Missä menee hyvätuloisen raja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtiva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtiva

Vieras
Mikä sen määrittää? Suoraan ei voi sanoa että esim yli 3000 euroa tienaavat ovat hyvätuloisia kun taustalta saattaa löytyä vaikka viisi elätettävää. Missä sinun mielestäsi menee raja?

Lapsettoman perheemme nettotulot ovat vähän vajaa 6000€/kk ja eipä tällä pääkaupunkiseudulla kauheasti mitään kulutusjuhlaa vietetä kiitos mm. asumisen kalleuden ja Suomen verotuksen. Autovero ostettaessa, vuotuinen ajoneuvovero, polttoaineiden verotus, sähkövero, arvonlisäverot, vakuutusmaksujen verot ja kaikki näiden kerrannaiset pitää tästä kyllä huolen. Vituttaa.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Voiskohan sitä ajatella niin, että hyvätuloinen on siinä vaiheessa, kun pakollisten menojen jälkeen jää rahaa jäljelle niin paljon, ettei yllättävä isompi meno juurikaan tunnu missään ("ai pesukone hajos? no käydään hankkimassa uusi.") ja rahaa jää luksukseenkin.

Tarkkaa rahasummaa vaikeampi määritellä, koska jokaisen perheen kulutus erilainen. Se summa, millä toinen juhlisi, voi olla kitkuttelun paikka jollekulle muulle esim. ihan sellasella pienellä erolla, että perheessä joku, jolla suuret terveysmenot (lääkekattoonkaan ei mee kaikki lääkkeet, ei ees sellasia mitä ajattelis perusjutuiksi kuten jotkut antibiootit tms.). Myös ajankäyttömahdollisuudet erilaiset: joku pääsee halvalla julkisella töihin, mutta toisen työpaikka kauempana ja auto on pakko olla; joku ehtii leipomaan leivät kotona, toisella siihen ei ole mahdollisuutta ilman että lapset kärsivät.

• Tykkää
Reactions: Data
jos aatellaan että keskituloisen brutto on noin 3000 ja netto noin 2000 niin aattelisin että pitäis saada nettona tuplasti se mitä keskituloinen ollakseen hyvätuloinen

eli bruttona jotain 7000 huitteille

Lapsettoman perheemme nettotulot ovat vähän vajaa 6000€/kk ja eipä tällä pääkaupunkiseudulla kauheasti mitään kulutusjuhlaa vietetä kiitos mm. asumisen kalleuden ja Suomen verotuksen. Autovero ostettaessa, vuotuinen ajoneuvovero, polttoaineiden verotus, sähkövero, arvonlisäverot, vakuutusmaksujen verot ja kaikki näiden kerrannaiset pitää tästä kyllä huolen. Vituttaa.

Teidän nettotulot siis alle 3000/hlö? Mitä teet tässä ketjussa?

[QUOTE="huoh";29716519]Teidän nettotulot siis alle 3000/hlö? Mitä teet tässä ketjussa?[/QUOTE]

Eikös kaikilla saa tuloista riippumatta olla mielipide asiaan. 3000e nettotuloihin pitää bruton olla jossain 4500e/kk kieppeillä joten ei sekään ihan huonosti ole mutta ei tuossa minusta vielä kovin hyvätuloiseksi pääse.

Palstalla vaan jotkut huutaa kuorossa jo 3000e/kk bruttona ansaitsevaa hyvätuloiseksi.

[QUOTE="Kaulin";29716552]Sitten kun perheen bruttotulot ovat siinä 10 000 euron luokkaa / kk, voi sanoa että aika hyvällä mallilla on asiat.[/QUOTE]

Brutto? Sanoisin, että varmaan elelis maakunnassa herroiksi, mutta tuskinpa siellä moisia työpaikkoja on tarjolla. Pk-seudulla taas noilla tuloilla saanee tarpeeksi asuntolainaa, että voi asua uudehkossa kämpässä kohtalaisen kivalla sijainnilla.

[QUOTE="huoh";29716519]Teidän nettotulot siis alle 3000/hlö? Mitä teet tässä ketjussa?[/QUOTE]

Oikaisemassa "köyhien" väärinkäsityksiä siitä, että bruttona paljon enemmän tienaavien ansiot ei oikeasti ole tässä maassa verotuksellisista syistä johtuen sen ihmeellisempiä. Puhumattakaan, että em. mainittujen nettotulojen tienaamiseen ei tosiaankaan useimmiten riitä se perus 40 työtuntia per viikko vaan useimmiten se työ pääsee orjuuttamaan ja kaikki vapaa-aika menee siitä palautumiseen.

Voiskohan sitä ajatella niin, että hyvätuloinen on siinä vaiheessa, kun pakollisten menojen jälkeen jää rahaa jäljelle niin paljon, ettei yllättävä isompi meno juurikaan tunnu missään ("ai pesukone hajos? no käydään hankkimassa uusi.") ja rahaa jää luksukseenkin.

Tämä on mun käsitys ihan normaalista elämästä, ei mikään hyvätuloisuuden mittari. Se, että ei kituuttele köyhyysrajalla, ei tee vielä kenestäkään hyvätulosta. Tällä palstalla tuntuu, että olet joko köyhä tai hyvätuloinen, paljon ihmisiä on kuitenkin näiden kahden kategorian välissä.

