Minut irtisanottiin raskausteni takia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Sain tammikuussa vakipaikan, koeaikaa oli vielä jäljellä tämän kuun loppuun asti. Tulin raskaaksi ja kerroin asiasta pomolle, halusin olla rehellinen. Yllättäen mulle ehdotettiin määräaikasta sopimusta äitiysloman alkuun asti. En suostunut siihen koska halusin pitää vakipaikkani. Tänään mulle annettiin mahdollisuus ottaa määräaikanen paikka vastaan tai mut irtisanotaan, koska en ole kykenevä mun työhön. Eli olisin saanut olla töissä monta kuukautta, mutta kun en hyväksy määräaikasta sopparia mut irtisanotaan koska en osaa mun työtä. Mikä ei nyt täsmää? Ainiin se että mun laskettuaikaa kysyttiin, mulle sanottiin että pomot eivät voi tietää jaksanko olla töissä äitiysloman alkuun asti, mulle kerrottiin työntekijästä joka tuli äitiyslomalta takasin töihin ja nyt työntekijöitä on liikaa koska hänen tilalleen otettiin vakityöntekijä. Ei tämä irtisanominen ei liity raskauteeni, koska olisinhan saanut jatkaa työssä johon en muka ole kykenevä. Kuinka vahvoilla pomot ovat tässä tilanteessa? Pääsen vasta maanantaina soittamaan liittoon. Ja kuten varmaan arvata voi olen hiukka stressaantunut.

Yritä ottaa ihan rauhallisesti, varmasti apua saat sieltä liitosta, ovat näitä juttuja niin miljoona kertaa pohtineet.

Mä uskon että sä olet aika vahvoilla, koska raskaus antaa turvaa noissa tilanteissa. Koeajallakin purkuun tarvitaan syy ja "ammattitaidon puute" ei kauas kanna, jos sulle on määräaikaista kuitenkin tarjottu.

Ainiin ja pomo myös kertoi mulle kuinka he joutuvat maksamaan osan mun äprahasta jos sopimusta jatketaan vakkarina, ja jos se muutetaan määräaikaiseksi kela maksaa sen kokonaan. Olen joo melkosen kuohuksissa tällä hetkellä ja siksi kirjotankin tänne että saisin jotain "apua" asiaan. Olen ollut yhteydessä liittoon heti kun mulle ekan kerran tätä määräaikasta sopimusta tarjottiin.

Miksi kerroit raskaudesta? Tietysti työnantajalla on menettämistä ja varmistavat oman selustansa vaikka olisikin lakia vastaan. Eihän raskaus saisi vaikuttaa rekrytointiin yleensäkään mutta jos haastattelusta mainitsisit asiasta niin ei kyllä ole rekrytoijaa joka sinut palkkaa.

[QUOTE="vieras.";29851091]Miksi kerroit raskaudesta? Tietysti työnantajalla on menettämistä ja varmistavat oman selustansa vaikka olisikin lakia vastaan. Eihän raskaus saisi vaikuttaa rekrytointiin yleensäkään mutta jos haastattelusta mainitsisit asiasta niin ei kyllä ole rekrytoijaa joka sinut palkkaa.[/QUOTE]

Hölmö kun olin ja luotin että ymmärtävät ja niin kuin alkuun kirjotin että halusin olla rehellinen. Pomo vielä itse sanoi kun kerroin että asia on täysin ok ja hänhän olisi mulkku jos minut irtisanoisi raskauden takia. Sanoivat vielä että pääsen varmasti takaisin töihin kun haluan, mun pitäisi vain luottaa heihin.

[QUOTE="aapee";29851098]Hölmö kun olin ja luotin että ymmärtävät ja niin kuin alkuun kirjotin että halusin olla rehellinen. Pomo vielä itse sanoi kun kerroin että asia on täysin ok ja hänhän olisi mulkku jos minut irtisanoisi raskauden takia. Sanoivat vielä että pääsen varmasti takaisin töihin kun haluan, mun pitäisi vain luottaa heihin.[/QUOTE]

Tää taitaa olla vähän semmoinen kantapään kautta opittava juttu. Mun ekassa työpaikassa oli mahtavat esimiehet ja ilmapiiri. Olin hoitovapailla ja palatessani takaisin samaan paikkaan, oli koko johtoporras mennyt uusiksi kuspäisempään suuntaan. Yleisellä tasolla makeiltiin ja yritettiin valaa työntekijöihin voittajafiilistä, mut yksilötasolla kohdeltiin vähän kuin kärpäsenkakkaa. Nykyisin suhtaudun aina ensin skeptisesti työnantajaan ja yritän olla perillä oikeuksistani (toki myös velvollisuuksista).

