Mistäköhän johtuu, että nykyään on niin paljon lapsilla korvatulehduksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tuntuu, että joka toinen lapsi nykyään on sairastanut monta korvatulehdusta, on putkitettu korvat jne. Mistä se mahtaa johtua, että on noin yleistä nykyään, kun ei moista silloin ollut, kun itse oli pieni. Liiallinen hygieniako vai mikä?

Minun isä aina muistelee omaa lapsuttaan 50-60 -luvuilla, kun koulussa todella monella lapsella valui korvista jatkuvasti märkää... Isällä itsellä ollut myös hirveästi korvatulehduksia ja sen vuoksi säälii kovasti meidän poikaa, jolla myös tulehduksia. Sillon ei vaan asian eteen olla voitu juurikaan tehdä mitään...

Nykyään hypätään lääkärissä paljon vähemmästä kuin esim. meidän lapsuudessamme. Tottakai noita korvatulehduksia ja muitakin tauteja diagnosoidaan silloin enemmän. Tutkittu juttuhan on, että korvatulehdus paranee monessa tapauksessa ihan itsekseen, joten takavuosina nekin taudit sairastettiin kotona kenenkään tietämättä.

Vanhempien tupakointi on varmaan osasyy, ja jos on rakenteellista nii se vaan ajan myötä tulee useammalle kun on perinnöllistä. :/ Noh, meillä ei kumpaakaan ja 1vee tyttömme sairasti juuri ensimmäisen korvatulehduksen pitkittyneen flunssan jälkeen.

Ja tuossa on perää että ennen ei asian eteen voitu juuri mitään tehdä. Ja nykyäänkin suurin osa tulehduksista paranee/paranisi itsestään.. Liekö lääkärin kynnykset poistettu ;)

meillä ole sairastettu kuin yhdet korvatuhehdukset tytöllä 2v ja pojalla 4v. Olen joskus miettinyt samaa että miten on mahollista et joissain perheissä ollaan aina sairaana. Meillä ollaan sairaana hyvin harvoin....

Luin joskus jonku tutkimuksen, että maalaistalon lapsilla on huomattavasti vähemmän korvatulehduksia kuin ei-maalaislapsilla. Ennen oli karjaa lähes joka talossa, oliskohan siinä syy...

Kyllä meidän perheessä vanhemmat on sairastaneet aikanaan paljon paljon enemmän korvatulehduksia kuin lapset nyt. Lapset ovat 6v ja 4v ja kummallakin on ollut vain kerran korvatulehdus. Minulla oli lapsena koko ajan korvatulehduksia ja miehellä on korvia puhkottu niin paljon, että toisessa korvassa on jo lievä kuulon alentuma sen vuoksi. Eli ei ainakaan meidän perheessä pidä ap:n väittämä paikkaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Luin joskus jonku tutkimuksen, että maalaistalon lapsilla on huomattavasti vähemmän korvatulehduksia kuin ei-maalaislapsilla. Ennen oli karjaa lähes joka talossa, oliskohan siinä syy...

Allergioiden kanssa noilla on selvä yhteys, eli maalaislapsilla on vähemmän allergioita kuin kaupunkilaisilla. Korvatulehduksista en tiedä. Maalla matka lääkäriin voi olla huomattavasti pidempi ja hankalampi kuin kaupungissa, joten turhan takia ei ainakaan lähdetä näytille ja saattaa siinä pienemmät korvatulehdukset parantua ihan itsestään.

Meillä on viisi lasta ja neljä vanhinta ei ole koskaan sairastanut korvatulehduksia eikä syöneet antibiootteja mihinkään vaivaan.
Nuorin, nyt 1v7kk, söi kaksi antibioottikuuria muihin vaivoihin ja sitten sai jonkun ajan päästä korvatulehduksen, johon myös antibiootti.

Eli vähällä ollaan mekin päästy! Kummastelen vaan miten nuorin on sitten ollut näin sairastelevainen...

meillä minä ja mies olleet korvakierteisiä, ja ahtaat huonosti ilmastoituvat korvat periytyneet. kolmella lapsella on ollu putket ja kitarisat leikattu--samoin meillä vanhemmilla! tosin muistan ennen putkitusta kuinka terveyskeskuksessa puhkastiin korva (sen sata kertaa) ja imettiin mätä pois-hyi stana.

Maalla lapsi saa enemmän luontaista vastustuskykyä möyriessään ja touhutessaan pihalla, multaa yms tulee maisteltua herkemmin jne. Maaseudulla lapset hoidetaan pitkälti itse työn ohessa, ei olla päiväkodeissa isoissa ryhmissä, joissa räkä yms taudit helposti leviävät jne.

Meidän 3v6kk pojalla ei ole vielä koskaan korvatulehdusta ollut eikä yhtään antibioottikuuria ole syönyt, olen itsekin ihmetellyt kun kaverien lapsille on suunnilleen joka toinen kuukausi joku tulehdus/kuuri päällä.
No kai se joskus tännekin iskee.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä lapsella oli korvakierre, kumpikaan vanhemmista ei tupakoi ja lapsi hoidettiin kotona 3 vuotiaaksi.

Meillä neljällä korvakierre. Ei tupakoida ja lapset on kotihoidossa. Pestään käsiä ja eletään normaalisti.

Niin oisko jotain faktoja? Mä olen syntynyt 70-luvulla ja täytyy sanoa ettei ole pienintäkään käsitystä paljonko esim. 60-luvulla kärsittiin korvatulehduksista.

Aina niitä on ollut. Korvien puhkaisu taisi olla yleinen hoitokeino aikoinaan.

Jos niitä on nykyään enemmän, niin veikkaisin ainakin yhdeksi syyksi korvikeruokinnan yleistymistä ja imetyksen lyhenemistä.

Vai vanhemman tupakointi vaikuttaa - tupakoidaan molemmat parvekkeella ja lapsella 5v. ei koskaan korvatulehdusta. Kukaan tuntemistani tupakoitsijoista ei polta sisällä.

Vielä yksi asia: poika ollut hoidossa 10 kk:n ikäisestä päiväkodissa missä "räkätaudit helposti leviävät". Eli poikamme kohdalla yksikään teorioistanne ei päde!

Yhteistyössä