Mistä alle kouluikäiset oppivat haukkumaan toisen lapsen vaatteita, leluja ja tavaroita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja metsänpeitto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
me ollaan ostettu vanhempi, ykskerroksinen ok-talo ja meidän viereen rakensi toinen perhe uuden kaksikerroksisen talon. No mieheni harrastaa kaikenlaisia vempaimia ja hänellä onkin niitä ja on suht. uus autokin.
No tämä naapurin poika 12.v sanoi kerran miehelleni että onko teillä siksi varaa ostaa kaikkia koneita ku te asutte normaalia huonommassa talossa?
Mua tää naurattaa,mutta samalla ajattelin että onko nykylapsilla oikeasti sellainen käsitys että kaikilla pitää rakentaa uus talo vai onkohan heillä kotona puhuttu? Mitäs olette mieltä?

Alkuperäinen kirjoittaja Taina:
Hain tässä taannoin lastani tarhasta ja siellä eteisessä odotellessa salakuuntelin mitä lapsen syönnin aikana toisillee puhuvat niin siellähän ne pikku kullannuput leveilivät mitä kenenkin perheellä on ja kenellä on mitä eniten. Esim. autoja tuntui usealla perheelle olevan se 2 tai 3 ja se joka sanoi et on vaan yksi niin sille naurettiin. Ja sama lemmikeissä, se oli taas paras jonka perheellä on eniten eläimiä ja kaikkein paras oli se tyttö joka sanoi et heilläpä on poni eikä varmasti teillä kellään muulla.

Aika ikävää vertailua ja kilpailua 4-5 v lapsien suusta....

Mä muistan tuon jo omasta lapsuudestani, enkä osaa pitää tuota pahana asiana. Ainahan se on ollut tuollaista: mul on uusi paita, mullapas on uusi takki, meillepäs tuli eilen kissanpentu, minäpäs en edes haluaisi kissaa koska koirat on parempia ja meillä on koira, jne.
Itsetunnon kehittymistä se on. Normaalia tuon ikäisillä, mutta karisee kyllä useimmiten lapsen kasvaessa... =)

mullakin entinen hoitolapsi (4v), reimaan ja lassieen puettu, aina hienot merkkivaatteet ja viimisen päälle tehdyt kampaukset joka aamu oli hyvin kärkäs arvostelemaan kuinka rumia toisten vaatteet on, kuinka toiset lapset haisee jne jne.. äitinsä ihmetteli että miten se nyt on sellainen. mutta sitten äidin suusta tulee kommenttia "tytöllä pitää olla pitkät hiukset että saa tehtyä hienoja kampauksia".. että msitähän lienee senkin tyttö divailunsa oppinut

Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:
No lukekaapa tämänkin palstan Reimatec- ym. mitä lie merkkien nimeen vannovia vanhempia... Jos ei nuo tartu kotonakin kahvipöytäkeskusteluissa niin mistäs sitten. Sieltähän se kotoa lähtee mitä lasten suusta tulee yleensä.

Tai ihan päinvastoin.

Ei se ole kiinni pelkästään varallisuudesta vaan enemmän itsetunnosta. Jos ihannoidaan materialismia, niin helposti tähän mennään. Tai se on vaan niin kismittävää, kun sitä ei ole ("ruoho vihreämpää aidan toisella puolella"). Toisaalta niin heikommilla varallisuuspohjalla kuin kultalusikka suussa syntyneet voivat olla ihan samalla aatepohjalla erilaisista vaatteista tai tavaroista huolimatta - ne kun ovat vain tavaroita..

Myös tämä itsetunto on se, mikä vaikuttaa siihen miten muiden kommentteja otetaan vastaan. Menikö ohi korvan vai herne nenään...

Tällä palstalla muuten enemmän karsastetaan Reimateciä kuin sen nimeen vannottaisiin. Kalliita vaatteita käyttävät ovat enemmän hiljaa, kuin niiden vastustajat.

Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:
No lukekaapa tämänkin palstan Reimatec- ym. mitä lie merkkien nimeen vannovia vanhempia... Jos ei nuo tartu kotonakin kahvipöytäkeskusteluissa niin mistäs sitten. Sieltähän se kotoa lähtee mitä lasten suusta tulee yleensä.