Tsemiä taisteluusi, eiköhän laki ole täysin puolellasi tuossa asiassa. Koita nauttia viikonlopusta, kyllä asia sitten maanantaina lähtee selkiämään.

[QUOTE="aapee";29851431]Se jos mikä on typerää että raskaana oleva nainen irtisanotaan sen raskauden takia. Mä olisin asian kanssa ihan ok, jos ihan oikesti olisin paska mun työssä! Mutta mä olen siinä hyvä ja mä tykkäsin tosta työstä. Ja näin mut palkitaan kun haluan olla pomoilleni rehellinen.[/QUOTE]

Ja vielä uudessa työpaikassa vähän aikaa ollut nainen kun raskautuu ja jää äitiyslomalle, käy se työnantajalle kalliiksi. Siksi pitäisi olla mahdollisuus irtisanoa sellainen riippakivi.

Ja vielä uudessa työpaikassa vähän aikaa ollut nainen kun raskautuu ja jää äitiyslomalle, käy se työnantajalle kalliiksi. Siksi pitäisi olla mahdollisuus irtisanoa sellainen riippakivi.

Ikävä tosiasia on että kun otetaan naisia töihin, ne saattaa tulla raskaaksi. Kannattaisko olla ottamatta naisia töihin jos tätä tosiasiaa ei kestä, tosin sehän ois syrjintää. Ainiinhän on myös sekin jos ei oteta raskaana olevaa naista töihin raskauden takia. Laki on mikä on ja myös niitten kusipää työnantajien on lakeja noudatettava vaikka kuinka tulis kalliiksi. Ja tämähän ei tule kalliiksi että nainen irtisanotaan raskauden takia. ;)

[QUOTE="aapee";29851452]Ikävä tosiasia on että kun otetaan naisia töihin, ne saattaa tulla raskaaksi. Kannattaisko olla ottamatta naisia töihin jos tätä tosiasiaa ei kestä, tosin sehän ois syrjintää. Ainiinhän on myös sekin jos ei oteta raskaana olevaa naista töihin raskauden takia. Laki on mikä on ja myös niitten kusipää työnantajien on lakeja noudatettava vaikka kuinka tulis kalliiksi. Ja tämähän ei tule kalliiksi että nainen irtisanotaan raskauden takia. ;)[/QUOTE]

Ongelma onkin siinä että kun tilanne on tämä niin varsinkin pienet työnantajat eivät uskalla palkata nuoria naisia. Ajatuksena kaunis mutta työnantajalle niin helvetin riskialtista ja kallista että naiset kusevat pitkällä tähtäimellä omiin muroihinsa tässä asiassa. Mitä huonommin taloudessa yleisesti menee sitä enemmän tämä asia korostuu.

• Tykkää
Reactions: kyykkyvatkaaja!
Ongelma onkin siinä että kun tilanne on tämä niin varsinkin pienet työnantajat eivät uskalla palkata nuoria naisia. Ajatuksena kaunis mutta työnantajalle niin helvetin riskialtista ja kallista että naiset kusevat pitkällä tähtäimellä omiin muroihinsa tässä asiassa. Mitä huonommin taloudessa yleisesti menee sitä enemmän tämä asia korostuu.

Naiset kusevat omiin muroihinsa? Kun sattuvat olemaan hedelmällisiä ja sukupuolsesta se kumpi tulee raskaaksi. Ihan vaan kaikille tiedoksi mä en tätä raskautta suunnitellut. Jos olisin suunnitellut olisin odottanut koeajan loppumista ennen kuin raskaudun. Mä kaipasin täältä tukea ja kannustusta tilanteeseen jossa mua on kohdeltu todella väärin. En syyllistämistä siitä kuinka olen kehdannut tulla raskaaksi kun olen saanyt töitä.

• Tykkää
Reactions: baby-mama
Kaikista pahin tilanne työnantajan kannalta on se että juuri taloon tullut vakkari jää äitiyslomalla. Tilalle pitää tietysti palkata sijainen ja tästä tulee omat kulunsa. Kun sitten vakkari usean vuoden jälkeen palaa takaisin on hän aivan kuutamolla työnkuvasta ja ammatissaan pätevöitynyt sijainen pitää potkia pihalle. Tai sitten pitää talossa vielä sen aikaa että opettaa ne työt tälle vakkarille. Kallista ja hankalaa. Tähän ei tietysti ole mitään helppoa ratkasua mutta joku tietty "suoja-aika" ehkä olisi paikallaan niin että ehtisi edes hommat opetella ennen kuin jää pois.

