Mistä alle kouluikäiset oppivat haukkumaan toisen lapsen vaatteita, leluja ja tavaroita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja metsänpeitto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
En tiiä. Mun lähes viisivuotiaani ei tuota osaa.
Mutta ei meillä kotona ihmetelläkään toisten lasten vaatteita.
Tytön "kaveri" on kyllä tullut tytölle sanomaan että sun hame on ihan ruma, sä olet ruma, jne. Se on vaan kateellinen :xmas: , itsellään kun ei ole juuri koskaan mitään uutta, ja hänen kuvaansa ei ole ollut mainoksessa, häntä ei meikattu kuvauksissa yms. Kerrankin tätä kateuskorttia voi käyttää sellaisessa yhteydessä missä oikeasti on kateudesta kyse. Lapsen äiti on sitä sorttia joka ääneen ihmettelee toisten muksujen vaatteita (lähinnä sitä, mitä järkeä on ostaa "kallis" haalari lapselle) yms, eli kotoaan tuo on sen oppinut.

Kuten huomataan, tässä ei ainakaan ole äiti jolla olis tapana arvostella ketään. Niin sitä on ihminen sokea itselleen.

Koskaan, ikinä, en ole arvostellut ketään lasteni kuullen.
Netissä voin kyllä kertoa mielipiteeni siitä, miksi itse henk.koht. pidän kosteussuojahaalareita välttämättöminä. Mutta en muista koskaan mollanneeni mitään vaatteita tms paskoiksi edes netissä...paitsi jos kysytään kokemuksia jostain tietystä tuotteesta, jollainen meillä on ollut ja joka hajosi samantien.

Hei nyt katse peiliin mammat !!!!!! Kuinka monta kertaa täällä on joukolla haukuttu esim Johanna Tukiaista ?? En jaksa uskoa että se haukkuminen rajoittuu vaan nettiin. Että jos samaan tahtiin haukutaan ja arvostellaan muita kuin Tukiaista niin en yhtään ihmettele lastenne käytöstä.

Se on vaan kateellinen :xmas: , itsellään kun ei ole juuri koskaan mitään uutta, ja hänen kuvaansa ei ole ollut mainoksessa, häntä ei meikattu kuvauksissa yms. Lapsen äiti on sitä sorttia joka ääneen ihmettelee toisten muksujen vaatteita (lähinnä sitä, mitä järkeä on ostaa "kallis" haalari lapselle) yms, eli kotoaan tuo on sen oppinut.

Kuten huomataan, tässä ei ainakaan ole äiti jolla olis tapana arvostella ketään. Niin sitä on ihminen sokea itselleen.

Netissä voin kyllä kertoa mielipiteeni siitä, miksi itse henk.koht. pidän kosteussuojahaalareita välttämättöminä. Mutta en muista koskaan mollanneeni mitään vaatteita tms paskoiksi edes netissä...

No kyllä tuo sulta lainaukseksi jätetty musta on vähän arveluttavaa, tai ei ainakaan asenteetonta.

No kotoapa tietenkin...
Ite oon alkanu miettiin aika tarkkaan mitä pojan aikana puhutaan ja sanonut miehellekin että nyt sit pitää alottaa se puheiden suodatus, koska tuo lapsi imee kaiken kuin sieni :whistle:
Mä myönnän ihan että sanon joskus muista ihmisistä pahaa, mutta koitan kuitenkin että en opettaisi lapselleni sitä.
Musta itestä on tuntunut lapsena todella pahalta, kun mun äiti on mollanut isää ja isän vanhempia. No se tekee sitä vieläkin :whistle:
Sitä en aio omalle lapselleni tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Musta itestä on tuntunut lapsena todella pahalta, kun mun äiti on mollanut isää ja isän vanhempia. No se tekee sitä vieläkin :whistle:

Mun äiti kans haukkui aina isän puolen sukua ihan sumeilematta :headwall: :( Ja naapureita ja ties ketä. Kaikki oli aina ihan perseestä. Toisaalta ymmärrän sen, me oltiin tosi köyhiä ja vastaavasti monet harrasti sitä että haukuttiin meidän vaatteita ja tavaroita, autoja ja kotia, että voihan se herättää katkeruutta aika paljon, mutta kyllä mua ärsytti se äidin ainainen räkytys.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
No kotoapa tietenkin...
Ite oon alkanu miettiin aika tarkkaan mitä pojan aikana puhutaan ja sanonut miehellekin että nyt sit pitää alottaa se puheiden suodatus, koska tuo lapsi imee kaiken kuin sieni :whistle:
Mä myönnän ihan että sanon joskus muista ihmisistä pahaa, mutta koitan kuitenkin että en opettaisi lapselleni sitä.

