Mistä johtuu hyvä vastustuskyky?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nuhanenä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nuhanenä"

Vieras
Ihmettelen tässä tuota meidän 5 vuotiasta joka ei juuri koskaan ole kipeänä, sillä on ollut pieni nuhakuume 2 kertaa, ei yhtään vatsatautia edes silloin kun muu perhe on jonottanut vuorotellen vessaan ykäämään päiväkaupalla, ei ole koskaan ollut korvatulehdusta, kerran saanut parasetamolia, muuten ei mitään lääkkeitä yms.

Pikkusiskonsa vähän vajaa 2 on myös aika terve mutta noita perusnuhia ja vatsapöpöjä ollut muutamia, minä ja lasten isä sairastelemme "normaalisti".

Mistä voi johtua että esikoiselle ei tunnu taudit tarttuvan ollenkaan?
Kaikki olemme perusterveitä, liikumme paljon ja syömme hyvää monipuolista ruokaa.

Joillakin tuntuu perimä vaan olevan siinä suhteessa parempi ja sairastelevat vähemmän. Muuten terveet elämäntavat, äidin raskausaikainen "elämä", yleinen siisteys ym vaikuttavat myös, mutta ihan vähän.

Varmaan monien asioiden yhteissumma. Suoliston kunto on yksi ratkaiseva, nenän limakalvojen kunto myös. Terveelliset elämäntavat: tarpeeksi unta, terveellinen ruoka, tarpeeksi liikuntaa. Allergiat ja flunssat on tavallaan sukua toisilleen. Toiset on herkempiä reagoimaan kuin toiset.

Olen kuullut, että actimel-jugurtilla on vastustuskykyä parantavia sivuvaikutuksia. Mitkä ovat näiden maagisten jugurttien todellinen merkitys, sitä ei kukaan tiedä. Sitä ei mainokset kehtaa mainita ja siitä valmistajat vaikenevat. Mutta mansikka on hyvää.

Mulla on todella hyvä vastustuskyky ja en tiedä mistä johtuu. Elän perusterveellisesti eli liikun vähintään 3 kertaa viikossa. Hedelmiä ja vihanneksia voisin kyllä syödä enemmän. En tupakoi, mutta alkoa nautin 1-3 kertaa kuukaudessa ihan huppeliin asti. Olen joskus lapsena ilmeisesti antibioottia joutunut ottamaan, mutta aikuisiällä en ole mitään lääkekuureja tarvinnut. Käsihygieniasta pidän huolta, mutten mitenkään hysteerisesti. Taitaa olla ihan sattumaa tuo vastustuskyky? Salainen harrastukseni tosin on nenän kaivelu ja rään syönti. Olen itse ajatellut voisiko se vahvistaa vastustuskykyä!?

Onko imetyksellä osuutta asiaan? Meidän esikoinen on sairastanut paljon ja hänen imetyksensä ei onnistunut. Nuorempi ollut tosi terve ja häntä imetin yli 1v. En tiedä onko tällä osuutta asiaan...

mä saattaisn ihan tosissani väittää että tuo meidän 12vuotias ei sairastele juuri koskaan. johtunee ehkä siitä kun vauvana sairasti rs- viruksen, keuhkoputken ja korvatulehdusken samaan aikaan, vasta kuuden viikon iässä. Sairaalassa oltiin viiiko josta kolme päivää hengityskoneessa, kahdesti piti elvyttää.
Nykyään flunssakin kestää enintään kolme päivää eikä ole sairastellut sen jälkeen muutenkaan juuri koskaan, ei edes vauvana, ei ole ollut kertaakaan tuon reissun jälken korvatulehdusta, keuhkoputken tulehdusta tai vastaavaa. kuumekin hänelleä yleensä on vain päivän ja lähtee pois. väittäisin että tuo vauvana sairastelu on auttanut asiaan. muut ovat sairastaneet varsinkin vauvaiässä jos jonkinmoista tautia. Vesirokkokin oli tuolla pojalalla niiin lievä että en tiennyt hänen edes sitä sairastavan,osasin epäillä vasta sitten kun pikkuveli sairastui, että oli isommallakin ollut kyseinen tauti. Ne pari näppylää selässä ja kädessä eivät olletkaan siis hikinäppylöitä

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
En tiedä. Meidän perhe ei sairasta käytännössä koskaan. Ja varsonkin tuo allerginen astmaatikkonon ihan uskomaton. Meillä on hänen elinaikanaan ollut 2 vatsatautia niin ettäkoko muu perhe on oksentanut, mutta hän ei. En käsitä mistä voi johtua.

Pärjätä ilman antibiootteja. Ei mennä heti hakemaan sairaslomaa, otetaan vain Pnadolia flunssaan ja ollaa töissä. Lapset myös samoin, pieni lämpö ei tapa, se on ain flussassa pari päivää, Siksi kotihoito parasta lapsille, ettei tarvitse viefä lääkäriin ja hakea itselle lomaa.
Eilen just yksi sanoi töissä lapsensa rykineen kaksi yötä, tulisi edes kuumetta niin saisi jäädä kotiin. Niin oksettavaa.

Mä en ole melkein ikinä kipeenä. Tupakoin, käytän alkoholia ja syön epäterveellisesti, enkä harrasta liikuntaa :D

Lapsetkin ovat terveitä. Kulkutaudit päiväkodissa kiertävät heidät kaukaa. Heillä tosin hieman terveemmät elämäntavat kuin minulla.

olen tätä myös miettinyt lapseni kohdalla. voisiko olla esim. että myös geenit ovat ns kaukana toisistaan eli mieheni suomen-ruotsalainen ja minun sukuni venäjän karjalasta.

Minä uskon, että juontuu kyllä geeneistä, sillä niin pitävät todisteet on. Isäni eli liki yhdeksänkymppiseksi, eikä hänellä ollut ikinä flunssaa, saati muita " kulkutauteja ". Kaksi veljeään tosi terveitä.