missä muut hepatoosi-odottajat?

  • Viestiketjun aloittaja Malla29
  • Ensimmäinen viesti
No tänään kävin ekan kerran tässä raskaudessa äippäpolilla KOKS:ssa. Ei hirveesti irronnut mitään infoa.. Lääkäri oli ulkolainen, ei esitelly itseään, mutta erittäin asiantuntevalta onneksi vaikutti. Hepatoosileima tuli vaikka sappihapot ei vielä ole noussu tai viime ke otettua arvoa ei vieläkään näkyny koneella.. Huomenna uudet kokeet.

Vauva voi hyvin ja painoarvio oli 2.6kg. Kohdunsuu sormelle auki ja kanavaa 3cm, eli tilanne hyvä jos käynnistellä joutuu. Adursalia ei kokeilla sivuvaikutusten takia. Viikon päästä ktg-kontrolli ja 2vk:n päästä lääkärikontrolli.

Ursulainen: meidän esikoinen on myös syntynyt KAS:ssa, oli niin ihana ja rauhallinen pieni osasto!!! Harmi tosiaan että kaikki hyvä viedään....

JanaS & Onni 33+3 :heart:
 
KOKSis käytynnä taas.
Oli labrat,ktg-käyrä ja lekuri...painoarvio pienel 2677g.
Kysyin siit käynnistyksest nii kuulemma ois viisaint käynnistää vkol 38...ei ainakaa anneta siit ylitte mennä.
Täst eteenpäin äippäpolil käyntei 2kertaa vkossa...kertavkossa lekuri ja sit siin välis ktg-käyrät nii ja tietty labras juoksen.

AadaOlavi 34+5
 
Ursulainen: Paljon sulla on ollut tässä raskaudessa sappihapot? Mulle ma se lääkäri sanoi että sappihapot 10-20 ei aiheuta vielä vauvalle ongelmia?? ja jos arvo 50 tai yli niin sitten käynnistetään... Itse haluaisin käynnistyksen viim 38+0, en jaksa elää paniikissa ja tarkkailla vauvan liikkeitä päivittäin ajatellen kamalinta vaihtoehtoa.. Tää on kuitenkin jo kolmas kerta, kaksi kertaa ollaan selvitty ehjinnahoin...


Mulla nyt ei ole lainkaan vielä tietoa sappihappoarvoista, soittelen viimeistään pe polille niistä. Silloin kuopuksen aikaan koksissa tuntui jokainen lääkäri olevan eri mieltä käynnistyksestä hepatoosin takia. Yksi mieslääkäri määräsi silloin minut käynnistykseen rv35+3 kun s.happo oli 33, olin yön osastolla ihmettelemässä kun ei mitään mulle tehty ja aamulla tulikin sitten naislääkäri ja heitti pihalle!! Ei suostunut käynnistämään...

Toivottavasti tollasta ei ole sielä enää nykyään!

JanaS & Onni 33+5

 
JanaS: Sappihapot ollu täs raskaudes korkeimmillaan 16 ja muis raskauksissa ne ei edes nousseet vaan sillo ol korkeet pelkät maksa-arvot.
Nyt toi lekuri puhu niist p-afos arvoist et kun ne yhä korkeet nii se tarkottaa et hepatoosi yhä päällä.
Yhä taitaa KOKSin lääkärit olla eri mielt käynnistyksest,mut luotan nyt tähän ettei anneta mennä la asti...ens ke pyydän et sovitaa käynnistys pvä et mieskii vois varautuu ja pääsis synnytyksee mukaan ku on reissuhommis nii ei varmaankaa kerkii h-hetkeen jos vaavi päättää syntyy luomuna.

AadaOlavi 34+5
 
JanaS: Miul o olt hepatoosi diagnoosi noil kahel edellisel raskaudella joist eka käynnistettii vkolla 38 ja tää toinen käynnisty iteksee vkol 37+5 joten ei keritty käynnistään...oltas käynnistetty kyl.

Tietty mie vastailen jos vaa osaan :) ...harvemmin sitä saa "jutella" toisen hepatoosi odottajan kanssa.