Parin tonnin nettotulot olis OK sit kun on 50v ja asunto/autot on maksettu pois ja lapset muuttaneet muualle. Voi vaikka vaihtaa kerrostalokaksioon jossa 100€/kk vastike. Jää 1900€/kk käyttörahaa :D

[QUOTE="vierasvieras";29716629]Tämä on mun käsitys ihan normaalista elämästä, ei mikään hyvätuloisuuden mittari. Se, että ei kituuttele köyhyysrajalla, ei tee vielä kenestäkään hyvätulosta. Tällä palstalla tuntuu, että olet joko köyhä tai hyvätuloinen, paljon ihmisiä on kuitenkin näiden kahden kategorian välissä.[/QUOTE]

No minulle taas hyvätuloinen ei vielä ole rikas tms. vaan sananmukaisesti henkilö, jolla on hyvät tulot. Mutta ei mahtavat tulot.

No, minä kai olen hyvätuloinen. Maksan kuukaudessa tuloveroa n. 4500e. Uskokaa pois, ei siinä ole mitään hienoa, kun ei tarvitse ponnistella saadakseen jotain. Poden vain huonoa omatuntoa hyväosaisuuteni vuoksi ja koitan elää matalalla profiililla sen vuoksi.

Asumme ulkomailla maassa, jossa on keskimäärin sama hintataso kuin Suomessa, mutta palkat ovat 2-3-kertaiset. Mieheni tulot ovat nettona 60-150 000e/v vuodesta riippuen, omat tuloni tasaisesti 40 000e. Meillä on uusi maasturiauto, 300 neliön juurirakennettu omakotitalo kivalla alueella. Olen 25v., mieheni 28 v. Matkustamme milloin ja minne haluamme, ostamme mitä haluamme. MUTTA olen aina ollut, ja olen edelleen ns. "pihi", eli katson kaupassa aina tuotteiden kilohinnat, ja ostan aina parasta hinta-laatua, sekä ostan vaatteet lähes aina alennuksesta, edelleen. Koen, että joissain asioissa pihistely säästää meille rahaa hienompiin tavaroihin, sistukseen, autoihin ja kivoihin matkoihin.

Kai meitä voi ikäämne nähden kutsua hyvätuloisiksi. Mutta en kuitenkaan itse osaa mieltää meitä sellaisiksi.

Riippuu myös menoista. Meillä ei ole lainaa ollenkaan, vaikka olemme nuoria ja asumme uudessa omakotitalossa. Asumiskulut ovat uudessa talossa pienet. Asumiskuluihin menee ehkä 200-300e kuukaudessa ja tuossa on mukana jo vakuutuskin. Ihan kylminpinä talvikuukausina voi sähkölasku olla suurempi.
Kaksi velatonta autoa. Säästöjä sen verran, että auton uusimiseen tai kodin hankintoihin ei tarvita lainaa. Turvaa tuo kiinteä omaisuus, jota on meillä talon lisäksi noin 150.000e arvosta (metsä, maata, osakkeita).

Mä olen hoitoalalla ja teen välillä lyhennettyä työaikaa. Mun nettopalkka vaihtelee 1300-2000 välillä. Asumiskuluihin, dieseliin, laskuihin ja ruokaan menee multa kuukaudessa ehkä 400-600e . Säästöön laitan aina 100-1000e kuukaudessa. Miehellä jää palkasta käteen noin 2700 ja hän hoitaa meillä paljon enemmän ruokaostoksia. Puhelinlaskut menee koko perheeltä miehen työsuhde-etujen piikkiin.

Jos meillä olisi lainaa, niin tilanne olisi ihan eri. Lainan maksuun menisi satasia kuussa, kun nyt ne jää itselle käyttöön. Me käydään ulkomailla perheenä 1-2krt vuodessa ja miehen kanssa kerran vuodessa kahdestaan. Kotimaassa reissataan paljon yksin, kaksin ja perheenä. Mä tykkään sisustaa ja meillä on sisustus aika viimeisen päälle kodissamme. Vaatteet ostetaan lähes kaikki uutena kaupasta ja mä harrastan merkkilaukkuja. Hiustenpidennyksiä käytän ja ne maksaa vuodessa mulle ehkä 1200e. Kosmetiikan ostan kampaamoista tai alan erikoisliikkeistä. Koko perhe voi harrastaa mitä haluaa.

Pointti oli, että hyvätuloisuus riippuu pitkälti myös menoista. Meidän tuloilla ei varmasti eläisi näin leveästi, jos olisi maksettavana iso laina. Meillä voi jäädä paljon enemmän rahaa käyttöömme, kuin monella parempituloisella.

Pointti oli, että hyvätuloisuus riippuu pitkälti myös menoista.
Eikä riipu. Elintaso riippuu tulojen ja menojen suhteesta, mutta hyvätuloisuus riippuu vain tuloista. Jos esim. kahdella henkilöllä on palkka 7000e/kk, mutta toisella on 10 lasta ja puoli miljoonaa asuntolainaa, niin voiko muka sanoa, että toinen on hyvätuloinen ja toinen ei? No ei voi. Molemmat ovat hyvätuloisia, mutta vain toisella on hyvä elintaso.

Itselleni hyvät tulot tarkoittaa siinä noin 5500/kk ylöspäin. Itsellä tonni vähemmän kuin tuo raja, ja miellän itseni ylemmäksi keskituloiseksi, mutta en hyvätuloiseksi.

Yhteistyössä