missä muut hepatoosi-odottajat?

• Viestiketjun aloittaja Malla29
  • Ensimmäinen viesti
Hansu paasto riippuu vähän siitä et mitä arvoja sulta otetaan. Sappihappoja varten pitää paastota ed. illasta klo 22 asti, mielellään ei edes vettä sais juoda, pelkät maksa-arvot kun otetaan ni ei vaadi paastoa. Näin ainakin mulla oli. Torstaina meen taas molempiin kokeisiin, katotaan miten on arvoille käynyt...

Yksin tääl vaa kirjottelen :whistle:

Soitin tänää tuohon terkkulaan ku käin neuvolan lähetteel viimevkon to hepatoosilabrois.
Olikii suur järkytys ku sanovat et alat oli niis ollu 30 ja asat 17...että 4 pväs ois noi huikee nousu :eek: Kun toi eilisen kirjotuksen labrat todella otettii tän vkon ma :attn:
Huomen soitettava het aamul neuvolaan ja kysyttävä hei mielipidettä...vkonpäästhän noi arvot voi jo huidella yli sadan reippaast jos nouseevat noi hirmusesti!!

AadaOlavi 24+5

Malla29
Oompa minäkin täällä vieläkin.
Aamulla olin taas verikokeissa. Käynnistelyt unohdettiin sille tielleen kun viikko sitten arvot olikin lähes normaalit! Erikoista tosiaan. Nyt on sitten jo 39+1 ja kai tässä odotellaan että tytteli itse päättäisi syntyä, ainakaan kutinan puolesta ei varmaan suurissa lukemissa mennä.
No, pian saakin tuloksia kysyä.
Mutta kyllä ihmetyttää itseä ja kätilöäkin että miten se näin normalisoitui vaikken edes lääkettä syö. Neuvolan täti jo vihjaili sellaisestakin että jos kyse ei olisikaan hepatoosista vaan joku pitkäaikainen tulehdus olisi arvot saaneet koholle. Kipeänä en kyllä ole ollut yli kuukauteen.

Harmi, Ursulainen etttä olet taas saamassa hepatoosista raskauskaverin. :/

Malla29
tuoreet arvot saatu ja maksat normaalit, sappi noussut hivenen, oli taas 6. Seuraavaksi sitten tiistaina kun on 40+0 niin aamulla labran kautta äitipolille. Pitää vaan varata eväät tuohon välille ettei ihan nälkäänsä näänny... :eek:
Sen kummemmin ei tietenkään kerrottu, mitä tuolla tiistain polilla mietitään jatkoksi. Tuoreimmat arvotkaan ei kuitenkaan ole samantien aamusta valmiit vaan vasta iltapäivällä, joten eivät ehdi ennen polikäyntiä. Luultavasti taas sanotaan että no, katsellaan... soitellaan... :/
Siksi mulla onkin kova tsemppi päällä että tämä Lyyli tulisi ennen tiistaita ihan omasta päätöksestään, en yhtään enää välittäisi juosta labroissa ja polilla vain katselemassa ja ihmettelemässä.

Päivää :)

4 yö, että kaamia kutina säärissä, käsivarsissa ja sormissa (tietysti myös selässä ja mahassa, mutta se on ollut koko raskauden ajan). Itse en asiaan olisi kiinnittänyt huomiota, mutta mummoni vanhana kätilönä käski soittaa neuvolaan. Suvussa ollut hepatoosia kuulemma.

Aamulla soitin ja kävin verikokeissa. Huomenna tulokset. Jännittää.
Rv. 27+4.

Onko mahdollista, että jo ennen rv. 30 ilmenee? Jos joku fiksumpi tietäisi :)

Hei.

Sain tänään tiedon, että maksa-arvot (kumpi se nyt onkaan) on hieman koholla ja maanantaina uudestaan verikokeisiin. Keskiviikkona neuvola, missä saan tietää tarkemmat tulokset sappiarvoista.
Suklaa, kahvi ja kakao täydelliseen kieltoon. Ei kiva :'(

Viime yönä ensimmäisen kerran jalkapohjat kutisi, tähän asti vain ollut säärissä ja jaloissa pahimmat.

Arvoja seuraillaan. Katsotaan ja odotellaan :)

edit: Se olikin sappiarvot, mitkä on koholla ja maksa-arvot tällä hetkellä normaalit :)

tai enemmänkin, kun odotin esikoista (syntyi 12/05), mulla oli myös hepatoosi, tai lääkärit aina sanoi hepatogestoosi. Toisin kuin teillä useimmilla, mulla oli varsinaiset maksa-arvot (asat, alat) normaalit tai vain vähän koholla, sen sijaan sappihappoarvo nousujohteinen viikolta 35 lähtien kun ne ekaksi tarkistettiin kutinan vuoksi. Mulla oli adursal-lääkitys mikä tuntui hillitsevän kutinaa mutta ei pysäyttänyt sh:n nousua. Viikolla 39 yritettiin tablettikäynnistystä, mutta ei tapahtunut mitään, ja pääsin viikoksi kotiin. Uusi käynnistys täsmälleen laskettuna päivänä, ja siitä lähti ja syntyi! Joten kyllä siinä la:ssa merkitystä on, kun paikat ei vaan ole kypsät ennen sitä, ainakaan ensisynnyttäjillä.