Voi olla että kotoa, mutta en nyt sanoisi tietenkin. Vert tässä ketjussa mainitsin kontekstikäyttäytymisestä

Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
No kyllä tuo sulta lainaukseksi jätetty musta on vähän arveluttavaa, tai ei ainakaan asenteetonta.

No kun lapsi ON kateellinen. Miksei mua meikattu, miks toi sai hienot mekot päälle ja mä en. Tullut ilmi ihan päiväkodissa. Ja mitä ilmeisimmin juuri tämän kateuden takia haukkuu: päiväkodissa tädit kehui meidän tyttöä nätiksi (liittyi siis mallikuvauksiin, joista lapsi tottakai kertoi päiväkodissa, kuten yleensäkin kertoo asioista joita on tehnyt) ja sen jälkeen toinen alkaa ulvomaan että sä et oo nätti vaan sä oot ruma. Lelupäivinä haukkuu toisten lelut tyhmiksi, pelipäivinä toteaa että vain hänellä on kiva peli ja muiden pelit on tylsiä. Että näin. Kiusaaja se on. Ei siedä tippaakaan sitä, että joku toinen saa kehuja ja positiivista huomiota, vaikka hän itsekin sitä saa: esim. minä kehun joka kerta hänen vaatteitaan kun hän tulee sanomaan että katso mulla on tällainen mekko, jne. Hänen äitinsä taas saattaa vastaavassa tilanteessa tokaista että "aika arka väri päiväkotiin" tai "meidän XXX:llä on nätti mekko päällä ", NORMAALI aikuinen mun mielestä toteaa että kaunis on kun 3-5 v lapsi tulee iloisena näyttämään mekkoaan...

Ja mä olen kuullut ainakin 10 kertaa kun kyseisen lapsen äiti arvostelee päiväkodin eteisessä lasten vaatteita: tossakin tommoset goretexit, mitä järkee, typerän näköiset, tavalliset lenkkarit ja kumpparit on paljon kivemmat. Ei siis ihme, että tämä on tarttunut hänen lapseensakin.

Jos joku arvostelisi päiväkodissa lasten vaatteita tyyliin "heh, tollakin tommonen halpispuku, eihän tuo oo hyvä, rumakin se on, ja kato sillä on jalassa tommoset lenkkarit jotka ei edes pidä kosteutta" niin siitä nousisi ihan kamala meteli. Mutta kun asia on päinvastoin ja niitä vähän kalliimpia tamineita arvostellaan ääneen & lapsia haukutaan niistä, niin siitä ei mukamas saisi mitään sanoa. Kaksinaismoralismia.

Mutta kun asia on päinvastoin ja niitä vähän kalliimpia tamineita arvostellaan ääneen & lapsia haukutaan niistä, niin siitä ei mukamas saisi mitään sanoa. Kaksinaismoralismia.

No ei sen noin mene, että kalliita saa haukkua ja muita ei. Mutta mun mielestäni sun tekstisi oli ihan yhtä kaksinaamainen, tai ainakin siitä sen kuvan sai. Mutta anteeksi, jos tulkitsin väärin. Sekin on totta kai mahdollista.

Onko se haukkuminen sitten enemmän oikein, jos toinen on "tyhmä" ja haukkuu muita? Ei minusta :/

Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Mutta kun asia on päinvastoin ja niitä vähän kalliimpia tamineita arvostellaan ääneen & lapsia haukutaan niistä, niin siitä ei mukamas saisi mitään sanoa. Kaksinaismoralismia.

