras";23497285]Aijaa, itsekästä ei olekaan se, että äiti pitää isojen elareiden halusta lapset itsellään ja antaa isän tavata vain 2 kertaa kuussa? Tosiasia on, että suurin syy, miksi naiset vastustaa vuoroviikkoasumista on juuri lasten omiminen, niiden käyttäminen koston välineenä ja isän erottaminen lapsistaan, sekä suurimpana tekijänä juurikin tuo elareiden nyhtäminen....[/QUOTE]

Varmaan näin ja taustalla voi myös olla äitien heikko itsetunto. Pakko saada kokea että on se tärkeämpi vanhempi ja sitten katkaistaan lapsen suhde isäänsä.

Ihan oikeesti, miettikää omalle kohdallenne. Olisiko kivaa vaihtaa kotia joka viikko? Olisiko se ollut kivaa lapsena? Teininä?
Mua ainakin ahdistaa jo ajatuskin suunnattomasti.

Eiköhän tuo kahden kodin välillä rehaaminen ollut ihan sun oma valinta...? Pienellä lapsella harvemmin on.

Jep, lapsi olisi tuskin valinnut pienempänäkään sitä, että olisi isällään vain joka toisen viikonlopun :) Lapselleni on kummatkin vanhemmat tärkeitä, ja kummatkin hoitaa hänen asioitaan. On varmaan lapselle tosi karmee kokemus, että isäkin pääsee viemään harrastuksiin, lääkäriin, pelaamaan, auttamaan läksyissä, viemään kaupungille yms. Voi hitto kun lapsella on ollut tosi karmae elämä. Ja sitten vielä se isä on tunkenut meilllekin kahville :O

Täytyy kysyä lapselta kun kotiutuu, että millä asteikolla oli karmeeta pakata tavarat ja kantaa autoon ,sekä mennä tohon parin kilsan päähän isän luo. Ja tulla vaihtamaan maanataina ratsastusvarusteet tähän matkanvarrelle äitin luo, kun isä vie harrastukseensa.
Ja miten on maanantaina karmeeta, kun isä vie oikojalle, kesken koulupäivän, ja äitikin on siellä odottamassa. Voi raukka, ihan hirveetä tää kun näkee isäänsäkin noin paljon :(

" Lainaus Alkuperäinen kirjoittaja "vieras":
Aijaa, itsekästä ei olekaan se, että äiti pitää isojen elareiden halusta lapset itsellään ja antaa isän tavata vain 2 kertaa kuussa? Tosiasia on, että suurin syy, miksi naiset vastustaa vuoroviikkoasumista on juuri lasten omiminen, niiden käyttäminen koston välineenä ja isän erottaminen lapsistaan, sekä suurimpana tekijänä juurikin tuo elareiden nyhtäminen....

KaiteXX:
Varmaan näin ja taustalla voi myös olla äitien heikko itsetunto. Pakko saada kokea että on se tärkeämpi vanhempi ja sitten katkaistaan lapsen suhde isäänsä. "

olette todella hakoteillä.

rahalla tuskin on mitään merkitystä asian kanssa tai äidin heikolla itsetunnolla. esimerkkinä minä: en saa lapsesta mitään elareita, penniäkään mistään, elätän hänet aivan yksin. ajattelen ainoastaan lapseni parasta. hän on oma-aloitteisesti tahtonut olla isänsä kanssa nyt enemmän. on saanut olla. en ole itsekäs enkä heikkoitsetuntoinen. mutta näen, että systeemi ei ole hyvä. lapsi on raskaassa tilanteessa, kokee isoja tunteita, joita ei osaa käsitellä, suree ja miettii. suostun tilanteeseen koska tiedän, että se on väliaikainen. jos se jatkuisi pidempään niin lapsi ei jaksaisi.

Ihan oikeesti, miettikää omalle kohdallenne. Olisiko kivaa vaihtaa kotia joka viikko? Olisiko se ollut kivaa lapsena? Teininä?

Kyllä olisin halunnut elää kummankin vanhemman kanssa vaikka olisivat eronneet. Omat teinit halusivat aikoinaan asua sekä isän että äidin luona ja heidän tahtoa kunnioitettiin.

Lapselle olisi vielä rankempaa olla erossa toisesta vanhemmasta kaksi viikkoa putkessa ja sen jälkeen hän saisi käydä siellä vierailemassa. Vuoroasumisen hyviä puolia on että lapsen ei tarvitse reissata kylässä jatkuvasti vaan hän saa koko ajan olla kotona.

Ihan oikeesti, voitko ajatella että lapsi haluaa vanhempien erotessa nähdä kumpaakin vanhempaansa useamm9in kuin joka toinen viikonloppu? Yksikään normaalivanhempien lapsi ei varmasti valitsisi vaihtoehtoa, jossa näkee toisen vanhemmistaan noin harvoin kuin joka toinen viikonloppu jos voisi valita viikko-viikkosysteemin!

Yhteistyössä