Täs mieki kokoaja opin uutta ku noi miun edelliset muksut jo nii isoi et jotku asiat ja tiedot muuttunu ...täs hepatoosin hoidossakii.
 
sopiiko liittyä joukkoon...

odotan kolmatta rv 33+4 ja parisen viikkoa sitten todettiin raskaushepatoosi... alat 200 ja sappihapot 29, nyt adursal laskenu arvot

sellasta kysyisin, että kuis helposti ne arvot alkaa uudelleen nousta? kun mulla tullu nyt sellasta että aamulla ennen kun ehtii lääkkeen ottaa ja taas illalla ennen annosta alkaa kutista, tuntuu että lääke ei enää oikeen pure, vaiko?

ja jos sellaseen viiittisitte vastata, että mitä teille sanottu käynnistyksestä, annetaanko joissain tilanteissa mennä viikoille 40....
 
Käynnistyksestä taitaa nykysi olla nii mont mielipidettä ku lääkäriäkin...oon huomannu.
Ite kyl vaadin et käynnistetää vkol 38 viim jos ei ennen tietty synny...turhii riskei en suostu ottaa ja nyt edelline lekuriha kyl ol kanssain samaa mieltä.

Kysäseppä omalt äippäpolilta lääkärin ajatuksii käynnistyksestä nii saat parhaite vastauksen.

Tuost lääkkeen toimivuudest en osaa sanoo...eiköhä noi lekurit nää labra tuloksist kui alkaa vaikuttaa.
mikäs siul on annostus pienisydän? ...voi olla et sitä annostusta muuttaavat tarpeen mukaan.
Tsemii tulevaan ja tervetuloo hepatoosi joukkoon :hug:

AadaOlavi 34+6
 
on nyt annostus adusalissa 1+2, mites korkeita annoksia siitä yleensäkään voidaan määrätä?

meillä oli viimkes ä-polin lekuri kovin nihkee sanoon mitään, jos ei vauva valmis ja jos ei käynnisty, no toki juu mutta en haluu mitään turhia riskejä ottaa, isohko vauva jo taitaa olla ja edellinen vaavi ol melkis 5kg joten luulis senkin jotain vaikuttavan

pelottaa vaan ihan sikana et jos sattuu jotain...
 
pienisydän: teretulemast keskusteluun tästä ikävästä vaivasta. Onneksi on tarjolla vertaistukea!

Itse sain tänään vihdoin tietooni noita sappihappoarvoja. Viikko sitten otettu oli 5 ja toissapäivänä otettu 7!!! Eli loistavia! Nyt vaan ihmetyttää mistä ihmeestä tämä kutina sitten tulee? Asat ja alat toki on sielä 200-300 mutta sappihappohan se pitäisi kutinan tehdä!!! Tän kutinan perusteella kun olin 100% varma että nyt on kaikkienaikojen korkein arvo... esikosta oli sappihapot 60 eikä tosiaan ollut tällaista tää raapiminen... :kieh: :kieh:

JanaS & Onni 33+6
 
JanaS: Se kutina voi kaiketi tulla siit p-afos (vai mikälie) arvost jos korkee...tai niin ymmärsin viime äippäpoli käynnist.
Miulha nois kahes edellises raskaudes pysy sappihapot kokoaja normin ja silti kutitti.

Pyydä lekurilta ataraxii kutinaan...varmast auttaa.

AadaOlavi 35+0
 
Täytyy muistaa ensi ma koksissa kysellä noita asat, alat ja afos-arvoja... Mä söin Ataraxia silloin ekan hepatoosin aikana, ei ollu ihan kauheesti apua mutta nyt kyllä tarvin jotain tähän! Hermo menne ihan totaalisesti. Yöt on jo ihan tuskaa... :/ Hyvä jos yhteensä muutaman tunnin saa nukuttua raapimiselta ja vessassa laukkaamiselta...
Mulla ma on vaan pelkkä käyrälläkäynti mutta luulis että lekuri ehtis reseptin siinä pikana antaa. Toivottavasti!!!