Itse asiassa mun tuntema arvostelija-lapsi tulee perheestä, missä äiti kovaan ääneen ihmettelee että mitä järkeä on ostaa kalliita reimatekkejä, ei se Neeankaan haalari ole edes yhtään hieno vaikka oli kallis, rumahan se on!
Ja lapsi menee sitten päiväkodissa sanomaan Neealle että ei sun haalari oo hieno, se on ruma.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Missä on terve itsetunto ihmisiltä? Kadonnut...

Jos viihtyy omissa nahoissaan, ei tarvitse muitten juttuihin käydä arvostelemaan.

No niinpä :|

Ja sekin on kummallista, että ei suinkaan kaikki ne, joilla on huono itsetunto, ole haukkumassa muita.

Mulla vaan paloi taas hermo tänään :ashamed: Kyseinen lapsi on muutenkin harrastanut tälläistä, meillä synttäreillä ollessa nauroi kovaan ääneen sitä miksi lapsella ei ole omaa huonetta ja sitä, että miksi hänellä on apupyörät vielä pyörässä. Meidän muksu sanoi, että ei ole omaa huonetta siksi etten ole halunnut (se on ihan totta, ei halua omaa huoneeseen vaikka sellainen on, emmekä ole halunneet sinne pakottaa menemään) ja sanoi, että siksi on apparit kun ei omasta mielestään osaa vielä tarpeeksi hyvin polkea. Suhtautui tosi hienosti, vähän sillä asenteella että ihme tyyppi toi, mitä se nauraa itsestäänselvyyksiä. (Sama lapsi opettanut haukkumaan homoiksi ihmisiä, selitin mitä homo tarkoittaa, niin meidän muksulla taas sama ihmetys että mitä se toinen oikein säätää ihan ihmeellisillä asioilla, että mitä järkeä on käyttää homoa haukkumasanana)

Kulkivat aamulla meidän pihan ohi, olivat menossa metsäretkelle eskarista. Nyt siellä tämä sama lapsi heti irvaili tuota lapsen pyörää taas. Siinä ei ole enää apupyöriä siis, mutta pyörä on ehkä hieman pieni lapselle koska ajattelimme ostaa uuden vasta keväällä kun lumet sulavat taas pyöräilykeleiksi. Kamalaa nähdä, miten toisen hymyilevät kasvot menivät niin vakaviksi, kun selvästi sattui kun toinen taas naljaili :headwall:

Me ollaan miehen kanssa kumpikin sellaisia, että me ei oikein välitetä sellaisesta kilpavarustelusta. Ei ole mitään periaatteellista syytä olla tiettyjä merkkejä vastaan, mutta tälläinen merkkivaateajattelu vaan ei jotenkin istu kummallekaan meistä. Sama koskee kaikkea, me ajatellaan itse ja toivotaan että myös meidän lapset ajattelee, että tavaroita ei tarvi heittää pois siksi että ne on vanhoja, vaan että kierrätettäisiin ja käytettäisiin.

Ja nyt voi perse sanon minä, jos mä joudun jo nyt alkaa kilpavarustelemaan lapsiani, ettei niitä kiusata |O :headwall: Ei siihen kuole, tiedän itse, mutta kyllä mä muistan miten pahalta se tuntui kun jotkut lapset nauroi sun vanhalle fillarille tai vääränlaisille vaatteille :|

Kummitytön eskarissa yksi tyttö sanoi, että hänen äitinsä rakastaa häntä kun ostaa hienoja vaatteita. Muilla oli talvella haalarit, tällä tytöllä ulkoleikeissä hame ja lyhyt toppis. Siis 6 vuotiaalla...
Yhtä kilpavarustelua inhoan yli kaiken eli näitä amerikkalaistyylisiä synttäreitä, enää ei kelpaa kakku ja limsa, pitää olla seikkailua yms. Ja lahjoja vieraille. Missä meidän vanhempien järki on???