[QUOTE="aapee";29851433]En varmasti ota! Mulle luvattiin vakituinen työ ja sanottiin vielä sopimusta kirjottaessa että he haluavat palkata ihmisiä pitkäksi aikaa töihin. No mihin tämä kaikki hävisin kun minä tulin raskaaksi?[/QUOTE]

Ristiriita omassa tekstissäsi; haluavat palkata ihmisiä pitkäksi aikaa töihin--> jäät heti työsi oppimisen jälkeen äitiyslomalle. Se ei ole kovin pitkäaikaista.

Perheen perustaminen on hyvä asia jota toki työpaikoillakin pitäisi kannattaa iloisena tapahtumana. Mutta sitten se toinen puoli, osasyy miksi alle kolmekymppisiä ei haluta palkata. Jäävät heti vakipaikan saatuaan äitiyslomalle ja firma maksaa 3 kk:n palkan sekä tuolle vakkarille että uudelle työntekijälle. ( joo, Kelalta saa takaisin vähän) Firman kulut nousee ja tänä aikana se on iso tekijä.

Mutta sitten tilanteesi; jos sinulta löytyy toistaiseksi voimassaoleva työsopimus koeajalla ei sitä määräaikaiseksi voida muuttaa. Tilanteessa jossa olet kertonut työpaikalla raskaudestasi ja sitten tuleekin tällaiset muutokset niin työnantaja on heikoilla. Liiton kanssa siis neuvottelut käyntiin. Koeaikapurkuun ei voi vedota koska on tarjottu määräaikaista sopimusta--> osoittaa kieroutta raskauden vuoksi.

[QUOTE="aapee";29851485]Naiset kusevat omiin muroihinsa? Kun sattuvat olemaan hedelmällisiä ja sukupuolsesta se kumpi tulee raskaaksi. Ihan vaan kaikille tiedoksi mä en tätä raskautta suunnitellut. Jos olisin suunnitellut olisin odottanut koeajan loppumista ennen kuin raskaudun. Mä kaipasin täältä tukea ja kannustusta tilanteeseen jossa mua on kohdeltu todella väärin. En syyllistämistä siitä kuinka olen kehdannut tulla raskaaksi kun olen saanyt töitä.[/QUOTE]

Tukea toki saa hakea ja tilanne on henkilökohtaisella tasolla tietysti ikävä. Mutta suurempaa kuvaa kun katsoo niin juuri näin asiassa käy.

On meilläkin ollut ja on sijaisena tyyppejä, jotka ei työtänsä hoida tai ovat epäpäteviä. Menevät sijaisina ihan ok, kun ei tarvitse kauan katsella, mutta hullu se olisi joka ne vakinaistaisi. Vissiin eivät syyksi sanoneet sitä, että olet raskaana. Mitäs jos vaan et oikeasti ole työssäsi niin hyvä kuin luulet?

Enkä mä kyllä ymmärrä sitäkään, miksi täytyy heti hankkiutua raskaaksi, kun kuulee sanat vakituinen työpaikka? Törkeää viedä joltain työpaikka, joka sen oikeasti haluaa. Sano nyt vielä, että jäät äitiysloman jälkeen kotiin moneksi vuodeksi. Sääliksi käy esimiehiä, kun naiset käyttää hyväkseen.

Ristiriita omassa tekstissäsi; haluavat palkata ihmisiä pitkäksi aikaa töihin--> jäät heti työsi oppimisen jälkeen äitiyslomalle. Se ei ole kovin pitkäaikaista.

Perheen perustaminen on hyvä asia jota toki työpaikoillakin pitäisi kannattaa iloisena tapahtumana. Mutta sitten se toinen puoli, osasyy miksi alle kolmekymppisiä ei haluta palkata. Jäävät heti vakipaikan saatuaan äitiyslomalle ja firma maksaa 3 kk:n palkan sekä tuolle vakkarille että uudelle työntekijälle. ( joo, Kelalta saa takaisin vähän) Firman kulut nousee ja tänä aikana se on iso tekijä.