JanaS & Onni 34+0
 
Täällä 3 odottava äiti-ihminen. Raskausviikkoja reimukkaat 14 kasassa ja Alat 172 ja Asat 55. kolmas kerta jo kun käy näin että maksa-arvot lähtee alusta asti nousuun. :/
tiukassa äitipoli seurannassa olen ja sisätautipuolellakin ne maksan tilannetta tutkiskelee. Näillä viikoilla kun ei noita arvoja pitäisi vielä saada
 
Minttu-Maaria: Tervetuloo vaa joukkoon.
Siullaha noi arvot tosi aikasii korkeel...ei ihme et tutkitaa myös sisätautienki puolel ja hyvä ku tutkitaa.

Miulla taas tällain kuiva aamu elikkä labrat tänää...nyt otetaa hepatoosi sekä sokeri arvot.
Viime ke ol eka lekuri KOKSis jota kiinnosti myös miun korkee paastosokeri arvo nii haluu uudet arvot niist myös.
Ke sit taas äippäpolille ktg-käyriin ja lekuriin. Meinasin vaatii saada käynnistyspvän jo tietoon et ois parempi varautuu...mieskii vois anoo lomaa siihen.Nyt kun viimeeks kert jo sovittiin et vkol 38 käynnistetää nii periks en anna.

AadaOlavi 35+3
 
ursulainen: toivottavasti saat sen käynnistysajan tai ettei ainakaan ne päästäis raskautta yli 38 viikon.

mun synnytys käynnistetään viikon päästä kun kasassa on rv38+2

minttu-maaria: onpas sulla jo korkeet arvot mut hyvä kun oot heti hyvässä tarkkailussa.

jana-s: toivottavasti löytys jotain apua tohon kutinaan että saisit nukuttua raapimiselta :hug:

kurpitsa rv37+2
 
eli ihan sydänkäyräkäynti, 20min puheineen päivineen... Puuduttavaa ajaa 100km yhteensä tuon takia... Onneksi lääkäri oli ilmoittautumispisteen luona kun menin ja pyysin heti Atarax-reseptin. Pikkusen alko kyllä käyrä nousemaan kun vastaanottoihminen tokas että kutinahan voi olla ihan jotain muutakin ihottumaa... :kieh: Sanoin melko topakasti että enköhän itse parhaiten tiedä vanhalla kokemuksella mitä tää on. Ja reseptin sain matkaan.

Aikas tömmi oli mulle tuo eka pilleri... otin iltapäivällä yhden ja tunti siitä oli olo kun muutaman siiderin jälkeen... En kyllä uskallakaan aamulla ja päivällä ottaa, otan vain ennen nukkumaankäyntiä. No, viideltä simahdin sohvalle enkä muista koska viimeksi olisin niin sikeästi nukkunut! Heräsin seitsemän jälkeen. Pääasia olisikin että saisin yöt nukuttua, mulla on iho jo muutamista kohdista rikkiraavittu... :/ :/

Huomenna taas labrat ja ensi maanantaina polille, lääkärikäynti.

JanaS & Onni 34+3
 
JanaS: Noi ataraxit tekee miulle nii höntin olon viel seuraavaks pväks jos illal otan et oon niit syöny jopa 2kpletta koko aikaan...äärimmäises hädässä.
Viime raskaudessa ku vietin aikaa sairaalassa(mikä ei nykysi enää käytäntö
) nii nukuin iha kokoaja juur tuon ataraxin takii...ei olt mitää välii oliko pvä vai yö,uni kyl maistui :D

Huomen sit taas ajo KOKSiin.

AadaOlavi 35+4
 
Äippäpolil taas käyty ja tuomisina suuri ketutus :kieh:

Lekuri...sama joka viimevkol...oli nyt sitä mielt et käynnistetääki vast vkol 39 jos ei mitää suurii muutoksii sitäenne ilmaannu.
Jäin niikus suu auki vissii kattoon sitä ja sit henkäsin vaa et aha.
Myös puhu et ens ke päätetää onko tarvetta lapsivesipunktiolle...pikkusen keuhkojen kypsyyttä vissii sil tutkiivat.
Labroist kaik myös sokeriarvot ol ok paitsi afos ol yläkanttiin yhä.

Pe ktg-käyrille,ma labraan ja ke sit ktg sekä lekuri.

AadaOlavi 35+5
 
Moikka!