Alkuperäinen kirjoittaja Taina:
Hain tässä taannoin lastani tarhasta ja siellä eteisessä odotellessa salakuuntelin mitä lapsen syönnin aikana toisillee puhuvat niin siellähän ne pikku kullannuput leveilivät mitä kenenkin perheellä on ja kenellä on mitä eniten. Esim. autoja tuntui usealla perheelle olevan se 2 tai 3 ja se joka sanoi et on vaan yksi niin sille naurettiin. Ja sama lemmikeissä, se oli taas paras jonka perheellä on eniten eläimiä ja kaikkein paras oli se tyttö joka sanoi et heilläpä on poni eikä varmasti teillä kellään muulla.

Aika ikävää vertailua ja kilpailua 4-5 v lapsien suusta....

Noh, eikös tämä meijän iskä on isompi kuin teijän iskä ole aika vanha juttu kuitenkin.

Jossain perheissä varmaankin opitaankin tällaista asennoitumista. Aikanaan kun lueskelin kasvatustiedettä, niin väittivät kuitenkin, että ihminen oppii yllättävän vähän kotona siitä, mitä kavereiden kanssa tehdään. Lapsi siis oppii yhden kontekstin (kotona) ja toisen (kavereiden kanssa) ja näissä voi olla hyvin erilaiset arvomaailmat. Myös kieli voi olla täysin eri ja täysin sujuvaa kummassakin.

Kaikki vanhemmat ei kyllä edes tajua mitä lapsilleen opettavat. :( Eivätkä siis tahallaan opeta lapsia esim. arvostelemaan muita.

Meidän pihassa asuu oikein mukava ja ystävällinen äiti, jolla kaksi tytärtä. Tytöt ovat jo nuorina esim. oppineet tarkkaan, mitkä ovat tytöille ja mitkä pojille sopivia vaatteita ja värejä. Siitä onkin oma kohta 4v poikani saanut kuulla, että hänellä on tyttöjen vaatteita (punaiset shortsit, valkoinen hattu) ja tyttöjen tukka (kun ei ole siili). Todella kurja opettaa niin kapeita näkemyksiä lapsille. Äiti on hyvin "perinteinen" tapaus muutenkin - mutta oikein mukava. Eikä siis mitenkään lapsellinen tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
En tiiä. Mun lähes viisivuotiaani ei tuota osaa.
Mutta ei meillä kotona ihmetelläkään toisten lasten vaatteita.
Tytön "kaveri" on kyllä tullut tytölle sanomaan että sun hame on ihan ruma, sä olet ruma, jne. Se on vaan kateellinen :xmas: , itsellään kun ei ole juuri koskaan mitään uutta, ja hänen kuvaansa ei ole ollut mainoksessa, häntä ei meikattu kuvauksissa yms. Kerrankin tätä kateuskorttia voi käyttää sellaisessa yhteydessä missä oikeasti on kateudesta kyse. Lapsen äiti on sitä sorttia joka ääneen ihmettelee toisten muksujen vaatteita (lähinnä sitä, mitä järkeä on ostaa "kallis" haalari lapselle) yms, eli kotoaan tuo on sen oppinut.

Kuten huomataan, tässä ei ainakaan ole äiti jolla olis tapana arvostella ketään. Niin sitä on ihminen sokea itselleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Heli:
No mistä reilusti alle kouluikäiset oppivat haukkumaan läskiksi toisia ihmisiä? Koin tämän taas, kun vein lapseni eka kerran tarhaan niin johan ne pennut iältään siis 3-5v haukkuivat minua läskiksi!!!

Äidit puhuu kiloistaan,neuvoiloissa puhutaan lapsen painosta ja onko liikaa tms...ei oo kumma että tietävät nuokin puhua läskeistä.

No mistäköhän.
Aika usein kotoota on tollaset jutut lähtöisin?

Olen myös ollut paikalla kun ekaluokkalainen poika sanoi ekaluokkalaiselle tytölle "teillä on ruma koti"
Mua itketti kun näin tytön ilmeen ja sen surun joka hänet valtasi...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikös se telkussa ole jo ohjelma MEIDÄN ISI ON PAREMPI KUIN TEIDÄN ISI. Kohta on paljon p.skoja vanhempia kun jollakin toisella on parempi isi.

No siis ihan idioottimainen idea koko ohjelma mun mielestäni :headwall:

Saa moni varmaan katsoa peiliin, sillä itselläki tulee peilin edessä haukuttua itseään ja tuostahan noi ipanat joskus oppivat arvostelun. Täytyy itse päästä tuosta eroon ennen kuin kasvavat isommiksi. Toisia ihmisiä en arvostele lasten kuullen vaikkeivät vielä mitään ymmärtäisikään.