No ei sen noin mene, että kalliita saa haukkua ja muita ei. Mutta mun mielestäni sun tekstisi oli ihan yhtä kaksinaamainen, tai ainakin siitä sen kuvan sai. Mutta anteeksi, jos tulkitsin väärin. Sekin on totta kai mahdollista.

Onko se haukkuminen sitten enemmän oikein, jos toinen on "tyhmä" ja haukkuu muita? Ei minusta :/

Katsos kun kukaan ei ole haukkunut tätä "tyhmää " lasta tai hänen "tyhmää " äitiään. Mä arvostelen tämän äidin käytöstä kyllä juuri nyt täällä netissä, mutta hän ja lapsensa pahoittavat toisten (lasten!) mielen laukomalla typeryyksiä päin naamaa. Päiväkodissa. Aikuinen nainen arvostelee lasten vaatetusta päiväkodissa, oman lapsensa ja muidenkin lasten kuullen. Mitä muuta siitä voi ajatella kuin että se on idioottimaista?
Ja lapsi on kuin kopio äidistään, toistaa tämän sanomisia.

Mua ärsyttää se yli kaiken kun esikoisen isä opettaa hänelle että mitä enemmän joku tavara maksaa niin sen parempi, eli kaikista kallein on paras. Minä sitten yritän sanoa että sillä ei ole mitään väliä mitä joku esim. pyörä maksaa kunhan on semmoinen että toimii ja itse tykkää siitä. Hyvä esimerkki oli kun tytöllä oli vähän aikaa sitten 5v synttärit niin eikö tämä melkeen ensimmäiseksi kysynyt minulta että paljonko hänen lahja maksoi, mua niin ottaa päähän tuommoinen.

Jaa-a. Meillä ei ainakaan lapset opi kotona arvostelemaan toisten ulkonäköä tai vaatteita tai ominaisuuksia. Jos tämäntyyppisistä asioista keskustellaan, tehdään se siten etteivät lapset ole paikalla. Lastani kylläkehun ja ihastelen alituiseen, silti ei ole oppinut "itserakkaaksi". Jaksan olla ylpeä kauniista pienokaisestani, joka on myöskin ollut mallina kuvauksissa, joihin pääsi toki ulkonäkönsä vuoksi. Sitä ei ole hänelle kerrottu, vaan hänelle kerrottiin että pääsee kuvattavaksi upeissa vaatteissa, ja se hänelle kelpaa syyksi koska rakastaa kauniita asioita ja esineitä. Prinsessa luonne kun on. Kuten aika moni 5vuotias muutenkin ;)
Hänkin on joutunut kokemaan erään kateellisen luonteen omaavan lapsen "uhriksi", lelut ovat tyhmiä ja huonoja ja vaatteet rumia. (aina on todella nätisti ja sävy-sävyyn puettuna). Toiset ovat saaneet myös kuulla tältä lapselta näitä samoja asioita. Mistä hän on siihen oppinut, en tiedä.

En tiiä. Mun lähes viisivuotiaani ei tuota osaa.
Mutta ei meillä kotona ihmetelläkään toisten lasten vaatteita.
Tytön "kaveri" on kyllä tullut tytölle sanomaan että sun hame on ihan ruma, sä olet ruma, jne. Se on vaan kateellinen :xmas: , itsellään kun ei ole juuri koskaan mitään uutta, ja hänen kuvaansa ei ole ollut mainoksessa, häntä ei meikattu kuvauksissa yms. Kerrankin tätä kateuskorttia voi käyttää sellaisessa yhteydessä missä oikeasti on kateudesta kyse. Lapsen äiti on sitä sorttia joka ääneen ihmettelee toisten muksujen vaatteita (lähinnä sitä, mitä järkeä on ostaa "kallis" haalari lapselle) yms, eli kotoaan tuo on sen oppinut.

Netissä voin kyllä kertoa mielipiteeni siitä, miksi itse henk.koht. pidän kosteussuojahaalareita välttämättöminä. Mutta en muista koskaan mollanneeni mitään vaatteita tms paskoiksi edes netissä...paitsi jos kysytään kokemuksia jostain tietystä tuotteesta, jollainen meillä on ollut ja joka hajosi samantien.

