MITEN KAIKKI VOI OLLA ALLERGISIA NYKYÄÄN?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mainiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sitäpaitsi allergiat kulkee myös geeneissä... Isäni oli moniallerginen, astmaatikko. siskoni on myös ja minäkin. Äidilläni ei ole mtn tuollaisia, eli koti ei ainakaan ole ollut mitenkään liian steriili.

Vanhemmalla tytölläni ei ole allergioita, nuoremmalla on. Ja lasten isällä ei mitään. Ja meidän koti ei tasan ole yhtään liian steriili...

Alkuperäinen kirjoittaja Laura:
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Tuossa pari sataa kilsaa itään naapurimaassa venäjässä ja sen karjalassa on 90% vähemmän allergioita;)

Suomessa pelätään kissoja, lehmiä, rokotteita, paskaa ja jopa uimista ja sitä että lapsi laittaa hiekkaa suuhunsa. Ei ihme että täällä jopa kärsitään sitten koko elinikä kaikista allergioista.

Ei tässä taida ihan koko totuus olla. Annan vähän perspektiiviä.

Itse olen koko elämäni ollut vaikka minkä näköisten eläinten kanssa tekemisissä, antibakteerisia mömmöjä ei juuri ole ollut käytössä, hiekkaa on syöty ja pyöritty kyllä siinä ittessäänkin joskus lapsena. ;)

Ja: olen eläinallergikko, oireet alkoivat ilmetä selvästi ja pahentua murrosiän kynnyksellä ja jatkuvat edelleen, nykyään vähän lievempinä. Ruoka-aineallergiat (pääasiassa hedelmät) ilmestyivät kuvioihin jo useampi vuosi aiemmin. Myös heinäallergia on, samoin ilmeisesti pajuallergia ja jonkinasteinen pölyallergia.

Lapseni ovat syntyneet allergisina, reagoineet jo ensimmäisinä elinpäivinään rintamaidon kautta saamiinsa ruoka-aineisiin ja ovat moniallergisia. Astmaa, siitepöly- tai eläinallergioita heillä ei sen sijaan ole. P*skaan olisi varmaan pitänyt upottaa heti ulos putkahdettuaan? ;)

Tekijöitä voi olla useita, spekulaatioita voidaan esittää mm. perimästä, lisäaineista yms, rokotusten yleistymisestä (hyödyllisiä toki tautien kannalta, mutta mahdolliset pitkäaikaisvaikutukset esim. juuri immuniteettiongelmiin ja allergioiden syntyyn? Rokotushistoria ei kuitenkaan ole kovin pitkä loppujenlopuksi.), antibioottien kerskakulutuksesta (suuret vaikutukset immuniteettiin, mm. heikentää oman kehon puolustuskykyä). Tosiasia on, että kohonneen hygienian, jossain määrin jopa ylenpalttisen sellaisen, ohella kahden viimeksimainitun yleistyttyä myös allergiat ovat lähteneet räjähdysmäiseen kasvuun ja myös moniallergisia tuntuu olevan paljon enemmän.

Erilaisia kemikaaleja käytetään päivittäin myös, pesuaineista shampoihin, rasvoihin ja hajuvesiin. Niiden luonnollisuus ja vaikutukset ihmiskehoon pitkällä tähtäimellä? Puhumattakaan niistä tököteistä, joita omat vanhempamme ovat käyttäneet, tai joita heidän aikanaan on käytetty, osa nykyään vaaralliseksikin luokiteltuja ja kiellettyjen listalla.

Tässäpä meille vähän pohdittavaa...

Tohon on helppo vastaus. Syy= Teillä on allergiat vahvasti perinnöllisinä ja näitä vahvasti perinnöllisjuttuja ja sukuja on varmasti ollut aina ja tulee aina olemaan. Myös esim. geenimutaatiot sukusoluvaiheessa voivat muuttaa perimän niin että esim. allergittomaan sukuun syntyykin 1 lapsi joka on hyvin nallerginen ja tämän tulevat lapset saattavat myös olla hyvin allergisia.

Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Liian steriilit kodit.

Tässähän se syy. Ihmisen omalla puolustusjärjestelmällä ei ole enää riittävästi töitä ulkopuolisia pöpöjä vastaan, joten se kääntyy omaa elimistöä vastaan.

No ei se kyllä ihan näin yksnkertaista ole.

Minä olen alkanut jo epäilemään näitä allergioita. En mitenkään haluaisi mollata vanhempia, mutta jos lapsen tutuista ja ystävistä yli puolet tai lähes kaikki on jollekin allergisia, on se outoa.

Olen myös huomannut, että lapseni ystävä, joka on koiralle allerginen, vanhempien mukaan, ei minusta saa mitään oireita ollessaan meillä.

