Käyttääkö kukaan nykyään tuoksuvia huuhteluaineita?

J.Ketkupolkka

Jäsen
08.07.2011
921
0
16
Tuntuu, että nykyään on tosi paljon hajusteallergiaa sun muuta yliherkkyyttä, joiden takia noita ei enää käytetä niin paljon?

Huuto.netissä yms. lukee vaatteiden (tai muiden tekstiilien) kuvauksessa, että on pesty hajusteettomilla aineilla jne..
Ja muuallakin tästä paljon puhetta. :)

Rupesin vaan miettimään, että taidan olla omituinen, kun itse pidän hyväntuoksuisesta pyykistä ja nimenomaan ostelen ja kokeilen erimerkkisiä ja -tuoksuisia huuhteluaineita.

Meillä ei hajusteettomia aineita ole käytetty, kuin silloin, kun lapsemme oli pieni vauva.

Kaikki muu on hajutonta, koska olen oikeasti herkkä hajusteille, ainoa mitä siedän ja mitä käytän hajusteellista on se vaniljan tuoksuinen huuhteluaine keltaisessa pullossa :)

Mulle heräsi heti otsikosta kysymys: Käyttääkö kukaan yleensä jatkuvasti huuhteluainetta pyykissä?

Minä en voi sietää hajustettuja pesuaineita, enkä käytä ollenkaan huuhteluainetta pyykissäni. Se on mielestäni turhuutta, ja vieläpä tekee pyykistä ällöpehmeää, eli se ei mielestäni tunnu silloin niin puhtaalta.

Mä inhoan kun anoppi käyttää aina jotain voimakkaasti hajusteista. Sattaa siis pestä jotain lastenkin vaatteita kun ne on siellä hoidossa. Itse en käytä itään huuhteluainetta, allegron pesuaine tekee pyyksitäkin pehmeän.

Käytän silloin tällöin yhtä tiettyä huuhteluainetta. Ennen käytin enemmän, ja koitin erilaisia, mutta ei ole vielä löytynyt sellaista joka olisi yhtä hyvä kuin tuo mikä on käytössä :D (comfort pure)

Sinänsä vaatteiden ei tarvitsisi tuoksua miltään, kun käytän kuitenkin silloin tällöin hajuvesiä, ja jos en muuta, niin ainakin hiukset tuoksuu hoitoaineelta, mutta tykkään siitä tuoksusta mikä kotiin tulee tuosta huuhteluaineesta, ja hauan aina toisinaan nauttia siitä :) Suurin osa pyykinpesuaineista ja huuhteluaineista haisee mun mielestä pahalta ja liian voimakkaalta. Toisaalta tekisi mieli lopettaa huuhteluaineen käyttö kokonaan ihan ympäristösyistä.

Ennen käytin ja tykkäsin, mutten voi enää sietää niitä. Ne hajut ovat jotenkin järkyttävän keinotekoisia ja äklöjä. Ei ole kovin luontoystävällistäkään.

En tosin voi sietää enää pesuaineidenkaan hajuja, kun olen tottunut hajuttomiin Ecoballseihin. Enkä ole edes allerginen.

Mulle heräsi heti otsikosta kysymys: Käyttääkö kukaan yleensä jatkuvasti huuhteluainetta pyykissä?

Minä en voi sietää hajustettuja pesuaineita, enkä käytä ollenkaan huuhteluainetta pyykissäni. Se on mielestäni turhuutta, ja vieläpä tekee pyykistä ällöpehmeää, eli se ei mielestäni tunnu silloin niin puhtaalta.

Minä käytän joka kerta. Joskus, jos sattuu olemaan lopussa, niin mielestäni pyykistä tulee paljon kovempaa ja ryppyisempää.
Huuhteluaine pehmentää ja vähentää ryppyjä mukavasti. :)

Itse en tosiaan käytä! Mikään ei haise niin hyvältä että haluaisin että koko koti haisisi siltä ja lisäksi en tykkää sotkea puhtaita vaatteita jollain kemikaaleilla..
Mutta kyllä huomaa että tosi monet käyttää esim. kaupassa voi ohi kävelijöistä haistaa onko niillä omoa vain bio luvilia vai jotain muuta huuhteluainetta.

[QUOTE="vieras";26816503]Käytän ja tykkään! Miks kaiken pitäs olla nykyää hajutonta ja mautonta, plaah![/QUOTE]

Siksi, että kaikki huuhteluaineen myrkylliset kemikaalit ovat kosketuksissa ihoon ja osaltaan lisäävät ihmisten turhaa kemikaalikuormaa.

Käytän nykyään. Jokin aika sitten kuopuksen ihon huonon kunnon vuoksi käytimme vain hajustamattomia ja allergiatestattuja, mutta nykyään ihan tuoksullisia .

Käyttää käyttää! Sopivasta tuulensuunnasta se pelmahtaa ohikävelevästä ihmisestä metrien päähän, ja meidän tyttö haisee koko loppupäivän aina ihan tädille X tai Y oltuaan näiden sylissä hetkenkin. Tädiltä X saadut kierrätysvaatteet tuoksuu (hyvälle!) ennen useampaa pesua ja hänen lastensa vierailtua sohvassa on hetken aikaa mieto huuhteluaineen tuoksu.

Mua ei sinäällään miedot tuoksut haittaa, ja joskus harkitsen itsekin ostavani hajustettuja, mut mietin häiritseekö muita (ja montako putelia testaisin ennen mieleisen tuoksun löytymistä). Meidän käytettyinä nettikirpparilta ostetut kestovaipat on pesty aiemmin laventelintuoksuisella pesuaineella, joka oli aika pyykinkuivatushuoneen hallitseva tuoksu kunnes joskus 6-7 pesussa alkoi hiipua pois. Laventeli on yöh!

[QUOTE="...";26816485]Ennen käytin ja tykkäsin, mutten voi enää sietää niitä. Ne hajut ovat jotenkin järkyttävän keinotekoisia ja äklöjä. Ei ole kovin luontoystävällistäkään.

En tosin voi sietää enää pesuaineidenkaan hajuja, kun olen tottunut hajuttomiin Ecoballseihin. Enkä ole edes allerginen.[/QUOTE]

Veit sanat suustani. Nykyisin itselläni käytössä vain hajusteettomia pesuaineita, ei enää nenä ja nuppi kestä liikoja tuoksuja. Ja eihän se tuoksu pyykistä puhdasta tee.

Huuhteluainettahan ei siis kannata tai tarvitse laittaa niin paljoa, kuin ohjeistuksessa sanotaan. Vähempikin riittää, silloin myös tuoksu miedompi. Eikä kaikkiin tekstiileihin edes tarvitse laittaa (eikä saakkaan).

Käytän aika harvoin huuhteluainetta ja ostan vähän mitä sattuu, nyt on tuolla ihan tuoksullista.
Pesuaineen kanssa vähän sama, välillä tuoksutonta (ollu jonkun aikaa nyt Neutral käytössä), sit taas haluaa jotain (mietoa) tuoksuakin välillä :)

Mäkin käytin ennen lapsia nuorena. En oikeen nykyään välitä siitä kemiallisesta tuoksusta, enemmän tykkään ulkonakuivatetun pyykin puhtaasta tuoksusta. Hajua saa hajuvedellä jos on tarvis:)

Noista määristä yleisestiottaen, luin just jostain et me suomalaiset laitetaan aivan liikaa pesuaineita muutenkin pyykkiin ja astianpesukoneisiin. Puoletkin riittäis ja oon ite todennut et astianpesukoneessakin puolikkaalla määrällä jo tulee puhdata.

Yhteistyössä