Jos sun lapset osaa olla nauramatta toisille ääneen, ovat niitä pahimpia tapauksia, jotka osaa aikuisen edessä olla, mutta sisältä täysi aikuinen.

Normaali lapsi nauraa joskus ihan muuten vaan, kun miettii mitä toisella on toisella ei, ei pahuuttaan.

Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:
No lukekaapa tämänkin palstan Reimatec- ym. mitä lie merkkien nimeen vannovia vanhempia... Jos ei nuo tartu kotonakin kahvipöytäkeskusteluissa niin mistäs sitten. Sieltähän se kotoa lähtee mitä lasten suusta tulee yleensä.
Meinasin just kirjoittaa, että jos niille lapsille on luettu tätä palstaa :D

>.. äitinsä ihmetteli että miten se nyt on sellainen. mutta sitten äidin suusta >tulee kommenttia "tytöllä pitää olla pitkät hiukset että saa tehtyä hienoja >kampauksia".. että msitähän lienee senkin tyttö divailunsa oppinut

Tässä mennään taas toiseen äärimmäisyyteen. Miksi sitten lapsilla olisi pitkät hiukset muuten kuin siksi että ne näyttävät hyvältä!? Miksi lapset itse haluavat pitkät hiukset...no koska niistä voi tehdä kaikenlaista, kuten kampauksia!

Rumat vaatteet ja puolikaljut vaan kaikille, ettei tule kenellekään paha mieli?

olen huomannut että lastenohjelmistakin saavat paljon vaikutteita...vaikka kuinka olisi mailman ihanin my little ponies, niin sielläkin viljellään asioita vaikka pukeutumisesta..."onpa sulla rumat vaatteet" jos on vaikka erivärisisetkin kuin muilla. Samoin vanhemmat lapset ovat opettaneet aivan kummia asioita..esimerkiksi jos alle 5 v sanoo että hänen lelunsa ovat kaikki tyhmiä ja rumia, niin tiedän tasatarkkaan että naapurin 10 v opettanut senkin hänelle kuten haista paska sanonnankin...Onneksi on muualla välillä...Itse ostan kirpparilta vaatteet lapselle ja johan oli joku kerennyt sanoo että miksi ostamme sieltä...ja lapsi kysyi minulta että miksi ei saa uusia....ties vaikka olisi mummi asialla jolla vara ostaa mitä älyvapaampia asioita...eli tässä kyllä on joutunut vanhemmat selvittelee ja suoristelee asioita lapselle kun vaikutteet tulleet muualta.

Kotoa se lähtee. Meillä on opetettu pienestä pitäen kierrättämiseen ja siihen, että kaikilla ei ole mahdollista saada haluamaansa ja varsinkaan meillä ei saada kaikkea haluamaansa. Synttäreillä meillä ei tuoda jokaiselle lapselle lahjaa ja meidän synttäreillä ei jaeta jokaiselle vieraalle lahjaa. Näistä pikkuasioista se lähtee, vaikka ehkä se joistakin tuntuu mitättömyyksiltä. Nämä oli pieniä esimerkkejä, mutta voisin luetella niitä aikasta monta lisää.

Mistä yleensä oppivat toisten mollaamisen, arvostelun ja haukkumisen ?
Kyllä se kaikki kotoa lähtee. Vanhemmat ovat sekä hyvänä että pahana esimerkkinä. Kannatta katsoa peiliin ja miettiä sitä millaisen mallin sitä lapsilleen antaa. Pätee muuten ihan kaikissa asioissa nirsoilussa ruuan suhteen, käytöstävät jne.
Koti ei tietenkään ole se ainoa paikka mistä malli tulee mutta se TÄRKEIN!!

Tota telkkariakin kannattaa vähän vältellä. Meillä on uusin juttu, että joku on aivoton (kiitos, Aristokatit). Onneksi ei tarttunut "sinulla on ruma hattu", joka myöskin tuli jostain töllötinohjelmasta. Siis noissa haukutaan välillä aika sumeilematta toisten omaisuutta yms. noissa pienten ohjelmissa...