Mutta sitten tilanteesi; jos sinulta löytyy toistaiseksi voimassaoleva työsopimus koeajalla ei sitä määräaikaiseksi voida muuttaa. Tilanteessa jossa olet kertonut työpaikalla raskaudestasi ja sitten tuleekin tällaiset muutokset niin työnantaja on heikoilla. Liiton kanssa siis neuvottelut käyntiin. Koeaikapurkuun ei voi vedota koska on tarjottu määräaikaista sopimusta--> osoittaa kieroutta raskauden vuoksi.

Siis pomo sanoi että haluavat ihmisiä pitkäksi aikaa töihin, en mä ole niin sanonut. Ja liitosta sanottiin mulle että työnantajan ei edes tarvi maksaa mulle mitään äp rahoja koska olen ollut töissä alle 12kk kun jään äitiyslomalle. Eikä se ole mikään 3kk palkka vaan osa äp rahasta, EHKÄ, siinäkin lasketaan joku erotus, mitä ei välttämättä synny. Eli tätäkään tappiota ei minun kohdallani synny.

On meilläkin ollut ja on sijaisena tyyppejä, jotka ei työtänsä hoida tai ovat epäpäteviä. Menevät sijaisina ihan ok, kun ei tarvitse kauan katsella, mutta hullu se olisi joka ne vakinaistaisi. Vissiin eivät syyksi sanoneet sitä, että olet raskaana. Mitäs jos vaan et oikeasti ole työssäsi niin hyvä kuin luulet?

Enkä mä kyllä ymmärrä sitäkään, miksi täytyy heti hankkiutua raskaaksi, kun kuulee sanat vakituinen työpaikka? Törkeää viedä joltain työpaikka, joka sen oikeasti haluaa. Sano nyt vielä, että jäät äitiysloman jälkeen kotiin moneksi vuodeksi. Sääliksi käy esimiehiä, kun naiset käyttää hyväkseen.

Tottakai se voi olla totta etten ollut hyvä työssäni. Mutta miksi mä sain vain hyvää palautetta kun sitä pyysin? Miksi mulle ei sanottu mitään huonosta työstä ennen kuin kieltäydyin määräaikaisesta sopimuksesta? Miksi mä olisin saanut jatkaa työssä vielä monta kuukautta jos kerran olen huono? Ja vielä palata takaisinkin (pomon sanojen mukaan) miksi ihmeessä jos olen huono? :D Ei siis ihan täsmää. Sanallakaan ei mainittu ennen eilistä keskustelua että olisin huono siinä mitä teen.

Koeajallakaan ei voi käyttää syrjintää irtisanomisessa. Olet hyvin vahvoilla. Yhteys liittoon. Teille muutamille tässä ketjussa sanoisin, että nainen on naiselle susi ja ihan sama mitkä aapeen raskauden motiivit on olleet. Raskaus ei voi olla syy irtisanomiseen. Ja aapee ei sit jatkossa ole näin sinisilmäinen:)

Koeajallakaan ei voi käyttää syrjintää irtisanomisessa. Olet hyvin vahvoilla. Yhteys liittoon. Teille muutamille tässä ketjussa sanoisin, että nainen on naiselle susi ja ihan sama mitkä aapeen raskauden motiivit on olleet. Raskaus ei voi olla syy irtisanomiseen. Ja aapee ei sit jatkossa ole näin sinisilmäinen:)

Kiitos tästä! Ja en todellakaan ole. Yhteenkään työnantajaan en enää luota tälläsissä asioissa.

[QUOTE="aapee";29851505]Siis pomo sanoi että haluavat ihmisiä pitkäksi aikaa töihin, en mä ole niin sanonut. Ja liitosta sanottiin mulle että työnantajan ei edes tarvi maksaa mulle mitään äp rahoja koska olen ollut töissä alle 12kk kun jään äitiyslomalle. Eikä se ole mikään 3kk palkka vaan osa äp rahasta, EHKÄ, siinäkin lasketaan joku erotus, mitä ei välttämättä synny. Eli tätäkään tappiota ei minun kohdallani synny.[/QUOTE]

Miten sinun kohdallasi toteutuu tämä pitkään töissä olo? Törkeää edes hakea työtä, jossa heti kättelyssä sanotaan, että haetaan pitkäksi aikaa ihmisiä töihin ja kokoajan on itse tietoinen, ettei tule olemaan edes vuotta töissä.

• Tykkää
Reactions: Tepadj

Yhteistyössä