Mistä apua soseiden aloituksen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivoinen

Vieras
Pää on ihan tyhjä, ei mitään tietoa. Mistä saisi tietoa soseiden aloituksesta? Meillä on kuukausi maisteltu, imetän edelleen ja lapsi 6,5kk. Pitäiskö soseita syödä ennen vai jälkeen päiväunien? Ja kuinka paljon kerrallaan? Nyt menee pikkupurkin syömiseen kolme päivää. Pitäisikö silti lisätä kertoja? Vai syöttää enemmän/odottaa, että syö enemmän kerralla ja lisätä kertoja vasta sen jälkeen?

Nyt menee siis lounas, välipala + illallinen, tai siis pari päivää on noin syöty. Onko parempi aloittaa aamu-vai iltapuuro? Ja miten se imetys, ennen/jälkeen syönnin? Yöllä syödään usein. Ja pullosa ei syö. Haluaisin imettääkin vielä ja näyttää maistuvan.

Mistä vastauksia? Apua... Yritin googlettaa, mutten mitään kattavaa opastusta löytänyt.

Vähä samojen ongelmien kan täälläkin...mä annan 1-2kertaa päiväs sosetta ja saa syyä nii paljo ku menee, yleensä syö n.puol purkkia. Ikää kohta 5kk ja nyt siis n.1kk maisteltu. Alussa annoin vaan n.1-3tl ekalla kertaa uutta makua jos sattuu olee vaiks allergiaa, mut ei oo mistää mitää tullu niin en oo enää niin varovainen.
Lisään vielä, että annan sosetta aamupäikkyjen jälkeen. Meillä ei toimi että koittas antaa ennen unia kun menee kitinäks ja venkuiluksi. Kokeilemalla se selviää.

Tissi on hälle vielä pääruoka, joten älä hermoile :) Annat sen verran kerrallaan kuin menee, tuskin siinä mitään normia on että paljonko pitäisi tarjota. Ensin kannattaa ottaa aamupuuro, jos tulee masuvaivoja, niin ei valvota yötä. Itse imetin ihan alkuun ennen ruokaa (kun oli vain maistelua), sitten kun ruokaa alkoi mennä enemmän, niin syötin ensin ruuan ja jonkin ajan kuluttua sitten päälle tissiä.

Etenette lapsen halun mukaan, kyllä se siitä :wave:

Nuo on kaikki ihan siitä kiinni miten haluat tehdä ja mikä sopii sun lapsellesi. Kuopukselle mä annoin soseen vasta imetyksen jälkeen kun muuten ei tissi enää kelvannut. Esikoiselle taas just päinvastoin, kun olisi vaan tissiä lupsutellut muuten. Ennen vai jäkeen päikkäreiden... mä annoin ennen päikkäreitä, mutta voihan sitä antaa niitten jälkeenkin. Riippuu vähän päikkärirytmistä ja miten sopii teidän päivään. Anna niin paljon kuin lapselle kelpaa ja lisää kertoja jos vauva tuntuu nälkäiseltä/tuntuu haluavan useammin soseita/haluat niin muuten vaan tehdä.

Mä kokeilisin puuroa ensin aamulla siksi että jos tulee mahakipuja niin tulee ennemmin päivää vasten kuin yötä. Mutta iltapuuroa alkaisin antamaan aika pian, että yöunet helpottaisi.

Imetyksen en usko kiinteistä kärsivän. Yöimetys pitää maidontuloa hyvin yllä eikä se tuossa vaiheessa helposti enää muutenkaan lopu. On ihan luonnollista että osan maidosta korvaa vähitellen muu ravinto, mutta kun imetät vaikka 3-4 kertaakin vuorokaudessa (niin mulla meni silloin kun vauva söi jo 5 kunnon ateriaa päivässä) niin vauva saa tarvitsemansa maidon ja sun maidontulosi pysyy ihan hyvin yllä.

Alkuperäinen kirjoittaja epätoivoinen:
Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
Joo, siis neuvolasta ei neuvoja ole asiaan saanut, neuvolantäti on vaihtunu kolme kertaa tämän vuoden puolella.

oletko kuitenkin kysynyt?

kyllä, olen kysynyt. sain monisteen.

no mitä siinä lukee? varmaan eri ruoka-aineista ja millä aloittaa ja millä vauhdilla edetä,niinkö?

Joo, siis neuvolasta ei neuvoja ole asiaan saanut, neuvolantäti on vaihtunu kolme kertaa tämän vuoden puolella.

oletko kuitenkin kysynyt?

kyllä, olen kysynyt. sain monisteen.

no mitä siinä lukee? varmaan eri ruoka-aineista ja millä aloittaa ja millä vauhdilla edetä,niinkö?