Jep, on allergiaa ja " allergiaa". Meillä on perheessä yksi todella allerginen, hengenlähtö lähellä tietyistä ruoka-aineista ja toinen jolla muutama ruoka-aine vetää ihon vereslihalle muutamaan minuuttiin mutta ei tee onneksi hengitystie tms oireita.
Mutta, meidän tutuissa on tosi monta vauvaa joilla on maitoaltistukset sun muut tehty kun ihjo on menny "huonoksi" ja mun on pakko sanoa et meidän lapsilla on kaikilla ollut iho sellainen punainen ja väliin rohtunu kasvoista ja muualtakin vauvana, eikä koskaan oo mikään allergia edes käyny mielessä noista oireista. Ja voivat maitoa, kanamunaa ym siis syödä ihan normaalisti.
En tarkoita syyllistää niitä jotka noihin oireisiin herkästi reagoi, tarkoitan vaan et ei tyyliin kymmenen vuottakaan sitten jokaiseen ihon punoitukseen etsitty syytä, lapsi oli herkkäihoinen ja sillä hyvä. Ja toisaalta oikeasti pahasti allergisen kanssa se allerga ei jää arvailuksi, vauva itkee ja saa rajuja reaktioita jolloin tutkimukset on ilman muuta tarpeen. Mutta siis se maalaisjärki on joskus kateissa kai..

Osa syy allergioihin on varmaan siinä, että jokaisesta pienestäkin oireesta lapsi viedään lääkäriin, ei yritetä antaa esim. tiettyä ruoka-ainetta uudelleen. Lapsille tehdään prick-testejä, joiden tulokset vaihtelevat esim. vuodenaikojen mukaan ja osa lapsista onkin allerginen pelkästään jollekin aineella mitä siinä "liuoksessa" on, näin ollen lapsi on allerginen mukamas jokaiselle mitä hänestä on testattu, vaikka kyse olisikin vain siitä yhdestä aineesta, jota on jokaisessa "liuoksessa" jota lapsen iholle pistetään.

Tuli kai hankalasti selitettyä, kun en tiedä oikeita termejä, mutta toivottavasti joku edes älys jotain..

Alkuperäinen kirjoittaja Onko oikeasti:
Minä olen alkanut jo epäilemään näitä allergioita. En mitenkään haluaisi mollata vanhempia, mutta jos lapsen tutuista ja ystävistä yli puolet tai lähes kaikki on jollekin allergisia, on se outoa.

Olen myös huomannut, että lapseni ystävä, joka on koiralle allerginen, vanhempien mukaan, ei minusta saa mitään oireita ollessaan meillä.

Eihän niitä oireita kaikilla heti juuri sillä sekunnilla tule jos 30min kylässä käy ;) Tai jos kotona on jo annettu allergialääke kun tiedetään että teillä on se hurtta ja lapsi on sille allerginen.

Meillä on yksi lapsista pienen koiran syljellekö se sanotaan
(nuolaisulle lipasulle )
allerginen mutta tyypilliseen hurtan omistajan tapaan
ei äidin uusi mies uskonut sanoi vain että se on jotakin muuta allergiaa ja toi hurttansa aina mukanaan meille kylään kunnes kielsin kokonaan kyläilyt.
Kumma kun tämä kissan kokoinen hurtta lipasi kerrankin lastani kädestä se tuli aivan punaiseksi siitä kohdin,
raavitti ja oli aivan tulipunainen.
Toisella kerralla koira lipasi lastani poskesta ja taas sama ilmiö,
äidin miehen mielestä lapsellamme on pesuaine allergia tai vastaava
(joka ilmenee aina tuon hurtan lipomisen jälkeen ) että kumma juttu.
Ja joka kerta jos koira lipasee lastani niin se jättää jälkeensä punaisen läntin kutinan kera,
mutta eihän koiran omitaja tyypilliseen tapaan sitä voi uskoa koska olenhan vain ylihysteerinen äiti.

Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme IV:
Tuli muuten sekin mieleen, että ihan lapsuudesta, siis kun olin alle kouluikäinen, niin en muista että kenelläkään kaverilla olisi ollut lemmikkieläimiä. Ei sitten varmaan ollut niin yleistä 70-luvun lopussa/80-luvun alussa?

:o mä olen syntynyt 60-luvulla ja oli ihan yleistä että ihmisillä oli sekä kissoja että koiria. Eksoottisia lemmikkejä ei juurikaan ollut.
Meilläkin on ollut aina koiria, joskus kaksikin samaan aikaan ja asuttiin kerrostalossa. Itsellä pahimmillaan neljä koiraa nyt vain kolme.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme IV:
Tuli muuten sekin mieleen, että ihan lapsuudesta, siis kun olin alle kouluikäinen, niin en muista että kenelläkään kaverilla olisi ollut lemmikkieläimiä. Ei sitten varmaan ollut niin yleistä 70-luvun lopussa/80-luvun alussa?

:o mä olen syntynyt 60-luvulla ja oli ihan yleistä että ihmisillä oli sekä kissoja että koiria. Eksoottisia lemmikkejä ei juurikaan ollut.
Meilläkin on ollut aina koiria, joskus kaksikin samaan aikaan ja asuttiin kerrostalossa. Itsellä pahimmillaan neljä koiraa nyt vain kolme.

Mäkään en kyllä montaa kaveria muista kenellä ei olisi jotain eläintä kotona ollut, lähes kaikilla oli kissa tai koira. Ja olen syntynyt 70-luvun lopulla.

Yhteistyössä