En mä ole tavannut pieniä lapsia, jotka siis oikeasti haukkuvat toisten tavaroita, vaatteita ym. Ja oon ollu päiväkodissa töissäki. Toki lapset kehuvat ja retostelevat omilla tavaroillaan ja vanhemmillaan ja kodin tavaroilla, mut sehän on ihan normaalia lapsen käytöstä; ja ne omathan on tietysti aina niitä kaikkein parhaita. Pienten lasten jutuissa myös hyvin usein liioitellaan ja kerrotaan omiaan.

No mistä reilusti alle kouluikäiset oppivat haukkumaan läskiksi toisia ihmisiä? Koin tämän taas, kun vein lapseni eka kerran tarhaan niin johan ne pennut iältään siis 3-5v haukkuivat minua läskiksi!!!

No jo on. Minun lapsuudessani, 80-luvun alussa, ei tullut mieleenkään haukkua ketään aikuista. Mitä sinä teit tai reagoit asiaan? Itse olisin varmaan uhannut ottaa wc-harjan seuraava päivänä mukaani...

Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
En mä ole tavannut pieniä lapsia, jotka siis oikeasti haukkuvat toisten tavaroita, vaatteita ym. Ja oon ollu päiväkodissa töissäki. Toki lapset kehuvat ja retostelevat omilla tavaroillaan ja vanhemmillaan ja kodin tavaroilla, mut sehän on ihan normaalia lapsen käytöstä; ja ne omathan on tietysti aina niitä kaikkein parhaita. Pienten lasten jutuissa myös hyvin usein liioitellaan ja kerrotaan omiaan.

Minäkin päiväkodeissa ollut. Ja valitettavasti törmännyt tähän arvosteluun. "sä et saa tulla kun sää oot niin ruma" jne....kysesssä vajaat 4v tyttö. Samainen likka oli hemmoteltu ja puettu hienosti. Eikä muillakaan rytkyjä ollut, silti haukkui.

No toisaalta lapset usein vain möläyttävät totuuden. Ei pahalla. Siis jos satut olemaan erityisen lihava? Eri asia jos haukkumalla haukkuivat (ilkkuivat). Toki sana läski on aika epämiellyttävä, mutta suureen painoon viittaus ei niinkään (jos kyse vain lapselle ominaisesta totuuden sanomisesta).

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:

No toisaalta lapset usein vain möläyttävät totuuden. Ei pahalla. Siis jos satut olemaan erityisen lihava? Eri asia jos haukkumalla haukkuivat (ilkkuivat). Toki sana läski on aika epämiellyttävä, mutta suureen painoon viittaus ei niinkään (jos kyse vain lapselle ominaisesta totuuden sanomisesta).

Minulle taas rallatellaan useinkin päiväkodin pihalta pilkkalaulua painostani ja muutenkin ulkonäöstäni. Olen alkanut välttää päiväkoteja ja mies hakee lapset hoidosta, kun en jaksa kuunnella sitä pilkkaa.

Meillä suositaan aika paljon ns. merkkivaatteita, mutta ei koskaan puhuta niistä lapsille siten, että korostettaisiin niiden olevan parempia kuin muiden vaatteet. Ylipäätään emme vertaile emmekä huomauttele kenenkään vaatteista eikä autoista tms. enkä kyllä ole kuullut että lapsenikaan näin tekisivät. Toivottavasti eivät koskaan naura tai hauku muiden kamppeita.

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Onko joku oikeasti niin tyhmä, että opettaa lapsilleen sellaisia arvoja? :(

Tai mitä minä edes kysyn. On ilmeisesti :|

yllättävän moni ei edes ajattele, mitä lapselleen opettaa omalla suhtautumisellaan. puhutaan, mitä sylki suuhun tuo, ja sitten kerrotaan, kuinka "meidän lapsi on aina tehnyt näin, vaikka ei meillä kotona ole opetettu..."

Täsmälleen samaa mieltä tästä.
Ihmiset on muutenkin aika pihalla siitä, että kaikki mitä teet ja sanot vaikuttaa lapseesi.