Voi että tuo on inhottavaa!!! Ensin lupaillaan toista ja sitten toista.... Niin tuttua mulle viime raskaudesta! Oliko sulla se ulkolainen mieslääk? Onkohan sielä kovin montaa lääkäriä edes nykyään? Mä olen käynneilläni nähnyt vain tän miehen. Silloin edellisen raskauden aikana oli lääkäreitä pilvinpimein..

Paljon sulla oli tuo afos? Mulla viime labroissa n.170. Katsoin vaan että kuopuksesta afos oli loppumetreillä 467!!

Mulla tää kutina senkun jatkuu Ataraxista huolimatta. Yöt sentäs saan nukkua nyt vähän paremmin mutta tuntuu että päivisin tää kutina vaan pahenee... Iho alkaa olla aika huonona jo, ei kiva!

Mä olen ihan pihalla noista lapsivesijutuista mut miksi ihmeessä noilla sun viikoilla tarvisi keuhkojen kypsyyttä enää selvitellä? Meillä kuopus siis käynnistettiin 36+1 eikä mitään testailtu...

Onko sulle muuten tehty joka lääkärikäynnillä sisätutkimus ja ultra ja painoarv?

Kauhiast kysymyksii.... ;)

Jaksamista, Ursulainen!! :hug:

JanaS & Onni 34+5
 
JanaS: Miul ollu sellain tumma suomalaine mies lekuri nyt 2 kertaa joka puhuu kyl nii hiljaa etten oo nimest päässy selvyytee :LOL:
Tiiän kyl tän ulkomaalaisen jota tarkotat...kerra käyny hänellä.

Afos on jotai reilut 240 jos en iha hakoteillä...yli 200 kumminkii.

Iha pihal oon itekki siit lapsivesipunktiosta ku ei miulle itellein sanonu vaa saneli sen koneelle eikä kyl oo koskaa enne miult sitä otettu näil vkoil.
Täs kyl tuntee ittesä iha toopeks pikkuhiljaa :headwall:

Ei oo tehty sisätutkimust joka kerta...viime vkol tehtii.
Ultras otettii virtaukset ja painoarvionkii otti vaik ekan sano ettei...se ol nyt 2900g,kuulemma keskikäyris mennää siin.

Toi siun kutina on kyl tosi ikävä...jaksamisii myös sen kans :hug:

Miul o jotai pient kutinaa,mut en oo onneks hätää kärsiis sen kaa...hyvä ku huomaan edes (koputtaa puuta :headwall: )

AadaOlavi 35+5
 
Yksinpuhelua :D
Tänään taas labrat...kituutan ilman aamukahvii :/ Miks siihen ei vois jo tottuu???!!!

Vkonloppuna alko kutinat :headwall: ...en tiiä kutiaako nyt hepatoosin vai allergian takii,mut se on ärsyttävääääää!
Illal tuli sit revittyy toisest jalast kunnol nahkat vaik hyvi tiiän et raapiminen vain pahentaa sitä kutinaa.

AadaOlavi 36+3
 
Polikäynti oli tänään. Viime viikon sappihappo 10, eli ei huono vieläkään. Huomenna uudet labrat ja niiden perusteella sitten uusi lääkäriaika joko jo loppuviikolle tai viimeistään ensi maanantaille. Lääkäri oli tuttu mies kakkosen raskausajoilta. Asat ja alat oli vajaa 300 ja lääkärin mukaan ei lainkaan korkeat... ja tämän tohtorin mukaan afos-arvolla ei ole mitään merkitystä hepatoosissa???? Eikös sulle Ursulainen puhuttu ihan muuta?? Ota sitten näistä selvää...

Käynnistyksestä ei ollut tänään puhetta, mutta voisin kuvitella tän lääkärin mielipiteen olevan se ettei käynnistellä ellei toi sappihappo tosta huonone radikaalisti...

Adursalia se mulle ehdotti kokeiltavaksi, mutta vain osastoseurannassa. Sanoin ei kiitos, katsotaan nyt viikko viikolta kuin tätä kutinaa jaksaa, ei oikein houkuttele se makaaminen sielä jos vauva jakselee kuiten masussa hyvin..

JanaS & Onni 35+3
 

Yhteistyössä