Kiitos vastauksesta. Monisteessa ei ole vastauksia ongelmiin, en muuten täällä pyytäisi apua ;)

Pää on ihan tyhjä, ei mitään tietoa. Mistä saisi tietoa soseiden aloituksesta? Meillä on kuukausi maisteltu, imetän edelleen ja lapsi 6,5kk. Pitäiskö soseita syödä ennen vai jälkeen päiväunien? Ja kuinka paljon kerrallaan? Nyt menee pikkupurkin syömiseen kolme päivää. Pitäisikö silti lisätä kertoja? Vai syöttää enemmän/odottaa, että syö enemmän kerralla ja lisätä kertoja vasta sen jälkeen?

Nyt menee siis lounas, välipala + illallinen, tai siis pari päivää on noin syöty. Onko parempi aloittaa aamu-vai iltapuuro? Ja miten se imetys, ennen/jälkeen syönnin? Yöllä syödään usein. Ja pullosa ei syö. Haluaisin imettääkin vielä ja näyttää maistuvan.

Mistä vastauksia? Apua... Yritin googlettaa, mutten mitään kattavaa opastusta löytänyt.

oli pakko kaivaa ne lappuset esille..
mut meillä näin oli:
aamupala 8
lounas 11-12
välipala 14
päivällinen 17-18
iltapala 20

mä etenin ihan rauhassa maistellen eri ruoka-aineita. vaikka viikko kaks per ruoka.. jne..(niinkuin siinä monisteessa varmaan sanotaankin)
kuten joku jo sanoi että tissimaito on se pääruoka vielä. lapsi nukkuu kuitenkin paremmin maha täynnä.

Aamupuuro ekana, jos tulee oireita niin ei sit yöllä huuda. Imetys ruuan päälle ja sit väleissäkin. Anna sosetta niin paljon kun uppoo, kaksi lämmintä ateriaa päivässä+puurot+välipaloja. Ja lounas ennen unia, samoin päivällinen...noin mä tein esikoisen kanssa. :)

oli pakko kaivaa ne lappuset esille..
mut meillä näin oli:
aamupala 8
lounas 11-12
välipala 14
päivällinen 17-18
iltapala 20

mä etenin ihan rauhassa maistellen eri ruoka-aineita. vaikka viikko kaks per ruoka.. jne..(niinkuin siinä monisteessa varmaan sanotaankin)
kuten joku jo sanoi että tissimaito on se pääruoka vielä. lapsi nukkuu kuitenkin paremmin maha täynnä.

Joo, toi kuulostaa tutulta. Olisin sitä kaivannu, et mitä ruokia (aamupala/päivällinen) tarjotaan missäkin järjestyksessä eli miten ruokakertoja lisätään. mut niin kai se sit on, et teen niinku haluan ;)

Itse aloittelin varmaankin n. kuukauden maistelun jälkeen pikku hiljaa lapselle viittä ateriaa päivässä, eli aamupuuro, lounas, välipala, päivällinen ja iltapuuro (meillä ei lapsi syönyt velliä kun ei pullosta muutenkaan perustanut kummemmin). Soseita söi tuolloin max. puoli purkkia kerrallaan (yleensä vähemmän) ja puurostakin esim. valmistetrasta riitti reilusti useammalle aterialle. Imetin sitten syömisen jälkeen ja muistelisin, että syötin soseaterioita aika lailla suositusten mukaan eli n. kolmen tunnin välein ja periaatteessa ennen unia, mutta kuitenkin niin, ettei lapsi ollut vielä väsymyksestä kiukkuinen. Aamulla herätessä ja viimeiseksi ennen yöunia lapsi sai rintamaitoa ja samoin tarvittaessa yöllä (niin kauan kuin yöimetystä jatkui).

Moni neuvola jakaa myös ohjeita tai suosituksia ruokarytmistä jne. kiinteitä aloitettaessa, kannattaa kysyä terveydenhoitajalta.

Jos haluat edetä vähitellen ruokakertoja lisäämällä, niin ota sitten vaikka aamupuuro seuraavaksi ohjelmaan, niin näet, miten se kelpaa lapselle.

Muuten tosiaan fiiliksen mukaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Panacea:
Jos haluat edetä vähitellen ruokakertoja lisäämällä, niin ota sitten vaikka aamupuuro seuraavaksi ohjelmaan, niin näet, miten se kelpaa lapselle.

Muuten tosiaan fiiliksen mukaan :)

Kiitos! Eiköhän tää tästä, meinas vaan iskeä epätoivo ;)

Tuttu tunne... Arvaa, hainko itse netistä ihan samaa tietoa ihan samoihin aikoihin? Lopulta tulin siihen tulokseen, että

a) eipä sitä missään tyhjentävästi kerrota
b) ja kissan jalat, ei kai mun lapsi voi mennä rikki jos kokeilen perstuntumalla.

Ja näillä mennään edelleen :D

Yhteistyössä