Mitä ammattikoulutusta suosittelisit lapsellesi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eipaljooo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minäkään en lähihoitajan ammattia toivoisi lapsilleni. Nimenomaan palkan ja kuormittavuuden vuoksi. Eikä kuljetusalan työtkään kivoilta kuulosta. Palkka voi olla ihan mukava, mutta jotenkin toivoisin omille lapsilleni turvallisempaa työtä ja aikaa omalle perheelle (jos sellaisen siis perustaa). Mutta eihän nämäkään huonoja ammatteja ole, mutta vaativilta kuulostavat.

LVI puolelle tai sitten juurikin sähkö tai kuljetus, siinäpä se, jos on tyttö ja aikoo siitä jatkaa amk niin sitten ruokapuoli ja restonomi. Jos haluaa yksityisyrittäjäksi niinparturi-kampaaja, palkkatyössä palkka todella surkea.

Onko jokin syy miksei tyttö voi opiskella lvi-, sähkö- tai kuljetusalaa ja poika ruokapuolelle tai parturi-kampaajaksi? Hanurista tommonen sukupuolijaottelu

Jos lähihoitajuus on joku kutsuma-ammatti ja piintynyt unelma, niin siitä vaan, mutta musta se on parempi työ vähän vanhemmalle, uudelleen kouluttautuvalle ihmiselle, joka jo sisäistää sen, että se on rankka työ ja jonkun se on tehtävä.

Ja jos joku olisi tänne tullut vähättelemään, että lähihoitajat ei tee oikeeta työtä tms. niin täällä olisi tullut hyökkäys ja monta seikkaperäistä kertomusta yrjöstä, paskasta ja tonnin painavien ihmisten kääntelystä ja siitä, kuinka se on niin rankkaa ja saatte liian vähän palkkaa. Nyt kun joku sanoi sen, niin sitten hyökätään sitäkin vastaan.

Olen iloinen, että vanhemmat ei koskaan suositelleet minulle ammattikoulutusta. Olisin ollut ihan liian nuori ja tyhmä tekemään sellaisen päätöksen. Jos oma lapseni haluaisi, niin vaatisin kaksoistutkintoa, koska sitten ei ainakaan sulje ovia itseltään.

Miehet saa pitää ajohommansa. Siitä voi kaikki olla iloisia, että yliopistoissa alkaa kohta akkavalta, vanhat eläkkeelle jäävät harmaahapsiproffaukot korvataan sillä sankalla rintamalla tutkijanaisia, mitä yliopistoissa nykyään on. Ainakin yhteiskunta- ja luonnontieteissä

Jos lähihoitajuus on joku kutsuma-ammatti ja piintynyt unelma, niin siitä vaan, mutta musta se on parempi työ vähän vanhemmalle, uudelleen kouluttautuvalle ihmiselle, joka jo sisäistää sen, että se on rankka työ ja jonkun se on tehtävä.

Ja jos joku olisi tänne tullut vähättelemään, että lähihoitajat ei tee oikeeta työtä tms. niin täällä olisi tullut hyökkäys ja monta seikkaperäistä kertomusta yrjöstä, paskasta ja tonnin painavien ihmisten kääntelystä ja siitä, kuinka se on niin rankkaa ja saatte liian vähän palkkaa. Nyt kun joku sanoi sen, niin sitten hyökätään sitäkin vastaan.

Olen iloinen, että vanhemmat ei koskaan suositelleet minulle ammattikoulutusta. Olisin ollut ihan liian nuori ja tyhmä tekemään sellaisen päätöksen. Jos oma lapseni haluaisi, niin vaatisin kaksoistutkintoa, koska sitten ei ainakaan sulje ovia itseltään.

Nyt olet kyllä tosi väärässä! :D Siis ihanko tosissasi kuvittelet, että vanhemmat ihmiset jaksavat henkisesti JA fyysisesti paremmin hoitotyötä? Nuorena jaksaa henkisesti paremmin, koska ei ole vielä kyynistynyt, luovuttanut eikä ole elämässä lapsia ja muita "rasitteita". Fyysisesti taas nuorella on usein nuoruuden peruskuntoa ja jaksaa ilman ponnisteluita nostella ja kyykkiä paremmin (mitä esim. vanhusten parissa varmasti joutuu?) ja sitten ihan ylipäänsä jaksaa kolmivuorotyötä ja vähiä unia.

Työnantajan näkökulmasta nuori on taas parempi siksi, että tämä on innokas ja periksiantamaton eikä koe ongelmaksi ottaa käskyjä ylemmältä.
Meidän työpaikalla ikähaarukka on poikkeuksellinen nuori ja oon funtsinut, että sen on pakko johtua noista tekijöistä.. Koska totta kai vanhempi ihminen on kokeneempi, mutta oikeasti kuormittavalla alalla on etua optimistisuudesta ja luovuudesta, jota nuoremmat "kylvää" pakostakin enempi ;o

Ei siis ole tarkoitus ikärasismia harrastaa, mutta pisti vaan ihmetyttää suuresti asenteesi!

Yhteistyössä