Nyt odotan toista lasta, viikkoja nyt 24+2. Vielä on maksat ja sapet alhaalla, ja kutinaa on aiheuttanut vain kuiva talvi-iho. Toivottavasti ei nousisikaan loppuviikoilla, vaikka taitaa olla turha toivo. Tyypillisestihän se uusiutuu. Minä suhtauduin esikoisen kohdalla tosi negatiivisesti käynnistykseen: pelkäsin ja inhosin koko ajatusta, koska tunsin oloni ihan terveeksi ja vauvakin oli hyvin liikkuvainen. En voinut millään uskoa että hänellä olisi jotain vaaraa, ja olisin halunnut synnytyksen käynnistyvän luonnostaan. Mutta kyllä se käynnistetty synnytys hyvin meni, oksitosiinitippojakaan ei tarvittu.

Oudointa minulla oli se, että sappihapot eivät laskeneetkaan heti synnytyksen jälkeen normaalitasolle, vaikka niin olisi pitänyt tapahtua, vaan ne jäivät 1,5 vuodeksi jonkin verran koholle, vain hitaasti laskien. Mitään kutinaa tai muutakaan se ei aiheuttanut, eivätkä lääkärit osanneet tehdä sille mitään. Sappikiviäkään kun ei ollut.

Minä en tiedä enää mistään mitään!

Neuvolatäti soittanut mulle joka päivä kertonut tuloksia, mutta en ymmärrä niistä mitään :/ Eilemn soitti ja kysyi, että kävinkö labrassa ja lupasi soittaa tänään.
En tiedä yhtään mistään mitään ja se ahdistaa. Joku on koholla, mutta mikä (?) Ei hajua.

Anteeksi purkautumiseni, mutta menee hermot kun en tiedä.

Rv. 28+2

Malla29
Synnytys lähti yöllä vesien menolla, joka säikäytti meidät vihreällä värillään. Vauvalla kuitenkin kaikki näytti olevan hyvin ja omien supistusten voimistumista odoteltiin seuraava päivä ja yö, jos ei muuta niin käynnistys seuraavana aamuna klo 6.00.
Supistukset voimistui kuitenkin seuraavaa yötä kohden ja yö kuluikin salissa kärvistellen ilokaasulla ja kaurapussilla. Vauvan sydänkäyrälaite teki temppuja enkä ehkä siksi saanut puudutusta vaikka kuinka kerjäsin. Hapetusarvot oli kuitenkin hyvät, loppujen lopuksi tyttö syntyi 5.50, terveenä ja hyvinvoivana. Painoa 3685g ja pituutta 50,5cm, pipo 33,5cm. Sairaalassa seurasivat maksa-arvoja ja vauvan verensokereita hepatoosin vuoksi mutta kaikki oli normaaleja.
Hassua oli myös se, että vauva tosiaan päätti syntyä ennen tiistain äitipolikäyntiä, ennen laskettua, ennen aamun käynnistysuhkaa...

terveisin Malla ja pikkuneiti 4vrk

Malla29
Niin ja jaksamisia teille verikokeissa juokseville. Mulle jäi nyt vähän epäselväksi oliko kyse tosiaankin hepatoosista... No, neuvolan täti oli ainut joka sitä epäili, sairaalassa kaikki kohteli kuitenkin hepatoosiäitinä. Jää nähtäväksi vieläkö joskus uuteen ruljanssiin päätetään lähteä... Tsemppiä!

Malla

KOKSis käyty.
Eiliset maksa-arvot ol alat 425 ja asat 172 sekä sappihappo 16
Olin/olen iha järkyttynyt ku ei ottaneet osastolle ku muis raskauksis jo paljon pienemmist arvoist ollu osastol.
Lääkekuurin sain ja niittekii käyttöohjeis lukee ettei raskaana oleville tai imettäville :eek: ,mut kai ne nyt äippäpolil tietäävät mitä määräävät,vissii???!!!!

AadaOlavi 26+0

Malla29
Kiitos Ursulainen!
Mäkin kysyin tuosta ei raskaana-ohjeesta, mutta sain lääkäriltä hyvin tylysti tyhjentävän vastauksen. Hän sanoi että "Kuule, kun sä tänne äitiyspolille tulet, niin me todellakin tiedämme sinun olevan raskaana. Täällä ei kukaan määrää sellaista lääkettä mikä olisi vauvalle vaaraksi."

Kai se lääkkeen ohje on varoitus niille, jotka meinaavat sitä ottaa ilman lääkärin määräystä.
ompa sulla jo korkeat arvot, toivottavasti lääke auttaa. Mulle silloin sanottiin että 10 on raskaana normaali sappiarvo, yli 20 niin ottavat sisään ja yli 40 alkaa olla vauvalle vaaraksi.

Malla

Alkuperäinen kirjoittaja Malla29:
Kiitos Ursulainen!
Mäkin kysyin tuosta ei raskaana-ohjeesta, mutta sain lääkäriltä hyvin tylysti tyhjentävän vastauksen. Hän sanoi että "Kuule, kun sä tänne äitiyspolille tulet, niin me todellakin tiedämme sinun olevan raskaana. Täällä ei kukaan määrää sellaista lääkettä mikä olisi vauvalle vaaraksi."

Kai se lääkkeen ohje on varoitus niille, jotka meinaavat sitä ottaa ilman lääkärin määräystä.
ompa sulla jo korkeat arvot, toivottavasti lääke auttaa. Mulle silloin sanottiin että 10 on raskaana normaali sappiarvo, yli 20 niin ottavat sisään ja yli 40 alkaa olla vauvalle vaaraksi.

Malla
Mulla oli edellisessä raskaudessa sappiarvo yli 70!
Joo, sairaalassa olin pari viikkoa yhteensä.

Yhteistyössä